Pagina 4 van 16

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: za 15 feb 2014, 15:15
door huibf
Plutona schreef:Enkele dagen geleden kwam ik dit artikel tegen:
http://www.l1.nl/video/wensbus-maakt-ee ... 2-feb-2014
Kan iemand mij daar meer over vertellen? Als de kernen daadwerkelijk niet meer door lijnbussen worden aangedaan, waarom hebben we daar dan nooit eerder berichten over ontvangen?
Ik dacht eerste instantie aan de wensbussen voor de nieuwe concessie, maar wat blijkt. Er schijnen nu dus al wensbussen te rijden.
Niemand op het forum hier (en ze zijn toch goed op de hoogte) wist er dus klaarblijkelijk van.
Dat geeft te denken.... Over 1 jaar blijkt het geen succes....

En weer een hoop geld over de balk.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: za 15 feb 2014, 17:17
door huibf
fogeltje schreef:Huib, ik ben je foto's vergeten, sorry. Van welke dienstregelingen wil je foto's mbt lijn 31? Je kunt uit deze lijst kiezen: [wiki]Gebruiker:Fogeltje#Busboekjes_in_bezit[/wiki]

Venlo 1990/1991 is de laatste dienstregeling van lijn 31 Venlo - Deurne die ik op papier heb. In het boekje van de regio EIndhoven/Helmond stond deze niet.
van 1980 t/m 1990 om te beginnen. Deze zijn van de ZO.
Dat zou erg geweldig zijn.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: za 15 feb 2014, 18:04
door huibf
Ik heb leuke fotootjes gevonden rondom HOV1, 2 , Phileas en Eindhoven.

http://ovfoto2012.chrispennarts.nl/#/6/ ... -Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: za 15 feb 2014, 18:51
door fogeltje
In het volgende zipje (let op: 135mb groot, ik heb de foto's niet gecomprimeerd omdat ik bang was dat het de leesbaarheid niet ten goede zou komen) staan alle dienstregelingen van lijn 31 vanaf 1979 t/m 1991 die ik op papier heb:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/390 ... 9-1991.zip

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: za 15 feb 2014, 19:30
door huibf
Dank, Ik ga mijn overzicht eens compleet maken.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 15:29
door Etienne
viewtopic.php?f=36&t=8066&start=75

Even deze vraag doorgespeeld naar dit topic. Iemand een idee?

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 16:07
door Mr-W
Nog een onbekend bushokje in Helmond aan de N270 met de kruising met de Hortsedijk
Afbeelding
Weet iemand of hier vroeger een buslijn heeft gereden ?
Abri heeft nummer 5707 09,weet iemand trouwens waarom ze een nummer hebben ?

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 16:13
door Hainje
5707 is naar mijn weten de postcode van die wijk. Dus het zal wel hokje 9 zijn in postcodegebied 5707.
Al word daar niet meer zo consequent mee omgegaan als vroeger waarschijnlijk het geval was (al kan dat per gemeente afhankelijk zijn natuurlijk). Zo staat er in Tilburg in postcodegebied 5032 ergens een abri met postcode 5049. Persoonlijk denk ik dat het vooral met de reclameposters te maken heeft, maar zoals bij zoveel dingen gaat de techniek sneller dan dat abri's worden vervangen, dus dergelijke zaken zullen wel met een barcode gecontroleerd worden denk ik.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 17:23
door Daniel
Die nummers op abri's zijn nogal eens haltenummers, vooral administratief voor de vervoerder dus enzo. Werken in veel gevallen trouwens niet op postcode maar op zonenummer gevolgd door een volgnummer. Die nummers worden op de Connexxion-site nog gebruikt voor de links naar actuele tijden van een halte bv.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 17:31
door fogeltje
Klopt, bij Connexxion kun je heel makkelijk dingen opvragen als je het haltenummer weet.
Etienne schreef:viewtopic.php?f=36&t=8066&start=75

Even deze vraag doorgespeeld naar dit topic. Iemand een idee?
Ik had net daar geantwoord. Zover ik weet heeft daar nooit een bus gestopt. Maar die abri staat er wel al lang, kwam er vaak voorbij op de fiets als ik in Helmond in het centrum of op het station per fiets was geweest.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 19:30
door Suus
Bij het type abri's dat Mr-W op de foto heeft gezet is het nummer op deze abri het administratieve nummer voor Exterion Media, voorheen CBS Outdoor en daarvoor weer Viacom Outdoor.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 20:54
door fogeltje
Lijnen door Stiphout hadden vroeger een halte "Hortsedijk" dacht ik, maar dat kan dus goed 20 jaar geleden zijn. Onder andere de Buxi's 35/36 en later lijntaxi 536, maar ook lijn 6, 22 en 52. Maar of dat over die locatie gaat, weet ik niet.

Ik denk bij nader inzien niet, want die halte kwam na de halte ziekenhuis, dus dan kom je volgens mij op een ander punt uit.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: do 27 mar 2014, 20:51
door fogeltje
Heeft iemand toevallig dienstregeling van eind jaren 50? Ik heb een dienstregeling met ingang 29 september 1957. Toen hadden alle streekbussen in Eindhoven als eindhalte "Parkeerterrein". Dit is al eens eerder ter sprake gekomen. We konden toen volgens mij niet met zekerheid zeggen waar het lag maar ver kon het volgens de kilometerteller niet zijn. Nu is mijn vraag of iemand weet wanneer dit eindpunt is vervallen. Op 1 oktober 1961 hadden alle lijnen het station als eindpunt.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 08:14
door Yanaike
Ik heb helaas geen dienstregelingen, maar ik weet wel dat het busstation in Eindhoven vroeger aan de andere kant van het spoor gelegen heeft. Ongeveer tussen het stationsgebouw, de vestdijktunnel en de VVV. Misschien dat dat het "parkeerterrein" geweest kan zijn?

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 11:30
door fogeltje
Die mogelijkheid heb ik ook aan gedacht, maar ik denk niet dat dit het geval was. Dat zouden ze dan gewoon "station" noemen en station ligt ook op de route, zie routestrip Lijn 2 Nijmegen Station - Eindhoven Parkeerterrein. Ook in de tijden van twee busstations was dat zo. Wellicht weet iemand hoe de situatie met busstations was eind jaren 50.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 12:00
door huibe
Ik ken de situatie niet uit die periode, maar als de halte station vroeger aan de stadszijde lag, kan het niet gewoon zo zijn dat de halte parkeerplaats het huidige busstation is. De halte parkeerterrein klinkt mij als een bufferlocatie.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 12:33
door fogeltje
Dat dacht ik ook, maar hij is in de tabellen opgenomen. Bufferlocaties werden in de tabellen meestal niet opgenomen, een hele enkele keer werd een keerlus wel vermeld in de haltelijst, maar niet in de tabellen. De afstand bedraagt volgens de tabellen 200 meter.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 12:36
door Suus
De Bijenkorf in Eindhoven is pas in 1969 geopend, ik weet niet wat er voor die tijd op die locatie heeft gestaan?

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 12:50
door huibe
Met een afstand van 200 meter kan het goed het huidige busstation zijn. Denk het tunneltje weg en een gelijkvloerse kruising... Grote vraag lijnen die van de noordzijde komen, hebben/hadden die ook de combinatie Station -> Parkeerplaats of eindigden die meteen op de parkeerplaats? Of misschien nog via een andere constructie.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 15:52
door fogeltje
Alle streeklijnen van Zuidooster hadden "Parkeerterrein" als eindpunt. Over de stadslijnen kan ik niets zeggen. Ik zal eens kijken, veel streeklijnen waren het niet.

Lijn 2 uit Nijmegen komt via Opwetten en Tongelre naar CS en dan Parkeerterrein, dus via het zuiden, idem voor lijnen 4 en 29 uit Gennep die beiden tussen Gerwen en Eindhoven dezelfde route reden als lijn 2.

Lijn 9 kwam uit 's-Hertogenbosch en Boxtel en had in Eindhoven de route Rijkskrankzinningengesticht, Lieve de Keylaan, Albert Heyn, St. Pauluskerk, Edelweiss, St. Antoniuskerk, Station NS en Parkeerterrein. Die route kan ik huidig Eindhoven niet plaatsen maar ik gok dat die uit het noorden komt. Ook deze stopt eerst bij het station en dan Parkeerterrein. Lijn 10 kwam uit Tilburg via Oirschot en reed in Eindhoven dezelfde route als lijn 9.

Als laatste kwam lijn 19 vanaf Legerplaats Oirschot, deze reed via Hoek Strijp-Oirschotsedijk, Philips Ontspanningsgebouw, Station NS, Parkeerterrein.

Kortom, uit drie verschillende richtingen rijden de bussen eerst naar station en dan Parkeerterrein. Ik zou het niet willen uitsluiten dat Parkeerterrein toch het huidige busstation is en dan het busstation zelf toen aan de stadszijde lag. Het is alleen vreemd om dan de buffer op te nemen in de tabellen, maar wellicht was die voor Eindhoven-noord makkelijker te bereiken dan eerst door het station te moeten lopen om bij het busstation te komen. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat dit Parkeerterrein dichter in het centrum lag en zodoende de mensen bij het centrum konden worden afgezet en niet vanaf het station hoefden te lopen. Maar dan zou ik weer een andere naam verwachten.

Helaas heb ik niets van EMA of BBA of De City uit die tijd.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 18:40
door huibf
Ik heb onlangs een kaartje gezie met parkeerterrein.
Dacht dat het lag net oostelijk van het station gezien vanaf de stdazijde, dus achter het oude postkantoor.
Ik zal nog een zoeken.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: vr 28 mar 2014, 19:06
door Yanaike
Ik heb nog een beetje research gedaan en ik kan in ieder geval zeggen dat de lijnen 9 en 10 over de Boschdijk hebben gelopen.

Verder kwam ik uit op het oude topic en ik kwam een post tegen van huibf met het volgende kaartje: http://eindhoven-in-beeld.nl.s3.amazonaws.com/22991.jpg

Kan het zijn dat de ingetekende buslijnen op dit kaartje geen stadsbussen maar streekbussen waren?
Dan zouden lijn 2, 4 en 29 = B, C en L
Lijnen 9 en 10 = E en K
Lijn 19 = A?

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: za 29 mar 2014, 10:35
door huibf

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 12:57
door fogeltje
sealynx schreef:
Frans F schreef:De stadsdienst Den Bosch lijkt niet zwak, maar is zwak.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Den Bosch had in de jaren 70 een van de drukste stadsdiensten van Nederland.
Met het risico off-topic te gaan (als dat zo is, dan kunnen we hier nog een apart draadje 'stadsdienst Den Bosch' van maken:
Is er ergens meer informatie over het stadsnet van Den Bosch in die tijd? Dat netwerk intrigeert mij al jaren, gezien de in mijn ogen matige opzet. Heb ooit een nieuwe opzet gemaakt, een stuk grofmaziger en maar met slimme doorkoppelingen zodat reizigers naar CS zo min mogelijk via het centrum om moeten reizen. Zou dat graag eens leggen naast het oude netwerk.

Overigens geldt voor Breda in mindere mate hetzelfde. Het is spijtig dat reizigers vanuit de Haagse Beemden naar station Breda eerst een eind om moeten rijden via het centrum. De verhouding reizigers naar CS / naar centrum zal ongeveer 80-20 zijn. Zonde om 80% van de reizigers een extra tour te geven, ten gunste van 20%. Dan liever eerst naar CS, en dan door naar het centrum (nog plekje zoeken voor een slimme keerlus, of een slimme doorkoppeling met een andere lijn). Dit gaat nog sterker spelen met het nieuwe busstation, want dat ligt zelfs nog een stuk dichter bij de Haagse Beemden en verder vanaf het centrum.
Gekopieerd uit Provincie 2015.

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Geplaatst: za 12 apr 2014, 02:52
door Michael 1988
Ik heb een klein lijstje gevonden met stadsdienstlijnen in 1999. Ik weet niet of dit compleet is, maar opvallend is wel dat de 7x-lijnen er niet op staan. (http://members.casema.nl/framenso/ht.htm)

- 60 Parkeerplaats Vlijmenseweg - Station - Centrum / Stoofstraat
- 61/64 Kruiskamp - Station - Centrum - Provinciehuis - Aawijk
- 62 Kruiskamp - Station - Centrum - Rompert
- 63 Rompert - Station
- 65 Centrum - Station - Engelen - Bokhoven
- 66 Vlijmen - Station - centrum - Rosmalen
- 67 Station - Centrum - Aawijk / Rosmalen
- 68/69 Vught - station - Centrum - Maasoever
- 80 Provinciehuis - Centrum

Daarnaast heb ik een foto gevonden met daarop een lijnenkaart van 1981 (https://www.flickr.com/photos/ovww/7752709024/). Je kunt hierbij wel goed zien dat sommige lijnen al jaren niet echt gewijzigd zijn. Ook kun je duidelijk zien dat bijna alle lijnen over de markt gingen toendertijd.