Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: di 18 nov 2014, 09:41
Nee, maar een bedrijf mag wel maar een keer inschrijven, dus Veolia en Connexxion mogen niet gelijktijdig inschrijven.
Dat is een keuze van de aandeelhouders, als die het goed zouden vinden is er geen probleem. Formeel gezien zijn het ook twee op zichzelf staande bedrijven. De keuze om Connexxion en Veolia niet met elkaar te laten concurreren bij aanbestedingen is een vrij recente. Dat is tot voor dit jaar nog voorgekomen.Bee schreef:Nee, maar een bedrijf mag wel maar een keer inschrijven, dus Veolia en Connexxion mogen niet gelijktijdig inschrijven.
Dat geldt alleen als bedrijven wil fuseren. Als Arriva op eigen kracht op een gegeven moment 80% van alle concessies in handen krijgt is dat helemaal niet verboden.koekje schreef: Niet helemaal, maar er zijn wel regels omtrent monopolieposities. De fusie van Veolia en Transdev kon ook niet 'zomaar' gebeuren zonder de zegen van de NMA.
Men wilde in eerste instantie wel per wet voorkomen dat een vervoerder een groter marktaandeel dan 30% zou krijgen, maar aangezien dat alleen zou kunnen gelden voor Nederlandse vervoerders, is dat volgens mij niet doorgegaan.CamilleKreemers schreef:Zou dat mooi staan in een aanbesteding:
De volgende bedrijven zijn verboden in te schrijven, wegens het hebben van teveel concessies: Arriva en Connexxion. Hiermee hopen we kleinere bedrijven een mogelijkheid tot inschrijven te geven.
Ik denk niet dat je daarop bedrijven mag weigeren.
Ik ben wel heel nieuwsgierig bij welke concessie deze 2 bedrijven elkaar vrij recentelijk beconcurreerden.Dagren schreef: De keuze om Connexxion en Veolia niet met elkaar te laten concurreren bij aanbestedingen is een vrij recente. Dat is tot voor dit jaar nog voorgekomen.
Ik heb er expres achter gezet persoonlijke mening, maar ik gebruikt het dus ook niet als argumentDaantje schreef:Lekker argument dat Syntus maar moet winnen want 'Connexxion rijdt al op zoveel plaatsen'. Laten we dan toch op z'n minst met argumenten komen waar de reiziger nog wat aan heeft.
Dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd, maar het besluit om elkaar niet meer te beconcurreren werd pas dit voorjaar genomen.flipje schreef:Ik ben wel heel nieuwsgierig bij welke concessie deze 2 bedrijven elkaar vrij recentelijk beconcurreerden.Dagren schreef: De keuze om Connexxion en Veolia niet met elkaar te laten concurreren bij aanbestedingen is een vrij recente. Dat is tot voor dit jaar nog voorgekomen.
Dat lijkt me vrij sterk. :X Dan kan een willekeurig OV-bedrijf dertig dochters oprichten en dan ook dertig biedingen doen.Dagren schreef:(...) Dat is een keuze van de aandeelhouders, als die het goed zouden vinden is er geen probleem. Formeel gezien zijn het ook twee op zichzelf staande bedrijven. De keuze om Connexxion en Veolia niet met elkaar te laten concurreren bij aanbestedingen is een vrij recente. Dat is tot voor dit jaar nog voorgekomen.
En als de anderen dat ook doen heb je er 90. Geen ramp toch, hooguit wat meer papierwerk.Karl schreef:Dat lijkt me vrij sterk. :X Dan kan een willekeurig OV-bedrijf dertig dochters oprichten en dan ook dertig biedingen doen.Dagren schreef:(...) Dat is een keuze van de aandeelhouders, als die het goed zouden vinden is er geen probleem. Formeel gezien zijn het ook twee op zichzelf staande bedrijven. De keuze om Connexxion en Veolia niet met elkaar te laten concurreren bij aanbestedingen is een vrij recente. Dat is tot voor dit jaar nog voorgekomen.
Het probleem is dan alleen dat altijd de goedkoopste van die dertig wordt gekozen. Oftewel je gaat op die manier je eigen prijzen omlaag concurreren.Karl schreef: Dat lijkt me vrij sterk. :X Dan kan een willekeurig OV-bedrijf dertig dochters oprichten en dan ook dertig biedingen doen.
understatement.Bakpapier schreef:hooguit wat meer papierwerk.
Transdev. (dmv dochter conexxion of veolia )Somoht schreef:Maar is er al iets bekend wie er op 14 december in Zeeuws-Vlaanderen rijdt?
Vreemd, je zou toch zeggen dat men daar al materieel heeft. Maar goed, niks mis mee inderdaad. Als ze nou direct de Hanzeliners meenemen wordt het helemaal feestIk las op Facebook dat er (tijdelijk aan het begin van de nieuwe concessie?) een aantal Volvo 8700's (ex-Interliner) nar Zeeland komen, die hiervoor in IJsselmond reden.
Ook al zijn ze tijdelijk, met het comfort is dan niets mis.
Dat kan inderdaad. Al zullen de aandeelhouders dat over het algemeen niet leuk vinden.Karl schreef:Dat lijkt me vrij sterk. :X Dan kan een willekeurig OV-bedrijf dertig dochters oprichten en dan ook dertig biedingen doen.Dagren schreef:(...) Dat is een keuze van de aandeelhouders, als die het goed zouden vinden is er geen probleem. Formeel gezien zijn het ook twee op zichzelf staande bedrijven. De keuze om Connexxion en Veolia niet met elkaar te laten concurreren bij aanbestedingen is een vrij recente. Dat is tot voor dit jaar nog voorgekomen.
Dit was vandaag al het geval. Op lijn 107 en 108 op Tholen kwam ik in ieder geval de 3519 tegen. Zonder Interliner-opschriften overigens. Hieronder een foto van de 3519 op de Vierde Dijk tussen Sint Annaland en Sint Maartensdijk als lijn 108 naar Bergen op Zoom:Milco schreef:Ik las op Facebook dat er (tijdelijk aan het begin van de nieuwe concessie?) een aantal Volvo 8700's (ex-Interliner) nar Zeeland komen, die hiervoor in IJsselmond reden.
Ook al zijn ze tijdelijk, met het comfort is dan niets mis. (y)