Pagina 2 van 2

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: do 09 jan 2014, 09:55
door groningen
Men gaat uit van een verdubbeling van het aantal reizigers in 10 jaar. Dan moet het openbaar vervoer niet te duur worden. Ik vind die bewering (en ook al kan ik hem niet onderbouwen) nog al voorbarig.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: do 09 jan 2014, 10:01
door reisthijs
Zugführer schreef:Het zijn gewoon exact dezelfde koersborden als in de DDAR tijd, er is niks aan veranderd... Hoewel me dat niet zo moeilijk lijkt, het zijn gewoon digitale borden...
Het is blijkbaar niet zo simpel als het lijkt. Het heeft ook jaren geduurd voor CS werd vervangen door Centraal (ook bij VIRM-1, zelfde type koersborden) en DDAR heeft een tijdlang met 'Almere Buiten Oost' rondgereden.

Maar gelukkig is Eindhoven Beukenlaan geen eindbestemming :wink:

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: do 09 jan 2014, 10:52
door Daniel
Het aanpassen van de bestemmingsdisplays schijnt zelfs een "constructiewijziging" te zijn. Allicht dat het daardoor niet zo makkelijk gaat.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: do 09 jan 2014, 11:37
door marlies
Zugführer schreef:Het zijn gewoon exact dezelfde koersborden als in de DDAR tijd, er is niks aan veranderd... Hoewel me dat niet zo moeilijk lijkt, het zijn gewoon digitale borden...
Digitaal zegt wat dat betreft niet zo veel, het kan maar zo dat de aansturing niet te scheiden valt valt het display zelf (zit er in) en dat er alleen vaste bestemmingscodes heengestuurd worden waarvan het scherm weet welke bestemming daar bij hoort.

En als het dan ook nog zo is dat je met een speciaal apparaat langs alle schermen in alle treinen moet om die lijst te updaten door het geheugen te flashen dan is dat ineens niet heel veel makkelijker dan oldschool koersrollen laten drukken en die vervangen. Geen idee of dat in dit geval zo is hoor, maar bij techniek uit die tijd zou dat niet ongewoon zijn geweest om dat zo te doen.

Ik heb ook wel eens op een trein gezien dat het elektronische koersbord weliswaar elektronisch was, maar niet digitaal. Dat wil zeggen, de kabel/koppeling was blijkbaar beschadigd en je zag analoge ruis in het beeld. Daar werd dus het beeld van het koersbord centraal aangestuurd en als laag-resolutie TV-signaal door de trein verspreid. Ik denk dat het bij ICL was, maar het is erg lang geleden.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: do 09 jan 2014, 14:00
door Frans F
groningen schreef:Men gaat uit van een verdubbeling van het aantal reizigers in 10 jaar. Dan moet het openbaar vervoer niet te duur worden. Ik vind die bewering (en ook al kan ik hem niet onderbouwen) nog al voorbarig.
Je moet niet vergeten dat door de sluiting van vrijwel alle Philips-vestigingen in Strijp het aantal reizigers in de loop der jaren behoorlijk is gedaald. Dus als in alle nu leegstaande gebouwen weer wat nieuws komt zou een stijging wel kunnen. Een verdubbeling lijkt me typische Strijp-S-dagdromerij, want als de OV-studentenkaart verdwijnt vallen de studenten naar het ROC aan de Glaslaan ook weer weg.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: do 09 jan 2014, 14:04
door Frans F
huibf schreef: De vergelijking met Strijp S slaat kant nog wal.
Je heb ook Strijp T enzovoorts.
dit waren de bedrijventerreinen en gebieden waar onze gloeilampen zijn geproduceerd.
Er is van alles op Strijp geproduceerd maar geen gloeilampen.
Die productie zat op complex E in het centrum, rechts van de Emmasingel. :idea:

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: do 09 jan 2014, 18:16
door huibf
Ik bedoel als voorbeeld, vandaar ook de 'enzovoorts'.... Ik weet niet wat ze op S en R deden....

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: za 11 jan 2014, 20:04
door Kritiekelaar
Ik vul Vinny's trendlijstje graag verder aan met makkelijk afroepbare en rijdend leesbare letter-stationsnamen; danwel marketeer-haltenamen. FF-Vlissingen heeft dit bijvoorbeeld allemaal.
Eindhoven- :idea:, Strijp-S, Eindhoven-8, Best-IC (maar 't zal wel Best-1 worden), Brouwhuis-InBev (tenzij Bavaria er sneller bij is), M-Amerika, Echt- :!:.
Net als Strijp-S een projectnaam die wel eens definitief kan worden: NS Overhaelen.
Het vast gehate Budel-T(-erminus) kan als populairder noordelijk equivalent hebben: HO!-Stavoren. In de toekomst daar ook: Staphorst X (=hamersikkelteken), Hoogeveen-Pass (spookhalte, rijdt vast lekker door) & Hoogeveen-SP, Groningen Euro-Wijk, A-Dorp, Bad Nieuweschans reeds, E-Valley en ook al dichterbij: Starcity S.
Een korte rustige en beeldende sprinterafroep: Weesp=X, Fyra-Sciencepark, M-Poort, Amsterdam-IJ, Mokums Kruis, Mokro West, Schiphol-WNL, Hoofddorp-XL. Korter dan Vinny's Hoofddorp X-weg, maar ik bewonder hoe hij zijn alfabet zo snel wist te complementeren met Oosterbeek -Q.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: za 11 jan 2014, 22:56
door Ronald
Het kan aan mij liggen, maar waar slaat deze post op :X

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: zo 12 jan 2014, 04:26
door groningen
Ik denk dat hij bedoeld is waarom die S er absoluut achter moet staan. Omroep in de trein; wij komen nu in Eindhoven Strijpes.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: zo 12 jan 2014, 13:24
door huibf
groningen schreef:Ik denk dat hij bedoeld is waarom die S er absoluut achter moet staan. Omroep in de trein; wij komen nu in Eindhoven Strijpes.
Omdat het nu eenmaal daar Strijp S heet ? Je noemt Helmond Brouwhuis toch ook niet Helmond Rijpelberg ?
Als daar Stijp T had gelegen of Strijp R, dan had het zo geheten.

Er waren drie Complexen op Strijp (de eerste 3 letters van STRijp). Dus S, T en R.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: zo 12 jan 2014, 16:23
door Vinny
Ah dank je wel voor de duiding :) Ik vroeg me al af waar de Strijpen A t/m R waren gebleven :lol:

Ik vind overigens wel dat je moet uitkijken om je station naar zulke dingen te vernoemen. Je hebt ook Strandvliet/ArenA waarbij het bedrijfslogo wordt meegenomen in de stationsnaam. Eigenlijk vind ik dat gewoon te ver gaan, maar dat is natuurlijk ook de verantwoordelijkheid van de organisaties zelf. Toponiemen hoeven geen spellings- en grammaticaregels te volgen immers...

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: zo 12 jan 2014, 16:59
door marlies
Ach, als het betreffende bedrijf (flink mee)betaalt voor het station mag het best in de naam van mij :P

Al vind ik Media<spatie>Park nog steeds een vreselijke beslissing.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: zo 12 jan 2014, 19:41
door groningen
Je noemt Helmond Brouwhuis toch ook niet Helmond Rijpelberg.
Als de Deurneseweg er niet lag, dan had het ook Rijpelberg genoemd kunnen worden. Ik vind (persoonlijk) dat het gewoon tation Eindhoven Strijp genoemd mag worden. Wat de toegevoegde waarde van de S is, is mij een raadsel.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: zo 12 jan 2014, 20:10
door StefanR88
groningen schreef:station Eindhoven Strijp genoemd mag worden. Wat de toegevoegde waarde van de S is, is mij een raadsel.
In zuid-oost Brabant heeft Strijp-S in het volksmond een begrip, vraag mij ook niet waarom hoe en wat. Want zo is het ontstaan mede dankzij Philips fabrieken. En verder heeft huibf nog eens uitgelegd wat STR is.. als er meerdere complexen in Strijp lag (deels in Best!) dan had je nog meerdere combinaties.

Vroeger had je nog meer haltes en aftakkingen op het spoor (spitshaltes).
Landelijk gezien is Strijp inderdaad voldoende.. maar S geeft net wat meer bekendheid over dit stadsdeel.
En bovendien spreekt bijna iedereen die in regio eindhoven woont met S uit.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 14:20
door erjeebee
huibf schreef: Er waren drie Complexen op Strijp (de eerste 3 letters van STRijp). Dus S, T en R.
op S zijn de Philips gebouwen deels behouden, verder is er nieuwbouw. Het geheel krijgt een woon-winkel en (kleinschalig) werkfunctie.
T is nog steeds een bedrijventerrein, ik geloof dat er nog wat Philips zit , verder wat andere bedrijfjes en veel leegstand.
Zal op termijn ook wel tegen de vlakte gaan.
R is gesloopt en wordt bebouwd.
Overigens ligt Beukenlaan net zo dicht tegen T als tegen S aan, en R is ook maar een paar minuten lopen.
Verder ligt ook het oude Philipsdorp op loopafstand
De rest van Strijp ligt verder van het station.

Dus eigenlijk zou het station Strijp STRP moeten heten :D

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 16:37
door Frans F
StefanR88 schreef: In zuid-oost Brabant heeft Strijp-S in het volksmond een begrip, vraag mij ook niet waarom hoe en wat.
Op zich klopt dat wel, maar het is vooral een negatief begrip. Veel mensen associeren het inmiddels met luchtkastelen, bodemloze subsidie-putten en een gebrek aan realiteitszin. Maar ja, negatieve reclame is ook reclame.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 19:05
door huibf
En waar haal je die wijsheid vandaan?

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 19:18
door StefanR88
huibf schreef:
Frans F schreef:
StefanR88 schreef: In zuid-oost Brabant heeft Strijp-S in het volksmond een begrip, vraag mij ook niet waarom hoe en wat.
Op zich klopt dat wel, maar het is vooral een negatief begrip. Veel mensen associeren het inmiddels met luchtkastelen, bodemloze subsidie-putten en een gebrek aan realiteitszin. Maar ja, negatieve reclame is ook reclame.
En waar haal je die wijsheid vandaan?
Dat vraag ik mij ook af,want ik heb namelijk aantal maandjes op Strijp-S stage gelopen met KWS-Infra.
Het zag allemaal zó mooi op de tekeningen uit, en vergeet niet dat pas in 2020-2025 geheel af is. (S,T,R)
Maar het word ook wel de nieuwe centrum genoemd, wel 'groene' centrum. de probleem is dat meeste mensen een lelijke eendje vinden en denkt dat een bodemloze put wordt, nou dat denken ze verkeerd. Het wordt een zeer sterke sociaal-economische gebied waar vermoedelijk 24/7 actief word. goed voor de OV en gemeente Eindhoven.

En het is nog maar net begonnen!, heb geduld!.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 22:47
door Vinny
Dat klinkt ook wel een klein beetje propagandistisch vind je ook niet? Als je een stationsnaam nodig hebt om je allure aan te meten ben je als planoloog gewoon verkeerd bezig, maar zo zie ik het.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: di 14 jan 2014, 06:28
door erjeebee
Dat negatieve begrip is dan zeker ontstaan na oktober 2011 (tot die tijd woonde ik in Strijp P(hilipsdorp), maar nooit wat gemerkt, van dat negatieve)

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: di 14 jan 2014, 10:38
door Frans F
Zeker nooit de commentaren in het ED gelezen. Er zijn de laatste jaren nogal wat "kunstprojecten" financieel onderuit gegaan en allerlei particuliere initiatieven zijn nooit van de grond gekomen zodat er tot op de dag van vandaag vooral gesubsidieerde sector zit.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: di 14 jan 2014, 13:46
door dennistd
Waarom wordt het niet gewoon 'Eindhoven Philips'? Lijkt me een stuk duidelijker

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: di 14 jan 2014, 13:48
door Hainje
Frans F schreef:
erjeebee schreef:Dat negatieve begrip is dan zeker ontstaan na oktober 2011 (tot die tijd woonde ik in Strijp P(hilipsdorp), maar nooit wat gemerkt, van dat negatieve)
Zeker nooit de commentaren in het ED gelezen. Er zijn de laatste jaren nogal wat "kunstprojecten" financieel onderuit gegaan en allerlei particuliere initiatieven zijn nooit van de grond gekomen zodat er tot op de dag van vandaag vooral gesubsidieerde sector zit.
Mja, ik vraag mij dan ook serieus af of je de onderbuikbraaksels op die site staan wel zo serieus moet nemen. Het zijn daar vaak toch hoofdzakelijk mensen die maar wat roepen vanachter hun computer, maar eigenlijk te weinig kaas van de materie hebben gegeten om er daadwerkelijk ook iets zinnigs over te zeggen. Zaken steken vaak gecompliceerder in elkaar dan dat er in dergelijke krantenartikelen word beschreven, maar de reacties worden wel gebaseerd op die korte berichtjes.

Re: Station Beukenlaan wordt definitief Station Strijp-S

Geplaatst: di 14 jan 2014, 14:33
door Frans F
dennistd schreef:Waarom wordt het niet gewoon 'Eindhoven Philips'? Lijkt me een stuk duidelijker
Toen het station in 1972 werd geopend was het eerste idee om het Eindhoven Philips te noemen (wel zo duidelijk), maar NS wilde liever geen bedrijfsnaam. Eindhoven Strijp of Eindhoven Woensel had ook gekund, aangezien de spoorlijn de grens tussen beide stadsdelen is. Om de kool en de geit te sparen werd het toen Beukenlaan, naar de weg die onder het station doorloopt.

Aangezien Philips inmiddels vrijwel volledig verdwenen is uit Strijp zou het nu misleidend zijn als je het station alsnog in Eindhoven Philips zou omdopen.