Openbaar vervoer Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Bakpapier » Za 15 Nov 2014, 19:53

De zaak is toh over? Connexxion krijgt volges mjj de concessie.

Ik zeg niet dat connexxxion de beste vervoerder ter wereld is, maar wel dat het voor Zeeland in haar huidige situatie de beste vervoerder is. Onder andere vanwege de contacten met scholen.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Bakpapier » Za 15 Nov 2014, 19:56

De notie dat je als nieuwe vervoerder die contacten niet kunt hebben is raar. Je kunt als potentiele vervoerder netwerken metscholen om zo meer support op te bouwen voor je bedrijf.

Ook de notie dat xonnexxion al jarenlang een monopolie heeft is onjuist want veolia heeft tijdenlang in zeeuws vlaanderen rondgereden.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor BR628 » Za 15 Nov 2014, 20:09

Bakpapier schreef:De zaak is toh over? Connexxion krijgt volges mjj de concessie.

Ik zeg niet dat connexxxion de beste vervoerder ter wereld is, maar wel dat het voor Zeeland in haar huidige situatie de beste vervoerder is. Onder andere vanwege de contacten met scholen.
Stel dat een andere vervoerder had gewonnen, dan had hoogstwaarschijnlijk de vervoerkundige, toch de persoon die het contact met scholen onderhoudt, naar de nieuwe vervoerder over moeten gaan middels artikel 40.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Frans F » Za 15 Nov 2014, 20:17

Bakpapier schreef:Ik zeg niet dat connexxxion de beste vervoerder ter wereld is, maar wel dat het voor Zeeland in haar huidige situatie de beste vervoerder is. Onder andere vanwege de contacten met scholen.

Zelfs dat kun je betwijfelen. Het is juist de eenzijdige focus op scholierenvervoer in Zeeland die het OV naar de verdommenis helpt. De overige reizigers worden met dit beleid de bus uitgejaagd.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Erno-BE » Za 15 Nov 2014, 20:24

Bakpapier schreef:De notie dat je als nieuwe vervoerder die contacten niet kunt hebben is raar. Je kunt als potentiele vervoerder netwerken metscholen om zo meer support op te bouwen voor je bedrijf.

Ook de notie dat xonnexxion al jarenlang een monopolie heeft is onjuist want veolia heeft tijdenlang in zeeuws vlaanderen rondgereden.

Syntus besteed het scholierenvervoer op de Veluwe uit aan jawel Connexxion. Dat had men ook in Zeeland kunnen doen. Alleen de hoofdlijnen rijden en de rest uitbesteden aan onderaannemers.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Daantje » Za 15 Nov 2014, 22:53

Alleen houd je dan in Zeeland niet zoveel meer over dan buurtbusjes en een paar hoofdlijnen ;)
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Geert » Zo 16 Nov 2014, 01:40

Frans F schreef:Dat is een interessante juridische vraag. Ik weet niet of als de opdrachtgever van zijn kant het beloofde tijdschema voor de concessie niet haalt of dat het recht geeft om je terug te trekken. Ik schat eerlijk gezegd in dit geval van niet (het gaat immers niet om jaren vertraging) tenzij het contract natuurlijk nog niet getekend is.

Wel kan CXX natuurlijk gewoon claimen dat het niet mogelijk is de nieuwe concessie op 14 december te laten ingaan en daarmee kan CXX de Provincie een peperdure overgangsregeling opdringen. Wel grappig dat Provincie CXX eerst de hand boven het hoofd houdt, daardoor in de problemen komt en dan vervolgens door dat zelfde CXX een poot wordt uitgedraaid.

Bij de meeste (alle?) aanbestedingen geldt een gestanddoeningstermijn, dat is de periode waarin een bedrijf zich committeert aan het uitvoeren (gestand doen) van een aanbieding. Een bedrijf kan dus zich niet zomaar terugtrekken binnen deze periode.

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor ICE105 » Zo 16 Nov 2014, 14:01

Bij deze aanbesteding ook, volgens TenderNed:
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen
dagen: 180.

De deadline voor inschrijvingen was 13/03/2014, dus deze termijn is ruimschoots verstreken.

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 16 Nov 2014, 20:25

Quote van http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/c ... -1.4627431
MIDDELBURG - Het gedoe rond de nieuwe dienstregeling voor het Zeeuwse busvervoer begint op een slechte soap te lijken. Deze week trok Syntus, het bedrijf dat de strijd om de busconcessie verloor, zijn beroepsprocedure in. Twee dagen later stapte winnaar Connexxion naar de bestuursrechter.

Connexxion vecht de eerder dit jaar verkregen busvergunning aan, omdat het vervoersbedrijf het niet voor elkaar krijgt de nieuwe dienstregeling per 14 december in te voeren. Nieuwe bussen zijn wel besteld, maar nog niet geleverd. Ook moeten nog lpg-vulpunten worden geplaatst.

Zwart op wit

De invoeringsdatum staat echter zwart op wit in de OV-concessie. Connexxion stapt nu naar het College van Beroep voor het Bedrijfsleven in de hoop uitstel te krijgen tot 12 juli volgend jaar. Dat stelt gedeputeerde George van Heukelom - de provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer - andermaal voor een probleem. Eerder zorgde Syntus voor vertraging, nu is het Connexxion.

Van Heukelom is op zich niet tegen een latere invoering van het busvervoer nieuwe stijl (kernnet, flexnet en doelgroepenvervoer), dat met minder geld moet worden opgetuigd en dus soberder wordt. Als Connexxion de huidige dienstregeling tot 12 juli voortzet, is er geen centje pijn. De provincie praat overigens uitsluitend met Connexxion. Veolia dat nu in Zeeuws-Vlaanderen het busvervoer verzorgt, bemoeit zich er niet mee. Niet zo vreemd, want beide busvervoerders behoren tot hetzelfde Franse moederbedrijf.

Rekening

Dat moederbedrijf legt nu een forse rekening neer bij de provincie voor de periode dat de oude dienstregeling wordt voortgezet. Het gaat om 3,5 miljoen euro. Gedeputeerde Van Heukelom weigert te betalen. "Ik houd Connexxion aan de concessie", zei hij vrijdag op vragen van verontruste Statenleden, van wie een aantal zich afvroeg of hij nog wel grip heeft op de situatie. "Dat heb ik", zei hij. Daarmee verzekerde hij zich van voldoende ruggesteun uit de provinciale politieke arena. Onderwijl groeit de onrust bij het huidige buspersoneel, dat langer in onzekerheid blijft over zijn baan.

Een ruime Statenmeerderheid nam vrijdag een PvdA-motie aan die Van Heukelom oproept knelpunten in het OV-net (zoals de bushalte in IJzendijke) te inventariseren.
Het belangrijkste stuk heb ik even gearceerd.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor marvinkok » Zo 16 Nov 2014, 21:12

Wat gaat er op LPG rijden in deze concessie dan? Dacht dat het grotendeels CNG was...

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2374
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Mr-W » Zo 16 Nov 2014, 21:27

CamilleKreemers schreef:

Een ruime Statenmeerderheid nam vrijdag een PvdA-motie aan die Van Heukelom oproept knelpunten in het OV-net (zoals de bushalte in IJzendijke) te inventariseren.
Het belangrijkste stuk heb ik even gearceerd.
De IJzendijke-soap :')
Frans F schreef:
Bakpapier schreef:Ik zeg niet dat connexxxion de beste vervoerder ter wereld is, maar wel dat het voor Zeeland in haar huidige situatie de beste vervoerder is. Onder andere vanwege de contacten met scholen.

Zelfs dat kun je betwijfelen. Het is juist de eenzijdige focus op scholierenvervoer in Zeeland die het OV naar de verdommenis helpt. De overige reizigers worden met dit beleid de bus uitgejaagd.
Als dat al het geval is dat allang al gebeurt,alleen op de hoofdassen zitten nog niet-scholieren in de bus,meeste gewone reizigers nemen de auto,ook is er geen enkele reden om automobiliteit in Zeeland te beperken.
Bakpapier schreef:
Frans F schreef:
Bakpapier schreef:Het hebben van contacten met scholen is toch een criteria van kwaliteit?

Snap je het nou echt niet of wil je het niet snappen?

Ik snap het wel, maar ik wil het níet met je eens zijn. Niet met jou eens zijn =/= 'het niet snappen'.

Frans F overtuigen van het nut van scholierenvervoer en het hebben van een scholierenvervoer coördinator is tevergeefse moeite vanwege zijn tunnelvisie,en ja ook andere vervoerders kunnen iemand zo'n baan geven.

Bakpapier schreef:Syntus heeft wellicht ervaring met scholen in andere regio's, maar dat betekent niet dat dat één op één te vertalen is naar Zeeland. De situatie in zeeland is nogal bijzonder, door de zeer grote afstanden tussen dorp en school, de dunbevolktheid van de regio, etc.

Ik zeg niet dat Syntus dat niet zou kunnen hoor (de Veluwe is een situatie die enigszins in de buurt komt bijvoorbeeld), maar blijkbaar kan Connexion dat beter. En dan is het het goed recht van de provincie om te kiezen voor de beste partner in dit geval. Zeeuwen zijn nogal van 'never change a winning team'. Tenzij een nieuwe partner een forse verbetering is, zal Zeeland gewoon voor het oude vertrouwde blijven kiezen. Zo is het altijd gegaan en zo zal het voorlopig nog wel blijven gaan.

Amsterdammers of andere hollanders snappen zo'n mentaliteit niet.
Zelfs op objectieve criteria denk ik dat CXX een beter pakket heeft geleverd,zoals het flexnet en bussen met hogere comfort en milieuvriendelijkheid (Iveco + CNG bussen)
Syntus zal zeker strafpunten hebben gekregen voor zijn slechte financiën,concessie de Veluwe is zwaarverlies latend,dus van Zeeland zullen ze ook niet zoveel bakken.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Bakpapier » Zo 16 Nov 2014, 23:16

Fijn om ook een ander geluid te horen in dit topic, want soms voelde het wel eens als mij tegen al de rest op dit forum wat betreft dit onderwerp :)

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Zo 16 Nov 2014, 23:45

Vrees niet: ik ben ontzettend blij dat het Connexxion is geworden en geen Syntus, maar toch erger ik me dood aan je tientallen reacties die allemaal dezelfde strekking schijnen te moeten hebben.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 17 Nov 2014, 05:58

Even voor de duidelijkheid. Persoonlijk heb ik niets tegen Connexxion. Ik ben wel tegen vriendjespolitiek.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 17 Nov 2014, 10:20

@ Pim-Alliance, Ik vind het niet erg dat Connexxion gewonnen heeft. Echter moet de gunning wel eerlijk zijn verlopen. Elke partij moet evenveel kans maken om een vervoersgebied te kunnen bemachtigen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Meltrain » Ma 17 Nov 2014, 11:03

Mr-W schreef: Zelfs op objectieve criteria denk ik dat CXX een beter pakket heeft geleverd,zoals het flexnet en bussen met hogere comfort en milieuvriendelijkheid (Iveco + CNG bussen)
Syntus zal zeker strafpunten hebben gekregen voor zijn slechte financiën,concessie de Veluwe is zwaarverlies latend,dus van Zeeland zullen ze ook niet zoveel bakken.

Dat laatste slaat natuurlijk nergens op. :roll: Dat een bedrijf ergens iets fout doet, wil niet zeggen dat ze dezelfde fout ergens anders ook maken. Daarnaast worden de biedingen anoniem beoordeeld, dus Syntus uitsluiten "want Syntus" is dus niet mogelijk.
Verder denk ik ook wel dat Connexxion gewonnen heeft omdat ze in totaal een betere aanbieding heeft gedaan, maar de concessie mede verkrijgen op basis van bestaande contacten met scholen is niet eerlijk.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2374
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Mr-W » Ma 17 Nov 2014, 11:22

Meltrain schreef:
Mr-W schreef: Zelfs op objectieve criteria denk ik dat CXX een beter pakket heeft geleverd,zoals het flexnet en bussen met hogere comfort en milieuvriendelijkheid (Iveco + CNG bussen)
Syntus zal zeker strafpunten hebben gekregen voor zijn slechte financiën,concessie de Veluwe is zwaarverlies latend,dus van Zeeland zullen ze ook niet zoveel bakken.

Dat laatste slaat natuurlijk nergens op. :roll: Dat een bedrijf ergens iets fout doet, wil niet zeggen dat ze dezelfde fout ergens anders ook maken. Daarnaast worden de biedingen anoniem beoordeeld, dus Syntus uitsluiten "want Syntus" is dus niet mogelijk.
Bedoelde daarmee de financiële positie van syntus en de financiële positie van een bedrijf is wel degelijk een aanbestedings criterium. Verder denk ik dat CXX meerdere objectieve criteria beter heeft geboden dan syntus.

@Bakpapier veel mensen hebben ook een totaal ander beeld van plattelandsOV. Ik reis iedere dag 30KM naar mijn middelbare school dus ik kan me wel voorstellen hoe t in Zeeland loopt. Daarnaast hebben mijn ouders voordat ik geboren was jarenlang in Zeeuws Vlaanderen gewoond en ben er zelf ook al redelijk vaak geweest.Vind de rust en ruimte echt geweldig.
Laatst gewijzigd door Mr-W op Ma 17 Nov 2014, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Suus » Ma 17 Nov 2014, 11:28

Syntus heeft Keolis als moederbedrijf, daarmee kan je ook een troefkaart spelen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3677
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor regenmaker » Ma 17 Nov 2014, 21:52

Waarom werd de concessie Veluwe tot 2020 verlengd als de Veluwe zoveel verlies oplevert voor Syntus.

Ik had het juist mooi gevonden als Syntus de concessie Zeeland kreeg, eindelijk is af van die CXX, die rijdt op veel te veel plaatsen. Kom ik in Arnhem : Breng -> Hermes -> CXX. Kom ik in Eindhoven Hermes -> CXX, kom ik in Limburg Veolia (eigenlijk ook CXX). Kom ik in Flevoland OV Regio IJsselmond -> CXX, Noord-Holland -> CXX. Zo kan ik nog wel even doorgaan. (Persoonlijke mening) :wink:

En je kan niet beoordelen op het feit dat Syntus het elders slecht doet (als dat het geval is). Het gaat om het pakket wat wordt geleverd, niet om dingen zoals contacten met scholen. Maar als CXX een beter pakket heeft dan Syntus, is deze terecht de winnaar. :)
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Karl » Ma 17 Nov 2014, 22:12

regenmaker schreef:Waarom werd de concessie Veluwe tot 2020 verlengd als de Veluwe zoveel verlies oplevert voor Syntus. (...)
Wellicht is het hier een beetje offtopic, maar in het contract kan een verlengtermijn opgenomen zijn waarbij eenzijdig bepaald wordt of die verlenging wordt gebruikt; dus als Gelderland redenen heeft gehad het contract te verlengen, dan heeft Syntus dat maar te nemen. Er zijn ook tweezijdige verlengingen mogelijk, dan moeten beide partijen er iets van vinden.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Daantje » Ma 17 Nov 2014, 22:48

Lekker argument dat Syntus maar moet winnen want 'Connexxion rijdt al op zoveel plaatsen'. Laten we dan toch op z'n minst met argumenten komen waar de reiziger nog wat aan heeft.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor Bakpapier » Ma 17 Nov 2014, 23:54

Blijkbaar is het concept 'privatisering' voor sommigen te hoog gegrepen om te begrijpen...

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 18 Nov 2014, 08:32

Zou dat mooi staan in een aanbesteding:
De volgende bedrijven zijn verboden in te schrijven, wegens het hebben van teveel concessies: Arriva en Connexxion. Hiermee hopen we kleinere bedrijven een mogelijkheid tot inschrijven te geven.

Ik denk niet dat je daarop bedrijven mag weigeren.

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 428
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor koekje » Di 18 Nov 2014, 09:09

CamilleKreemers schreef:Zou dat mooi staan in een aanbesteding:
De volgende bedrijven zijn verboden in te schrijven, wegens het hebben van teveel concessies: Arriva en Connexxion. Hiermee hopen we kleinere bedrijven een mogelijkheid tot inschrijven te geven.

Ik denk niet dat je daarop bedrijven mag weigeren.


Niet helemaal, maar er zijn wel regels omtrent monopolieposities. De fusie van Veolia en Transdev kon ook niet 'zomaar' gebeuren zonder de zegen van de NMA.

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 18 Nov 2014, 09:21

Het is dus mogelijk om bedrijven uit te sluiten bij een concessie?


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast