Pagina 4 van 11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: za 03 nov 2018, 02:44
door dennistd
Suus schreef:Hiervoor moet meerdere keren de spoorlijn tussen Troisdorf en Bonn volledig gesloten worden. Dit is steeds van zaterdag 12:00 tot maandag 15:00.
Wat een onhandige tijden... Doe dan van zaterdag 01:00 tot maandag 04:00 of zo :')

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: za 03 nov 2018, 17:29
door ICE11
Suus schreef: Eschweiler Hbf krijgt een computergestuurd seinhuis. Spoor 1 en 4 worden verlengd zodat ook langere goederentreinen hier voortaan ingehaald kunnen worden. Daarnaast worden de perrons en de tunnel volledig vernieuwd. Daarvoor zal een tijdelijke loopbrug (die uit Stolberg?) geplaatst worden.
Nee, in Eschweiler is men enkele dagen geleden begonnen met het plaatsen van een eigen brug en de werken in Stolberg zijn nog niet klaar. Dus twee stations naast elkaar met een tijdelijke brug.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: za 03 nov 2018, 18:26
door BR628
dennistd schreef:
Suus schreef:Hiervoor moet meerdere keren de spoorlijn tussen Troisdorf en Bonn volledig gesloten worden. Dit is steeds van zaterdag 12:00 tot maandag 15:00.
Wat een onhandige tijden... Doe dan van zaterdag 01:00 tot maandag 04:00 of zo :')
Onhandig voor wie? Die paar reizigers? Ondergeschikt aan het belang van het goederenvervoer, dat nog volop rijdt op zaterdagochtend. In de loop van zaterdag kakt dat meestal in. Pas in de loop van de maandag begint het weer te rijden. Vanuit dat oogpunt is de tijdvak van de stremming juist logisch.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 20:34
door Suus
De kaartverkoop voor de nachttrein München - Zagreb/Rijeka in de nieuwe dienstregeling is nog steeds niet geopend. Er gaan sterke geruchten dat de HŽ stopt met deze koerswagens.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 22:11
door en-es
Daar zijn ze laat mee. Was er al een dienstregeling?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 22:26
door Z2N
Ja, de trein staat ook gewoon in Hafas. In tegenstelling tot de 415/414 is de trein niet te boeken.

Maar verder: Het is zonde dat deze verbinding door bussen de nek om wordt gedraaid, opvallend genoeg mede door de Deutsche Bahn die parallel aan de trein een nachtbus laat rijden tegen vergelijkbare tarieven. Elkaar beconcurreren in plaats van samen een beter aanbod bieden, het is toch zonde dat de spoorwegen dat in de afgelopen 20 jaar verleerd zijn. :N

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 08 nov 2018, 21:04
door Suus
Suus schreef:De kaartverkoop voor de nachttrein München - Zagreb/Rijeka in de nieuwe dienstregeling is nog steeds niet geopend. Er gaan sterke geruchten dat de HŽ stopt met deze koerswagens.
Trein lijkt vooralsnog behouden, wanneer de boeking open gaat weet de HŽ nog niet...

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 08 nov 2018, 21:52
door Suus
Die verbouwing van de schroothoop die Duisburg Hbf heet en in 2019 zou starten? Gaat niet door, de goedkoopste inschrijver bij de aanbesteding zat 100% boven het geplande budget. Een groot deel van de werkzaamheden die gepland waren en invloed zouden hebben op het treinverkeer in 2019 zijn daarom afgeblazen :')

Wat wel in 2019 doorgaat is de bouw van een tweede perron bij station Düsseldorf-Bilk. In de toekomst zullen ook een of meer lijnen van de bundel RE4, RE6, RE10 en RE13 daar gaan stoppen. De eerste plannen hadden het over december 2019, maar ik denk dat december 2020 waarschijnlijker is.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 08 nov 2018, 22:04
door en-es
Gemeente Duisburg is toch vrijwel failliet.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 08 nov 2018, 22:14
door Nitein-Repart
En wat is het nut van het stoppen van de RE-treinen in Düsseldorf Bilk? Nu zijn de RE-treinen in die hoek nog mooi snel, straks zijn ze minder snel of zitten er in Bilk veel faciliteiten waar mensen uit heel NRW naar toe gaan, zoals universiteiten of academische ziekenhuizen?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 08 nov 2018, 22:17
door regenmaker
De s-bahn zit binnen Düsseldorf vaak erg vol. Een extra stop binnen Düsseldorf wordt wel erg gewaardeerd. Daarnaast is Bilk ook een belangrijk overstappunt voor de Stadtbahn van Düsseldorf. De lijnen U71, U72, U73 en U83 doen Bilk aan maar niet het Hauptbahnhof.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 08 nov 2018, 23:13
door Suus
Nitein-Repart schreef:En wat is het nut van het stoppen van de RE-treinen in Düsseldorf Bilk? Nu zijn de RE-treinen in die hoek nog mooi snel, straks zijn ze minder snel of zitten er in Bilk veel faciliteiten waar mensen uit heel NRW naar toe gaan, zoals universiteiten of academische ziekenhuizen?
De binnenstad is vanaf Bilk drie haltes met de metro naar het noorden, het academisch ziekenhuis drie haltes met de metro naar het zuiden en de universiteit is zes haltes naar het zuiden.
regenmaker schreef:De s-bahn zit binnen Düsseldorf vaak erg vol.
Grootste probleem is en blijft de S28, die heeft gewoon te weinig en te kleine treinstellen. Die losse Talent-tweetje zijn gewoon zielig :')

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 08:39
door regenmaker
Als de S28 wordt verlengd naar Wuppertal, gaat de lijn dan ook met langere treinen rijden?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 09:01
door Suus
Er zijn een aantal FLIRT 3XL besteld, maar volgens mij is dat en niet voldoende en zouden beide takken dan ook eens geëlektrificeerd moeten worden...

