Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
De aanleg van de tram zorgt er ook voor dat er nu minder capaciteit beschikbaar is voor internationale bussen bij het centraal station van Luxemburg; bestaande lijnen mogen er blijven, maar nieuwe lijnen worden niet meer geaccepteerd. FlixBus heeft daarom enkele nieuwe lijnen moeten verleggen naar P+R Bouillon.
Vanuit Nederland is de busverbinding met Luxemburg wel een stuk beter geworden/wordt nog beter: recent is een tweede dagelijkse bus gaan rijden, en per eind juni komt er een derde bus tussen Amsterdam en Luxemburg bij. Twee gaan via Eindhoven en Maastricht, de derde via Brussel:
Er is nog niets gebeurd voor de tram bij Gare, de tramsporen komen nog niet verder dan Pont Adolphe. Het streekbusstation van Gare zit doordeweeks al heel lang propvol, zoals ook te zien op het schema: https://www.mobiliteit.lu/sites/default ... .07.03.pdf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Want tijdens de middagspits in 3 uur van A'dam naar Brussel kan je natuurlijk niet serieus nemen.. ff tunneldoseren bij de Leidsche Rijn tunnel en men is al een uur verder..
Ik heb altijd al gedacht dat ze geld teveel hebben bij het ministerie van transport maar nu weet ik het zeker! Vanaf 17 september gaat er een nieuwe buslijn rijden; zeven dagen per week van 4.20 uur tot 0.28 uur, nee niet op een belangrijke hoofdader maar van Rosport naar Wasserbillig over een nogal omslachtige route via alle kleine dorpjes die er maar in de omgeving te vinden zijn...
Er zijn wel meer buslijnen die reeds tussen 4.00 en 4.30 uur van start gaan maar dan enkel van maandag tot en met vrijdag of zaterdag, uiterlijk tussen 22.00 en 23.30 uur komen van maandag tot en met vrijdag of zaterdag de laatste ritten op het eindpunt aan. Op zondag is er vrijwel geen busverkeer in Luxemburg, slechts een zeer beperkt aantal lijnen rijdt dan uit, over het algemeen tussen 8.00 en 21.30 uur en alleen belangrijke hoofdaders.
In een van die dorpjes moet men trouwens 200 meter over de doorgaande weg achteruit gaan rijden om de halte te bereiken tenzij ze die in de komende twee weken nog even snel verplaatsen maar de kans daarop acht ik zeer klein.
Dit zijn ook vrij normale dienstregelingen voor het platteland van Duitsland. Bijvoorbeeld: http://www.reise-freunde.de/system/fahr ... E/7101.pdf tussen Lingen en Haselünne. Het leuke aan de dienstregeling is de voetnoot 99: doet de haltes in een andere volgorde aan. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Vandaag is de eerste dag dat Arlon - Luxemburg weer in gebruik is, nu met ETCS en onder 25 kV-bovenleidingspanning. Helaas is de boel op een fiasco uitgedraaid:
Een paar weken geleden is er een nieuw busstation in Echternach in gebruik genomen, op een ongelukkige locatie en bovendien nog kleiner dan het oude busstation terwijl dat al te klein was, het is werkelijk in geen enkel opzicht een verbetering. Het regent sinds de ingebruikname klachten bij de gemeente Echternach maar dat leek niet veel te helpen, inmiddels kreeg men er bij het ministerie van transport lucht van en is een minister zich er mee gaan bemoeien en wil dat de gemeente Echternach het nieuwe busstation daar zo snel mogelijk weer laat verdwijnen.
Hoe verrassend zeg, ik en alle buschauffeurs waar ik mee bevriend ben hebben vanaf het bekend worden van de plannen al gezegd dat zoiets toch absoluut niet gaat werken, de gemeente Echternach echter somde een hele lijst voordelen ten opzichte van het oude busstation op terwijl wij zelf welgeteld nul voordelen wisten te bedenken...
Het oude busstation lag in het noorden van de stad, het nieuwe in het westen en het door de minister voorgestelde alternatief ligt in het oosten, nou dan zijn we aardig rond want in het zuiden heb je al de bus-stallingen van beide vervoersbedrijven.
Tijdje geleden dat ik in Echternach de bus nam (2010 oid) maar kan me niet herinneren dat er iets mis was met het busstation. Waarom moest er een nieuw busstation komen?
Bouwplannen van de gemeente, zoals een aantal appartementencomplexen e.d. waardoor het busstation maar moest opdonderen en ergens anders een klein parkeerterrein voor auto's is omgetoverd tot een busstation.
Het busstation van Junglinster komt om diezelfde reden te vervallen, binnen nu en een paar maanden. Een vervanging voor dat busstation komt er niet, enkel een halte langs de doorgaande weg.
Ook een busstation in het centrum van Luxemburg-stad is enige jaren geleden komen te vervallen om opnieuw diezelfde reden; woningbouw...
Luxemburg is een vrij moeilijk land. Vanuit mijn werk heb ik met enige regelmaat contact met het verkeersministerie (MDDI genaamd), de stad Luxemburg en het station van de CFL. Je merkt dat Luxemburg echt een klein land is, waarin iedereen die op het gebied van verkeer iets te zeggen heeft elkaar kent. Mail naar één persoon en in het antwoord staat direct het halve land in cc.
Probeer maar eens extra capaciteit voor internationale buslijnen in Luxemburg-Stad te krijgen: nieuwe lijnen op station Gare Centrale zijn niet toegestaan, ook al gaat het om ritten midden in de nacht als het hele station leeg is. Regels zijn regels. En MDDI geeft simpelweg geen vergunning af als je geen toestemming van de CFL of de stad hebt. Juist een land als Luxemburg heeft veel baat bij internationale buslijnen: de treinverbindingen zijn maar matig (lage frequenties, relatief traag) en Luxemburg heeft zelf geen grote luchthaven. Maar dat belang wordt niet echt onderkend.
Het busstation bij station Luxemburg krijgt binnenkort de aanleg van de trambaan te verwerken, gezien het huidige volume aan bussen overdag zal het een enorme uitdaging worden dat nog een beetje ordentelijk te laten verlopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ach en die internationale busboeren rijden toch vooral op die lijnen waar nu al treinen rijden. En Parijs in iets meer dan 2 uur kan ik niet traag noemen. Dat zal een bus echt niet halen.
Statler Rail schreef:Luxemburg is een vrij moeilijk land. Vanuit mijn werk heb ik met enige regelmaat contact met het verkeersministerie (MDDI genaamd), de stad Luxemburg en het station van de CFL. Je merkt dat Luxemburg echt een klein land is, waarin iedereen die op het gebied van verkeer iets te zeggen heeft elkaar kent. Mail naar één persoon en in het antwoord staat direct het halve land in cc.
Probeer maar eens extra capaciteit voor internationale buslijnen in Luxemburg-Stad te krijgen: nieuwe lijnen op station Gare Centrale zijn niet toegestaan, ook al gaat het om ritten midden in de nacht als het hele station leeg is. Regels zijn regels. En MDDI geeft simpelweg geen vergunning af als je geen toestemming van de CFL of de stad hebt. Juist een land als Luxemburg heeft veel baat bij internationale buslijnen: de treinverbindingen zijn maar matig (lage frequenties, relatief traag) en Luxemburg heeft zelf geen grote luchthaven. Maar dat belang wordt niet echt onderkend.
zal dit dan ook de reden zijn waarom de TEC niet aan het station komt van Luxemburg?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Dat zal eerder zijn omdat het onlogisch is, het is sneller en efficiënter om naar een station bij de grens te rijden zoals Arlon of Gouvy en reizigers daar over te laten stappen. Arlon - Luxembourg Gare is 10 minuten sneller per trein dan per auto, dus de twee TEC-lijnen naar Luxemburg-stad rijden naar het westen van het centrum.
De prijzen waren nu toch al symbolisch, en in Frankrijk zijn er meerdere steden geweest die het aandurften om dan maar te zeggen dat het goedkoper is om geen kaartjes te verkopen. Goed om te zien dat Luxemburg hetzelfde wil gaan doen.
De prijzen waren nu toch al symbolisch, en in Frankrijk zijn er meerdere steden geweest die het aandurften om dan maar te zeggen dat het goedkoper is om geen kaartjes te verkopen. Goed om te zien dat Luxemburg hetzelfde wil gaan doen.
Vind het eerlijk gezegd niet heel verstandig.
Als de overheid een bezuiniging op het OV-budget legt kan dat niet op een andere manier worden opgevangen (bijvoorbeeld verhogen van de inkomsten uit kaartverkoop) dan vermindering van het aanbod.
En het voorziet dat de oplossing voor alle mobiliteitsproblemen OV is, terwijl voor de korte afstand (<1 km) lopen en voor de middellange afstand (<6 km) fietsen ook prima alternatieven zijn waarvan je bevolking ook nog eens gezond blijft. Dat valt nu moeilijker te stimuleren, probeer maar eens te concurreren tegen gratis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
En voor wat betreft het OV-budget: het probleem met zulke lage kosten voor het OV is dat de kostprijs om geld te innen (kaartjes drukken, controles, boetes innen) veel te hoog is ten opzichte van de daadwerkelijke behaalde inkomsten. Ook is Luxemburg een beroerde plek om te forenzen, vanwege de idiote verhouding banen/inwoners in Luxemburg-stad (er forenzen dagelijks 200.000 mensen de stad in, terwijl er 110.000 in de stad wonen). De economische schade van de daarbij horende files is groter dan de overgebleven opbrengsten van het OV, en dus is het dan een goed idee om het OV gratis te maken, in een poging om het forenzenverkeer naar de stad meer in het OV te krijgen. De opbrengsten van OV in Luxemburg zijn ongeveer 30 miljoen per jaar, dus er hoeft niet veel gecompenseerd te worden.