Nachttreinen EN en CNL
Nachttreinen EN en CNL
Ik heb een vraag: Welke nachtnettreinen rijden er nou precies en via welke stations van CNL en EN? Ik heb al informatie gezocht via de sites van DB, NS, Wikipedia, Somda, etc, maar krijg telkens andere informatie. Weten jullie hoe dat precies zit?
Re: Nachttreinen EN en CNL
Vanuit Nederland rijden er twee treinen: De 40447 / 457 naar Kopenhagen en Praag. In deze trein zit ook een gedeelte naar Warschau/Minsk, dat is EuroNight 447. Die drie nummers zijn dus een trein en deze wordt gesplitst in Hannover.
Dan heb je de 419 / 40419 naar München en Basel en deze wordt gesplitst in Mannheim.
Je vind de dienstregelingen van deze treinen in het boekje van de CNL, dat is te downloaden op de site van CityNightLine: http://www.citynightline.de/citynightli ... _19.11.pdf (PDF). De treinen van/naar Amsterdam staan op pagina 17 t/m 20 en 35.
Dan heb je de 419 / 40419 naar München en Basel en deze wordt gesplitst in Mannheim.
Je vind de dienstregelingen van deze treinen in het boekje van de CNL, dat is te downloaden op de site van CityNightLine: http://www.citynightline.de/citynightli ... _19.11.pdf (PDF). De treinen van/naar Amsterdam staan op pagina 17 t/m 20 en 35.
Rame à l'approche
Re: Nachttreinen EN en CNL
De nachttrein naar Basel rijdt door naar Zürich (ik weet niet of dat elke dag het geval is) en in het winterseizoen door naar wintersportgebieden (vorig jaar dacht ik Innsbrück, wat hij dit jaar doet weet ik niet uit mijn hoofd).
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
Re: Nachttreinen EN en CNL
Op de nacht van vrijdag op zaterdag in de winter rijdt CNL 40419 door naar Brig (via Zürich en dan verder door de Lötschbergtunnel naar Brig, waarbij onderweg nog wat stations worden aangedaan). CNL 1319 rijdt in de winter, in de nacht van vrijdag op zaterdag, na München door naar Innsbruck (via o.a. Kufstein).
Re: Nachttreinen EN en CNL
Op de werkzaamhedenpagina van nshispeed staat het volgende:
Weet iemand met wat voor materieel deze extra treinen Amsterdam-Emmerich gereden worden?
NS Hispeed schreef:maandag 31 december
Op oudejaarsavond vertrekt CityNightLine 419 naar München en Zürich één uur eerder uit Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem. De trein wordt gereden met binnenlands materieel tot Emmerich waar u kunt overstappen op CityNightLine 419.
Weet iemand met wat voor materieel deze extra treinen Amsterdam-Emmerich gereden worden?
Re: Nachttreinen EN en CNL
Ik vermoed ICM-IV, aangezien deze een typetoelating op grenstrajecten hebben en een bioreactor. Maar Plan V is ook een optie.
Rame à l'approche
Re: Nachttreinen EN en CNL
Bee schreef:Ik vermoed ICM-IV, aangezien deze een typetoelating op grenstrajecten hebben en een bioreactor. Maar Plan V is ook een optie.
Voor de verbouwing van ICM waren de stellen 4051-4097 en alle viertjes toegelaten. Meteen na de verbouwing niet meer. In 2009(?) heeft men de procedure gestart om de 4011-4050 toegelaten te krijgen en is ook afgerond

Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Nachttreinen EN en CNL
Bram schreef:Op de werkzaamhedenpagina van nshispeed staat het volgende:NS Hispeed schreef:maandag 31 december
Op oudejaarsavond vertrekt CityNightLine 419 naar München en Zürich één uur eerder uit Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem. De trein wordt gereden met binnenlands materieel tot Emmerich waar u kunt overstappen op CityNightLine 419.
Weet iemand met wat voor materieel deze extra treinen Amsterdam-Emmerich gereden worden?
En waarom kan het CNL mat. niet tussen Amsterdam en Emmerich rijden?
Ik zie ze er nog wel vooraan dat je een uur lang mag koukleumen op station Emmerich.

"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
Re: Nachttreinen EN en CNL
Ik vraag me vooral af hoe de CNL uit Emmerich kan vertrekken als het materieel nog in Amsterdam staat? 
(De andere kant op rijdt alles wel normaal.)

(De andere kant op rijdt alles wel normaal.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Nachttreinen EN en CNL
Cookie schreef:Op de nacht van vrijdag op zaterdag in de winter rijdt CNL 40419 door naar Brig (via Zürich en dan verder door de Lötschbergtunnel naar Brig, waarbij onderweg nog wat stations worden aangedaan). CNL 1319 rijdt in de winter, in de nacht van vrijdag op zaterdag, na München door naar Innsbruck (via o.a. Kufstein).
Al is de CNL wel erg traag ten opzichte van een normale trein op het Zwitserse gedeelte. Heb voor vorig jaar eens geboekt voor mijn vader, en toen kwamen we tot de conclusie dat een overstap in Basel op een normale IC naar Brig een rijtijdwinst van een uur oplevert, ten opzichte van blijven zitten tot het eindpunt.

Re: Nachttreinen EN en CNL
Nu is mij bekend dat Zwiters graag internationale treinen een wat trager treinpad geven (waarschijnlijk om zo wat robuustheid in te bouwen), maar genoemd voorbeeld is gewoon omdat de trein een andere route rijdt:
http://maps.google.ch/maps?saddr=Basel& ... =8&start=0
Er is ook een directe trein:
http://maps.google.ch/maps?saddr=Basel& ... rt&start=2
De CNL maakt kop in Zürich HB, en naar die stad bestaat ook een significante vervoersvraag. Dat kun je niet zomaar even afsnijden
http://maps.google.ch/maps?saddr=Basel& ... =8&start=0
Er is ook een directe trein:
http://maps.google.ch/maps?saddr=Basel& ... rt&start=2
De CNL maakt kop in Zürich HB, en naar die stad bestaat ook een significante vervoersvraag. Dat kun je niet zomaar even afsnijden

"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
Re: Nachttreinen EN en CNL
Vinny schreef:En waarom kan het CNL mat. niet tussen Amsterdam en Emmerich rijden?
Ik zie ze er nog wel vooraan dat je een uur lang mag koukleumen op station Emmerich.
Hoe is dit nou uiteindelijk geregeld eigenlijk? En nog steeds: Waarom kon het niet "normaal"?

Re: Nachttreinen EN en CNL
Caspar schreef:ten opzichte van blijven zitten tot het eindpunt.
blijven liggen natuurlijk

Terug naar “OV in het buitenland”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast