Pagina 3 van 30

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 13 mar 2019, 15:20
door dennistd
Instap is gewoon op 76cm volgens mij. Bentheim is sowieso aangepast een tijdje terug. Andere stations weet ik niet zo.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 13 mar 2019, 15:27
door Meltrain
Dus tóch een trein die duidelijk herkenbaar is als een locomotief met rijtuigen. :D
Ik dacht even dat het een soort ICE 2 zou worden, waarbij dat minder duidelijk is.

Ik had wel verwacht dat het ontwerp van het stuurstandrijtuig wat gestroomlijnder zou zijn (zoals Mark 5A), maar ik vind het niet onaardig. :) Ik ben erg benieuwd naar deze treinen.

Is de gelijkvloerse instap ook geschikt voor de Nederlandse stations?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 13 mar 2019, 15:41
door Z2N
Ja, want overal op de route zijn de perrons op 76 cm.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 13 mar 2019, 15:45
door AppleMoose
Is toch de Europese norm?
En verder vind ik de cabines erg veel op een metro lijken.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 13 mar 2019, 16:01
door reisthijs
De Europese norm is 55 of 76 cm, elk land mag zelf kiezen, in dit geval komt het goed uit dat Duitsland tegenwoordig ook 76 cm toepast.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 13 mar 2019, 21:23
door Durashift
Z2N schreef:Kwestie van uitleggen lijkt me, de Britten doen eigenlijk niet anders en ook in Franse TER's is het vaak de bedoeling dat je ze ophangt. (..).
Tja, met zo'n mooie, lichtgewicht, designfiets zal ophangen een peuleschil zijn. Maar de voor en achter goed bepakte reisfiets lijkt mij een ander verhaal. Eigenaar moet wel ff boven de macht tillen. :shock:

Een klem in een takel lijkt mij dan handiger, zeker ook met de zwaardere, elektrische, fietsen in de toekomst.

Wél een mooi model trein, wat mij betreft. :pos:

Meltrain schreef: (..)

Ik had wel verwacht dat het ontwerp van het stuurstandrijtuig wat gestroomlijnder zou zijn (zoals Mark 5A), (..)
:shock: Zó, da's een lelijke voorkant (wat mij betreft). :X

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 13 mar 2019, 21:26
door Aking
Volgens mij moet je je bagage sowieso al van je fiets halen, dat niemand dat doet is een ander verhaal natuurlijk :')

Aan de andere kant kan zoiets dan juist helpen dat te bewerkstelligen :Y

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 13 mar 2019, 22:06
door Suus
Belangrijkste reden waarom het Talgo werd: Niemand anders had een aanbod dat aan de eisen van DB voldeed. En met een prijs van 24 miljoen euro per 17-delige trein zijn het ook nog ware koopjes te noemen: https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 96804.html

Dat belooft nog wat voor de bestelling van de DSB...

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 11:18
door en-es
Volgens de Rheinische Post voert NS overleg met de provincie Noordrijn Westfalen over een snelle treinverbinding naar Berlijn via Arnhem.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 11:33
door regenmaker
Kom maar op met die HSL Oost dan. :)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 11:48
door Suus
Die HSL Oost gaat er niet meer komen. HSL is een politiek besmet woord in Nederland en bovendien gaat zo’n HSL de eerstkomende dertig jaar na aanleg doodlopen op de rijksgrens.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 14:04
door Klaasje
Utrecht-Arnhem naar 200 km/h lijkt al erg onwaarschijnlijk maar zou eventueel nog kunnen als er veel geld is.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 15:16
door Post
Als er veel geld is kunnen we natuurlijk ook een maglev aanleggen *trein*

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 16:11
door Nitein-Repart
en-es schreef:Volgens de Rheinische Post voert NS overleg met de provincie Noordrijn Westfalen over een snelle treinverbinding naar Berlijn via Arnhem.
Als je in Essen of Duisburg een trein uit Amsterdam kan combineren met een stel uit Düsseldorf kan het nog wel eens interessant worden

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 16:43
door Jef400
Ware het niet dat de IC-Berlijn nu al capaciteitsproblemen begint te naderen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 16:55
door Klaasje
Je kan prima een goedkopere, tragere en ontsluitende verbinding over de huidige route rijden en daar bovenop een trein rijden die sneller en duurder is (en minder capaciteit heeft) mits het totaalaanbod goed bij de reizigersaantallen en reispatronen past.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 16:57
door Suus
In de zomermaanden is het al een aantal jaar erg druk inderdaad, maar in de diepe wintermaanden valt het aantal grensoverschrijdende reizigers nog best mee.

Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee. Via Hengelo is de reistijd richting Hamburg veel korter dan via Oberhausen, dat is ontzettend om.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 18:13
door Nitein-Repart
Is er zo'n grote reizigersvraag tussen Nederland en Bremen/Hamburg?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 18:23
door regenmaker
Suus schreef:Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee. Via Hengelo is de reistijd richting Hamburg veel korter dan via Oberhausen, dat is ontzettend om.
Dat kan tegen die tijd prima via Groningen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 19:14
door Moshi
Suus schreef:Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee. Via Hengelo is de reistijd richting Hamburg veel korter dan via Oberhausen, dat is ontzettend om.
Nee en ja. Het is wel ontzettend om, maar de kortste rijstijd Amsterdam->Hamburg is nu al via Oberhausen en dat zal alleen nog maar meer zo zijn als die route wordt verbeterd.

Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 19:40
door Suus
Uh nee, de kortste reistijd Amsterdam - Hamburg is met overstap in Osnabrück 5:14. Via Oberhausen kan ik niets vinden wat sneller is dan 5:36.
regenmaker schreef:
Suus schreef:Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee. Via Hengelo is de reistijd richting Hamburg veel korter dan via Oberhausen, dat is ontzettend om.
Dat kan tegen die tijd prima via Groningen.
Heb je wel eens in een Intercity (of RE) gezeten tussen Leer en Bremen? Kan het aanraden, dan kan je zien dat er heel veel geld bij moet voordat het ooit een serieuze route wordt van bestemmingen buiten Noord-Nederland naar Bremen en Hamburg.
Nitein-Repart schreef:Is er zo'n grote reizigersvraag tussen Nederland en Bremen/Hamburg?
Er stappen er in ieder geval voldoende over dat de IC Berlijn richting Nederland regelmatig wordt tegengehouden om overstappers mee te nemen. Bovendien is de IC Berlijn onderdeel van een netwerk en niet zoals bij een low-budgetvlucht een losstaande verbinding.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 19:53
door Moshi
Suus schreef:Uh nee, de kortste reistijd Amsterdam - Hamburg is met overstap in Osnabrück 5:14. Via Oberhausen kan ik niets vinden wat sneller is dan 5:36.
Toch, bijvoorbeeld maandag vertrekken om 14:38 geeft een rijstijd van 5:08 via Oberhausen. Sowieso is het door jou gevonden verschil al niet 'veel korter'.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 19:55
door Suus
Wow, één keer per dag...

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 20:15
door T-hijs
Moshi schreef:
Suus schreef:Uh nee, de kortste reistijd Amsterdam - Hamburg is met overstap in Osnabrück 5:14. Via Oberhausen kan ik niets vinden wat sneller is dan 5:36.
Toch, bijvoorbeeld maandag vertrekken om 14:38 geeft een rijstijd van 5:08 via Oberhausen. Sowieso is het door jou gevonden verschil al niet 'veel korter'.
22 minuten op dik 5,5 uur vind ik best wel veel korter. En in ieder geval is de route via Osnabrück dus doorgaans sneller dan, wat jij beweert, via Oberhausen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 20:17
door reisthijs
Suus schreef:Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee.
Waarom zou dat in plaats van de bestaande route moeten komen?
Zo'n extra snelle verbinding lijkt me eerder een aanvulling op het bestaande aanbod, dan een vervanging.