Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Frans F »

Het laatste plaatje van 1981 is interessant, want dat is de tweede dienstregeling (eerste eind 1978) waarbij de stadsdienst begon te ontsporen door de uitbreiding van het aantal lijnen.

Naar de Maaspoort was er lijn 5 bijgekomen, hoewel de BBA de Maaspoort liever in de grote lus van de bestaande lijnen 2 en 3 had toegevoegd. Maar de gemeente wilde een extra lijn 5 via de Rompertsebaan vanwege de loopafstanden, waardoor echter vooral lijn 2 al snel flink onderbezet raakte.

Ook richting Hintham/Rosmalen ging het toen mis. Tot 1978 reden de lijnen 6 en 7 samen een kwartierdienst via de Graafseweg tot Hintham Zuid, waar lijn 7 eindigde en alleen lijn 6 naar Rosmalen doorreed. In de nieuwe opzet kwamen er de lijnen 6,7 en 15 die allemaal om het halfuur (daluren om het uur) gingen rijden, maar waarvan de dienstregelingen onderling moeilijk af te stemmen waren door de verschillende routes met verschillende rijtijden.´s Zondags reden de drie lijnen bijv. ieder om het uur, maar soms onderling in een 7/53 ritme waar de reiziger dus weinig aan had. Met de opening van station Rosmalen in 1981 verloren de lijnen 6 en 7 ook nog eens een groot deel van hun reizigers en bleek dat twee lijnen naar Rosmalen een miskleun was.

Ook was toen lijn 6 naar Vlijmen erbij gekomen vanwege de loopafstanden naar lijn 121-136 in Vlijmen. Lijn 6 werd zo goed als het ging afgestemd op lijn 121 en 136, maar door verschillende routes en rijtijden is dat altijd problematisch gebleven. Achteraf gezien was het gewoon een overbodige lijn.

Lijn 4 was overigens meer een streeklijn die voor het stadsvervoer geen enkele betekenis had en alle dagen van de week de gehele dag een uurdienst reed. Hij reed eigenlijk alleen voor het kamp Lunetten dat toen nog in gebruik was als woonoord voor Ambonezen. Om de twee uur reed hij nog door naar Cromvoirt, waar vrijwel nooit iemand instapte.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 12 apr 2014, 22:28, 4 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Vraag over lijn 25: op 14 december 2003 werd deze lijn ingrijpend gewijzigd bij de grote bezuinigingsronde. Tussen Gemert en Boekel ging deze lijn 21 vervangen. Om te compenseren voor de extra rijtijd zou deze niet meer door de kom van Aarle-Rixtel, maar bij de brug rechtsaf maar dan meteen weer linksaf de weg richting het ziekenhuis op. Op deze weg zou een halte komen (ik vermoed bij Artex of bij de brug).

Nu is mijn vraag, is deze route ook daadwerkelijk gereden? Ik ben in die tijd niet veel naar Helmond gegaan en kan me ook niet genoeg herinneren, maar in mijn herinnering heeft lijn 25 sinds die zwarte decemberdag altijd de huidige route gereden, nog steeds door Aarle-Rixtel maar wel met een verkorte route tegenover de oude route. Als deze route wel gereden is, op welke datum is de huidige route ingegaan? Het busboekje van januari 2005 maakt namelijk geen melding van een wijziging dus deze lijkt al eerder ingegaan te zijn.

Nog iets: vanaf 14 december 2008 zou Arriva volgens aankondigingen alle ritten gaan rijden, dus ook op zaterdag. Dat is toen ook niet gebeurd, of wel? Ik kan me niet herinneren in de weekenden een rooie bus in het dorp gezien te hebben. Het leek me toen ook al onlogisch omdat het voor Arriva een eilandlijn zou worden in het weekend (toen nog route Helmond - Boekel). Die switch naar Arriva kwam pas twee jaar geleden toen de lijn ook in de weekenden door ging rijden naar Veghel.
"Een touringcar is geen bus"
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door MrEmiel »

Voor wat je eerste vraag:
Ik kan me ook niet anders herinneren dan dat de huidige route gereden is.

De tweede vraag:
Pas vanaf dat doorgereden werd naar Veghel zijn er rode bussen in het weekend verschenen. Daarvoor waren het taxibusjes van Berkerhof.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Zo had ik het ook in mijn herinnering, echter op zaterdag wel een gewone Hermes-bus zover ik me kan herinneren en de taxibusjes in opdracht van Hermes.
"Een touringcar is geen bus"
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door MrEmiel »

Ja klopt, alleen op zaterdag een gewone hermes bus. Door het weinige bedienen van deze lijn wilde de route nog wel eens lastig zijn voor chauffeurs, laat staan omleidingsroutes *O*
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Vraag over lijn 21.

In het busboekje van 1982 staan nog haltelijsten. Lijn 21 reed toen in Nuenen via Vallestap, Meierijlaan en Keizershof (de route die in 2003 ook gereden werd). In 1989 rijdt deze echter inmiddels vanaf het Park via de Europalaan, Smits van Oyenlaan en stopt ook bij Koudenhoven. Omdat de tussenliggende boekjes geen haltelijsten hebben kan ik niet nagaan wanneer dit is ingegaan. Weet iemand dit?

Ook kan ik niet nagaan wanneer de halte Van Oldebarneveldtstraat is toegevoegd.

Op een gegeven kwam de speciale afrit voor bussen en ging lijn 21 weer via Keizershof rijden. Dit zou per 28 mei 2000 moeten zijn geweest. Kan iemand dat bevestigen?
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

Ik ben wat aan het graven in de lijntaxilijnen van Hermes:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijntaxi

Op de voormalige lijnenpagina van SRE kom ik ook wat lijnen tegen:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Voorm ... _regio_SRE

Nu staan op deze pagina's over een weer wat lijnen. Ik zal hier eens tijd insteken om deze te complementeren
Samen met Google op "lijntaxi Hermes BBA SRE" kan je wat info vinden uit provinciale stukken.

Maar wat we opvalt is dat er ook BBA lijntaxi's zijn, in de Kempen welteverstaan.
Dat wist ik niet. Wat ik eigenlijk wel zeker weet is dat deze NOOIT voor de invoering van de Hermes lijntaxi's zijn ontstaan.

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/BBA_D ... _1998/1999
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/BBA_D ... _1999/2000


Afbeelding

Ik denk eigenlijk zelfs dat BBA samen heeft gewerkt met Hermes ? Wie weet dit ? Wellicht dat de plaat hierbij kan helpen (telefoonnummer voor reservatie)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

BBA lijntaxi's zijn me inderdaad ook opgevallen. Wellicht had BBA dit bij Hermes afgekeken.
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Ronald »

Volgens mij hadden ZWN (Zeeland/Zuid-Holland) en GADO (Groningen) eind 90' er jaren ook lijntaxi's met bijbehorend symbooltje.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Interessant. Wellicht is dit concept toch op grotere schaal opgepikt. Was het wel Hermes die dit principe bedacht heeft?
"Een touringcar is geen bus"
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door BrengMe »

Ronald schreef:Volgens mij hadden ZWN (Zeeland/Zuid-Holland) en GADO (Groningen) eind 90' er jaren ook lijntaxi's met bijbehorend symbooltje.
Sterker nog, tot de concessiewissel in Zuid-Holland-Noord in 2012 reden daar nog lijntaxi's. Deze gebruikten ook dat logo.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Interessant. Wellicht is dit concept toch op grotere schaal opgepikt. Was het wel Hermes die dit principe bedacht heeft?
Dat zegt de wiki ook niet, wel dat Hermes dit op grote schaal invoerde. Ho&Go was een een formule van Hermes.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Ronald »

Volgens mij stamt het lijntaxi-product nog uit de VSN-periode, dus was het min of meer een landelijk concept. Al hebben lang niet alle regio's ze gehad.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

Maar wel typisch dat BBA ook de 500 series gebruikte.
Ik kan me voorstellen dat de concessieverlener regio eindhoven destijds wel eenzelfde formule wilde hebben. Ik denk dan ook eigenlijk dat ook hier in 1997 mee gestart is.
Enfin... Wie heeft de info van BBA de Kempen in 1996...
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibe »

Die dienstregeling heb ik niet in mijn bezit, maar in de dienstregeling 1995/1996 waren het nog belbussen. (lijn 176 & 179).
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Etienne »

De dienstregeling 1996/1997 heb ik wel in bezit, maar die zou ik even moeten opzoeken, daar deze diep in het archief zit.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

:-). Mocht je bijvoorbeeld de inleiding, cq wijzingen digitaal kunnen maken, indien aanwezig, dan gráág.
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Etienne »

Ik ben even gaan zoeken en hij lag toch redelijk bovenop, dus bij deze staat die online: Link
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Weet iemand op welke datum de Concessie Oost-Brabant van BBA is ingegaan? Ik hanteer altijd 25 augustus 2002 omdat dit de eerste BBA lijnfolders zijn die ik kan vinden uit die periode. Maar de datum vind ik raar (concessies lopen vaak tot eind december/begin januari) en ik kom hier en daar wat documenten tegen die het over 1 januari 2002 hebben.

Als iemand busboekjes van Hermes of BBA met ingang januari 2002 heeft, dan zou dat al uitsluitsel kunnen bieden. Ik heb dat helaas niet, mijn Hermes-boekje loopt tot augustus 2001. Van BBA begint het dus pas in augustus 2002.

Mogelijk is iemand ook wat handiger met google zoekende in beleidsdocumenten.

Nu ik zo nog eens zoek kom ik dit tegen: https://www.brabant.nl/applicaties/sis/ ... ?qvi=24685

Dit heeft het duidelijk over 1 januari 2002. Zijn er dienstregelingen bekend? Want dit heeft behoorlijke invloed op de wiki, nu heb ik de grens bij veel lijnen nog liggen bij 25 augustus 2002. Of ging misschien de concessie wel al 1 januari in maar wijzigde de dienstregeling pas na de zomer?
"Een touringcar is geen bus"
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibe »

Volgens de KPvV poster 2005 zou de concessie Noord-Brabant Oost van 01.01.2002 t/m 31.12.2005 hebben gelopen.

Maar door alle problematiek rond de aanbesteding heeft de concessie natuurlijk tot 10.12.2006 gelopen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Hainje »

Het in laten gaan van een nieuwe dienstregeling in december/januari is ook iets van de laatste 10-12 jaar. Zou best kunnen dat in Brabant de dienstregeling van 2002 is gebruikt als overgangsjaar.

De BBA-dienstregeling van 2001 ging ook pas op 30 september in.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

En welke dienstregeling was er dan op 1 januari 2002 van kracht? Reed Hermes toen nog de NB-lijnen ook al waren ze formeel naar BBA gegaan?

Ik baal er van dat ik net van 2001 en 2002 vrijwel niks heb.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Meltrain »

Wie weet wanneer lijn 104 (Spijkenisse - Vlissingen) werd ingekort tot Renesse?
Werd op hetzelfde moment lijn 133 verlengd naar Vlissingen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

Etienne schreef:Ik ben even gaan zoeken en hij lag toch redelijk bovenop, dus bij deze staat die online: Link
Mooi. Hier waren dus nog geen Lijntaxi's.
Ik vermoed dus dat de lijntaxis van BBA dus ook in op 1 juni 1997 zijn ingevoerd, tergelijkertijd met de lijntaxis van Hermes.
Ik vermoed ook een samwenwerking hierin.

Heb je ook de DNST van 1997/1998 ?
Ik ben benieuwd naar enig flyermateriaal of de intoductieteksten van de lijntaxi formulus van BBA en Hermes in de busboekjes.

Ik had ooit lang geleden wat busboekjes maar die heb ik weggekieperd. Ik had toen niet de illusie dat dit jaren later zo 'leuk' zo zijn. 8-)

Edit: Hoe heet die club die oude dienstregelingen boekjes heeft. Google vindt klaarblijkelijk de site niet meer, oftewel die site heeft een ontzettende slechte traceerbaarheid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten