Pagina 23 van 139

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 20:55
door CamilleKreemers
Dat is net zo'n goede reden als een concessie gunnen op basis van opgedane contacten.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 22:03
door Michael 1988
[Sarcasmemode] Volgens mij zitten er hier een paar Syntus fans [/sarcasmemode]

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 22:06
door regenmaker
Nee, meent het :lol:
Beter Syntus dan Connexxion...

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 22:45
door Frans F
MdJ schreef: Als de Rijksoverheid gaat korten op de Brede Doel Uitkering (+ jaarlijks niet meer indexeren) dan krijg je dat ja.
De keuze voor de tarieven ligt bij de Provincie. Als Provincies bijv. scholierenkortingen willen handhaven terwijl die in principe niet meer door de BDO worden gedekt dan is dat hun eigen keuze. Alleen moeten ze dan ook zelf de financiële gevolgen opvangen via inzet van eigen extra middelen of via bezuinigingen op het voorzieningenniveau.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 22:47
door Frans F
CamilleKreemers schreef:Dat is net zo'n goede reden als een concessie gunnen op basis van opgedane contacten.
Niemand zal ontkennen dat Syntus met hun bezwaar daar tegen zeker een punt heeft.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 22:51
door MdJ
Frans F schreef:
MdJ schreef: Als de Rijksoverheid gaat korten op de Brede Doel Uitkering (+ jaarlijks niet meer indexeren) dan krijg je dat ja.
De keuze voor de tarieven ligt bij de Provincie. Als Provincies bijv. scholierenkortingen willen handhaven terwijl die in principe niet meer door de BDO worden gedekt dan is dat hun eigen keuze. Alleen moeten ze dan ook zelf de financiële gevolgen opvangen via inzet van eigen extra middelen of via bezuinigingen op het voorzieningenniveau.
Alleen als de Provincie opbrengstverantwoordelijk is, is dit een punt. In veel concessies-en dat geldt ook voor Zeeland- is de vervoerder opbrengstverantwoordelijk.

Daarnaast: de keuze voor de tarieven is in principe onafhankelijk van de bezuinigingen op het lijnennet en de korting op het BDU.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 22:57
door Frans F
Bij vrijwel alle concessies heeft de vervoerder nauwelijks enige tariefvrijheid, alles is dichtgetimmerd in het bestek. Als de Provincie dus bepaalde kortingen eist zal de vervoerder de rekening daarvan in zijn aanbod incalculeren.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 28 sep 2014, 22:59
door Mr-W
Frans F schreef:Bij vrijwel alle concessies heeft de vervoerder nauwelijks enige tariefvrijheid, alles is dichtgetimmerd in het bestek. Als de Provincie dus bepaalde kortingen eist zal de vervoerder de rekening daarvan in zijn aanbod incalculeren.
In Zeeland zijn die nauwelijks aanwezig, dagkaarten zijn ook zeer duur €13,5 minimaal. De Zeelandpas wordt betaald door campingondernemers en gemeentes en komt deels uit de toeristenbelasting.
Frans F schreef:
MdJ schreef: Als de Rijksoverheid gaat korten op de Brede Doel Uitkering (+ jaarlijks niet meer indexeren) dan krijg je dat ja.
De keuze voor de tarieven ligt bij de Provincie. Als Provincies bijv. scholierenkortingen willen handhaven terwijl die in principe niet meer door de BDO worden gedekt dan is dat hun eigen keuze. Alleen moeten ze dan ook zelf de financiële gevolgen opvangen via inzet van eigen extra middelen of via bezuinigingen op het voorzieningenniveau.
Weet niet waar je dat verhaal van die scholierenkorting vandaan haalt. Er bestaat alleen een sterabonement in Zeeland, reizigers tm 18 jaar en 65+ krijgen korting(dat was vroeger ook). Zeeland moet snijden door het korten op de BDU en vanwege het fiets en voetveer, die wat mij betreft gewoon betaald dient te worden door de rijksoverheid. (die betalen bijv. ook de pontjes in Limburg).

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 01:43
door Frans F
In de nieuwe BDU-berekening ingevoerd bij de afschaffing van de strippenkaart wordt er vanuit gegaan dat de categorie 12-18 vol betaalt (net als in de trein). Alleen voor 12- en 65+ wordt voor de bepaling van de BDU nog rekening gehouden met de landelijk verplichte leeftijdskorting. Dat is precies de reden waarom vooral perifere regio's met procentueel erg veel scholierenvervoer zoals Zeeland nu allemaal in de financiële problemen komen met hun busvervoer.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 09:05
door CamilleKreemers
en het aanpassen van de BDU-berekening is geen optie?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 10:56
door Frans F
Nee, de landelijke politiek heeft juist gekozen voor een gelijke behandeling van scholieren in de bus en scholieren in de trein. Als Provincies dat dan toch anders willen moeten ze het maar zelf betalen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 11:23
door CamilleKreemers
Oftewel, in de Provincie Zeeland kan nog flink geld worden verdiend als de scholieren vol tarief betalen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 12:57
door Meltrain
Frans F schreef:Nee, de landelijke politiek heeft juist gekozen voor een gelijke behandeling van scholieren in de bus en scholieren in de trein. Als Provincies dat dan toch anders willen moeten ze het maar zelf betalen.
Dan moet daar dus toch iets aangepast worden.
Voor de invoering van de OV-Chipkaart kregen scholieren immers ook korting op abonnementen en werd daarvoor betaald. Een beetje vreemd dat dat dan nu niet meer zo is.
En als de landelijke overheid dan voor gelijke behandeling is, moeten scholieren in de trein ook maar korting krijgen. :)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 14:07
door MdJ
Overigens: De 3679/3683 die in de huidige concessie reden rijden al weer een tijdje in Haarlem. (dat was al bekend) Als vervangers rijden nu de 8770 en 8774 in Zeeland.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 15:31
door Frans F
Meltrain schreef: Voor de invoering van de OV-Chipkaart kregen scholieren immers ook korting op abonnementen en werd daarvoor betaald. Een beetje vreemd dat dat dan nu niet meer zo is.
Dat is precies wat er veranderd is in de berekening van de BRU. Regio's met procentueel veel scholieren krijgen daardoor nu minder geld, regio's met relatief erg weinig scholieren (zoals bijv. Amsterdam) krijgen juist wat meer. Veel Provincies zitten door de verkoop van hun energiebedrijven echter zeer goed bij kas en lappen het verschil zelf bij. Andere zoals Zeeland zitten zeer krap bij kas en hebben het geld daarvoor gewoon niet. En weer andere zoals Noord-Holland weigeren om principiële redenen eigen geld voor het OV in te zetten.

Helemaal onzin is het niet. Ouders worden in principe geacht de normale OV-prijs te betalen voor hun kinderen, maar wie weinig inkomen heeft kan een tegemoetkoming in de reiskosten aanvragen. Het is dus in feite de bedoeling dat alleen scholieren wiens ouders de kosten niet zelf kunnen betalen nog subsidie krijgen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 16:19
door Mr-W
Frans F schreef:
Meltrain schreef: Voor de invoering van de OV-Chipkaart kregen scholieren immers ook korting op abonnementen en werd daarvoor betaald. Een beetje vreemd dat dat dan nu niet meer zo is.
Dat is precies wat er veranderd is in de berekening van de BRU. Regio's met procentueel veel scholieren krijgen daardoor nu minder geld, regio's met relatief erg weinig scholieren (zoals bijv. Amsterdam) krijgen juist wat meer. Veel Provincies zitten door de verkoop van hun energiebedrijven echter zeer goed bij kas en lappen het verschil zelf bij. Andere zoals Zeeland zitten zeer krap bij kas en hebben het geld daarvoor gewoon niet. En weer andere zoals Noord-Holland weigeren om principiële redenen eigen geld voor het OV in te zetten.
Bij de invoering van de OVchipkaart is afgesproken dat het ov over het algemeen niet duurder zou worden.Dan is het niet verkoopbaar om sterabonementen duurder te maken voor scholieren. Ook in Noord-Holland waar zogenaamd geen geld wordt bij gelegd,zijn abonnementen goedkoper voor 12 tm 18 jarige. Dus zit ergens in je anti-scholierenverhaal onzin te verkopen.
@Huibf kun jij het verhaal BRU ten opzichte van de leeftijdsgroep 12 tm 18 uitleggen. Daarnaast legt de provincie Zeeland voldoende eigen geld bij voor het OV (dacht 20 miljoen en weet niet of het fiets en Voetveer er ook onder valt)
Frans F schreef:Helemaal onzin is het niet. Ouders worden in principe geacht de normale OV-prijs te betalen voor hun kinderen, maar wie weinig inkomen heeft kan een tegemoetkoming in de reiskosten aanvragen. Het is dus in feite de bedoeling dat alleen scholieren wiens ouders de kosten niet zelf kunnen betalen nog subsidie krijgen.
Ooit gehoord van maatschappelijke opbrengsten ?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 17:17
door Frans F
Mr-W schreef: Bij de invoering van de OVchipkaart is afgesproken dat het ov over het algemeen niet duurder zou worden.Dan is het niet verkoopbaar om sterabonementen duurder te maken voor scholieren.
Dat gold alleen voor de landelijke tarieven. En er was landelijk afgesproken dat de sterabonnementen zouden verdwijnen bij de invoering van de OV-chipkaart, iedereen zou op saldo gaan reizen.
Ook in Noord-Holland waar zogenaamd geen geld wordt bij gelegd,zijn abonnementen goedkoper voor 12 tm 18 jarige. Dus zit ergens in je anti-scholierenverhaal onzin te verkopen.
De BDU is nu gebaseerd op het aantal inwoners in een regio. Als je dan regionale kortingen wil invoeren naast de landelijke tarieven kun je dat realiseren door voor dat geld minder bussen te laten rijden, zwakke lijnen om te zetten in belbussen of buurtbussen, busdiensten uit te besteden aan touringcarbedrijven of goedkoper personeel in te huren via uitzendbureaus. Het geld dat je daardoor uitspaart kun je dan gebruiken voor die kortingen. En dat is wat je nu dus in veel regio's naast de inzet van eigen geld ziet gebeuren.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 30 sep 2014, 00:16
door Pim-AllianceB95
Voor zover ik begrepen heb zit het probleem hem in het feit dat de BDU niet meer wordt geïndexeerd, niet zozeer in verschillen tussen wel en geen scholierenkorting.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 30 sep 2014, 12:40
door Frans F
Nee, los van het niet-indexeren is ook de verdeelsleutel veranderd. Dat niet-indexeren is overigens omdat de overheid vindt dat reiziger een groter deel van de kosten moet dragen en de belastingbetaler een kleiner deel.

