Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck
Want daar wordt de topic titel overzichtelijker van ja...
Ik zou dan eerder gaan voor Nachttreinen in Nederland
Ik zou dan eerder gaan voor Nachttreinen in Nederland
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck
Dat heet toch gewoon het nachtnet?
Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck
"Internationale nachttreinen door Nederland". Nu goed?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck
2,5 uur van Brussel naar Amsterdam, dat kan bijna niet kloppen.Suus schreef: ↑wo 07 apr 2021, 20:54Volgens een alweer offline gehaalde Tsjechische dienstregeling, gevonden door Zeleznicni magazin (sorry, even zonder de bijzondere tekens) is het
18:04 Oostende
19:21 Brussel-Centraal
21:59 Amsterdam
9:56 Praag
en
19:10 Praag
6:01 Amsterdam
8:39 Brussel-Centraal
9:56 Oostende
http://www.zeleznicni-magazin.cz/aktual ... -a-bruselu
Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck
Als je de loops langs de luchthaven van Brussel en het kopmaken in Breda vermijd win je toch al een aardige tijd lijkt mij zo. Dat is wat Brussel-Amsterdam met de IC Direct zo traag maakt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck
Ik denk niet dat die nachttrein in Brussel Luchthaven en Breda gaat stoppen.
Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck
Maar de route via Breda en Roosendaal zijn tussen Antwerpen en Rotterdam even snel.
Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck
Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen duurt net zo lang als 160 km/uur rijden op de HSL met kopmaken in Breda. Dus daar zal de tijdswinst niet zitten.
De huidige 9697 heeft 3 uur 20 minuten nodig voor Brussel-Zuid - Den Haag - Amsterdam Centraal.
Vier minuten aftrek voor de rijtijd Zuid - Centraal in Brussel. Schrap de ongeveer 10 minuten die het kost om via Brussels Airport te rijden en de stop van 13 minuten op Rotterdam Centraal, nog maar 2 uur 53 minuten. Rijd niet naar Amsterdam Centraal maar naar Amsterdam Zuid en je bent niet 14 maar 6 minuten onderweg vanaf Schiphol naar Amsterdam.
Voila: 2 uur 45 minuten voor Brussel - Amsterdam. De laatste 5 minuten zijn ook nog wel te vinden denk ik.
De huidige 9697 heeft 3 uur 20 minuten nodig voor Brussel-Zuid - Den Haag - Amsterdam Centraal.
Vier minuten aftrek voor de rijtijd Zuid - Centraal in Brussel. Schrap de ongeveer 10 minuten die het kost om via Brussels Airport te rijden en de stop van 13 minuten op Rotterdam Centraal, nog maar 2 uur 53 minuten. Rijd niet naar Amsterdam Centraal maar naar Amsterdam Zuid en je bent niet 14 maar 6 minuten onderweg vanaf Schiphol naar Amsterdam.
Voila: 2 uur 45 minuten voor Brussel - Amsterdam. De laatste 5 minuten zijn ook nog wel te vinden denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck
Er zijn dus twee dienstregelingen. In de ene is er 2u 40m voor Amsterdam-Brussel en in de andere is het een uur langer.
Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck
Ok, I stand corrected. Maakt het nog maar eens duidelijk hoe ongelooflijk traag IC Brussel is.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck
Kan die slak niet sneller? We hebben anders straks een nachttrein die sneller gaat dan de reguliere IC. En waarom staat de Brussel 13 minuten tijd te verdrijven in Rotterdam?Suus schreef: ↑do 08 apr 2021, 14:11 Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen duurt net zo lang als 160 km/uur rijden op de HSL met kopmaken in Breda. Dus daar zal de tijdswinst niet zitten.
De huidige 9697 heeft 3 uur 20 minuten nodig voor Brussel-Zuid - Den Haag - Amsterdam Centraal.
Vier minuten aftrek voor de rijtijd Zuid - Centraal in Brussel. Schrap de ongeveer 10 minuten die het kost om via Brussels Airport te rijden en de stop van 13 minuten op Rotterdam Centraal, nog maar 2 uur 53 minuten. Rijd niet naar Amsterdam Centraal maar naar Amsterdam Zuid en je bent niet 14 maar 6 minuten onderweg vanaf Schiphol naar Amsterdam.
Voila: 2 uur 45 minuten voor Brussel - Amsterdam. De laatste 5 minuten zijn ook nog wel te vinden denk ik.
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Even opgezocht: de Diesel TEE deed er in 1957 ook 2:45 over: TEE 125 vertrok om 20:33 uit Brussel Zuid en kwam om 23:28 aan op Amsterdam Centraal.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
De normale ICD Brussel-Zuid - Amsterdam Centraal doet er 2:53 minuten over met slechts 9 minuten stilstand op Rotterdam Centraal. De als referentie genomen 9697 is de enige trein uit Brussel naar Amsterdam die via Den Haag HS rijdt, vandaar de reistijd boven de drie uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
De oude Beneluxtrein van voor de Fyra de boel kwam verpesten deed er 2:56 over. Dat was zonder Brussel Airport en via Roosendaal en Den Haag met stopt van maximaal 3 minuten.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Benelux kon het op het laatst (2010) in 2:48. Thalys kreeg het op de oude route voor elkaar in 2:39.
Het verbaast me vooral dat het schijnbaar nog mogelijk zou zijn zo'n ideaal pad te vinden op de oude lijn (terwijl dat voor de Benelux sinds 2013 niet meer gelukt is).
Het verbaast me vooral dat het schijnbaar nog mogelijk zou zijn zo'n ideaal pad te vinden op de oude lijn (terwijl dat voor de Benelux sinds 2013 niet meer gelukt is).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
De goedkope optie is dus slechter geworden.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Zodat je met de Thalys gaat
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Maar gaat 'ie wel over de Oude Lijn? In de berichtgeving tot nu toe werd toch niet gesproken over een stop in Den Haag, of heb ik daar overheen gelezen?reisthijs schreef: ↑do 08 apr 2021, 22:24 Benelux kon het op het laatst (2010) in 2:48. Thalys kreeg het op de oude route voor elkaar in 2:39.
Het verbaast me vooral dat het schijnbaar nog mogelijk zou zijn zo'n ideaal pad te vinden op de oude lijn (terwijl dat voor de Benelux sinds 2013 niet meer gelukt is).
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Tussen Antwerpen en Rotterdam wordt sowieso niet over de HSL gereden, door de aangekondigde stop in Roosendaal. Waarom zou je dan de moeite nemen de trein wel geschikt te maken voor de noordtak, wat duurder is en speciale eisen stelt aan je locomotief en rijtuigen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Dat was eerder, de oude Benelux reed t/m 2012 maar in het laatste jaar is deze toen aangepast naar 2:56. Betrof volgens mij de Oude Lijn waarop deze toen langzamer werd ingelegd om de dienstregeling passend te maken, van Brussel tot Dordrecht was de dienstregeling zo te zien gelijk gebleven.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ik heb eens in de Thomas Cook Timetable van 1974/1975 gekeken. Benelux Express en D-trein deden er bijna drie uur over en TEE ruim twee en een half uur. De Benelux Express stopte ook in o.a. Haarlem, Leiden en Essen. D-trein en TEE stopten in Berchem i.p.v. Antwerpen Centraal.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Dat betrof de zogenaamde "omklap Oude Lijn" die alles te maken had met de komst van de (binnenlandse) Fyra. Als je het hebt over "voor de Fyra de boel kwam verpesten" dan is dat vóór 2012.Bemined schreef: ↑vr 09 apr 2021, 08:08Dat was eerder, de oude Benelux reed t/m 2012 maar in het laatste jaar is deze toen aangepast naar 2:56. Betrof volgens mij de Oude Lijn waarop deze toen langzamer werd ingelegd om de dienstregeling passend te maken, van Brussel tot Dordrecht was de dienstregeling zo te zien gelijk gebleven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Een aanpassing van enkele minuten valt niet onder 'verpesten', het echte verpesten van de Benelux was met dienstregeling 2013. De oude reistijden lijken me ook niet echt reëel meer, het spoor is vandaag de dag simpelweg een stuk voller. In de avond is misschien wel een sneller pad te vinden, maar de terugrit komt juist 's ochtends aan en er wordt tegenwoordig nauwelijks nog uitgedund tussen de ochtend- en avondspits.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Terug gaat de trein sowieso in de spitsuren rijden. Laten we zeggen rond 04.00 in Hengelo en rond 8.00 Roosendaal.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Het pijnpunt in Nederland zou het traject Amsterdam-Rotterdam zijn. Maar: om 6u in Asd betekent dat je, als je rijdt via Shl en Gv, rond 7u in Rtd kan zijn. Dan is de volledige PHS-dienstregeling waarschijnlijk nog nét niet ingegaan (zeker omdat je vanaf Den Haag in de tegenspitsrichting rijdt), dus is de dienstregeling nog niet dichtgeplamuurd en kan je bijvoorbeeld de paden van de nog niet rijdende 3300 en s3200 rustig in de wielen rijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten