Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
dennistd
Berichten: 2811
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor dennistd » Do 06 Dec 2018, 12:44

Ik zou dan toch die 30 miljoen aan gemiste inkomsten zien krijgen van de automobilisten. Misschien een soort tolheffing om de stad in te mogen? En anders kunnen ze parkeren op één of andere P+R. Dan kom je pas echt van de files af, dit gaat weinig helpen denk ik.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Suus » Do 06 Dec 2018, 17:22

Z2N schreef:In Utrecht lukt dat anders best aardig. (A) .

In Utrecht is het OV niet gratis :roll:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5581
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Z2N » Do 06 Dec 2018, 17:51

Nee, maar de grootste groep fietsgebruikers staat daar gelijk aan de groep met voor de gebruiker gratis OV: studenten. :wink:
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Suus » Do 06 Dec 2018, 17:55

Daar zou graag statistisch bewijs van willen hebben, want dat lijkt mij onjuist.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5581
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Z2N » Do 06 Dec 2018, 18:24

Verkeerstromen en studenten
Tot slot zijn de tellingen gesorteerd op student of niet-student. Bij het tellen bleek dat het aandeel studenten bij de Maartensbrug gemiddeld 43% van de fietsers was. Bij de Viebrug is dit percentage 29%. Uit de observaties, weergegeven in bijlage IV, blijkt dat dit percentage vooral verschilt omdat er bij de Viebrug veel woon-werkverkeer is waar volwassenen oververtegenwoordigd zijn. Deze verhouding is ongeveer hetzelfde per dag: bij beide casestudylocaties is er geen groot verschil zichtbaar tussen dinsdagen, donderdagen en zaterdagen. Het verschil tussen studenten en niet-studenten is groter wanneer er gekeken wordt naar dagdelen. ’s Ochtends zijn studenten relatief minder aanwezig ten opzichte van andere dagdelen (29%), in de middag en de namiddag betreffen die aandelen respectievelijk 43% en 42% en ’s avonds zijn ze relatief het meest vertegenwoordigd (49% van de fietsers). Bij de Viebrug was tijdens de observaties in de ochtenden 21% student, in de middagen 33% student en in de namiddagen en avonden 36% student. Een verklaring hiervoor kan zijn dat studenten uitslapen in de ochtend, maar dit is speculatie. Bij de observaties bleek echter wel dat ’s avonds veel studenten naar het uitgaansleven fietsten. De hoge percentages studenten in de avonden kunnen hierdoor komen aangezien zij de horeca oververtegenwoordigden in de avond en nacht.

Naar: W. Pison (2017, 13 juli) Fietsbeleving van studenten in de binnenstad van Utrecht: de Maartensbrug en de Viebrug. Masterthesis Urban Geography Faculteit Geowetenschappen Universiteit Utrecht.

Maar een keertje naar Utrecht gaan en goed op de fietsers letten zou ook voldoende bewijs moeten zijn. (A)
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3727
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor trolly » Do 06 Dec 2018, 19:14

Die Pison mag wel iets aan z'n stijl doen, zeg. Maar ik begrijp dat er veel buitenlanders naar Luxemburg-stad fietsen?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12072
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Vinny » Do 06 Dec 2018, 20:25

Suus schreef:Daar zou graag statistisch bewijs van willen hebben, want dat lijkt mij onjuist.

Het is omgekeerd-relatief redeneren: Studenten hebben over het algemeen geen auto of rijbewijs en zullen als sociale groep dominant zijn in de andere modaliteiten: fiets en bus dus. Ze zullen vaker de fiets pakken als het goed weer is en goedkoper en vaker de bus nemen als het regent of als de bus duurder wordt. Het zal voor Luxemburg op zich niet veel anders zijn.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Suus » Do 06 Dec 2018, 20:41

In Nederland zijn landelijk gezien jongeren tussen de 12 en 18 de belangrijkste groep fietsers. Geen bevolkingsgroep legt dagelijks zulke grote afstanden per fiets af als deze groep (gemiddeld 6,36 km), en geen andere bevolkingsgroep besteed dagelijks zoveel tijd aan fietsen (gemiddeld 29,22 minuten). Zodra mensen achttien worden, halveren deze cijfers (3,39 km en 14,22 minuten). Het is daarom best bijzonder dat in Utrecht studenten deze groep hebben ingehaald in de statistieken.

Luxemburg-Stad heeft bijzonder matige fietsinfrastructuur, zelfs Brussel en Parijs zijn daarin echt beter. Helaas wordt het geld om dat te verbeteren liever over de balk gegooid om gratis OV te verstrekken :(
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2516
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Nitein-Repart » Do 06 Dec 2018, 20:51

Luxemburg-Stad is ook redelijk heuvelachtig. Iets wat het fietsplezier ook niet bevorderd, in vergelijking met vlakke steden als Amsterdam, Kopenhagen, Berlijn en München.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Suus » Do 06 Dec 2018, 21:03

Op de hoogvlaktes is Luxemburg-Stad relatief vlak. Kirchberg loopt inderdaad wel wat schuin op, maar dat is ook geen extreem stijgingspercentage. En voor de afdaling naar het rivierdal zijn er op verschillende plekken liften gebouwd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12072
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Vinny » Do 06 Dec 2018, 22:51

Suus schreef:In Nederland zijn landelijk gezien jongeren tussen de 12 en 18 de belangrijkste groep fietsers. Geen bevolkingsgroep legt dagelijks zulke grote afstanden per fiets af als deze groep (gemiddeld 6,36 km), en geen andere bevolkingsgroep besteed dagelijks zoveel tijd aan fietsen (gemiddeld 29,22 minuten). Zodra mensen achttien worden, halveren deze cijfers (3,39 km en 14,22 minuten). Het is daarom best bijzonder dat in Utrecht studenten deze groep hebben ingehaald in de statistieken.

Luxemburg-Stad heeft bijzonder matige fietsinfrastructuur, zelfs Brussel en Parijs zijn daarin echt beter. Helaas wordt het geld om dat te verbeteren liever over de balk gegooid om gratis OV te verstrekken :(

Ik denk dat dat simpelweg komt omdat in Utrecht relatief veel studenten wonen en weinig jongeren in de schoolgaande leeftijd: de ouders zijn verhuisd naar satellietsteden als Nieuwegein en Leidsche Rijn en de jongeren kunnen daar naar school en hoeven het centrum van Utrecht niet in.

Voor Luxemburg-stad geldt dat ze ook wat aan de fietsinfrastructuur kunnen doen, maar er zijn best veel hoogteverschillen en voor veel forensen die aankomen op het station geldt dat de belangrijkste werklocaties ook niet echt op loopafstand liggen, dus een goede busverbinding naar bijvoorbeeld de Europese Wijk kan best wel zinvol zijn.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 894
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor erjeebee » Vr 07 Dec 2018, 02:13

Z2N schreef:De opbrengsten van OV in Luxemburg zijn ongeveer 30 miljoen per jaar, dus er hoeft niet veel gecompenseerd te worden.

Als je het over het financiele aspect van het plan wilt hebben: dat zit denk ik niet in de gemiste inkomsten, maar in de additionele kosten.
Wil je de verkeersopstoppingen tot het verleden laten behoren, zul je toch minstens 30000 forenzen (15% van 200000) het OV in moeten krijgen.
Laten we er even van uitgaan dat die allemaal op ruime afstand van Luxemburg stad parkeren en dan een trein pakken.
Ik weet niet precies hoeveel mensen er in een gemiddelde Luxemburgse trein passen... is 600 een beetje realistisch?
In dat geval heb je 50 treinen extra nodig Luxemburg in in de ochtendspits en 50 Luxemburg uit in de middagspits = 100 per dag.
x 5 x 46 = 11500 extra treintjes per jaar... met bemanning..
Moeten vermoedelijk treinen voor worden gekocht, die ook weer onderhouden moeten worden.
En kan de infra die extra treinen wel aan???
En die 30000 extra OV reizigers moeten in Luxemburg Stad ook weer van station naar kantoor.. extra trams, bussen + personeel + onderhoud etc..
En voordat ze op de trein stappen moeten ze ergens parkeren....

Quanta costa allemaal????
Als ze gewoon het openbaar vervoer gratis maken en geen investeringen doen in P&R terreinen en additioneel aanbod wordt het 1 grote puinhoop.

Ik moet nog zien wat er gebeurt als dat eens echt serieus wordt doorgerekend.
Tot die tijd beschouw ik het als een leuk proefballonetje.
Today's (12-12-2018) google result for Queensland Rail fail: 1130000 results.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Suus » Vr 07 Dec 2018, 04:49

Een Luxemburgse trein met 600 reizigers erin komt meestal neer op propvol.

Wat statistiekjes:
Treinstel serie 2000 heeft 84 zitplaatsen
Treinstel serie 2200 heeft 339 zitplaatsen
Treinstel serie 2300 heeft 284 zitplaatsen
Een trek-duw-stam dubbeldeksrijtuigen heeft 462 zitplaatsen

De CFL gebruikt een behoorlijk deel van hun treinen ook voor de verbindingen naar het buitenland, waar ze contractuele verplichtingen hebben. Zo rijdt een deel van de 2200 mee in de dienst naar Metz en Nancy in Frankrijk, deels ter compensatie van de activiteiten van SNCF in Luxemburg. De 2300 rijdt naar Trier en Koblenz in Duitsland en vanaf eind volgend jaar ook de nieuwe treindienst op de westoever van de Moezel in Trier, daarvoor zijn contracten met de deelstaat Rheinland-Pfalz afgesloten. De NMBS verzorgde altijd een deel van de stoptreindienst tussen Arlon en Luxemburg, maar dat gaat sinds de herelektrificatie niet meer zolang de Desiro niet in Luxemburg is toegelaten, waardoor de dubbeldeksrijtuigen nu de volledige dienst verzorgen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 23
Lid geworden op: Za 17 Apr 2010, 17:40

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Willem » Za 08 Dec 2018, 18:01

Veel pendelaars naar de stad wonen vanwege de hoge huizenprijzen buiten het land. Dus om files te beperken moet het gratis vervoer worden uitgebreid naar wat in Luxemburg de "grande region" heet; dit is de regio in de buurlanden rondom het land.
Dat gaat uiteraard niet gebeuren.

Snelle verbindingen naar Kirchberg zijn om files te reduceren essentieel. Vandaar ook de funiculair. Door dat ding is de reistijd vanuit het noorden naar de Kirchberg met een half uur versneld.

Durashift
Berichten: 2751
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Berichten uit Luxemburg

Berichtdoor Durashift » Za 08 Dec 2018, 21:28

Lijkt mij ook dat de prijs van het (huidige) OV het niet zijn kan.. als ik lees dat er voor 2 euro het gehele land doorkruist kan worden.

Duss, om het nu gratis te maken in de verwachting dat forenzen dan gaan overstappen?
Lijkt mij niet de juiste beslissing..

Wat dan wel?
Tja, iets doen aan de woonkosten in de stad zelf?
maar ja, mensen verhuizen niet zo snel..
Werk / kantoren verplaatsen naar buiten de stad?


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten