Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Gothic-Writer »

Hainje schreef:
SLToilet schreef:Keren de extra spitsbussen in Tilburg naar het Stappegoor bij de rotonde in de Stappegoorweg?

Ik heb namelijk vernomen dat die rotonde wordt omgebouwd tot VRI in verband met de waarschijnlijke komst van een "megasuper" en dacht: misschien levert dit wat complicaties op.
Wist niet dat die rotonde moest wijken voor een VRI, maar het klopt nog ook. Uitspraak van de Raad van State zelfs. :P

De bussen vanaf CS kunnen halteren voor de deur van het ROC. In de middag lijkt het mij voor de hand liggend dat deze extra bussen nu inderdaad keren op de rotonde bij de halte IJsbaan. Wanneer die rotonde verdwijnt kunnen de bussen nog altijd via de Tatraweg richting Stappegoor rijden. Dat deed lijn 48 vroeger ook en is nog steeds mogelijk. Enige verschil is dat lijn 48 via het centrum reed en de versterkingsbussen dat niet doen, maar via een parallelweg langs de Ringbaan Zuid kun je zo naar de Tatraweg rijden. Moet geen problemen opleveren lijkt mij. Echter zal het denk ik nog wel een jaar of 3 duren voordat de eerste steen word gelegd, dit sleept al zóóóóóóóóóó lang joh.

Dus in het aller eerste begin dat de Stappegoorweg is aangelegd, heeft er eerst een bocht gelegen met daaraan één zijpad (Boterpad). Vervolgens zijn de scholen gekomen en is de bocht vervangen door de nu nog huidige rotonde en is het Boterpad inmiddels een heel stuk kwijt door alles wat er is gebouwd. Deze rotonde zal dus in de toekomst veranderen in een kruispunt met verkeerslichten.......OK.

(Twintig jaar geleden liet ik af en toe mijn inmiddels al lang overleden hond, daar wel eens uit en keek je over de weilanden van de aardbeienboer zo naar de A58 en als het winter was kon je tussen de hoge populieren atletiekbaan Attila zien liggen. Je kunt dus wel zeggen dat ik, hoewel ik er nu niet meer woon, het aardig heb zien veranderen daar.)
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Gothic-Writer »

Ik heb even een vraagje: wie weet of waar kan ik, toevallig hoe ik aan een lijnennetkaart van Tilburg kan komen van ergens tussen 1990 en 2005. Zelf heb ik namelijk de officiële bus boekjes van de stadsdienst Tilburg van 1982 / 1985 en 1989, maar ik zou het echt leuk vinden als ik meer informatie over deze periode van de BBA in Tilburg terug kan vinden?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibe »

Als je lid bent van het ADV, kan je het daar proberen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

huibf schreef:Ik moet eens nagaan wat ik nog precies heb... ik dacht dat de laatste 1984 was.
De kaartjes van 1972 t/m 1982 van Eindhoven e.o. zijn nu te downloaden.
http://www.ovdepeel.nl/wiki/index.php?dir=OVE%2F

Rest nog 1984 en 1987 van OVE. Die heb ik vergeten te scannen.
De kaartjes zijn allemaal in dezelfde layout. Dat geeft een mooi beeld van hoe de lijnen destijds allemaal lopen. *O*
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door ZO6176 »

Bedankt voor het plaatsen van de kaartjes van de eindhovense stadslijnen.
Ik heb echter een vraag omtrent lijn 14.
Op het kaartje is te zien dat richting Heesterakker na Peppelrode rechtsaf de Orpheuslaan ingaat en dan links de Achilleslaan.
Nu kan ik me herinneren dat ik destijds in de vakanties bij een vriend bleef logeren en dan met lijn 14 naar de stad ging (en terug) dat deze na Peppelrode rechts en dan gelijk links de Agamemnonlaan insloeg. Bij de vijver aan de achterzijde van het Cassandraplein was een bushalte tbv het gelijknamige winkelcentrum. Daarna sloeg deze dan de Achilleslaan weer in. Dit was volgens mij altijd zo. Is hier het kaartje onjuist of heb ik altijd omleidingsroutes gehad (wat ik me niet kan voorstellen). Wie weet meer?
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Ederveen »

ZO6176 schreef: Ik heb echter een vraag omtrent lijn 14.
Op het kaartje is te zien dat richting Heesterakker na Peppelrode rechtsaf de Orpheuslaan ingaat en dan links de Achilleslaan.
Nu kan ik me herinneren dat ik destijds in de vakanties bij een vriend bleef logeren en dan met lijn 14 naar de stad ging (en terug) dat deze na Peppelrode rechts en dan gelijk links de Agamemnonlaan insloeg. Bij de vijver aan de achterzijde van het Cassandraplein was een bushalte tbv het gelijknamige winkelcentrum. Daarna sloeg deze dan de Achilleslaan weer in. Dit was volgens mij altijd zo. Is hier het kaartje onjuist of heb ik altijd omleidingsroutes gehad (wat ik me niet kan voorstellen). Wie weet meer?
Ik denk wel dat je gelijk hebt want er staan wel meer foutjes in: Lijn 9 naar Achtse Barrier Noord / Revalidatiecentrum ging toch echt over de noordelijke Franse Baan met een eenzijdige lus Roubaixlaan - Huizingalaan - Rijssellaan. En niet over de Spaaihoefweg wat de kaartjes suggereren. Tenzij dat misschien wel zo was als tijdelijke route omdat die wijk toen nog deels in aanbouw was. Maar in '83/'84 werd er via de Franse Baan gereden iig.
Wat ik me kan herinneren van stadsplattegronden van begin jaren-'80 is inderdaad dat lijn 14 via de Agamemnonlaan reed. Pas na de dienstregeling van wat is het '84/'85 ofzo? Ging de toenmalige nieuwe lijn 6 de gehele Achilleslaan afrijden.

Maar inderdaad zeker interessant die kaartjes! Bedankt ervoor.
Ik vind het zelf heel apart om te zien dat lijn 177 van Son naar Breugel over de Oranjestraat - Dommelpas - Doormanlaan reed. Een route die gezien de tegenwoordige situatie niet eens voor te stellen is :shock:
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door erjeebee »

Ederveen schreef: Ik vind het zelf heel apart om te zien dat lijn 177 van Son naar Breugel over de Oranjestraat - Dommelpas - Doormanlaan reed. Een route die gezien de tegenwoordige situatie niet eens voor te stellen is :shock:
Ik heb best wel in Son gewoond van 1966 tot 1975.
En ik ging best wel naar school in Breugel (Krommen Hoek op de hoek Dommelpas en Doormanlaan)
En dan fietste ik best wel over de Dommelpas naar school
En dat was toen ook al best wel een fietspad....
en nu nog steeds
en in de tussentijd altijd geweest..

Ergo kan daar nooit een bus gereden hebben, dus dat lijkt me best wel een foutje op de kaart.
Ingetekend door een grapjas die nooit in Son is geweest, noch een keer een rondje 177 heeft gedaan.

Volgens mij reed de 177 gewoon over de Veerstraat naar Breugel en dan over de Sint Hubertuslaan naar de Doormanlaan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Hoe lang is die route zo getekend? Mogelijk was dat slechts 1 jaar en had men hun huiswerk niet goed gedaan, niet wetende dat het niet geschikt was voor de bus. Komt zelfs anno 201x nog voor (in Nijmegen waar men een stadslijn een route wilde rijden die simpelweg niet kan omdat een bepaalde afslag onmogelijk was door de nieuwe inrichting van de weg).
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

Ik heb nog meer kaartjes van OVE. Die ga ik binnenkort plaatsen.

Ik heb onlangs de EMA dienstregeling gekocht van 1970 t/m einde EMA en wat BBA boekjes.
Er leuk om te zien. Ook hier zitten leuke kaartjes bij.

De data ga ik beetje bij beetje om de wiki plaatsen zodat Eindhove e.o. straks van 1970 tot nu compleet is.
77 en later 177 werd gezamelijk gereden ook de de EMA.

Het grappige is nu. Het EMA boekje met de detailkaart van Son en Breugel van 1986/1987. De route laat zien zoals die door Breugel nu ook wordt gereden door 109.
>>> Edit op meerdere jaargangen van EMA waar een kaartje van Son en Breugel beschikbaar is staat de route zoals Hermes nu ook rijdt door Breugel.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

Eigenlijk meer voor een Belgie Topic.

Maar weet iemand wanneer in Antwerpen de nummering in de 400 serie is ontstaan.
Ik weet inmiddels na zoeken met google dat in in november 1997 lijn 48 naar Reusel is doorgetrokken.
Ver daarvoor heeft BBA nog een paar jaar gereden tussen Arendonk en Eindhoven.
Maar wanneer is 48 vernummerd naar 480?
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Etienne »

Vermoedelijk rond 2003 à 2004. Ik heb wel oudere boekjes van De Lijn, in elk geval rond 2000 (dank Hainje :pos: ) en daarin is het wel lijn 47 en ook lijn 41 (Turnhout - Antwerpen)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door RobertT »

