Openbaar vervoer Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Gekko123 » Vr 14 Nov 2014, 20:08

Ik snap best dat Connexxion niet heeft gewerkt aan een nieuwe dienstregeling. Het maken van een nieuwe dienstregeling kost nu eenmaal veel tijd en geld en zolang het niet zeker is dat ze de concessie ook daadwerkelijk krijgen loop je het risico dat je geld weg gooit.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 14 Nov 2014, 20:19

Ik denk niet dat de dienstregeling het probleem gaat worden. De vervoerder moest bussen overnemen en de rest moet bij aanvang nieuw materieel zijn. Ik denk dat het nieuwe materieel het probleem is. Als bedrijf moet je betalen VOOR je geleverd krijgt (doelende op een aanbetaling). Als de concessie dan niet gegund wordt, heb jij onkosten die je NOOIT terugkrijgt.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Daantje » Vr 14 Nov 2014, 20:21

Ze kunnen toch gewoon tot de zomer de huidige dienstregeling rijden en in de zomer een nieuwe dienstregeling invoeren?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 14 Nov 2014, 20:24

en dat wil de provincie juist niet. Dat kost namelijk meer geld, wat de provincie niet wil uitgeven / heeft. Met de nieuwe concessie werd 4 miljoen bezuinigd op jaarbasis. De provincie wil de 2 miljoen extra niet betalen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Daniel » Vr 14 Nov 2014, 20:30

Maar als de dienstregeling het probleem niet was dan kan je toch ook de nieuwe dienstregeling met het bestaande materieel rijden? Of had Veolia/Connexxion al het een en ander te koop gezet toevallig?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 14 Nov 2014, 20:35

Het was zoals ik het bestek las niet mogelijk buiten de aardgasbussen bestaand materieel te gebruiken. Het overige materieel MOET nieuw zijn. Daarnaast werden een aantal lijnen omgezet naar buurtbus en ik weet niet of daar al vrijwilligers voor gevonden zijn. Er zijn een paar praktische dingen die denk ik niet in een maand geregeld moeten zijn.

CXX heeft potentieel het volgende niet:
  • genoeg vrijwilligers voor alle buurtbusprojecten
  • chauffeursdiensten
  • alle stallingen
  • belangrijkste eigenlijk: overnameregeling voor Veolia-personeel naar Connexxion. Dit lijkt me iets wat je goed wil regelen en niet als een raket (1 maand bijvoorbeeld)

Ik denk dat die overnameregeling het belangrijkste is voor Connexxion om de overige diensten over te nemen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Daniel » Vr 14 Nov 2014, 20:41

Tja okee, maar er moet natuurlijk ergens water bij de wijn in een geval als dit. De concessie-eis kan wel nieuw materieel zijn, maar het kost de provincie ook niks extra als Connexxion tijdelijk met het bestaande materieel doorrijdt. Dat terwijl een niet gewijzigde dienstregeling wel duurder kan zijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 14 Nov 2014, 20:47

De facebookpagina: OV Zeeland meldt:
Gedeputeerde provincie ‪#‎Zeeland‬ deelt mee dat ‪#‎Syntes‬ bezwaar tegen concessie ‪#‎OV‬ is ingetrokken. Nu heeft ‪#‎Connexxion‬ bezwaar ingediend tegen ingangsdatum nieuw OV op 14-12. Willen dit laten ingaan op 1-7 met betaling van fors bedrag door provincie. Beroep wordt maandag 17-11 behandeld in zitting College van Beroep Bedrijfsleven. Wordt vervolgd.
Ik denk dat Connexxion de huidige concessie wil laten doorgaan met de huidige DRU-waarden en prijzen. Dit is dus veel duurder dan de DRU-waarden in de nieuwe concessie (denk ik). Het huidige contract willen ze doortrekken (zal met meertarief zijn). De Provincie wil dit niet.

Heeft de regionale reizigersorganisaties de nieuwe dienstregeling ook al goedgekeurd? Zonder deze inspraak mag je namelijk de nieuwe dienstregeling namelijk niet zonder problemen invoeren.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3677
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor regenmaker » Za 15 Nov 2014, 10:59

Syntus heeft eigenlijk alsnog voor een hoop gedoe gezorgd tussen de Provincie en Connexxion. :D
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

huibf
Berichten: 2516
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor huibf » Za 15 Nov 2014, 11:08

Zou CXX zich mogen terugtrekken?
Wat zou een rechter hiervan zeggen?

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Frans F » Za 15 Nov 2014, 11:44

Dat is een interessante juridische vraag. Ik weet niet of als de opdrachtgever van zijn kant het beloofde tijdschema voor de concessie niet haalt of dat het recht geeft om je terug te trekken. Ik schat eerlijk gezegd in dit geval van niet (het gaat immers niet om jaren vertraging) tenzij het contract natuurlijk nog niet getekend is.

Wel kan CXX natuurlijk gewoon claimen dat het niet mogelijk is de nieuwe concessie op 14 december te laten ingaan en daarmee kan CXX de Provincie een peperdure overgangsregeling opdringen. Wel grappig dat Provincie CXX eerst de hand boven het hoofd houdt, daardoor in de problemen komt en dan vervolgens door dat zelfde CXX een poot wordt uitgedraaid.

huibf
Berichten: 2516
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor huibf » Za 15 Nov 2014, 13:07

Het zou een giller zijn als CXX terugtrekt en dit zou winnen bij de rechtbank.
Wat een koekebakkers bij de provincie. Publiekelijk de abtenaren aan de schandpaal nagelen, sterker nog wellicht gewoon veroordelen.

waldo79
Berichten: 3620
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor waldo79 » Za 15 Nov 2014, 13:20

Frans F schreef:Dat is een interessante juridische vraag. Ik weet niet of als de opdrachtgever van zijn kant het beloofde tijdschema voor de concessie niet haalt of dat het recht geeft om je terug te trekken. Ik schat eerlijk gezegd in dit geval van niet (het gaat immers niet om jaren vertraging) tenzij het contract natuurlijk nog niet getekend is.
...

Het zou zomaar kunnen zijn dat het juridisch wel kan zijn. Hoe eerder je onderhandeling afbreekt, des te groter de kans dat er geen afkoopsommen aan te pas komen.
Mij best :)

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 15 Nov 2014, 14:09

je zou bijna de bedrijven van samenwerking betwisten.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor visgraat » Za 15 Nov 2014, 15:02

Maar in feite is het toch niet heel raar gelopen. Er geldt altijd een bezwaartermijn en vervolgens moet dat onderzocht worden en heb je in het uiterste geval een rechtszaak. Dan kan het zelfs zijn dat de hele aanbesteding opnieuw moet, et cetera. Kortom: Een aanbesteding moet ruim voor de ingangstermijn plaatsvinden. Dit is het risico van laat aanbesteden. De provincie had beter een jaar extra kunnen nemen.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Frans F » Za 15 Nov 2014, 15:26

De Provincie wilde snel geld besparen.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor visgraat » Za 15 Nov 2014, 15:33

Ja, dat moet je dan eerder bedenken. Nu is het alsof je naar een casino gaat om uit de financiële problemen proberen te komen.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Bakpapier » Za 15 Nov 2014, 17:43

Bee schreef:
Bakpapier schreef:
Frans F schreef:
Bakpapier schreef:Zoiets heet geen vriendjespolitiek, maar lang opgebouwde connecties met onderaannemers en bepaalde klanten zoals scholen.

Vriendjespolitiek is misschien niet de goede naam, ambtelijke corruptie is misschien een betere benaming. En hoe sneller het OV zich eens wat minder eenzijdig op scholieren gaat richten hoe beter het is voor de eigen toekomst.

Ik zie niet in wat er corrupt aan is. Als ik mijn zolder heb laten verbouwen door annemer X, en daarna wil ik een serre laten bouwen, dan heb ik misschien de keuze tussen aannemer X en Y maar zal ik toch geneigd zijn om aannemer X te kiezen omdat ik die vertrouw, tenzij aannemer Y echt een veél beter aanbod doet. In dit geval was er de keuze tussen connexxion en syntus, en heeft men gewoon voor de vertrouwde partner gekozen. Ik zie niet in hoe dit tegen de wet of corrupt is.

Omdat je een aanbesteding niet naar één bedrijf toe mag schrijven. Als jij in de concessie zet dat het hebben van bestaande contacten met scholen noodzakelijk is, dan kan er eigenlijk maar één vervoerder winnen terwijl Europa juist voorschrijft dat een aanbesteding gegund moet worden op basis van de criteria van prijs of kwaliteit (d.m.v. een puntensysteem o.i.d.). Het idee van een aanbesteding is namelijk dat alleen dan deelnemers een gelijke kans hebben.


Het hebben van contacten met scholen is toch een criteria van kwaliteit? Zoiets heet ook netwerken hè, een nieuwe vervoerder zou naar de scholen kunnen gaan en zeggen 'hee wij bieden beter scholierenvervoer want dit en dit en dat' en dan had een nieuwe vervoerder kunnen winnen. Blijkbaar was syntus daartoe incapabel en heeft connexxion gewonnen.

Voorbeelden van 'beter' scholierenvervoer zou bijvoorbeeld kunnen zijn: meer ritten aanbieden per dag, of beter materieel, of betere aansluiting op de schooltijden van de leerlingen, betere prijzen etc. etc. etc. Blijkbaar is Connexxon door haar jarenlange ervaring in Zeeland daar beter in.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3677
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor regenmaker » Za 15 Nov 2014, 17:50

Connexxion mag misschien die contacten hebben met al die scholen, maar Syntus heeft veel ervaring met concessies met een hoop scholierenlijnen, dus Connexxion is niet per se beter. Echt flauwe kul om daardoor de concessie aan Connexxion te geven. Dus: Eerder corrupte ambtenaren die geld toegeschoven kregen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Frans F » Za 15 Nov 2014, 17:51

Bakpapier schreef:Het hebben van contacten met scholen is toch een criteria van kwaliteit?

Snap je het nou echt niet of wil je het niet snappen?

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Bakpapier » Za 15 Nov 2014, 17:54

Frans F schreef:
Bakpapier schreef:Het hebben van contacten met scholen is toch een criteria van kwaliteit?

Snap je het nou echt niet of wil je het niet snappen?

Ik snap het wel, maar ik wil het níet met je eens zijn. Niet met jou eens zijn =/= 'het niet snappen'.

Syntus heeft wellicht ervaring met scholen in andere regio's, maar dat betekent niet dat dat één op één te vertalen is naar Zeeland. De situatie in zeeland is nogal bijzonder, door de zeer grote afstanden tussen dorp en school, de dunbevolktheid van de regio, etc.

Ik zeg niet dat Syntus dat niet zou kunnen hoor (de Veluwe is een situatie die enigszins in de buurt komt bijvoorbeeld), maar blijkbaar kan Connexion dat beter. En dan is het het goed recht van de provincie om te kiezen voor de beste partner in dit geval. Zeeuwen zijn nogal van 'never change a winning team'. Tenzij een nieuwe partner een forse verbetering is, zal Zeeland gewoon voor het oude vertrouwde blijven kiezen. Zo is het altijd gegaan en zo zal het voorlopig nog wel blijven gaan.

Amsterdammers of andere hollanders snappen zo'n mentaliteit niet.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Frans F » Za 15 Nov 2014, 18:00

Bakpapier schreef:En dan is het het goed recht van de provincie om te kiezen voor de beste partner in dit geval. Zeeuwen zijn nogal van 'never change a winning team'.

En de beste partner is degene die een eerlijke aanbesteding wint en niet degene die al jaren in bed ligt met het provinciebestuur. Zoiets heet gewoon corruptie.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3677
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor regenmaker » Za 15 Nov 2014, 18:17

Frans F schreef:En de beste partner is degene die een eerlijke aanbesteding wint en niet degene die al jaren in bed ligt met het provinciebestuur. Zoiets heet gewoon corruptie.


Volledig mee eens.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 15 Nov 2014, 18:23

ik wil eigenlijk deze discussie zonder persoonlijke toespelingen laten voeren, maar ben bang dat dit niet gaat werken. Ik ga een persoonlijke vraag stellen ook al wil ik dit eigenlijk niet.

Geachte Bakpapier, Wat heb jij tegen overige vervoerders dan Connexxion? Ik kan niet eens de quotes overnemen, maar je neemt een enorme PRO-connexxion houding aan of alleen connexxion het beste is voor Zeeland. Je kraakt gelijktijdig alle overige vervoerders af, alsof het over mieren onder je schoen gaat. Elke vervoerder die ook daadwerkelijk geld wil verdienen, ontwikkelt een netwerk wat voor hun kostendekkend uit te voeren is met de gegeven budgetten.

Ik heb een kennis van de opleiding Rechten even nagevraagd hierover. Hij weet het niet 100% zeker, maar hij gaf aan dat als Connexxion de concessie heeft gewonnen, omdat ergens in de beoordelingsmethode een voordeel gegeven wordt voor bestaande contacten met scholen, dit waarschijnlijk bij de rechter geen stand zal houden. Hierbij geef je namelijk de huidige vervoerder een voordeel en in de Europese aanbestedingsregels is dit verboden. De beoordeling wordt uiteindelijk op meetbare criteria gehouden, zoals aantal DRU per vervoerstype of de prijs per vervoerstype. Nu zou dit de ideale wereld zijn en omdat we het over mensen hebben, zal sentiment altijd meespelen bij de beoordeling.

In alle gevallen had de provincie te weinig tijd ingeruimd voor rechtzaken. Ik hoop dat Connexxion gelijk krijgt van de rechter.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Suus » Za 15 Nov 2014, 19:50

Ik word vooral een beetje moe van de verwijten dat mensen die niet een relatie hebben met Zeeland het niet snappen, dat is ook gewoon niet waar.

Voorbeeld: Ik heb een bepaald soort hoofdhaar, het is dik haar met een zware krul en een behoorlijke hoge dichtheid. Dit is een vrij lastige haarsoort waar veel kappers weinig ervaring mee hebben. Ik heb dus in mijn leven al heel wat kappers "verbruikt" omdat ik niet tevreden was over hun vaardigheden om met dit haar om te gaan. Eerder dit jaar heb ik een kapper ontdekt die wel ervaring had met dit type haar. Ik was ook erg tevreden over het kapsel en de nazorg die deze kapster leverde en heb haar sindsdien vaker in de hand genomen. Immers, ik ben een tevreden klant, dus waarom niet. De kapster waardeert het ook dat ik ervoor gekozen heb een vaste klant van haar te worden. Daardoor heb ik voorrang gekregen bij het plaatsen van een afspraak in de week voor kerst t.o.v. andere mensen, ik heb dus een immens populair tijdstip toebedeeld gekregen slechts een paar dagen voor kerst. Kortom, de kapster heeft door haar goede prestaties een vaste klantenkring en omdat ik zo'n betrouwbare klant ben profiteer ik ook. Dat is een volstrekt normale situatie die op veel plekken voorkomt.

Echter, voor overheden en instellingen gelieerd aan de overheid heeft de Europese Unie wetgeving opgesteld die bepaald dat inkoopopdrachten boven een bepaald bedrag Europees aanbesteed moeten worden. De provincie Zeeland (een overheid) koopt openbaar vervoer in, wat vele miljoenen per jaar kost en daarmee ruim boven het bedrag zit waarvan Europa heeft bepaald dat het aanbesteed moet worden. De intentie tot inkopen moet dus in heel Europa bekend gemaakt worden. De provincie stelt een bestek op met eisen waaraan voldaan moet worden en bedrijven mogen daarop dan een offerte aanbieden. Daarbij is een eis dat bedrijven op geen enkele wijze voorgetrokken mogen worden, om zo een eerlijk speelveld te creëren in plaats van dat bedrijven waar bestaande contacten mee zijn worden voorgetrokken.

Het hebben van bestaande contacten met scholen is iets wat alleen de bestaande vervoerder in het gebied kan hebben. Immers, voor zowel de andere vervoerders als de scholen zit er geen toegevoegde waarde aan het hebben van contacten. In het bestek dus een punt opnemen dat het hebben van bestaande contacten iets is waardoor het waarschijnlijker is dat je het contract kan krijgen, is daarmee dus een voordeel voor de bestaande vervoerder en niet toegestaan. En dan kan je zeggen dat mensen in Zeeland die neiging graag hebben, om bestaande contacten boven nieuwe te prevaleren. Maar dat lijkt mij niet iets wat uniek is voor Zeeland en dat is dus ook gewoonweg niet toegestaan door de wetgeving.

Dus toen de provincie bekend maakte dat Connexxion had gewonnen dankzij de goede contacten met de scholen in Zeeland kwam Syntus met een bezwaar, omdat het ernstig doet vermoeden dat de provincie heeft voorgetrokken op basis van iets wat niet mag en zeer waarschijnlijk ook niet in het bestek heeft gedaan. En dat is de reden dat ik nieuwsgierig was wat een rechter hier over te zeggen zou hebben, het neigt namelijk naar bestuurlijk cliëntelisme en dat kan ervoor zorgen dat de belastingbetaler meer geld kwijt is aan het Zeeuwse openbaar vervoer dan misschien nodig was geweest als er een aanbesteding zou zijn geweest die wel volledig volgens de te hanteren wetgeving was uitgevoerd.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten