Pagina 36 van 139

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 23:16
door huibf
Ronald schreef:
Mr-W schreef:@buurtbussen wat gebeurt er als ze te maken krijgen met capaciteitsproblemen,komen er dan 1/2 uursdiensten zoals in de SRE of worden ze weer omgezet in gewone bussen?
Het lijkt me niet dat daar geld voor is. De mooiste oplossing is dat de reizigers die "te veel" zijn vanzelf afhaken en alternatief vervoer zoeken.
Zo is het. Lijnen met 7 tot 10 reizigers hebben een vet probleem. Te duur voor een grote bus en te klein voor een taxibusje. Je kan dan kiezen voor het laatste waarbij je moet hopen dat mensen afhaken.
Je kan ook de dienst wat uitknijpen of de route wat afknippen, zodat ook mensen afhaken.
Het gebeurt overal. Lijn 25,26,75 in SRE zijn mooie voorbeelden, maar ook lijn 552 en wat te denken van de Texelhopper.
datm schreef:
huibf schreef:... een onzorgvuldige analyse van reizigersstromen en vervoersvraag...
Wij hebben op onze stalling regelmatig tellijsten meegekregen om het aantal passagiers te tellen. Tevens is er ook een extern onderzoeksbureau ingeschakeld. Dus ze hebben wel degelijk een analyse gedaan...
Mijn excuses voor de ietwat te snelle conclusie. Er zal inderdaad wel een analyse zijn gedaan. Maar van wat er overblijft qua OV is het echt schrikbarend.

Hoe was de dienst eigenlijk voordat Veolia in 2006 kwam (CXX toen). Reden toen ook al lijn 3 en 4 bijvoorbeeld in Cadzand en Nieuwvliet ?
De zomerbus van Veolia is ontstaan in 2006. Een aantal jaren ervoor reed CXX ook een zomerbus maar die is ergens in 2000 gestrand meen ik.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 23:44
door datm
huibf schreef:Mijn excuses voor de ietwat te snelle conclusie. Er zal inderdaad wel een analyse zijn gedaan. Maar van wat er overblijft qua OV is het echt schrikbarend.

Hoe was de dienst eigenlijk voordat Veolia in 2006 kwam (CXX toen). Reden toen ook al lijn 3 en 4 bijvoorbeeld in Cadzand en Nieuwvliet ?
De zomerbus van Veolia is ontstaan in 2006. Een aantal jaren ervoor reed CXX ook een zomerbus maar die is ergens in 2000 gestrand meen ik.
Het is inderdaad schrikbarend wat er over blijft, zeker voor de kleinere kernen veranderd er veel. Maar het was wel te verwachten. Rij maar eens op een zondagochtend mee met bijvoorbeeld de lijn 16 naar Ossenisse of de lijn 13 vanuit Sas naar Axel en dan heb ik het nog niet eens gehad over de lijn 89 van Hulst naar Walsoorden. Zeer grote kans dat je alleen in de bus zit samen met de chauffeur. Maar ook het aantal passagiers op de lijn 20 van Goes naar Hulst is in de avonden en op zondag op een hand te tellen.

In de tijd van Connexxion reed de lijn 3 enkele jaren voor dat Veolia kwam niet in de avond en in de weekenden. En door de weeks om het uur. Sinds Veolia er is gekomen is de lijn verbeterd. Dit geld ook voor de lijn 11 van Terneuzen naar Sas van Gent die is sinds de komst van Veolia ook opgevoerd. Van de lijn 4 zou ik dit eerlijk gezegd niet weten.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 23:48
door Hans
Mooi dat je je baan behoudt!
En jammer voor de mannen van TCR.
Zo zie je maar dat onderaanneming in dit geval voor het uitvoerend bedrijf een prima keus is.

Een beetje: houdoe en bedankt verhaal.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 00:26
door Plutona
huibf schreef: Mijn excuses voor de ietwat te snelle conclusie. Er zal inderdaad wel een analyse zijn gedaan. Maar van wat er overblijft qua OV is het echt schrikbarend.

Hoe was de dienst eigenlijk voordat Veolia in 2006 kwam (CXX toen). Reden toen ook al lijn 3 en 4 bijvoorbeeld in Cadzand en Nieuwvliet ?
De zomerbus van Veolia is ontstaan in 2006. Een aantal jaren ervoor reed CXX ook een zomerbus maar die is ergens in 2000 gestrand meen ik.
Vroeger ging ik vaak op vakantie naar Zeeuws-Vlaanderen. Lijn 4 was een uiterst summiere lijn van Oostburg via Cadzand naar het dorpje Retranchement. Deze lijn reed 3x per dag en alleen doordeweeks. Overigens werd deze wel met een grote bus gereden, soms zelfs met Integro's. Hoe die door de smalle straatjes kon is me een raadsel...

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 01:54
door Pim-AllianceB95
huibf schreef::
Het nieuwe openbaar vervoersfiets, wandel en carpoolnetwerk is ontstaan uit een onzorgvuldige analyse van reizigersstromen en vervoersvraag. Hierbij is het gelukt om, met een bezuinigingsopdracht van 95% van de provincie Zeeland, het openbaar vervoer voor ongeveer 20% van de huidige reizigers in Zeeland te behouden.
Ik weet niet of het met een onzorgvuldige analyse te maken heeft of met het door de provincie gedefinieerde kernnet, maar feit is wel dat er frequentieverhogingen op plaatsen en momenten worden toegepast waar(op) de vraag helemaal niet zo groot is, terwijl andere ritten met weliswaar geen uitmuntende (op de zomer na dan, daar worden ook echt goed bezette ritten geschrapt) maar toch redelijke bezetting verdwijnen. Juist ritten op drukke ontsluitende lijnen, die in een basismobiliteit voorzien en waar de bezuinigingen er nu voor zorgen dat hele gebieden na zes uur en op zondag onbereikbaar zijn.

Op verschillende plaatsen is gebleken dat het aanbieden van een frequent kernnet werkt voor wat betreft het trekken van meer reizigers, maar dan moet je natuurlijk wel langs locaties rijden waar je reizigers kunt oppikken en niet alleen grote plaatsen met grote plaatsen verbinden, en dat zie ik hier helaas gebeuren. Hartstikke mooi dat je tot middernacht elk uur van Terneuzen naar Middelburg kunt reizen, maar als ik in Veere woon kan ik er toch geen gebruik van maken.

Ik heb even simpel zitten rekenen (een gedetailleerder variant volgt waarschijnlijk nog wel), en daar kwam het volgende uit: Bij het beperken van lijn 50 overdag tot een uurdienst en het niet verder laten rijden van lijn 58 dan Vlissingen Centrum (56 en 58 rijden in de nieuwe dienstregeling precies op dezelfde tijd tussen 't centrum van Vlissingen en 't station, echt doodzonde van het geld!), behalve in de avond en op zondag (dan bieden ze samen een halfuurdienst), kan voor hetzelfde aantal DRU's het volgende allemaal geboden worden:

- Lijn 27 kan in de avonduren blijven rijden (extra vertrek Goes om 20:32 en 22:32, inclusief bijbehorende retourritten uiteraard) en op zondag blijven rijden (1x/2 uur van globaal 9 tot 21)
- Lijn 52 kan in de avonduren blijven rijden (extra vertrek Middelburg om 20:50 en 22:50), inclusief bijbehorende retourritten op lijn 53 en op zondag blijven rijden (1x/2 uur van globaal 9 tot 21)
- Lijn 53 kan in de avonduren blijven rijden (extra vertrek Middelburg 19:50, 21:50 en 23:50), inclusief bijbehorende retourritten op lijn 52, met uitzondering van de rit van 23:50, die ik als rijdend tot Westkapelle heb meegenomen
- Lijn 57 kan in de avonduren tot ongeveer 22 uur blijven rijden (elk uur), evenals op zondag tot ongeveer 21 uur

En dan heb ik nog uren over om (afhankelijk van de lengte van de lijn uiteraard) met een andere streeklijn die er bekaaid vanaf komt hetzelfde kunstje te verrichten, lijn 10 bijvoorbeeld!

Er vallen nog meer uren vrij te spelen door 52 en 53 anders in te richten: 53 weer over de dijk tussen Westkapelle en Domburg en vervolgens door naar Oostkapelle, op momenten dat je aansluiting kunt bieden op 133 eventueel zelfs door naar Serooskerke, terwijl 52 Middelburg - Grijpskerke - Aagtekerke - Domburg rijdt. Je kunt dan in de avonduren kiezen voor wel een 53, die meer en deels grotere kernen aandoet, en geen 52, terwijl de laatste 53 na Oostkapelle alsnog even via Aagte- en Grijpskerke rijdt voor de laatkomers zonder alternatief vervoer.

Overigens ook vervelend: de overstap van 133 uit Bruinisse op 132 naar Goes is onmogelijk geworden. Althans, als je dezelfde bus als waar je nu aansluiting op hebt wilt halen.

Daarnaast blijkt het grootste gedeelte van de door de provincie opgelegde 'verdwijnhaltes' ook echt verdwenen, hetgeen resulteert in grote campings zonder halte voor de ingang, terwijl de bus er nog gewoon langsrijdt. :N

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 02:12
door Pim-AllianceB95
Nog een leuk detail: lijn 132 stopt 's avonds in Zierikzee alleen bij halte Sas, terwijl 133 daar niet meer komt :')

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 13:05
door Meltrain
Dat laatste lijkt me een foutje: in de richting Oude-Tonge staat Sas nog wel in de dienstregeling. ik neem aan dat de overstap tussen 132 en 133 te Sas gewoon blijft bestaan.

Wel opvallend bij lijn 132: de frequentieverlaging bij lijn 132 in de middagspits is gerealiseerd door doodleuk twee van de zes ritten te schrappen, waardoor een 10/20-verdeling ontstaat. :')

Van een aantal nieuwe lijnen staat de dienstregeling nog niet online.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 13:18
door ICE11
Pim-AllianceB95 schreef: Daarnaast blijkt het grootste gedeelte van de door de provincie opgelegde 'verdwijnhaltes' ook echt verdwenen, hetgeen resulteert in grote campings zonder halte voor de ingang, terwijl de bus er nog gewoon langsrijdt. :N
Je hebt mij geanimeerd even te kijken, en ja - toekomstig kan ik blijkbaar niet meer per OV naar mijn vakantieverblijf, wat ik in het verleden al vaker gedaan heb. De haltes op lijn 31 tussen de dorpskern van Wissenkerke en de dorpskern van Kamperland blijken allemaal opgeheven en dus moet ik toekomstig 2500 in plaats van 500 meter lopen. Bedankt..... :evil:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 13:25
door Pim-AllianceB95
Meltrain schreef:Dat laatste lijkt me een foutje: in de richting Oude-Tonge staat Sas nog wel in de dienstregeling. ik neem aan dat de overstap tussen 132 en 133 te Sas gewoon blijft bestaan.

Wel opvallend bij lijn 132: de frequentieverlaging bij lijn 132 in de middagspits is gerealiseerd door doodleuk twee van de zes ritten te schrappen, waardoor een 10/20-verdeling ontstaat. :')

Van een aantal nieuwe lijnen staat de dienstregeling nog niet online.
Van Zierikzee naar Goes zelfs in een 5/25 verdeling, als ik het goed heb onthouden.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 13:46
door Plutona
Kan iemand mij vertellen waarom een buslijn alleen een bepaalde periode rijdt? Bij zomerlijnen snap ik het wel, maar hoe werkt het precies met bussen die alleen tussen herfst- en voorjaarsvakantie rijden?
Cadzand bijvoorbeeld blijft tot 1-11-2015 verstoken van een busverbinding.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 14:01
door dennistd
In Twente rijden vijf van de zes scholierenlijnen ook alleen van de herst- tot de voorjaarsvakantie. Buiten deze periode gaat het grootste deel gewoon met de fiets namelijk.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 14:02
door Etienne
Dat heeft te maken met het feit dat de winterperiode daarin valt en dat veelscholieren dan niet fietsen, maar de bus gebruiken. En doorgaans is het vanaf de voorjaars- of paasvakantieweer beter en dan vervalt de noodzaak van die bussen.

EDIT: Wat Dennistd zegt.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 16:04
door TheRoy-t
huibf schreef:Zo is het. Lijnen met 7 tot 10 reizigers hebben een vet probleem. Te duur voor een grote bus en te klein voor een taxibusje. Je kan dan kiezen voor het laatste waarbij je moet hopen dat mensen afhaken.
Je kan ook de dienst wat uitknijpen of de route wat afknippen, zodat ook mensen afhaken.
Het gebeurt overal. Lijn 25,26,75 in SRE zijn mooie voorbeelden, maar ook lijn 552 en wat te denken van de Texelhopper.
Waarom is een 15 persoonsbus geen optie? In Groningen-Drenthe worden veel lijnen met een 15 persoonsbus gereden door een taxibedrijf. Werkt prima. Het is iets duurder dan een 8 persoonsbus/taxibusje maar nog steeds veel goedkoper dan een grote bus. En een ideale oplossing voor dergelijke lijntjes lijkt mij.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 16:06
door Gekko123
Het probleem zit hem denk ik eerder in de personeelskosten. Dat is simpelweg de grootste kostenpost, niet de brandstof (en die laatste is de laatste tijd ook nog eens gedaald).

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 16:22
door Mr-W
Waar ik ook nog wel brood in zie is het toestaan om een amerikaanse taxi met meer zitplaatsen te besturen met een auto rijbewijs,maar dan is er wel een wetswijzeging nodig.
Voor buurtbussen zou dit een goedkope oplossing zijn voor de capaciteitsproblemen.
Verder is het ook voor bijv. sportclubs en scholen een millieuvriendelijke en effiencte oplossing voor kleinschalig vervoer.(ipv.4 of meer auto's of touringcar)
@lijn132 ik vermoed dat CXX ook capaciteitsproblemen verwacht en die ritten vrij snel weer herinvoerd. Verder heb ik niets tegen een 5/25 minuten voor scholieren zou een strakke verdeling misschien meer reistijd opleveren.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 16:28
door TheRoy-t
Als je kijkt naar Aardenburg, die plaats gaat van 40 bussen per dag (lijn 4 en lijn 12) terug naar 5 bussen per dag. Volgens mij bezuinig je dan wel iets meer dan 20% Ik kan me overigens niet voorstellen dat de bussen daar de hele dag leeg rondrijden.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 16:54
door huibf
ICE11 schreef:
Pim-AllianceB95 schreef: Daarnaast blijkt het grootste gedeelte van de door de provincie opgelegde 'verdwijnhaltes' ook echt verdwenen, hetgeen resulteert in grote campings zonder halte voor de ingang, terwijl de bus er nog gewoon langsrijdt. :N
Je hebt mij geanimeerd even te kijken, en ja - toekomstig kan ik blijkbaar niet meer per OV naar mijn vakantieverblijf, wat ik in het verleden al vaker gedaan heb. De haltes op lijn 31 tussen de dorpskern van Wissenkerke en de dorpskern van Kamperland blijken allemaal opgeheven en dus moet ik toekomstig 2500 in plaats van 500 meter lopen. Bedankt..... :evil:
Dat is wel erg merkwaardig. Ik denk dat ze het juist in de zomer moeten hebben.
Wat ook vreemd dan is is de zomerbus in Zeeuws Vlaanderen.
Ik zou dan toch ook op zijn minst lijn 3 en 4 weer laten rijden, als feedering van deze zomerbus.
Deze bus heeft zo geen toekomst meer. Zonde!

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 16:58
door Hainje
Lijn 4 heeft Veolia ook in het eerst jaar van hun concessieperiode geknipt, dat was binnen een jaar ook weer gecorrigeerd. Zou mij niets verbazen als deze nieuwe maatregelen binnen een jaar weer grotendeels teruggedraaid worden.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 17:11
door Meltrain
huibf schreef: Wat ook vreemd dan is is de zomerbus in Zeeuws Vlaanderen.
Ik zou dan toch ook op zijn minst lijn 3 en 4 weer laten rijden, als feedering van deze zomerbus.
Deze bus heeft zo geen toekomst meer. Zonde!
Dat denk ik niet. In Knokke is er een overstapmogelijkheid op de Kusttram, trein en bussen van De Lijn, in Sluis kun je overstappen op lijn 42 en in Breskens op lijn 42 en de Fast Ferry (of hoe die nu ook heet).
Lijn 3 en 4 zijn dan niet per se nodig als feeder voor lijn 814.
Alleen de verbinding tussen Oostburg en Cadzand-Bad verdwijnt.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 17:20
door datm
In de zomer wordt wel degelijk gebruik gemaakt van lijn 3. Dit zijn veelal toeristen en dagjesmensen die vanuit Nieuwvliet en Groede in en uitstappen. Afgelopen zomer werd er op lijn 3 regelmatig gebruik gemaakt van een 20 personenbusje en deze zat aardig vol.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 19:08
door huibf
huibf schreef::... is ontstaan uit een ONzorgvuldige analyse van reizigersstromen en vervoersvraag...
Ik kom er toch nog even op terug....
WIE heeft die analyse gemaakt. Als het die koekenbakkers zijn van de provincie. Dan weet ik het antwoord al !
Dan is het dus ONzorgvuldig gedaan. Ik neem aan dat de verantwoordelijke gedeputeerde oneervol is ontslagen?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 19:31
door Berk-24
TheRoy-t schreef:Als je kijkt naar Aardenburg, die plaats gaat van 40 bussen per dag (lijn 4 en lijn 12) terug naar 5 bussen per dag. Volgens mij bezuinig je dan wel iets meer dan 20% Ik kan me overigens niet voorstellen dat de bussen daar de hele dag leeg rondrijden.
Had het opgezocht, 2400 inwoners en dan zomers GEEN bediening. Laat dan op z'n minst een buurtbusje rijden. Hoop dat de lokale bevolking gaat protesteren bij het provinciehuis in Middelburg, want dit is wel heel erg. Hier heeft niemand, behalve wat enkele rechtse rakkers gekozen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 19:46
door huibf
Mr-W schreef: @lijn 6 mag Cxx niet stoppen bij het busstation van Zelzate ? De route die CXX naar Klein Rusland wil rijden duurt namelijk langer dan naar het busstation waar er meer overstapmogelijkheden zijn.
Hij maakt klaarblijkelijk een lusje via Debautshoek (het huidige eindpunt).

Sas van Gent, Bolwerk
Sas van Gent, La Boursse
Zelzate, Klein Rusland
-------------------------
Zelzate, Klein Rusland
Zelzate, Debbauthoek
Sas van Gent, La Boursse
Sas van Gent, Bolwerk

Was het dan niet logischer geweest om ook gewoon te stoppen aan de halte Albertlaan aan de Ring (R4) Daar stoppen namelijk heel veel andere lijnen van De Lijn.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 19:49
door Mr-W
Meltrain schreef:
huibf schreef: Wat ook vreemd dan is is de zomerbus in Zeeuws Vlaanderen.
Ik zou dan toch ook op zijn minst lijn 3 en 4 weer laten rijden, als feedering van deze zomerbus.
Deze bus heeft zo geen toekomst meer. Zonde!
Dat denk ik niet. In Knokke is er een overstapmogelijkheid op de Kusttram, trein en bussen van De Lijn, in Sluis kun je overstappen op lijn 42 en in Breskens op lijn 42 en de Fast Ferry (of hoe die nu ook heet).
Lijn 3 en 4 zijn dan niet per se nodig als feeder voor lijn 814.
Alleen de verbinding tussen Oostburg en Cadzand-Bad verdwijnt.

Onzin om lijn 3/4 daarvoor in het leven te houden,overstapmogelijkheden genoeg. Iedereen scheeuwt moord en brand over die lijnen,maar volgens mij zitten er meer reizigers in het stuk van lijn 10 dat wegvalt dan in de 3&4.Was eens op zondagavond en toen zag ik het TCR busje met 6 reizigers binnenrijden op Hulst Busstation.
huibf schreef:
huibf schreef::... is ontstaan uit een ONzorgvuldige analyse van reizigersstromen en vervoersvraag...
Ik kom er toch nog even op terug....
WIE heeft die analyse gemaakt. Als het die koekenbakkers zijn van de provincie. Dan weet ik het antwoord al !
Dan is het dus ONzorgvuldig gedaan. Ik neem aan dat de verantwoordelijke gedeputeerde oneervol is ontslagen?
Wie van de provincie zijn het dan ? Opvallend is wel dat Tholen er op vooruitgaat waar de achterban van de gedeputeerde zit.
Pim-AllianceB95 schreef: Daarnaast blijkt het grootste gedeelte van de door de provincie opgelegde 'verdwijnhaltes' ook echt verdwenen, hetgeen resulteert in grote campings zonder halte voor de ingang, terwijl de bus er nog gewoon langsrijdt. :N
De provincie vraagt om opheffing van die haltes,CXX draait en zoeft er vrolijk voorbij :Y
PZC schreef:Een aantal onrendabele lijnen is geschrapt. In sommige dorpen pakken te weinig mensen de bus. Overigens maken Zeeuwen weinig gebruik van het openbaar vervoer. Slechts één procent doet dat.
Naar boven afgerond zijn dit zo'n 4000 reizigers over heel Zeeland :') . Hoop dat de treinreizigers en scholieren niet zijn meegeteld anders wordt het nog dramatischer.
huibf schreef: Was het dan niet logischer geweest om ook gewoon te stoppen aan de halte Albertlaan aan de Ring (R4) Daar stoppen namelijk heel veel andere lijnen van De Lijn.
Nee dat is te klantvriendelijk :mrgreen: hetzelfde verhaal bij de overstap 133/132 in de avonduren.Het is zonde dat die is komen te vervallen en gaat ze veel reizigers kosten. :neg:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 08 jan 2015, 19:58
door datm
Berk-24 schreef:
TheRoy-t schreef:Als je kijkt naar Aardenburg, die plaats gaat van 40 bussen per dag (lijn 4 en lijn 12) terug naar 5 bussen per dag. Volgens mij bezuinig je dan wel iets meer dan 20% Ik kan me overigens niet voorstellen dat de bussen daar de hele dag leeg rondrijden.
Had het opgezocht, 2400 inwoners en dan zomers GEEN bediening. Laat dan op z'n minst een buurtbusje rijden. Hoop dat de lokale bevolking gaat protesteren bij het provinciehuis in Middelburg, want dit is wel heel erg. Hier heeft niemand, behalve wat enkele rechtse rakkers gekozen.
Ik had gelezen dat er verschillende dorpsraden in Zeeuws Vlaanderen met elkaar overleg gaan voeren want er zijn meer dorpen die hard getroffen worden. Bijvoorbeeld ook Kloosterzande(3279 inwoners), Vogelwaarde(2138 inwoners) en Zaamslag (2856 inwoners) waar de lijn 10 langs rijd gaat nu in de avonduren tot maximaal 19:00 uur rijden. Op zaterdag tot 18:00 uur en op zondag rijd deze lijn helemaal niet. Hierdoor zullen scholieren en ouderen het een stuk lastiger krijgen om zich te verplaatsen.