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 09:33
door Nitein-Repart
regenmaker schreef:Als de S28 wordt verlengd naar Wuppertal, gaat de lijn dan ook met langere treinen rijden?
Reizigers tussen Düsseldorf en Wuppertal nemen sowieso de S8 of de RE4/13, niet de S28. Verlening van de S28 naar Wuppertal zorgt vooral voor meer reizigers tussen Mettmann en Wuppertal, niet tussen Düsseldorf en Mettmann.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 09:55
door Suus
Het punt is meer dat er nu al te weinig treinstellen zijn voor de S28 om de normale dienst 3x/uur met een dubbel Talent-tweetje te kunnen rijden. Het gevolg is dat de lijn nu zijn maximale capaciteit heeft.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 09:59
door regenmaker
Precies, de talentjes zijn eigenlijk gewoon te klein. Het is inderdaad niet zo dat je door de opening van het traject Mettmann - Wuppertal veel meer reizigers tussen Düsseldorf en Wuppertal krijgt. Maar je zult wel extra treinstellen nodig hebben om de dienst te kunnen uitvoeren. Dat lijkt me dan een mooi moment om nieuwe treinstellen aan te schaffen met meer capaciteit.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 11:36
door Nitein-Repart
Sowieso vind ik diesel-Talents op een S-Bahn best een no-go. Doet volledig afbreuk aan het originele S-Bahnsysteem bedacht in Berlijn en Hamburg en later succesvol gekopieerd in bijv. Wien en Kopenhagen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 12:07
door ArrivaBas
Juist een nadel van de systemen in Berlijn en Hamburg is de ontbrekende compatibiliteit met de andere regionale treinen. Voor speciale S-bahnsporen is simpelweg nagenoeg geen ruimte in het Ruhrgebied.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: di 13 nov 2018, 01:04
door Ardan
Suus schreef:Die verbouwing van de schroothoop die Duisburg Hbf heet en in 2019 zou starten?
Ik zat me al af te vragen wanneer dat nou eens zou beginnen, dat gegolfde dak is toch al heel wat jaren bekend. Maar niet dus :')

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: di 13 nov 2018, 08:38
door en-es
Stationsplein is wel gerenoveerd. Er is ook een nieuw Intercityhotel op het stationsplein.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: di 13 nov 2018, 13:31
door Suus
De Oostenrijkse Westbahn en de Duitse Meridian (regionale treindiensten ten zuidoosten van München) gaan samenwerken, zodat er dagelijks drie doorgaande treinen tussen Wenen en München ontstaan, met een reistijd van 4 uur 22 minuten. De treindienst moet in april van start gaan.

In München wordt vertrokken om 8:55, 14:55 en 17:55. Deze hebben in Duitsland de gebruikelijke haltes van de Meridian München - Salzburg. Na een iets langere stop in Salzburg (circa 7 minuten) wordt volgens het concept WestGreen naar Wien Westbahnhof gereden. Andersom zijn de vertrektijden in Wien West 5:43, 8:43 en 14:43.

Er komt een speciaal dagkaartje van 55 euro waarmee je een dag lang onbeperkt met de Westbahn en Meridian mag reizen. Voor elke extra reiziger betaal je 22 euro, er mogen maximaal 5 personen op één ticket reizen. Naar verwachting zal ook Flixbus tickets voor deze doorgaande treinen gaan verkopen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: di 13 nov 2018, 19:36
door ICE11
Nitein-Repart schreef:Sowieso vind ik diesel-Talents op een S-Bahn best een no-go. Doet volledig afbreuk aan het originele S-Bahnsysteem bedacht in Berlijn en Hamburg en later succesvol gekopieerd in bijv. Wien en Kopenhagen.
Feitelijk kan men toch alle S-Bahn-netten die vanaf de jaren 90 geopend zijn niet meer S-Bahn noemen. Rhein-Neckar, Mitteldeutschland, Bremen, Rostock, ...dat zijn toch alles geen klassieke S-Bahnen maar gewone, regionale treinen aangeduid als S-Bahn omdat het mooier klinkt. Voor een S-Bahn is het traject van deze lijnen toch veel te lang en op sommige lijnen rijdt maar een trein per uur een ook grotendeels niet op eigen sporen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: wo 14 nov 2018, 11:11
door julsteren
De S5 van Hannover die helemaal tot in Paderborn komt :')

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: wo 14 nov 2018, 12:04
door Suus
Oh, dat is niets. Het oostelijke eindpunt van de S4 van Leipzig is net zo oostelijk als de meest oostelijke uitloper van de S-Bahn Dresden.