Pagina 38 van 140

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 16:20
door CamilleKreemers
In Zeeuws-Vlaanderen had ik lijnen 3, 4 en 15 als buurtbus laten uitvoeren. Deze lijn heeft volgens hun telcijfers toch gemiddeld 6 reizigers per rit. Er zitten buurtbussen in Walcheren bij, waar gemiddeld geen 2 reizigers inzitten. Ik zou dan toch voor de Zeeuws-Vlaanderen reizigers gaan en die buurtbussen in Walcheren opheffen (als het geld toch een probleem wordt).

Ik heb wel mijn bedenkingen bij dit OV-plan van Connexxion. Een oplossing was toch ook om de tarieven deels te verhogen (wat volgens PvE niet mocht). Hiermee had de besparing wel deels opgevangen kunnen worden. Ook hadden de jeugdabbonementen (95% van alle reizigers aldus de provincie) bijvoorbeeld van 40% korting naar 30% korting kunnen worden gebracht.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 18:04
door huibf
Zolang het Openbaar Vervoer in Zeeland door een provincie geregeld worden die nog minder verstand hebben dan een stoeptegel zal er niets veranderen. Dus zullen deze verantwoordelijken toch eerst het veld moeten ruimen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 18:13
door CamilleKreemers
Dat zie ik niet gebeuren. Je ziet in Overijssel hetzelfde gebeuren.

Ik denk dat het voor Zeeland nog snel op te lossen is door de lijnen 3, 4 en 15 als buurtbus uit te gaan voeren. Dit zou misschien 1 ton extra kosten voor de vervoerder, waarbij deze lijnen met een gemiddelde bezetting rond 6 personen toch blijven bestaan.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 23:13
door TheRoy-t
Lijn 15 wordt vanaf maart al als buurtbus uitgevoerd, voor lijn 3 en 4 zou het een goede oplossing zijn, aangezien best veel plaatsen straks alleen nog maar in de spits bediend worden. Eventueel zou je het onderste deel van lijn 4 kunnen schrappen en lijn 12 ook als een dagdekkende buurtbus kunnen uitvoeren. Wellicht scheelt dat nog iets meer.

Ik denk alleen dat lijn 515 een flop wordt, aangezien deze op het drukste moment van de dag niet rijdt.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 00:27
door datm
Mooi om al die verschillende redenen te lezen van mensen die gebruik maken van het Zeeuwse ov.
http://petities.nl/petitie/zeg-nee-tege ... age=4#tabs

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 08:53
door BR628
Tja, dat krijg je met een incompetente provincie als Zeeland. Als er geen geld meer is kan je nog zoveel petities starten maar dan zal dat weinig uithalen, zeker op zo'n korte termijn.
Dan zie je meteen dat men het in Groningen, Drenthe en Friesland toch beter voor elkaar heeft wat betreft bereikbaarheid van kleine kernen met het OV.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 10:08
door sirvinniei
Lijntaxis zijn toch praktisch hetzelfde als opstappers?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 10:12
door flipje
CamilleKreemers schreef:Dat zie ik niet gebeuren. Je ziet in Overijssel hetzelfde gebeuren.
Ben ik niet met je eens. In Overijssel draaien de bezuinigen vooral om de parallelle verbindingen tussen trein en bus, iets wat in Zeeland niet/minder het geval is. Ook heeft Overijssel meer financiƫle middelen om het ov te bekostigen dan Zeeland..
Maar goed terug naar Zeeland.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 10:27
door Mr-W
flipje schreef:
CamilleKreemers schreef:Dat zie ik niet gebeuren. Je ziet in Overijssel hetzelfde gebeuren.
Ben ik niet met je eens. In Overijssel draaien de bezuinigen vooral om de parallelle verbindingen tussen trein en bus, iets wat in Zeeland niet/minder het geval is. Ook heeft Overijssel meer financiƫle middelen om het ov te bekostigen dan Zeeland.. .
Zeeland heeft vooral veel paralele scholierenlijnen,maar hun bestaansrecht is te verantwoorden doordat de kernen ver van het spoor zijn gelegen en er op dat mommemt veel vervoersvraag is.Bovendien liggen niet alle scholen in de buurt van een station.

@tarieven verhogen. Denk niet dat dat een oplossing is,als het vervoer te duur wordt gaat stichting schoolvervoer zeeland het schoolvervoer weer zelf organiseren.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 10:46
door TheRoy-t
sirvinniei schreef:Lijntaxis zijn toch praktisch hetzelfde als opstappers?
Nee, opstappers rijden vaak naar de dichtstbijzijnde halte of knooppunt waar een bus langs komt en moeten van tevoren gereserveerd worden. Lijntaxi hebben een vaste route en vaste tijden, en rijden wanneer een grote bus te groot is.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 11:32
door sirvinniei
pardon, ik bedoelde haltetaxis. Wat ik gelezen heb is dat precies hetzelfde als een opstapper: een busje dat je naar de dichtsbijzijnste bushalte brengt. Het enige verschil wat ik zie is dat ze helemaal geen vaste routes hebben wat opstappers wel hebben (ook al bestaan sommige routes maar uit 2 stops)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 19:57
door huibe
Mr-W schreef:@tarieven verhogen. Denk niet dat dat een oplossing is,als het vervoer te duur wordt gaat stichting schoolvervoer zeeland het schoolvervoer weer zelf organiseren.
Perfect toch? Kunnen de middelen weer naar het ov voor niet scholieren.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 20:35
door Busfoto.nl
CamilleKreemers schreef:In Zeeuws-Vlaanderen had ik lijnen 3, 4 en 15 als buurtbus laten uitvoeren. Deze lijn heeft volgens hun telcijfers toch gemiddeld 6 reizigers per rit. Er zitten buurtbussen in Walcheren bij, waar gemiddeld geen 2 reizigers inzitten. Ik zou dan toch voor de Zeeuws-Vlaanderen reizigers gaan en die buurtbussen in Walcheren opheffen (als het geld toch een probleem wordt).

Ik heb wel mijn bedenkingen bij dit OV-plan van Connexxion. Een oplossing was toch ook om de tarieven deels te verhogen (wat volgens PvE niet mocht). Hiermee had de besparing wel deels opgevangen kunnen worden. Ook hadden de jeugdabbonementen (95% van alle reizigers aldus de provincie) bijvoorbeeld van 40% korting naar 30% korting kunnen worden gebracht.
Het was toch niet de idee dat buslijnen direct tot buurtbus werden omgetoverd, omdat het dan directe verdringing van arbeidskrachten oplevert.

Zie oa http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2014 ... vlaanderen

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 20:54
door CamilleKreemers
Het gebeurt op dit moment op grote schaal in Zeeuws-Vlaanderen dat reguliere kleinschalige lijnen worden omgezet naar buurtbus. Het is altijd beter dan geen bus meer zoals nu in bijna alle kleine dorpen in West-Zeeuws-Vlaanderen zal gebeuren.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 13 jan 2015, 01:24
door TheRoy-t
Vanuit welke stallingen wordt er momenteel nog gereden in Zeeuws-Vlaanderen?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 13 jan 2015, 09:18
door Etienne
Oostburg en Hulst voor Veolia Transport en TCR schijnt nog ergens wat te hebben staan, vermoedelijk Terneuzen.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: di 13 jan 2015, 09:24
door datm
TheRoy-t schreef:Vanuit welke stallingen wordt er momenteel nog gereden in Zeeuws-Vlaanderen?
Hulst (Veolia)
Oostburg (veolia/TCR)
Terneuzen (Connexxion)
Terneuzen (TCR)

Het is de bedoeling dat de stalling van Connexxion in Terneuzen wordt uitgebreid en de stalling van Veolia in Hulst sluit. De stallingen van TCR in Zeeuws-Vlaanderen verdwijnen per 1 maart.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 15 jan 2015, 19:07
door BusFreakRotterdam
Goede actie om tegen die belachelijke busplannen in verweer te komen! Rijden er uberhaupt op zondag nog wel bussen in Zeeland? Weet iemand dat? Ik ga in de zomer vaak met de bus en dan de trein naar het strand maar dat zit er ook niet meer in als ik het zo hoor!

Weet iemand welke lijnen nog wel op zondag blijven rijden?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: do 15 jan 2015, 19:13
door Ronald
1, 6, 19, 20, 42, 50, 56, 58, 107/108, 132 en 133. En in juli en augustus 814, 834 en 864.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 08:07
door Dennenboom
Nog even in wat oude dienstregelingen van Zeeuws Vlaanderen gekeken.
In de tachtiger jaren werden er in de vakantietijd dagelijks nog een groot aantal extra ritten toegevoegd aan de lijnen 3 en 4. Nu wordt het dus omgekeerd. De toeristische kustlijn reed dan wel weer alleen op zaterdag.
Wordt overigens de mede naamgever van de oude tram/busmaatschappij SBM (Maldegem) helemaal niet meer bediend vanuit Nederland?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 09:07
door Rdaalwil
Blijf het nog steeds een raar gezicht hebben. Veolia bussen met xx uniformen :p. Rijdt nu ren 8700 voor ons die rechts achter stuk mist. Ook zonde :s

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 11:29
door regenmaker
Rdaalwil schreef:Blijf het nog steeds een raar gezicht hebben. Veolia bussen met xx uniformen :p. Rijdt nu ren 8700 voor ons die rechts achter stuk mist. Ook zonde :s
Wat gebeurt er met het materieel in Zeeuws-Vlaanderen? Wordt het vervangen door CXX bussen?

En wat gaat er veranderen in de rest van het materieel in de concessie Zeeland?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 12:31
door Etienne
In Midden-Zeeland moeten de gasbussen blijven rijden, al het andere materieel wordt wel vervangen. :wink:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 13:19
door regenmaker
Etienne schreef:In Midden-Zeeland moeten de gasbussen blijven rijden, al het andere materieel wordt wel vervangen. :wink:
Je bedoelt zeker die witte MAN Lion's City CNG (G)'s? :)
Ik weet dat CXX 58 nieuwe Euro VI-bussen heeft besteld, gaan die in Noord Zeeland en Zeeuws Vlaanderen rijden?

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 13:27
door flipje
Ja, 58 nieuwe Iveco Crossway ' s (zelfde type als CXX rijdt in IJsselmond), welke vanaf maart zullen instromen in Zeeland.