Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2191
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Mikos » Ma 13 Nov 2017, 13:07

Het is een heel agressief business model: binnen heel korte tijd veel geld inzetten om een zo breed mogelijk netwerk uit te rollen, waarbij stoelen voor spotprijzen worden verkocht. Daarmee vergroot het bedrijf zijn bekendheid en in korte tijd het marktaandeel. Je zult zien dat naar verloop van tijd alle onrendabele lijnen zullen verdwijnen en dat de prijzen van de stoelen omhoog zullen gaan. Uiteindelijk blijft alleen het winstgevende deel van de uitrol over, waarbij het bedrijf een grote merkbekendheid heeft en de tevreden reiziger die in het begin voor een appel en een ei mee kon het bedrijf zal blijven gebruiken.

Dat kán heel lucratief zijn, wanneer het concept aanslaat, maar het kan ook ontzettend veel geld kosten en weinig opleveren, waarna het geheel stilletjes verdwijnt. Een investeerder zal er wel geloof in hebben, maar dat zie je vaker; veel reclame en spotprijzen en na een tijd hoor je er niks meer van. Wat het bij Flixbus op gaat leveren? Geen idee, dat zal de tijd ons leren.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4340
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Z2N » Ma 13 Nov 2017, 14:55

Flixbus heeft bovendien een briljant concept, waarbij de investeringen veelal door derden gedragen kunnen worden, de onderaannemers bestellen de bussen en regelen personeel, Flixbus zelf regelt eigenlijk alleen de planning en de verkoop van de kaartjes.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Mdk
Berichten: 103
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Mdk » Ma 13 Nov 2017, 18:20

ik heb het inderdaad net ook gelezen. flixbus beheert het "netwerk", aka het merk en alle ondersteunende diensten, planning, website, kaartverkoop etc. het daadwerkelijke product wordt door de onderaannemers geleverd.
Bij twijfel altijd klagen

Ezra
Berichten: 1240
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Ezra » Ma 13 Nov 2017, 21:24

Statler Rail schreef:
Lange_Dre schreef:Thnx! Ook enig idee met welk materieel ze vaak mee rijden?


Besseling rijdt zover ik weet niet op de 804/N804 maar op de 803/N803 en deels op de 802.


Besseling rijdt ook lijn N31 (misschien wel volledig), ritten op 802 en ook weleens op een rit van lijn 805 gezien.

dennistd
Berichten: 2076
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor dennistd » Ma 13 Nov 2017, 23:16

Mdk schreef:ik heb het inderdaad net ook gelezen. flixbus beheert het "netwerk", aka het merk en alle ondersteunende diensten, planning, website, kaartverkoop etc. het daadwerkelijke product wordt door de onderaannemers geleverd.
En met het steeds wijzigen van het lijnennet en de onderaannemers wordt het daarmee onmogelijk voor een chauffeur om een vast contract te krijgen. Sterker nog: een chauffeur weet niet eens of hij over twee maanden nog werk heeft...
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 695
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Statler Rail » Vr 17 Nov 2017, 18:05

Z2N schreef:Flixbus heeft bovendien een briljant concept, waarbij de investeringen veelal door derden gedragen kunnen worden, de onderaannemers bestellen de bussen en regelen personeel, Flixbus zelf regelt eigenlijk alleen de planning en de verkoop van de kaartjes.

Exact! Dat de kaartjes door FlixBus voor dumpprijzen worden aangeboden is iets wat je over het algemeen hoort van traditionele vervoersbedrijven die niet voor dergelijk lage prijzen kunnen werken, en dan denken dat andere bedrijven dat dús ook niet kunnen. Vervelende mededeling voor hen: die lage prijzen zijn de structurele prijzen. De toekomst zal eerder liggen in dat er extra diensten/comfort tegen betaling wordt aangeboden, dan dat de ritprijzen structureel gaan stijgen.

FlixBus is het voorbeeld van de nieuwe economie: kapitaal van derden mobiliseren via een platform. Van de 1600 Flixbussen die in Europa rondrijden is geen enkele in het bezit van FlixBus, en geen enkele chauffeur staat op de loonlijst van FlixBus. Die werken bij de bedrijven die we hier vaak voorbij zien komen: Verhoef, Besseling, Lanting, Bakker, enzovoort. En let wel: een chauffeur die bij een Nederlands bedrijf werkt, valt gewoon onder de Nederlandse CAO.

Op de achterkant van een bierviltje kan je uitrekenen wat een bus ongeveer kost en oplevert.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2191
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Mikos » Vr 17 Nov 2017, 18:34

dennistd schreef:En met het steeds wijzigen van het lijnennet en de onderaannemers wordt het daarmee onmogelijk voor een chauffeur om een vast contract te krijgen. Sterker nog: een chauffeur weet niet eens of hij over twee maanden nog werk heeft...

En dat is de keerzijde van de medaille van 'de nieuwe economie' die hierboven zo geprezen wordt. Als werknemer heb je totale onzekerheid, de directie en aandeelhouders hebben de maximale winst. Nou, wauw, wat een goede 'nieuwe economie'! Allemaal zo snel mogelijk naar de prijsbodem! :neg:

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 695
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Statler Rail » Vr 17 Nov 2017, 18:36

Bus Amsterdam – Brussel: straks tot 40x per dag

Het Duitse Flixbus wil het aanbod tussen Amsterdam en Brussel fors uitbreiden. Nu rijdt het bedrijf nog tot 15 maal per dag tussen beide hoofdsteden, straks wordt dat uitgebreid tot 25 bussen per dag. Daarnaast verzorgen ook Eurolines en Ouibus een busdienst Amsterdam – Brussel. Daardoor gaan er straks tot ruim 40 bussen per dag rijden tussen beide steden.

Bron en rest van het artikel


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast