Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: zo 28 sep 2014, 20:55
Dat is net zo'n goede reden als een concessie gunnen op basis van opgedane contacten.
De keuze voor de tarieven ligt bij de Provincie. Als Provincies bijv. scholierenkortingen willen handhaven terwijl die in principe niet meer door de BDO worden gedekt dan is dat hun eigen keuze. Alleen moeten ze dan ook zelf de financiële gevolgen opvangen via inzet van eigen extra middelen of via bezuinigingen op het voorzieningenniveau.MdJ schreef: Als de Rijksoverheid gaat korten op de Brede Doel Uitkering (+ jaarlijks niet meer indexeren) dan krijg je dat ja.
Niemand zal ontkennen dat Syntus met hun bezwaar daar tegen zeker een punt heeft.CamilleKreemers schreef:Dat is net zo'n goede reden als een concessie gunnen op basis van opgedane contacten.
Alleen als de Provincie opbrengstverantwoordelijk is, is dit een punt. In veel concessies-en dat geldt ook voor Zeeland- is de vervoerder opbrengstverantwoordelijk.Frans F schreef:De keuze voor de tarieven ligt bij de Provincie. Als Provincies bijv. scholierenkortingen willen handhaven terwijl die in principe niet meer door de BDO worden gedekt dan is dat hun eigen keuze. Alleen moeten ze dan ook zelf de financiële gevolgen opvangen via inzet van eigen extra middelen of via bezuinigingen op het voorzieningenniveau.MdJ schreef: Als de Rijksoverheid gaat korten op de Brede Doel Uitkering (+ jaarlijks niet meer indexeren) dan krijg je dat ja.
In Zeeland zijn die nauwelijks aanwezig, dagkaarten zijn ook zeer duur €13,5 minimaal. De Zeelandpas wordt betaald door campingondernemers en gemeentes en komt deels uit de toeristenbelasting.Frans F schreef:Bij vrijwel alle concessies heeft de vervoerder nauwelijks enige tariefvrijheid, alles is dichtgetimmerd in het bestek. Als de Provincie dus bepaalde kortingen eist zal de vervoerder de rekening daarvan in zijn aanbod incalculeren.
Weet niet waar je dat verhaal van die scholierenkorting vandaan haalt. Er bestaat alleen een sterabonement in Zeeland, reizigers tm 18 jaar en 65+ krijgen korting(dat was vroeger ook). Zeeland moet snijden door het korten op de BDU en vanwege het fiets en voetveer, die wat mij betreft gewoon betaald dient te worden door de rijksoverheid. (die betalen bijv. ook de pontjes in Limburg).Frans F schreef:De keuze voor de tarieven ligt bij de Provincie. Als Provincies bijv. scholierenkortingen willen handhaven terwijl die in principe niet meer door de BDO worden gedekt dan is dat hun eigen keuze. Alleen moeten ze dan ook zelf de financiële gevolgen opvangen via inzet van eigen extra middelen of via bezuinigingen op het voorzieningenniveau.MdJ schreef: Als de Rijksoverheid gaat korten op de Brede Doel Uitkering (+ jaarlijks niet meer indexeren) dan krijg je dat ja.
Dan moet daar dus toch iets aangepast worden.Frans F schreef:Nee, de landelijke politiek heeft juist gekozen voor een gelijke behandeling van scholieren in de bus en scholieren in de trein. Als Provincies dat dan toch anders willen moeten ze het maar zelf betalen.
Dat is precies wat er veranderd is in de berekening van de BRU. Regio's met procentueel veel scholieren krijgen daardoor nu minder geld, regio's met relatief erg weinig scholieren (zoals bijv. Amsterdam) krijgen juist wat meer. Veel Provincies zitten door de verkoop van hun energiebedrijven echter zeer goed bij kas en lappen het verschil zelf bij. Andere zoals Zeeland zitten zeer krap bij kas en hebben het geld daarvoor gewoon niet. En weer andere zoals Noord-Holland weigeren om principiële redenen eigen geld voor het OV in te zetten.Meltrain schreef: Voor de invoering van de OV-Chipkaart kregen scholieren immers ook korting op abonnementen en werd daarvoor betaald. Een beetje vreemd dat dat dan nu niet meer zo is.
Bij de invoering van de OVchipkaart is afgesproken dat het ov over het algemeen niet duurder zou worden.Dan is het niet verkoopbaar om sterabonementen duurder te maken voor scholieren. Ook in Noord-Holland waar zogenaamd geen geld wordt bij gelegd,zijn abonnementen goedkoper voor 12 tm 18 jarige. Dus zit ergens in je anti-scholierenverhaal onzin te verkopen.Frans F schreef:Dat is precies wat er veranderd is in de berekening van de BRU. Regio's met procentueel veel scholieren krijgen daardoor nu minder geld, regio's met relatief erg weinig scholieren (zoals bijv. Amsterdam) krijgen juist wat meer. Veel Provincies zitten door de verkoop van hun energiebedrijven echter zeer goed bij kas en lappen het verschil zelf bij. Andere zoals Zeeland zitten zeer krap bij kas en hebben het geld daarvoor gewoon niet. En weer andere zoals Noord-Holland weigeren om principiële redenen eigen geld voor het OV in te zetten.Meltrain schreef: Voor de invoering van de OV-Chipkaart kregen scholieren immers ook korting op abonnementen en werd daarvoor betaald. Een beetje vreemd dat dat dan nu niet meer zo is.
Ooit gehoord van maatschappelijke opbrengsten ?Frans F schreef:Helemaal onzin is het niet. Ouders worden in principe geacht de normale OV-prijs te betalen voor hun kinderen, maar wie weinig inkomen heeft kan een tegemoetkoming in de reiskosten aanvragen. Het is dus in feite de bedoeling dat alleen scholieren wiens ouders de kosten niet zelf kunnen betalen nog subsidie krijgen.
Dat gold alleen voor de landelijke tarieven. En er was landelijk afgesproken dat de sterabonnementen zouden verdwijnen bij de invoering van de OV-chipkaart, iedereen zou op saldo gaan reizen.Mr-W schreef: Bij de invoering van de OVchipkaart is afgesproken dat het ov over het algemeen niet duurder zou worden.Dan is het niet verkoopbaar om sterabonementen duurder te maken voor scholieren.
De BDU is nu gebaseerd op het aantal inwoners in een regio. Als je dan regionale kortingen wil invoeren naast de landelijke tarieven kun je dat realiseren door voor dat geld minder bussen te laten rijden, zwakke lijnen om te zetten in belbussen of buurtbussen, busdiensten uit te besteden aan touringcarbedrijven of goedkoper personeel in te huren via uitzendbureaus. Het geld dat je daardoor uitspaart kun je dan gebruiken voor die kortingen. En dat is wat je nu dus in veel regio's naast de inzet van eigen geld ziet gebeuren.Ook in Noord-Holland waar zogenaamd geen geld wordt bij gelegd,zijn abonnementen goedkoper voor 12 tm 18 jarige. Dus zit ergens in je anti-scholierenverhaal onzin te verkopen.
Bedankt voor deze gedetailleerde verklaring!Frans F schreef:Nee, los van het niet-indexeren is ook de verdeelsleutel veranderd. Dat niet-indexeren is overigens omdat de overheid vindt dat reiziger een groter deel van de kosten moet dragen en de belastingbetaler een kleiner deel.
Vroeger werden het BDU-geld en alle opbrengsten uit de kaartverkoop in een grote pot gestopt en vervolgens werd dat geld verdeeld op basis van het aantal reizigers. Daarbij kreeg iedere regio voor iedere reiziger evenveel geld los van de vraag of die reiziger vol betaalde of dat hij met korting reisde. Het probleem met die grote pot was dat sommige regio's fraudeerden met de reizigersaantallen om een groter deel van de koek binnen te halen dan waar ze eigenlijk recht op hadden.
Tegenwoordig houdt iedere regio zijn eigen opbrengsten en wordt het BDU-geld verdeeld op basis van het aantal inwoners zodat de regio's niet meer kunnen frauderen. Het gevolg is echter ook dat de regio zelf nu opdraait voor eventuele kortingen aangezien die kortingen niet meer via de verdeling van de opbrengsten/BDU worden gecompenseerd.