Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor huibf » Za 15 Feb 2014, 15:15

Plutona schreef:Enkele dagen geleden kwam ik dit artikel tegen:
http://www.l1.nl/video/wensbus-maakt-ee ... 2-feb-2014
Kan iemand mij daar meer over vertellen? Als de kernen daadwerkelijk niet meer door lijnbussen worden aangedaan, waarom hebben we daar dan nooit eerder berichten over ontvangen?


Ik dacht eerste instantie aan de wensbussen voor de nieuwe concessie, maar wat blijkt. Er schijnen nu dus al wensbussen te rijden.
Niemand op het forum hier (en ze zijn toch goed op de hoogte) wist er dus klaarblijkelijk van.
Dat geeft te denken.... Over 1 jaar blijkt het geen succes....

En weer een hoop geld over de balk.

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor huibf » Za 15 Feb 2014, 17:17

fogeltje schreef:Huib, ik ben je foto's vergeten, sorry. Van welke dienstregelingen wil je foto's mbt lijn 31? Je kunt uit deze lijst kiezen: Gebruiker:Fogeltje#Busboekjes_in_bezit

Venlo 1990/1991 is de laatste dienstregeling van lijn 31 Venlo - Deurne die ik op papier heb. In het boekje van de regio EIndhoven/Helmond stond deze niet.


van 1980 t/m 1990 om te beginnen. Deze zijn van de ZO.
Dat zou erg geweldig zijn.

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor huibf » Za 15 Feb 2014, 18:04

Ik heb leuke fotootjes gevonden rondom HOV1, 2 , Phileas en Eindhoven.

http://ovfoto2012.chrispennarts.nl/#/6/ ... -Eindhoven

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor fogeltje » Za 15 Feb 2014, 18:51

In het volgende zipje (let op: 135mb groot, ik heb de foto's niet gecomprimeerd omdat ik bang was dat het de leesbaarheid niet ten goede zou komen) staan alle dienstregelingen van lijn 31 vanaf 1979 t/m 1991 die ik op papier heb:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/390 ... 9-1991.zip
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor huibf » Za 15 Feb 2014, 19:30

Dank, Ik ga mijn overzicht eens compleet maken.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor Etienne » Zo 16 Mar 2014, 15:29

viewtopic.php?f=36&t=8066&start=75

Even deze vraag doorgespeeld naar dit topic. Iemand een idee?
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2380
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor Mr-W » Zo 16 Mar 2014, 16:07

Nog een onbekend bushokje in Helmond aan de N270 met de kruising met de Hortsedijk
Afbeelding
Weet iemand of hier vroeger een buslijn heeft gereden ?
Abri heeft nummer 5707 09,weet iemand trouwens waarom ze een nummer hebben ?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5577
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor Hainje » Zo 16 Mar 2014, 16:13

5707 is naar mijn weten de postcode van die wijk. Dus het zal wel hokje 9 zijn in postcodegebied 5707.
Al word daar niet meer zo consequent mee omgegaan als vroeger waarschijnlijk het geval was (al kan dat per gemeente afhankelijk zijn natuurlijk). Zo staat er in Tilburg in postcodegebied 5032 ergens een abri met postcode 5049. Persoonlijk denk ik dat het vooral met de reclameposters te maken heeft, maar zoals bij zoveel dingen gaat de techniek sneller dan dat abri's worden vervangen, dus dergelijke zaken zullen wel met een barcode gecontroleerd worden denk ik.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25104
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor Daniel » Zo 16 Mar 2014, 17:23

Die nummers op abri's zijn nogal eens haltenummers, vooral administratief voor de vervoerder dus enzo. Werken in veel gevallen trouwens niet op postcode maar op zonenummer gevolgd door een volgnummer. Die nummers worden op de Connexxion-site nog gebruikt voor de links naar actuele tijden van een halte bv.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor fogeltje » Zo 16 Mar 2014, 17:31

Klopt, bij Connexxion kun je heel makkelijk dingen opvragen als je het haltenummer weet.

Etienne schreef:viewtopic.php?f=36&t=8066&start=75

Even deze vraag doorgespeeld naar dit topic. Iemand een idee?
Ik had net daar geantwoord. Zover ik weet heeft daar nooit een bus gestopt. Maar die abri staat er wel al lang, kwam er vaak voorbij op de fiets als ik in Helmond in het centrum of op het station per fiets was geweest.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor Suus » Zo 16 Mar 2014, 19:30

Bij het type abri's dat Mr-W op de foto heeft gezet is het nummer op deze abri het administratieve nummer voor Exterion Media, voorheen CBS Outdoor en daarvoor weer Viacom Outdoor.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor fogeltje » Zo 16 Mar 2014, 20:54

Lijnen door Stiphout hadden vroeger een halte "Hortsedijk" dacht ik, maar dat kan dus goed 20 jaar geleden zijn. Onder andere de Buxi's 35/36 en later lijntaxi 536, maar ook lijn 6, 22 en 52. Maar of dat over die locatie gaat, weet ik niet.

Ik denk bij nader inzien niet, want die halte kwam na de halte ziekenhuis, dus dan kom je volgens mij op een ander punt uit.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor fogeltje » Do 27 Mar 2014, 20:51

Heeft iemand toevallig dienstregeling van eind jaren 50? Ik heb een dienstregeling met ingang 29 september 1957. Toen hadden alle streekbussen in Eindhoven als eindhalte "Parkeerterrein". Dit is al eens eerder ter sprake gekomen. We konden toen volgens mij niet met zekerheid zeggen waar het lag maar ver kon het volgens de kilometerteller niet zijn. Nu is mijn vraag of iemand weet wanneer dit eindpunt is vervallen. Op 1 oktober 1961 hadden alle lijnen het station als eindpunt.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 684
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor Yanaike » Vr 28 Mar 2014, 08:14

Ik heb helaas geen dienstregelingen, maar ik weet wel dat het busstation in Eindhoven vroeger aan de andere kant van het spoor gelegen heeft. Ongeveer tussen het stationsgebouw, de vestdijktunnel en de VVV. Misschien dat dat het "parkeerterrein" geweest kan zijn?

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor fogeltje » Vr 28 Mar 2014, 11:30

Die mogelijkheid heb ik ook aan gedacht, maar ik denk niet dat dit het geval was. Dat zouden ze dan gewoon "station" noemen en station ligt ook op de route, zie routestrip Lijn 2 Nijmegen Station - Eindhoven Parkeerterrein. Ook in de tijden van twee busstations was dat zo. Wellicht weet iemand hoe de situatie met busstations was eind jaren 50.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor huibe » Vr 28 Mar 2014, 12:00

Ik ken de situatie niet uit die periode, maar als de halte station vroeger aan de stadszijde lag, kan het niet gewoon zo zijn dat de halte parkeerplaats het huidige busstation is. De halte parkeerterrein klinkt mij als een bufferlocatie.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor fogeltje » Vr 28 Mar 2014, 12:33

Dat dacht ik ook, maar hij is in de tabellen opgenomen. Bufferlocaties werden in de tabellen meestal niet opgenomen, een hele enkele keer werd een keerlus wel vermeld in de haltelijst, maar niet in de tabellen. De afstand bedraagt volgens de tabellen 200 meter.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor Suus » Vr 28 Mar 2014, 12:36

De Bijenkorf in Eindhoven is pas in 1969 geopend, ik weet niet wat er voor die tijd op die locatie heeft gestaan?
Rame à l'approche

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor huibe » Vr 28 Mar 2014, 12:50

Met een afstand van 200 meter kan het goed het huidige busstation zijn. Denk het tunneltje weg en een gelijkvloerse kruising... Grote vraag lijnen die van de noordzijde komen, hebben/hadden die ook de combinatie Station -> Parkeerplaats of eindigden die meteen op de parkeerplaats? Of misschien nog via een andere constructie.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor fogeltje » Vr 28 Mar 2014, 15:52

Alle streeklijnen van Zuidooster hadden "Parkeerterrein" als eindpunt. Over de stadslijnen kan ik niets zeggen. Ik zal eens kijken, veel streeklijnen waren het niet.

Lijn 2 uit Nijmegen komt via Opwetten en Tongelre naar CS en dan Parkeerterrein, dus via het zuiden, idem voor lijnen 4 en 29 uit Gennep die beiden tussen Gerwen en Eindhoven dezelfde route reden als lijn 2.

Lijn 9 kwam uit 's-Hertogenbosch en Boxtel en had in Eindhoven de route Rijkskrankzinningengesticht, Lieve de Keylaan, Albert Heyn, St. Pauluskerk, Edelweiss, St. Antoniuskerk, Station NS en Parkeerterrein. Die route kan ik huidig Eindhoven niet plaatsen maar ik gok dat die uit het noorden komt. Ook deze stopt eerst bij het station en dan Parkeerterrein. Lijn 10 kwam uit Tilburg via Oirschot en reed in Eindhoven dezelfde route als lijn 9.

Als laatste kwam lijn 19 vanaf Legerplaats Oirschot, deze reed via Hoek Strijp-Oirschotsedijk, Philips Ontspanningsgebouw, Station NS, Parkeerterrein.

