Spoordienstregeling Duitsland 2018

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2023
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Berichtdoor Erno-BE » Za 12 Aug 2017, 11:17

De treindienst op de RB27 tussen Köln en Rommerskirchen wordt met een paar treinen uitgebreid, waaronder een aantal treinen op zaterdag en zondag, dit om de RE8 iets te ontlasten.

Is verlenging naar Grevenbroich niet mogelijk? Is namelijk een grotere plaats en Grevenbroich wordt ook bedient door de RB38 (of zijn opvolgers daarvan).

De RB32 Wesel - Bocholt gaat voortaan altijd 1x/uur rijden. De 2-uursdienst verdwijnt.

Dat is heel positief. Ik hoop dat de eerste ritten vanuit Bocholt in het weekend ook beginnen om half zeven in plaats van half elf.

De treindiensten op de RE10 worden een half uur omgedraaid, zodat er naar Kleve een betere aansluiting is op de treinen uit Keulen.

Momenteel is de aansluiting tussen de RE10 en de RE7 in Krefeld 11/12-minuten. Dit lijkt mij prima, waarom zou je dat willen veranderen? Lijkt mij in ieder geval niet wenselijk om de reizigers tussen Kleve/Gogh/Geldern/etc. en Köln via Düsseldorf te laten reizen omdat je daarmee de RE1 en de RE5 nog zwaarder belast.

De RB25 wordt van Meinerzhagen via Lüdenscheid-Brügge naar Lüdenscheid verlengd. Vooralsnog zal tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid slechts 1x/2 uur gereden worden, en ook de twee geplande tussenstations gaat nog niet open. Tussen Lüdenscheid-Brügge en Lüdenscheid rijden nu meer treinen.

Was Köln-Brügge niet mogelijk dan, in plaats van Köln-Lüdenscheid? Zo kunnen er stations komen in Kierpse en Oberbrügge en is er een uursdienst mogelijk tussen Meinerzhagen en Brügge, omdat je gemakkelijk in een half uur van Meinerzhagen naar Brügge kan.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5171
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Berichtdoor regenmaker » Za 12 Aug 2017, 11:52

Erno-BE schreef:
De RB32 Wesel - Bocholt gaat voortaan altijd 1x/uur rijden. De 2-uursdienst verdwijnt.

Dat is heel positief. Ik hoop dat de eerste ritten vanuit Bocholt in het weekend ook beginnen om half zeven in plaats van half elf.


Dit zal wel vast een voorbereiding zijn op het combineren splitsen in Wesel wanneer alles geëlektrificeerd is. In de toekomst heb je dus ook elk uur een rechtstreekse verbinding tussen Bocholt en Düsseldorf Hbf.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2023
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Berichtdoor Erno-BE » Za 12 Aug 2017, 11:58

Dat zou wel een enorme vooruitgang betekenen voor Bocholt en Hammlicken. De RE5 (waarop de pendel Bocholt-Wesel op aansluit) is zeer onbetrouwbaar waardoor de aansluiting in Wesel vaak misgaat en reizigers naar Bocholt en Hammlicken te maken krijgen met +60 of zelfs +120. Uitgaande van de dienstregeling zou er in Hammlicken gekruist moeten worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Berichtdoor Suus » Za 12 Aug 2017, 12:11

Erno-BE schreef:
De treindienst op de RB27 tussen Köln en Rommerskirchen wordt met een paar treinen uitgebreid, waaronder een aantal treinen op zaterdag en zondag, dit om de RE8 iets te ontlasten.

Is verlenging naar Grevenbroich niet mogelijk? Is namelijk een grotere plaats en Grevenbroich wordt ook bedient door de RB38 (of zijn opvolgers daarvan).

Nee, want zoals van de week al besproken wordt de uitbreiding van de dienst betaald door Nahverkehr Rheinland (NVR), die slechts tot Pulheim verantwoordelijk zijn. In Pulheim kan niet gekeerd worden, dus wordt er één station verder gereden waar dat wel kan.

Erno-BE schreef:
De RB32 Wesel - Bocholt gaat voortaan altijd 1x/uur rijden. De 2-uursdienst verdwijnt.

Dat is heel positief. Ik hoop dat de eerste ritten vanuit Bocholt in het weekend ook beginnen om half zeven in plaats van half elf.

Zowel op zaterdag als zondag komen er drie treinparen bij. Dat houdt in dat op zaterdag om 17:33, 19:33 en 21:33; en op zondag om 9:33, 11:33 en 13:33 in Bocholt een trein zal vertrekken.

Erno-BE schreef:
De RB25 wordt van Meinerzhagen via Lüdenscheid-Brügge naar Lüdenscheid verlengd. Vooralsnog zal tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid slechts 1x/2 uur gereden worden, en ook de twee geplande tussenstations gaat nog niet open. Tussen Lüdenscheid-Brügge en Lüdenscheid rijden nu meer treinen.

Was Köln-Brügge niet mogelijk dan, in plaats van Köln-Lüdenscheid? Zo kunnen er stations komen in Kierpse en Oberbrügge en is er een uursdienst mogelijk tussen Meinerzhagen en Brügge, omdat je gemakkelijk in een half uur van Meinerzhagen naar Brügge kan.

Brügge is als zinken in het zicht van de kust. Overigens past het dan nog steeds niet, het probleem is dat er een kruisingsmogelijkheid zou komen bij een van de nieuwe tussenstations, maar door problemen met de vergunningen kunnen die nog niet in gebruik worden genomen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2023
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Berichtdoor Erno-BE » Za 12 Aug 2017, 12:19

De bus tussen Meinerzhagen en Brügge doet er 28 minuten over, de trein kan gemakkelijk in 25 minuten van Meinerzhagen naar Brügge rijden. Meinerzhagen is dubbelsporig dus daar kan gekruist worden. Echter als je wilt doorrijden naar Lüdenscheid dan red je het niet in een half uur.

En ik ben nog steeds benieuwd waarom de RE10 een half uur verschoven moet worden? Aansluiting op de RE7 naar Köln in Krefeld wordt dan 41 in plaats van 11 minuten. Lijkt mij niet wenselijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Berichtdoor Suus » Za 12 Aug 2017, 12:25

Meinerzhagen is dubbelsporig maar het tweede spoor kan niet in gebruik genomen worden omdat er geen vergunning is voor het eilandperron.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2023
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Berichtdoor Erno-BE » Za 12 Aug 2017, 12:37

Tenzij de RB25 een half uur wordt verschoven is er helaas net geen aansluiting mogelijk tussen de RB25 en de RB52 in Brügge. Overstap wordt dan tussen de 55 en 58 minuten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Berichtdoor Suus » Do 28 Sep 2017, 14:17

De nieuwe treinen voor Stuttgart - Singen, Stuttgart - Freudenstadt en Stuttgart - Crailsheim zijn geleverd: http://www.railjournal.com/index.php/ro ... twork.html
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 1777
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Berichtdoor cassie127 » Di 17 Okt 2017, 10:08

Ik zie net dat de huidige RB 37 Duisburg Hbf - Duisburg Entefang zal blijven rijden. Alleen heb ik geen idee of het nummer gelijk blijft
Online archief (oude) dienstregelingen (pdf): http://busboekjesenlijnfolders.nl
trein: 21988,9 km (17-10) bus: 1570,6 km (01-10)

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2023
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Berichtdoor Erno-BE » Di 17 Okt 2017, 10:27

De treindiensten op de RE10 worden een half uur omgedraaid, zodat er naar Kleve een betere aansluiting is op de treinen uit Keulen.

Dienstregeling van de RE10 en RE7 blijven zo goed als gelijk, dus dit is onzin.

De RB25 wordt van Meinerzhagen via Lüdenscheid-Brügge naar Lüdenscheid verlengd. Vooralsnog zal tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid slechts 1x/2 uur gereden worden, en ook de twee geplande tussenstations gaat nog niet open. Tussen Lüdenscheid-Brügge en Lüdenscheid rijden nu meer treinen.

Er komt toch wel een aansluiting tussen de RB25 en RB52 in Brügge, 3 minuten bedraagt deze aansluiting.

CFL is voornemens enkele RE's Luxemburg - Trier - Koblenz te verlengen naar Keulen. Welke treinen dit zullen zijn is niet bekend. De directe verbinding Keulen - Luxemburg kwam enkele jaren geleden te vervallen met de komst van de uurdienst Luxemburg - Koblenz.

Ik heb één directe trein Düsseldorf-Luxemburg gezien, tussen Düsseldorf en Koblenz als IC en tussen Koblenz en Luxemburg als RE.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Jef400
Berichten: 4191
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2018

Berichtdoor Jef400 » Di 17 Okt 2017, 11:35

Dat zou dan om het weekend gaan dat die patroontijden worden aangepast denk ik? Doordeweeks rijdt RE10 natuurlijk ieder halfuur...
Leven, en laten leven.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten