Pagina 1 van 1

Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: ma 10 feb 2014, 21:01
door Mr-W
AXEL - De eerste buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen, tussen Terneuzen en Sas van Gent (via Hoek en Philippine) en tussen Axel en Sas van Gent (via Zuiddorpe, Overslag en Westdorpe). Vrijwilligers bemensen de buurtbussen.
BN de Stem.nl

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: ma 10 feb 2014, 21:08
door Michael 1988
Wat is het verschil tussen de nieuwe en oude stijl?

Overigens leuk om te zien dat ze geen verschil zien tussen Veolia en Connexxion. In de tekst staat dat Veolia de bussen beheert, maar op de foto staat (zoals zo vaak) een bus van Connexxion, met duidelijk de logo's en zelfs de tekst Connexxion op de bus. Alle journalisten mogen wat mij betreft een cursus huiswerk maken volgen.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 11 feb 2014, 13:15
door Statler Rail
Michael 1988 schreef:Alle journalisten mogen wat mij betreft een cursus huiswerk maken volgen.
Of het is een archieffoto van een willekeurige buurtbus ergens in Nederland... :wink:

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 11 feb 2014, 13:21
door Meltrain
Zo te zien is dat Goes. In Zeeland is het verschil tussen Connexxion en Veolia Transport toch al erg klein.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 11 feb 2014, 15:50
door Yanaike
Ligt het aan mij of is de foto inmiddels zo bijgesneden dat het logo van Connexxion op het buurtbusje zelf niet meer te zien is? Of heb ik het vanmorgen met mijn slaperige hoofd verkeerd gezien?

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 11 feb 2014, 16:09
door BrengMe
De foto is bijgesneden.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 11 feb 2014, 16:14
door erjeebee
Er staat nog gewoon Connexxion op de motorkap.
Bijsnijden helpt hier niet :)
Photoshoppennnnnnnnnn

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 11 feb 2014, 16:22
door Michael 1988
Statler Rail schreef:
Michael 1988 schreef:Alle journalisten mogen wat mij betreft een cursus huiswerk maken volgen.
Of het is een archieffoto van een willekeurige buurtbus ergens in Nederland... :wink:
Of het verschil tussen Veolia en Connexxion in Zeeland nu klein is of niet, de bussen zien er anders uit en Veolia heeft in andere concessies ook wel buurtbussen waarvan ze de foto konden gebruiken (afgezonderd van Brabant aangezien ze daar met een regionale huisstijl rijden). Limburg bijvoorbeeld.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 11 feb 2014, 16:36
door BrengMe
Maakt het uit? De lezer zal toch niet zo op de foto letten.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 11 feb 2014, 17:14
door Yanaike
De ervaren lezer wel... En ik denk dat heel veel mensen het me eens zullen zijn: een beetje slordig is het wel :P

Edit: Maar genoeg over die foto... Weet iemand hier antwoord op?
Michael 1988 schreef:Wat is het verschil tussen de nieuwe en oude stijl?

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 11 feb 2014, 20:25
door huibf
Denk dat het net zo nieuw is als Nieuwe Haring.
Gewoon nieuwe busje, de rest vertrouwd.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 11 feb 2014, 20:51
door Anne
Buurtbus nieuwe stijl houdt in dat bestaande buslijnen die nu met 8 persoonsbusjes worden gereden worden vervangen door buurtbussen.

Zie het wervingsartikel in deze deweekkrant
Veolia Transport begeleidt de buurtbusverenigingen en stelt het 8- persoons busje ter beschikking. Voor de onderstaande lijnen en plaat- sen in de gemeente Terneuzen worden Buurtbuschauffeurs gezocht:
- Lijn 3: Oostburg - Breskens (Oostburg, Zuidlande, Nieuwvliet, Groede, Breskens, Cadzand)
- Lijn 4: Oostburg - Oostburg (Oostburg, Zuidzande, Cadzand, Retranchement, Sluis, Heille, Aardenburg, Eede, Sint Kruis)
- Lijn 11: Terneuzen - Westdorpe (Hoek, Phillipine, Zandstraat, Sas van Gent)
- Lijn 13: Axel - Westdorpe (Axel, Zuiddorpe, Overslag, Westdorpe, Sas van Gent)
- Lijn 15: Breskens - Biervliet (Breskens, Nummer één, Hoofdplaat, Driewegen, Biervliet)
- Lijn 16: Terneuzen - Ossenisse (Terneuzen, Zeedorp, Reuzenhoek, Ossenisse)

De lijnen 11 en 13 zijn dus nu "verbuurtbusd".

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 11 feb 2014, 21:40
door Michael 1988
Dus taxibusjes worden buurtbusjes als ik het zo goed begrijp?

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: do 13 mar 2014, 22:46
door custermans
Vrijwilligers die de plaats in nemen van professionals. Voor hen wacht de ww. Veel van die zgn vrijwilligers zitten daar gedwongen dor het UWV maar daar zwijgt men angstvallig over. Geldt voor alle nieuwe buurtbussen in Zeeland.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 14:45
door Frans F
Ook de schippers van de trekschuit zijn ooit in de WW (of het toenmalige equivalent) terecht gekomen toen er vrijwel geen passagiers meer waren. Met gemiddeld 3 of 4 passagiers per rit is een betaalde chauffeur tegenover de belastingbetaler niet meer te verantwoorden.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 22:37
door huibe
Helemaal mee eens, maar om in de avond en weekend dan weer beroepschauffers te laten rijden. Dat klopt niet en is in mijn ogen verwerpelijk.

Een buurtbuslijn wordt volledig door vrijwilligers verzorgt op maandag t/m vrijdag en eventueel zaterdag van 7 tot 19. En natuurlijk maximaal een uurdienst en bij structurele versterking moet de lijn weer terug naar beroeps.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 10:08
door Frans F
Er zijn tal van lijnen in Brabant waar een buurtbus rijdt aangevuld met enkele touringcarritten in de scholierenspits. Je kunt wel eisen dat dat niet mag, maar het alternatief is dat de buurtbusritten worden geschrapt en niet dat er overdag een betaalde chauffeur komt.

Een model van buurtbussen aangevuld met belbussen in de avond en op zondag is trouwens in de Bommelerwaard ook al een paar jaar actief. Of die belbusritten ooit wel eens rijden weet ik niet, maar met gemiddeld 3 of 4 reizigers per uur doordeweeks overdag zal het op zondag in de bible-belt geen storm lopen voor de belbusritten vermoed ik zo.

De gedachte dat je op dat soort lijnen terug moet naar betaalde chauffeurs klinkt sympathiek maar betekent in de praktijk het einde van het OV op het platteland. Nederland is hoge-lonen-land en dan kan een betaalde chauffeur voor 3 reizigers nu eenmaal niet uit.

Verder is de vraag waarom zo'n eis alleen voor het OV zou gelden. Je kunt dan net zo goed gaan eisen dat een voetbalclub die per weekend meer dan 200 pilsjes in de kantine tapt verplicht een betaalde barkeeper in dienst moet nemen of dat vrijwilligers in de zorg die met ouderen een wandelingetje gaan maken door beroepskrachten moeten worden vervangen.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 18 mar 2014, 00:16
door huibe
Die aanvulling door touringcars is waar ik op doel. Zo moet het en niet zoals wel eens het geval is 2 of 3 buurtbusjes achter elkaar. Het punt in Zeeland is als ik het goed heb begrepen dat een lijn die nu al met kleine busjes rijdt, overdag wordt omgezet naar een lijn met vrijwilligers. En de rest van de uren wel betaalde krachten. En dat vind ik niet kunnen. Dus of geheel betaald (met avond, zaterdag en zondag bediening) of vrijwillig (met als gevolg geen bus in de avond en op zondag). En dus niet half half.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 18 mar 2014, 14:14
door Frans F
En waarom zou dat moeten? Het OV is er op de eerste plaats voor de reizigers niet voor het personeel.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 18 mar 2014, 15:08
door huibe
Het zal je brood maar zijn dat door vrijwilligers wordt afgenomen. Ik mag hopen dat het jou niet overkomt.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: di 18 mar 2014, 19:24
door Frans F
Je statement is volgens mij niet juist. Het betaalde werk vervalt omdat het gezien de torenhoge Nederlandse loonkosten gewoon niet langer verantwoord is om een betaalde chauffeur in te zetten als er minder dan pakweg 10 man in een bus zitten. Net zo min als dat de gemeente door kan gaan met een schouwburg open te houden als daar avond na avond niet meer dan 20 bezoekers komen.

De vrijwilligers zijn daarom niet het probleem maar zij zijn de noodoplossing voor het probleem dat reguliere busritten met 3 of 4 man financieel niet langer meer kunnen.

Re: Buurtbussen nieuwe stijl rijden in Zeeuws-Vlaanderen

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 09:37
door huibe
Frans F ik denk dat we wel op een zelfde golflengte zitten (buurtbus moet kunnen op dunne lijnen), alleen de definitieve uitwerking zien we anders (bedieningsperiode, wel of niet aangevuld met beroeps).