Kortom, uit drie verschillende richtingen rijden de bussen eerst naar station en dan Parkeerterrein. Ik zou het niet willen uitsluiten dat Parkeerterrein toch het huidige busstation is en dan het busstation zelf toen aan de stadszijde lag. Het is alleen vreemd om dan de buffer op te nemen in de tabellen, maar wellicht was die voor Eindhoven-noord makkelijker te bereiken dan eerst door het station te moeten lopen om bij het busstation te komen. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat dit Parkeerterrein dichter in het centrum lag en zodoende de mensen bij het centrum konden worden afgezet en niet vanaf het station hoefden te lopen. Maar dan zou ik weer een andere naam verwachten.

Helaas heb ik niets van EMA of BBA of De City uit die tijd.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor huibf » Vr 28 Mar 2014, 18:40

Ik heb onlangs een kaartje gezie met parkeerterrein.
Dacht dat het lag net oostelijk van het station gezien vanaf de stdazijde, dus achter het oude postkantoor.
Ik zal nog een zoeken.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 684
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor Yanaike » Vr 28 Mar 2014, 19:06

Ik heb nog een beetje research gedaan en ik kan in ieder geval zeggen dat de lijnen 9 en 10 over de Boschdijk hebben gelopen.

Verder kwam ik uit op het oude topic en ik kwam een post tegen van huibf met het volgende kaartje: http://eindhoven-in-beeld.nl.s3.amazonaws.com/22991.jpg

Kan het zijn dat de ingetekende buslijnen op dit kaartje geen stadsbussen maar streekbussen waren?
Dan zouden lijn 2, 4 en 29 = B, C en L
Lijnen 9 en 10 = E en K
Lijn 19 = A?

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor huibf » Za 29 Mar 2014, 10:35


Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor fogeltje » Vr 11 Apr 2014, 12:57

sealynx schreef:
Frans F schreef:De stadsdienst Den Bosch lijkt niet zwak, maar is zwak.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Den Bosch had in de jaren 70 een van de drukste stadsdiensten van Nederland.


Met het risico off-topic te gaan (als dat zo is, dan kunnen we hier nog een apart draadje 'stadsdienst Den Bosch' van maken:
Is er ergens meer informatie over het stadsnet van Den Bosch in die tijd? Dat netwerk intrigeert mij al jaren, gezien de in mijn ogen matige opzet. Heb ooit een nieuwe opzet gemaakt, een stuk grofmaziger en maar met slimme doorkoppelingen zodat reizigers naar CS zo min mogelijk via het centrum om moeten reizen. Zou dat graag eens leggen naast het oude netwerk.

Overigens geldt voor Breda in mindere mate hetzelfde. Het is spijtig dat reizigers vanuit de Haagse Beemden naar station Breda eerst een eind om moeten rijden via het centrum. De verhouding reizigers naar CS / naar centrum zal ongeveer 80-20 zijn. Zonde om 80% van de reizigers een extra tour te geven, ten gunste van 20%. Dan liever eerst naar CS, en dan door naar het centrum (nog plekje zoeken voor een slimme keerlus, of een slimme doorkoppeling met een andere lijn). Dit gaat nog sterker spelen met het nieuwe busstation, want dat ligt zelfs nog een stuk dichter bij de Haagse Beemden en verder vanaf het centrum.

Gekopieerd uit Provincie 2015.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Berichtdoor Michael 1988 » Za 12 Apr 2014, 02:52

Ik heb een klein lijstje gevonden met stadsdienstlijnen in 1999. Ik weet niet of dit compleet is, maar opvallend is wel dat de 7x-lijnen er niet op staan. (http://members.casema.nl/framenso/ht.htm)

- 60 Parkeerplaats Vlijmenseweg - Station - Centrum / Stoofstraat
- 61/64 Kruiskamp - Station - Centrum - Provinciehuis - Aawijk
- 62 Kruiskamp - Station - Centrum - Rompert
- 63 Rompert - Station
- 65 Centrum - Station - Engelen - Bokhoven
- 66 Vlijmen - Station - centrum - Rosmalen
- 67 Station - Centrum - Aawijk / Rosmalen
- 68/69 Vught - station - Centrum - Maasoever
- 80 Provinciehuis - Centrum

Daarnaast heb ik een foto gevonden met daarop een lijnenkaart van 1981 (https://www.flickr.com/photos/ovww/7752709024/). Je kunt hierbij wel goed zien dat sommige lijnen al jaren niet echt gewijzigd zijn. Ook kun je duidelijk zien dat bijna alle lijnen over de markt gingen toendertijd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten