Pagina 5 van 169

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 14 mei 2018, 14:32
door Durashift

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 15 mei 2018, 11:09
door Nitein-Repart
Arriva wil open-acces rijden tussen Galicië en Portugal
Arriva wil vier keer per dag een trein laten rijden tussen Porto en A Coruna met stops in Santiago de Composella en Vigo. Momenteel is de treinverbinding tussen Spanje en Portugal erg slecht, maar dat zou met de Arriva-treindienst flink verbeteren. Wanneer de trein gaat rijden is nog niet bekend.

Meer informatie:
https://www.railjournal.com/index.php/e ... hannel=000

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 17 mei 2018, 13:41
door Durashift
Tegenslagje voor de waterstoftrein (iLint) van Alstom:
SpoorPro schreef:(..) Alstom zet ondanks deze tegenslag haar plannen voor de ontwikkeling van waterstoftreinen in andere delen van Europa door. Naast het project in Nedersaksen, maakte Alstom deze week bekend met het Britse spoorwegbedrijf Eversholt Rail te gaan werken om bestaande elektrische treinen om te bouwen naar waterstoftreinen. In Nederland gaan deze zomer proeftreinen rijden in Friesland en Groningen.

Bron: https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/ ... onderhoud/

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 18 mei 2018, 11:23
door diederickx
Erno-BE schreef:Wanneer de trein gaat rijden is nog niet bekend.
Op 19 juli 2019. Vertrek van beide eindpunten om 8:00, 12:00, 16:00 en 20:00 uur (onduidelijk of dat Spaanse of Portugese tijd is -- EDIT: Het betreft Spaanse tijd).

Maar het gaat waarschijnlijk niet door, want Arriva wil met 25 kV treinstellen rijden, terwijl op twee delen van het traject nog geen draad hangt, en daartussen staat er 3000 V gelijkspanning.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 18 mei 2018, 11:42
door groningen
La Coruna - Porto is (ongeveer) 4 uur zuivere rijtijd. Dat zou betekenen dat de trein in La Coruna zeker na middernacht aankomt met vertrek om 20 uur uit Porto. Het zou altijd nog een dieseltrein kunnen worden. Was ergens in dit gebied niet recent een treinongeluk?!

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 18 mei 2018, 16:27
door diederickx
Arriva beweert het in 2:48 te kunnen indien het hele traject onder 25 kV gereden kan worden.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 18 mei 2018, 23:09
door Durashift
Kortom, iets met een dooie mus... :roll:

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 19 mei 2018, 23:15
door diederickx
groningen schreef:Was ergens in dit gebied niet recent een treinongeluk?!
Als je 2013 recent noemt, ja. Maar dat was aan de lijn naar Madrid.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 25 mei 2018, 07:13
door regenmaker
De VRR heeft het stadsvervoer van Mönchengladbach onderhands gegund aan NEW Möbus voor een periode van 10 jaar. De nieuwe concessie gaat in per december 2019. Lijnen die volledig in het Rhein Kreis Neuss of Kreis Viersen liggen, vallen niet meer onder het lijnenpakket. De stad Mönchengladbach wil hier vanaf. In de voorwaarden is ook de verlenging van de SB83 naar Roermond opgenomen. Dat betekent dus dat deze er vrijwel zeker gaat komen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 26 mei 2018, 09:45
door Nitein-Repart
Zou wel mooi zijn. De Outlet is populair onder Duitsers dus een rechtstreekse bus van de Outlet naar Mönchengladbach zou een mooie impuls geven aan het grensoverschrijdend vervoer en hopelijk dampt dat de filedruk op de N280/A52 in. Een trein Roermond-Dalheim-Mönchengladbach zie ik niet zitten, aangezien deze niet langs de outlet komt en de reistijdwinst ten opzichte van de Venlo-route ([serie=Stoptrein (S1)|2018|Roermond - Nijmegen32200[/serie] en RE13) beperkt is, hooguit een kwartiertje.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 26 mei 2018, 12:04
door ArrivaBas
Een kwartier tijdwinst is in verhouding tot de reistijd best veel.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 26 mei 2018, 14:12
door Nitein-Repart
In vergelijking met de nieuwe grensoverschrijdende verbindingen die afgelopen jaren zijn verschenen (RE19 en RB61) is een kwartier echt niets. Maar goed, indien deze nieuwe grensoverschrijdende verbindingen echt een groot succes worden kun je nog over nadenken over reactivatie van Roermond-Dalheim, maar zoals het nu naar uit ziet blijft Roermond-Dalheim een ongebruikte spoorlijn.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 26 mei 2018, 14:29
door Meltrain
Die spoorlijn gaat door een natuurgebied waar de beschermde zandhagedis leeft, dus van reactivering van die spoorlijn is inderdaad geen sprake. :wink:

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 26 mei 2018, 18:49
door regenmaker
Het komt vooral door de gemeente Niederkrüchten dat er een lijn naar Roermond komt. Deze gemeente heeft zich hier jarenlang hard voor gemaakt. Men vindt het raar dat de buslijn precies bij de grens in Elmpt ophoudt, maar er wel veel autoverkeer naar Roermond gaat.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 29 mei 2018, 20:14
door Nitein-Repart
'Steun lobby voor tussenstop in Emmerik'
EMMERIK/ 'S-HEERENBERG - De Achterhoek en Liemers profiteren er ook van als Emmerik na 2022 een tussenstop wordt van de beoogde intercity tussen Amsterdam en Keulen. Dat stelt Wilco Veldhorst, voorzitter van de Internationale Vakbondsraad Rijn-IJssel en voorvechter van meer grensoverschrijdend openbaar vervoer.

De NS wil in de toekomst een zogenaamde Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) laten rijden tussen Amsterdam en Keulen. Waar er tussendoor gestopt wordt is nog niet bekend, maar wat het Duitse parlementslid Stefan Rouenhoff (CDU) betreft is Emmerich een van de stations waar treinreizigers straks in de ICNG kunnen stappen. Dat meldt de Rheinische Post.

Veldhorst hoopt dat dit pleidooi steun krijgt van de provincie Gelderland en stuurde een mail aan gedeputeerde Michiel Scheffer. ,,Zoek contact met Rouenhoff en ga samen lobbyen. Het hoeft Nederland geeneens geld te kosten.’’

Bron: https://www.gelderlander.nl/montferland ... ~a5f820c0/

Sorry hoor, maar is de RE19 niet goed genoeg voor Emmerich? Naar Arnhem is er vanuit Emmerich nu een snelle verbinding, waar er een mooie overstap is op de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] richting Utrecht/Amsterdam. Als er nog geen RB/RE-trein tussen Emmerich en Arnhem reed kon ik nog wel begrip opbrengen voor een IC-stop in Emmerich, maar nu niet.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 29 mei 2018, 22:09
door Wubbo
Ik moet opeens heel erg aan Juinen denken, waar de HSL moet gaan stoppen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 29 mei 2018, 22:19
door cassie127
Dan zie ik nog liever een tussenstop in Wesel dan in Emmerich

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 05:33
door Suus
Wesel is als stop geschrapt toen de EuroCity werd ingevoerd.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 07:35
door Nitein-Repart
Wat heeft Wesel te bieden waardoor een snelle verbinding met Nederland nodig is? Richting Rhein-Ruhr heeft Wesel naast de RE19 ook de RE5 die rechtstreeks naar Köln rijdt. Daarmee dek je de vraag af.

Idealiter zie ik voor de IC het liefste het volgende stoppatroon:

Amsterdam C - Utrecht C - Arnhem - Duisburg Hbf - Düsseldorf Flughafen - Düsseldorf Hbf - Köln Messe Deutz - Köln Hbf

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 07:54
door huibf
regenmaker schreef:Het komt vooral door de gemeente Niederkrüchten dat er een lijn naar Roermond komt. Deze gemeente heeft zich hier jarenlang hard voor gemaakt. Men vindt het raar dat de buslijn precies bij de grens in Elmpt ophoudt, maar er wel veel autoverkeer naar Roermond gaat.
Voprheen reed deze lijn wel naar roermond. Ik zal het eens opzoeken en de wiki bijwerken.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 08:48
door Z2N
Erno-BE schreef: Idealiter zie ik voor de IC het liefste het volgende stoppatroon:

Amsterdam C - Utrecht C - Arnhem - Duisburg Hbf - Düsseldorf Flughafen - Düsseldorf Hbf - Köln Messe Deutz - Köln Hbf
Waarom wél stoppen in Keulen Messe en Düsseldorf Luchthaven (op het overbelaste deel van het netwerk in NRW waar stops lastig in te passen zijn) maar niet in Oberhausen, een stad met meer inwoners dan Arnhem?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 09:31
door Nitein-Repart
Köln Messe/Deutz ontsluit het gehele Oostelijke gedeelte van Köln en biedt talloze overstapmogelijkheden, zowel binnen Köln als naar bestemmingen ver buiten Köln. Düsseldorf Flughafen lijkt mij een buitengewoon nuttige stop, vanwege de luchthaven die ook erg populair is onder Nederlanders en Düsseldorf Flughafen biedt vluchten naar bestemmingen aan die Schiphol en Eindhoven niet aanbieden.

Oberhausen lijkt mij niet heel erg nuttig. Dat de ICE in Oberhausen stopt, is meer om Oberhausen een directe verbinding met Frankfurt te geven. Oberhausen heeft door de RE5, de ICE uit Amsterdam en de IC uit het Eemsland al een directe verbinding met Köln. Pas als de RE5 niet meer naar Köln rijdt wordt het wellicht een iets ander verhaal, maar dat is nu nog niet aan de orde. Vanuit Nederland wordt Oberhausen al bedient door de RE19 en de ICE. Dat zou, gezien de belangrijkheid van deze stad in mijn ogen voldoende moeten zijn. Essen en Dortmund zijn te bereiken met een overstap in Duisburg, reistijdverlies is zeer beperkt.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 09:35
door Suus
Zullen we maar even wachten met deze discussie tot NS überhaupt ICNG met Duitsland-pakket besteld?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 10:22
door en-es
Gut gut die lokale politici weer die in de publiciteit moeten. Die ICNG of hoe dat ding ook heet komt er misschien niet eens.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 11:17
door reisthijs
Je kunt veel zeggen maar niet dat ze er niet op tijd bij zijn. Meer dan eens is het mosterd na de maaltijd omdat de lokale politiek pas begint zich er mee te bemoeien NS al een besluit heeft genomen.

Ik vraag me nu vooral af, zouden die lokale en regionale politici ook bereid zijn te betalen voor hun IC-stop?
Dan zou een extra tussenstop een eventuele IC-dienst op dit traject rendabeler maken.
Suus schreef:Zullen we maar even wachten met deze discussie tot NS überhaupt ICNG met Duitsland-pakket besteld?
Moet NS dan maar lukraak een zooi nieuwe bestellen zonder dat er eerst nagedacht is welke dienst ze er mee willen rijden?