Ik meen me te herinneren dat dat was in de tijd dat de statdsdienst Tilburg met 40 nummers ging rijden,er zou dan een dubbele 45 komen.Die van BBA en die naar Turnhout van de Lijn.Later hebben ze bij de lijn alle 40 nummers omgezet in 400
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Ronald »

Er staat me vaag iets van bij dat je in die tijd lijn 45.0 en 48.0 had. Waarbij (bijvoorbeeld) lijn 45.1 een routevariant op lijn 45(.0) was. Dan zou misschien in de loop van tijd de "punt" zijn vervallen.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

Etienne schreef:Vermoedelijk rond 2003 à 2004. Ik heb wel oudere boekjes van De Lijn, in elk geval rond 2000 (dank Hainje :pos: ) en daarin is het wel lijn 47 en ook lijn 41 (Turnhout - Antwerpen)
Zou je eens kunnen kijken voor lijn 48 wat de bestemming was Reusel-Plein <> Turnhout, ???? frequentie e.d.
Eventueel een scan of fotootje.... je kan dit mailen naar info@ovdepeel.nl
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Etienne »

Lijn 48 van minstens 1995 t/m de dienstregeling van 23 januari 2000
Lijn 48 van de dienstregeling van 16 oktober 2000 t/m ...
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
thejay
Berichten: 25
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 20:21

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door thejay »

huibf schreef:Eigenlijk meer voor een Belgie Topic.

Maar weet iemand wanneer in Antwerpen de nummering in de 400 serie is ontstaan.
Ik weet inmiddels na zoeken met google dat in in november 1997 lijn 48 naar Reusel is doorgetrokken.
Ver daarvoor heeft BBA nog een paar jaar gereden tussen Arendonk en Eindhoven.
Maar wanneer is 48 vernummerd naar 480?
Officiële wijzigingsdatum: 1 december 2003 bij de start van Basismobiliteit in de regio Turnhout.
Turnhout - Reusel werd toen een uurdienst ma-zo, met in de spits enkele ritjes extra (sommige vanaf de grens).
Laatst gewijzigd door thejay op wo 02 nov 2016, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Suus »

Volgens Overweg13, de (letterlijk) wandelende OV-encyclopedie van België heeft de omnummering van lijn 48 naar 480 in 2006 plaatsgevonden.

"De tramverbinding Turnhout - Arendonk hield het net 55 jaar uit, van 1894 tot 1949. De aansluitende tramverbinding naar Eindhoven werd trouwens al in 1937 opgeheven. In de onderstaande ministudie heb ik het alleen over de richting Turnhout - Arendonk.
In het spoorboekje van 1897 vond ik een tabel 206 terug, met 4 ritten per dag (7:50 - 11:42 - 16:22 - 19:37) die er 55 minuten over zetten om uit het station van Turnhout de grens te bereiken. In 1908 werd de aansluiting naar Eindhoven vermeld, de grens heet nu Arendonk Belgische Douane, aan de andere kant - hoe raad je het - Nederlandse Douane. In 1913 wordt het aantal ritten met één verhoogd: er komt een extra vroege rit bij om 4:55.
In het spoorboekje van 1925 ziet het rittenschema er nog altijd globaal gezien hetzelfde uit; de aansluitingen naar Eindhoven vind je wel niet meer terug. In 1930 is er toch wat veranderd: de eerste rit (ondertussen wat later, om 6:20) rijdt niet meer op zondag; op zaterdag komt er een rit bij om 12:15. Zij moet die typische zaterdagmiddagspits opvangen, toen 38-urenweken nog een verre utopie waren.
Belangrijke wijzigingen tref ik aan in het spoorboekje van 1934: de autorails doen hun intrede. Het aantal ritten wordt fors uitgebreid, naar 11 op weekdagen, 12 op zaterdagen en 10 op zondag. De rittijd zakt van 55 naar 35 minuten. Dat zal ook de toestand zijn aan de vooravond van WO II.
Na de wereldbrand vinden we een tabel 658 terug (spoorboekje 1949). De dienst is beperkt tot Arendonk (Vaart). We tellen 9 ritten tussen 4:15 en 20:25. Op zondag zijn het er acht, omdat de rit van 4:15 dan niet uitrijdt.
Met de komst van de bus (tabel 804) stijgt het aantal ritten niet spectaculair: het gaat van 9 naar 10 op weekdagen, van 9 naar 11 op zaterdagen. Op zondag blijven 8 ritten actief. De bussen doen er 30 minuten over, wat te vergelijken valt met de huidige ritduur.
Zoals wel vaker zien we eerst nog een stijging van het aantal bussen: de auto is nog niet alomtegenwoordig. In 1959 zijn het er 14 op weekdagen, 13 op zaterdag en 10 op zondag.
Het spoorboekje van 1962 zadelt ons met een probleem op: uit de tabel 647 valt niet duidelijk op te maken of er nu een rechtstreekse bus Turnhout - Eindhoven rijdt. Dat voor één rit een aansluiting aan de grens vermeld wordt, en alle andere ritten zonder enige commentaar in één lange kolom staan, laat vermoeden dat de bussen inderdaad zonder overstap naar Eindhoven doorrijden. In het boekje van 1969 bestaat daar trouwens geen twijfel meer over: tabel 647 draagt nu als kop Turnhout - Arendonk - Eindhoven. En men lijkt ook echt te geloven in deze bediening: op weekdagen rijden er 18 bussen, op zaterdag en zondag 16. Wat een weelde.
Maar geloof alleen is niet genoeg: in 1977 is het aantal bussen tussen Reusel en Eindhoven al gehalveerd. Wel vinden we nu in de tabel 647 voor het eerst lijnnummer 48 terug. In 1979 staat die weer gewoon voor Turnhout - Arendonk (Grens). Zo zou het langere tijd blijven. De halte zou ook Arendonk Langschelpen Grens gaan heten. In 2006 werd lijn 48 naar Antwerpse gewoonte 480.
Bij de aanvang van de 21ste eeuw wordt de buslijn weer uitgebreid tot Reusel, en dat is in feite de toestand zoals we die vandaag nog altijd kennen. Met dien verstande dat op 1 september 2016 het busnet in de regio Turnhout nog maar eens gereorganiseerd werd. Dat luidde meteen het verdwijnen van lijn 480 in. Voortaan zou lijn 430 Reusel met Turnhout (en Hoogstraten) verbinden. Een andere lijn (432) verbindt dan weer Arendonk met Brecht, dat we ook kennen als Noorderkempen. Met buslijnen die op twee plaatsen op het spoornet aansluiten mag Arendonk niet echt klagen."
Bron: http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... rtaantal=3 (artikel 6 oktober 2016)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
thejay
Berichten: 25
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 20:21

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door thejay »

Suus schreef:Volgens Overweg13, de (letterlijk) wandelende OV-encyclopedie van België heeft de omnummering van lijn 48 naar 480 in 2006 plaatsgevonden.
Helaas, Vic heeft het deze keer toch echt verkeerd genoteerd.
Hier een scan uit de lijnfolder van 1/12/2003 https://drive.google.com/open?id=0Bzsq_ ... NXYjBGWlFz
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Weet iemand, of omdat hij oud genoeg is en het nog weet of aan hand van busboekjes het verleden kan reconstrueren, wanneer in Deurne het Busstation is opgeheven? Ik zou graag de de periodes van lijn 31/75 sluitend willen maken. Ik heb als e-mail een reactie gehad dat lijn 31 t/m 1997/1998 naar Deurne reed, alleen is mij bij niet bekend of dit nog het busstation was of al het Ziekenhuis. Ik hoop dat deze persoon nog op mijn mail reageert, maar ik stel hem hier toch maar wel.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

Ik heb daar onlangs al wat van hersteld en heb een sluitende datum gegeven wanneer het busstation werd opgeheven en naar het ziekenhuis ging.
De 31 is daarmee nu sluitend dacht ik.

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Busstation

De datum die daar staat klopt. Wellicht dat het geschiedenisverhaaltje wat beter moet.
De opvolger had ik nog niet opgemaakt. De looptijd daarvan is ook bekend omdat de datum van lijn 75 wel bekend is.

Ik kan het voor de zekerheid nog even nazoeken. In het busboekje wordt ook melding gemaakt van de situatie busstation versus Ziekenhuis.

Ik heb het bewust meegemaakt iig.
Laatst gewijzigd door huibf op ma 14 nov 2016, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Er staat "i.i.g. 23 mei 1971 t/m 28 mei 1994" in de infobox van Lijn 31 Venlo Station - Deurne Busstation, dat doet mij vermoeden dat de data niet helemaal zeker zijn, of tenminste 1 van deze data. Ook in de tekst kan ik er geen zekerheid uithalen. Slaat de "i.i.g." alleen op de begindatum?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Jeuh, om dingen ingewikkeld maken: volgens mij busboekverzameling was de halte Ziekenhuis al vanaf 1988/1989 de eindhalte. In het boekje van van 1989/1990 staat ook een haltelijst, daar idem, zowel in tabellen als haltelijst.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

Ik heb alleen boekjes van zuidooster met de regio Eindhoven. En daar staat 31 niet in.
Maar bus 37 van 90/91 staat busstation als eindhalte.

Daarnaast heb ik fotos van de bladzijden van lijn 31 van 1979 tm 1991 daar is het Einpunt altijd Busstation.

De deurnewiki op deurnewiki.nl staat ook iets over het busstation en Visser met foto (gaaf!)
Ik was toen 19 en kwam er veel. Met mijn studentenkaart.

Vergeet niet de busstation en Ziekenhuis niet dezelfde lokatie is.
Busstation lag aan de Visser. Waar nu Fratershof en Postpaadje liggen.
Ziekenhuis aan de Dunantweg westelijk van de de straat die tegenwoordig De Poort heette en vroeger de toegangsweg naar het ziekenhuis.
Daar stopte de kleine busjes ook.
En dat is dus een andere plek als de halte ziekhuis Hoofdingang was nu de buurtbussen stoppen.

De route in Deurne klopt overigens wel.
Eindpunt was Ziekenhuis en beginpunt Swinkelslaan.
De bus reeds dus in principe een mat.rit van Ziekenhuis naar Swinkelslaan van 1 a 2 minuten.

Na een tijdje is dit lusje eruit gehaald en was Ziekenhuis zowel start als eindpunt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Deurnewiki ken ik, die pagina heeft het ook over 1994, maar als ik de haltelijst van 1989 bekijk, dan komt de bus niet meer over de Visser en de locatie waar nu het Fratershof ligt. Route is volgens haltelijst:
Station - Willibrordusplantsoen - Beethovenlaan - Zandbosweg - Swinkelslaan - Ziekenhuis. Volgens mij is dat krek de route van een van de buurtbussen van nu. Die route kan niet via het oude busstation aan de Visser.
Mijn boekjes hebben de volgende info:
1988/1989 (ZO): 31 t/m 33 Ziekenhuis
1989/1990 (ZO): 31 t/m 33 Ziekenhuis
1990/1991 (Regio Ehv/Hm): 26, 37 Busstation (31 komt niet voor in dat boekje)
1991/1992 (Regio Ehv/Hm): 26, 37 Busstation (31 komt niet voor in dat boekje)
1992/1993 (Regio Ehv/Hm): 26, 37 Busstation (31 komt niet voor in dat boekje)

Route van de 37 is in die jaren: Busstation - Swinkelslaan - Busstation - Zandbosweg - Beethovenlaan - St. Wilibrordusplantsoen - Station. Kijkend naar hoe de situatie er nu uitziet op Google Maps moest de bus daarvoor een kort ommetje maken om nog bij het busstation te komen, dus ik zou me kunnen voorstellen dat ze dat met de grote streekbussen niet meer wilden doen maar dan in 1990 om een of andere reden toch weer deden.

Het lijkt me niet dat ze twee jaar op rij een typo maken met een eindhalte (al helemaal niet met de complete route die niet via Busstation verloopt). Zou het kunnen dat in die twee jaar de streeklijnen niet via het busstation reden en alleen de buurtbussen er stopten en vanaf 1990 alles weer via het busstation ging?
"Een touringcar is geen bus"
MaartenD
Berichten: 664
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door MaartenD »

Ik ben degene die met fogeltje heeft gemaild over lijn 31. In het busboekje staat de routering zoals nu in de wiki staat, zowel in de lijst van halteplaatsen als in de dienstregeling. Ik kan me zo indenken dat een bus een half uur lang op de Dunantweg een beetje in de weg staat en dat ze hem dan maar ergens op de Zandbosweg parkeerden (zo te zien op streetview is daar ruimte genoeg) en op die manier aan die dubbele lus kwamen.

Ik zie dat de routering van lijn 31 daar nog via de Goethelaan wordt gedaan. in 1997 wordt wel nog de halte Burg. Gommansstraat/Dickenslaan genoemd maar niet de Goethelaan.
De Vossener was in de jaren 80 nog flink in ontwikkeling en de aansluiting van de buslijn richting Maasbree is verlegd naar de huidige route toen de zuiderbrug klaar was (zie http://www.topotijdreis.nl/ voor de verschillen). Weet iemand wanneer dit was, want dan kan dat ook in de routetabel gezet worden.
En wanneer werd de route in Helden werd verlegd van de route Kubke - van Hövellstraat 1/10 - Keiren - Markt naar Kubke - van Hövellstraat/Haammaeker - De Wietel - Schoolstraat? Dat moet ergens rond 1990 geweest zijn.
Laatst gewijzigd door MaartenD op ma 14 nov 2016, 23:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten