Pagina 22 van 139

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: za 27 sep 2014, 20:05
door CamilleKreemers
even nog op die logistieke indeling: Hoezo zijn er meer treinen in de middagspits wat niet verlengd kan worden? Meestal moet je toch in de ochtendspits meer treinen hebben?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: za 27 sep 2014, 21:32
door Wubbo
Kennelijk rijdt die trein al met de maximale lengte. Op de perrons van een aantal stations in Zeeland passen geen heel lange treinen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: za 27 sep 2014, 21:42
door Meltrain
Mijn suggestie is daar dus een uitkomst voor.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: za 27 sep 2014, 22:05
door Mr-W
Meltrain schreef:Als de s2600 in de spits met dubbele stellen rijdt, is het dan geen optie om het voorste stel non-stop naar Goes te laten rijden (e.v.t. wel met stop te Bgn) en vanaf daar stoppend naar Vlissingen en het achterste stel als stoptrein tot Goes?
Op de terugweg geldt dit principe andersom.

Het enige nadeel is dat reizen vanaf de Zeeuwse stations vóór Goes naar de stations ná Goes extra reistijd en een extra overstap kost, maar je kunt je afvragen hoe groot die reizigersgroep is.
volgens mij vergroot dit zelfs het capaciteits probleem omdat de reizigers voor goes en verder waar de meeste reizigers naartoe moeten,massaal in het voorste treinstel gaan zitten.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: za 27 sep 2014, 22:49
door SuperGhost
Inderdaad, dan zie ik inderdaad meer in de optie om de IC Zwolle-Roosendaal in de spits(richting) te verlengen van/naar Vlissingen, omdat je daarmee meteen de reizigersstroom van/naar Brabant en Oost-Nederland uit de s2600 haalt.

Ook de sprinterreizigers naar Zeeland kunnen dan met de verlengde IC van/naar Zwolle mee i.p.v. in de volle trein van/naar Amsterdam.

Bijkomend voordeel is dat al deze reizigers ook van een reistijdverkorting krijgen, wat ook zeker een voordeel is.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: za 27 sep 2014, 22:53
door regenmaker
Zijn trouwens de stations, zoals Rilland-Bath opgewaardeerd tot IC stations? [wiki]Treinserie 2600 (2014)[/wiki], daar staat dat het IC-stations zijn.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: za 27 sep 2014, 22:58
door SuperGhost
Wanneer is iets een IC-station? Daar kan volgens mij helemaal niemand duidelijkheid over geven, zelfs NS niet volgens mij. :lol:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 00:04
door Suus
Kuch kuch...

Waar kunnen we meer informatie vinden over het on-topic gedeelte van dit topic, namelijk de blijkbaar naderende rechtszaak?

:idea: :?:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 00:45
door Michael 1988
Welke rechtszaak? Het gaat hier onderhand zo vaak over de trein en of het nu een IC is of een stoptrein en weet ik veel welke onzin nog meer, dat ik niet weet waar jij het nu over hebt en dat ik ook geen zin meer in heb om tientallen pagina's door te gaan spitten waarbij het 90% van de berichten gaat over het treinvervoer (lees vooral geklaag van bakpapier). Sorry dat ik op de man direct af ga, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Dus over welke rechtszaak heb je het? Die van de trein, die van de buschauffeur, die van de afgelopen aanbesteding of die van het behoud of plaatsing van een of ander station voor een of ander boerendorp?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 00:56
door SuperGhost
Ik geloof dat hij de rechtszaak van Syntus tegen de aanbesteding van het busvervoer bedoeld, omdat Connexxion wel eens een voordeel zou hebben gehad omdat ze er al reden en de banden met de scholen (die Syntus dus nog niet kon hebben) de doorslag zou hebben gegeven (aldus Syntus).

Maar correct me if I'm wrong.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 04:22
door Michael 1988
Dank je, die rechtszaak bedoelde hij dus.

Ja de gunning is definitief, Syntus kon sinds augustus bezwaar indienen. Ik snap trouwens niet waarom de provincie er zolang op moest wachten. De gunning van de concessie aan Connexxion was al ergens in mei of juni en pas begin augustus was de gunning definitief. In 4 maanden tijd moet Connexxion dus nieuwe bussen aan gaan schaffen, plus dan komt er ook nog eens bij dat Syntus al bezwaar aanschreef tegen de gunning. Hebben sommige overheden dan niets geleerd van de fouten die anderen al eerder maakten :N

Zie: http://www.ovpro.nl/bus/2014/08/04/defi ... onnexxion/

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 06:33
door Pim-AllianceB95
Een stukje terug staat juist een link naar de site van de provincie Zeeland waar wordt gemeld dat Syntus bezwaar heeft ingediend...

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 09:38
door regenmaker
Bedoel je nou opnieuw bezwaar of het oude bezwaar van juni 2014?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 10:47
door Wubbo
Als ik het goed heb is dit de samenvatting:

- De provincie heeft voorlopig gegund aan Connexxion
- Syntus heeft bezwaar ingediend tegen deze voorlopige gunning
- Dit bezwaar is afgewezen
- De provincie heeft in augustus defintief gegund aan Connexxion
- Hierop heeft Syntus op 11 september bron bezwaar aangetekend bij het CBb (College van Beroep voor het bedrijfsleven)
- Het is nog niet duidelijk wanneer deze uitspraak doet
- Om ervoor te zorgen dat er toch busvervoer is na afloop van de huidige concessie heeft de provincie Veolia en Connexxion gevraagd om met voorstellen te komen voor een overgangsconcessie

En daarmee kan het speculeren weer verder gaan ;-)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 10:58
door regenmaker
Dankje voor de samenvatting.
Mij lijkt het positief als Syntus de concessie Zeeland krijgt, aangezien Connexxion al grote delen van het land heeft. Syntus heeft alleen een groot deel van Overijssel en Noord-Gelderland.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 11:01
door Frans F
Michael 1988 schreef:Ik snap trouwens niet waarom de provincie er zolang op moest wachten. De gunning van de concessie aan Connexxion was al ergens in mei of juni en pas begin augustus was de gunning definitief.
De wettelijke bezwaartermijn is zes weken en in veel gevallen wordt het bezwaar pas de laatste dag ingeleverd. Daarna moet de commissie bezwaarschriften het bezwaar gaan behandelen en die afhandeling kost inclusief juridische onderbouwing minimaal twee tot drie weken. Kortom je bent zeker twee maanden doorlooptijd kwijt aan zo'n bezwaar en pas dan kun je definitief gunnen.
regenmaker schreef:Mij lijkt het positief als Syntus de concessie Zeeland krijgt, aangezien Connexxion al grote delen van het land heeft. Syntus heeft alleen een groot deel van Overijssel en Noord-Gelderland.
Het doel van aanbestedingen is niet om er voor te zorgen dat iedereen evenveel concessies krijgt.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 13:54
door Michael 1988
Syntus had bezwaar ingediend tegen de gunning van Connexxion, deze werd toen afgewezen. De definitieve gunning werd pas 2 maanden later afgegeven en nu pas kan Syntus bezwaar indienen. Niet in juni, want dat werd afgewezen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 14:05
door Bakpapier
Het doel van aanbestedingen is niet om er voor te zorgen dat iedereen evenveel concessies krijgt.
Klopt. Als bedrijf X gewoon blijkbaar beter is (meer dienstverlening voor minder geld) dan is er geen enkele reden dat dit bedrijf niet zo'n beetje overal de concessie zou moeten kunnen krijgen. Dat geldt vooral voor Arriva, dat echt grote delen van Nederland 'in bezit heeft' nu. Dat zal niet voor niks zijn blijkbaar...

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 14:48
door Wubbo
Michael 1988 schreef:Syntus had bezwaar ingediend tegen de gunning van Connexxion, deze werd toen afgewezen. De definitieve gunning werd pas 2 maanden later afgegeven en nu pas kan Syntus bezwaar indienen. Niet in juni, want dat werd afgewezen.
Syntus kon al in juni bezwaar aantekenen (tegen de voorlopige gunning) en heeft dat ook gedaan. Dat is afgewezen (18 juli), waarop definitief gegund is (begin augustus) en Syntus daartegen ook bezwaar heeft aangetekend (half september). Zie ook mijn samenvatting.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 15:07
door regenmaker
Bakpapier schreef:Klopt. Als bedrijf X gewoon blijkbaar beter is (meer dienstverlening voor minder geld) dan is er geen enkele reden dat dit bedrijf niet zo'n beetje overal de concessie zou moeten kunnen krijgen. Dat geldt vooral voor Arriva, dat echt grote delen van Nederland 'in bezit heeft' nu. Dat zal niet voor niks zijn blijkbaar...
Ik vind dat het meer zou moeten draaien om goede dienstverlening in plaats van om geld. Natuurlijk moet het niet te gek worden met het budget.

Arriva heeft overigens niet de concessie GD gekregen en ook niet Zeeland. Het geldt dus niet voor elke situatie.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 15:18
door CamilleKreemers
Persoonlijk moet het ook niet gaan om het geld, maar de realiteit wil dat dit wel gedaan wordt. We zullen hierdoor nog vele klappen in het OV gaan merken.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 18:50
door regenmaker
Ja inderdaad, de realiteit is dat de provincies en netwerksteden ervoor zorgen dat de aanbesteding vooral gericht is op geld.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 18:53
door CamilleKreemers
De vraag is anders natuurlijk wie de tekorten van de vervoerder gaat opvangen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 18:55
door MdJ
regenmaker schreef:Ja inderdaad, de realiteit is dat de provincies en netwerksteden ervoor zorgen dat de aanbesteding vooral gericht is op geld.
Als de Rijksoverheid gaat korten op de Brede Doel Uitkering (+ jaarlijks niet meer indexeren) dan krijg je dat ja.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 20:16
door Daantje
regenmaker schreef:Dankje voor de samenvatting.
Mij lijkt het positief als Syntus de concessie Zeeland krijgt, aangezien Connexxion al grote delen van het land heeft. Syntus heeft alleen een groot deel van Overijssel en Noord-Gelderland.
Is dat een argument om een concessie te gunnen aan een vervoerder?