Vroeger werden het BDU-geld en alle opbrengsten uit de kaartverkoop in een grote pot gestopt en vervolgens werd dat geld verdeeld op basis van het aantal reizigers. Daarbij kreeg iedere regio voor iedere reiziger evenveel geld los van de vraag of die reiziger vol betaalde of dat hij met korting reisde. Het probleem met die grote pot was dat sommige regio's fraudeerden met de reizigersaantallen om een groter deel van de koek binnen te halen dan waar ze eigenlijk recht op hadden.

Tegenwoordig houdt iedere regio zijn eigen opbrengsten en wordt het BDU-geld verdeeld op basis van het aantal inwoners zodat de regio's niet meer kunnen frauderen. Het gevolg is echter ook dat de regio zelf nu opdraait voor eventuele kortingen aangezien die kortingen niet meer via de verdeling van de opbrengsten/BDU worden gecompenseerd.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 20:40
door Gino
Iemand enig idee wanneer het busstation van Hulst in gebruik is genomen (door ZWN volgens mij)?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 20:46
door Pim-AllianceB95
Frans F schreef:Nee, los van het niet-indexeren is ook de verdeelsleutel veranderd. Dat niet-indexeren is overigens omdat de overheid vindt dat reiziger een groter deel van de kosten moet dragen en de belastingbetaler een kleiner deel.

Vroeger werden het BDU-geld en alle opbrengsten uit de kaartverkoop in een grote pot gestopt en vervolgens werd dat geld verdeeld op basis van het aantal reizigers. Daarbij kreeg iedere regio voor iedere reiziger evenveel geld los van de vraag of die reiziger vol betaalde of dat hij met korting reisde. Het probleem met die grote pot was dat sommige regio's fraudeerden met de reizigersaantallen om een groter deel van de koek binnen te halen dan waar ze eigenlijk recht op hadden.

Tegenwoordig houdt iedere regio zijn eigen opbrengsten en wordt het BDU-geld verdeeld op basis van het aantal inwoners zodat de regio's niet meer kunnen frauderen. Het gevolg is echter ook dat de regio zelf nu opdraait voor eventuele kortingen aangezien die kortingen niet meer via de verdeling van de opbrengsten/BDU worden gecompenseerd.
Bedankt voor deze gedetailleerde verklaring!

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 21:59
door Mr-W
Weet iemand waarom de route van Lijn 19 Hulst Busstation - Breda Station NS op de Veolia site anders is dan die op cxx.nl ? (Kempenstraat ipv Noorderplaats)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 06 okt 2014, 23:43
door huibe
Is dat niet een verschil van a en b richting. Richting Zeeland stopt de bus op de Kempenstraat, richting Breda op de halte Noorderplaata.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 07 okt 2014, 02:01
door Pim-AllianceB95
Vreemd dat Cxx die lijn weergeef en bv. lijn 6 naar Zelzate niet, trouwens.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 07 okt 2014, 07:56
door regenmaker
Er staat op die pagina: enkele spitsritten worden uitgevoerd door Connexxion. Lijkt me de verklaring, waarom het ook op de Cxx site staat :)