Pagina 29 van 139

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 18 nov 2014, 09:41
door Suus
Nee, maar een bedrijf mag wel maar een keer inschrijven, dus Veolia en Connexxion mogen niet gelijktijdig inschrijven.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 18 nov 2014, 09:42
door waldo79
En voor bedrijf bedoel je dan bedrijven uit hetzelfde concern

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 18 nov 2014, 12:06
door Dagren
Bee schreef:Nee, maar een bedrijf mag wel maar een keer inschrijven, dus Veolia en Connexxion mogen niet gelijktijdig inschrijven.
Dat is een keuze van de aandeelhouders, als die het goed zouden vinden is er geen probleem. Formeel gezien zijn het ook twee op zichzelf staande bedrijven. De keuze om Connexxion en Veolia niet met elkaar te laten concurreren bij aanbestedingen is een vrij recente. Dat is tot voor dit jaar nog voorgekomen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 18 nov 2014, 12:13
door Frans F
koekje schreef: Niet helemaal, maar er zijn wel regels omtrent monopolieposities. De fusie van Veolia en Transdev kon ook niet 'zomaar' gebeuren zonder de zegen van de NMA.
Dat geldt alleen als bedrijven wil fuseren. Als Arriva op eigen kracht op een gegeven moment 80% van alle concessies in handen krijgt is dat helemaal niet verboden.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 18 nov 2014, 12:22
door Dagren
CamilleKreemers schreef:Zou dat mooi staan in een aanbesteding:
De volgende bedrijven zijn verboden in te schrijven, wegens het hebben van teveel concessies: Arriva en Connexxion. Hiermee hopen we kleinere bedrijven een mogelijkheid tot inschrijven te geven.

Ik denk niet dat je daarop bedrijven mag weigeren.
Men wilde in eerste instantie wel per wet voorkomen dat een vervoerder een groter marktaandeel dan 30% zou krijgen, maar aangezien dat alleen zou kunnen gelden voor Nederlandse vervoerders, is dat volgens mij niet doorgegaan.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 18 nov 2014, 19:29
door flipje
Dagren schreef: De keuze om Connexxion en Veolia niet met elkaar te laten concurreren bij aanbestedingen is een vrij recente. Dat is tot voor dit jaar nog voorgekomen.
Ik ben wel heel nieuwsgierig bij welke concessie deze 2 bedrijven elkaar vrij recentelijk beconcurreerden.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 18 nov 2014, 20:39
door regenmaker
Daantje schreef:Lekker argument dat Syntus maar moet winnen want 'Connexxion rijdt al op zoveel plaatsen'. Laten we dan toch op z'n minst met argumenten komen waar de reiziger nog wat aan heeft.
Ik heb er expres achter gezet persoonlijke mening, maar ik gebruikt het dus ook niet als argument :mrgreen:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 18 nov 2014, 20:40
door CamilleKreemers
Ik vraag me af wanneer de wijzigingen nu bekend worden gemaakt

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 18 nov 2014, 21:54
door Milco
Ik las op Facebook dat er (tijdelijk aan het begin van de nieuwe concessie?) een aantal Volvo 8700's (ex-Interliner) nar Zeeland komen, die hiervoor in IJsselmond reden.
Ook al zijn ze tijdelijk, met het comfort is dan niets mis. (y)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 09:30
door Dagren
flipje schreef:
Dagren schreef: De keuze om Connexxion en Veolia niet met elkaar te laten concurreren bij aanbestedingen is een vrij recente. Dat is tot voor dit jaar nog voorgekomen.
Ik ben wel heel nieuwsgierig bij welke concessie deze 2 bedrijven elkaar vrij recentelijk beconcurreerden.
Dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd, maar het besluit om elkaar niet meer te beconcurreren werd pas dit voorjaar genomen.

En daarnaast, wat is recent in de context van concessies die al snel 10 jaar duren. ;)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 10:03
door flipje
Volgens mij is de aanbesteding van concessie Haaglanden Streek in 2008 de laatste geweest. Sinds die tijd heeft er telkens een bedrijf (Connexxion of Veolia) zich ingeschreven.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 10:46
door jesperhaverkamp
Concessie Veluwe 2010 hebben Connexxion en Veolia allebei op ingeschreven.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 12:59
door Karl
Dagren schreef:(...) Dat is een keuze van de aandeelhouders, als die het goed zouden vinden is er geen probleem. Formeel gezien zijn het ook twee op zichzelf staande bedrijven. De keuze om Connexxion en Veolia niet met elkaar te laten concurreren bij aanbestedingen is een vrij recente. Dat is tot voor dit jaar nog voorgekomen.
Dat lijkt me vrij sterk. :X Dan kan een willekeurig OV-bedrijf dertig dochters oprichten en dan ook dertig biedingen doen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:08
door Somoht
Maar is er al iets bekend wie er op 14 december in Zeeuws-Vlaanderen rijdt?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:09
door Bakpapier
Karl schreef:
Dagren schreef:(...) Dat is een keuze van de aandeelhouders, als die het goed zouden vinden is er geen probleem. Formeel gezien zijn het ook twee op zichzelf staande bedrijven. De keuze om Connexxion en Veolia niet met elkaar te laten concurreren bij aanbestedingen is een vrij recente. Dat is tot voor dit jaar nog voorgekomen.
Dat lijkt me vrij sterk. :X Dan kan een willekeurig OV-bedrijf dertig dochters oprichten en dan ook dertig biedingen doen.
En als de anderen dat ook doen heb je er 90. Geen ramp toch, hooguit wat meer papierwerk.

In de praktijk zal dat natuurlijk niet gebeuren. De dochteronderneming moet ook op zichzelf sterk staan om levensvatbaar te zijn.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:12
door Frans F
Karl schreef: Dat lijkt me vrij sterk. :X Dan kan een willekeurig OV-bedrijf dertig dochters oprichten en dan ook dertig biedingen doen.
Het probleem is dan alleen dat altijd de goedkoopste van die dertig wordt gekozen. Oftewel je gaat op die manier je eigen prijzen omlaag concurreren.

Dubbel inschrijven kan wel zinvol zijn als je twee inhoudelijk verschillende aanbieding doet, bijv. voor een zelf te definieren pluspakket. In West-Brabant kon je bijv. recentelijk bieden met of elektrisch vervoer of met meer ritten.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:48
door Hainje
Bakpapier schreef:hooguit wat meer papierwerk.
understatement. :p

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 14:01
door huibe
Somoht schreef:Maar is er al iets bekend wie er op 14 december in Zeeuws-Vlaanderen rijdt?
Transdev. (dmv dochter conexxion of veolia ) :evil:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 14:53
door Pim-AllianceB95
Ik las op Facebook dat er (tijdelijk aan het begin van de nieuwe concessie?) een aantal Volvo 8700's (ex-Interliner) nar Zeeland komen, die hiervoor in IJsselmond reden.
Ook al zijn ze tijdelijk, met het comfort is dan niets mis.
Vreemd, je zou toch zeggen dat men daar al materieel heeft. Maar goed, niks mis mee inderdaad. Als ze nou direct de Hanzeliners meenemen wordt het helemaal feest :mrgreen:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 15:08
door Dagren
Karl schreef:
Dagren schreef:(...) Dat is een keuze van de aandeelhouders, als die het goed zouden vinden is er geen probleem. Formeel gezien zijn het ook twee op zichzelf staande bedrijven. De keuze om Connexxion en Veolia niet met elkaar te laten concurreren bij aanbestedingen is een vrij recente. Dat is tot voor dit jaar nog voorgekomen.
Dat lijkt me vrij sterk. :X Dan kan een willekeurig OV-bedrijf dertig dochters oprichten en dan ook dertig biedingen doen.
Dat kan inderdaad. Al zullen de aandeelhouders dat over het algemeen niet leuk vinden.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 15:34
door Maxim
Nee, dat mag niet.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 17:39
door waldo79
Waar reageer je op, Maxim?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 20 nov 2014, 10:27
door Maxim
Ik reageer op het bericht erboven, holdings mogen niet meerdere offertes inleveren, ook niet als het aparte bedrijven zijn. Als ik me niet vergis staat dit in de wet beschreven, en zo niet dan staat het ook nog eens in ieder aanbestedingsdocument. Je zult dus, als het goed is, nooit een bieding van CXX én Veolia tegenkomen. Als het gaat om onderaannemers dan wordt het anders. Bijvoorbeeld een TCR als onderaannemer kan best in twee verschillende offertes voor komen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: za 22 nov 2014, 18:24
door mb90
Milco schreef:Ik las op Facebook dat er (tijdelijk aan het begin van de nieuwe concessie?) een aantal Volvo 8700's (ex-Interliner) nar Zeeland komen, die hiervoor in IJsselmond reden.
Ook al zijn ze tijdelijk, met het comfort is dan niets mis. (y)
Dit was vandaag al het geval. Op lijn 107 en 108 op Tholen kwam ik in ieder geval de 3519 tegen. Zonder Interliner-opschriften overigens. Hieronder een foto van de 3519 op de Vierde Dijk tussen Sint Annaland en Sint Maartensdijk als lijn 108 naar Bergen op Zoom:
Afbeelding

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: za 22 nov 2014, 18:29
door Frans F
Zo te zien was die bus weer goed leeg.