Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Thom91 » Do 13 Feb 2014, 10:43

Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Afbeelding

RHINE-RUHR Transport Authority (VRR) has invited bids by March 11 for three concessions for the five-line Rhine-Ruhr Express (RXX) network in Germany's Ruhr area.

The concessions will be awarded by the end of the year to enable them to start on December 9 2018, and they will run until December 11 2033 with options for an extension. They cover 14.2 million train km per year, and will be split into three groups of lines for the tender procedure. Each bidder can submit bids for one or more lots.

Bron en meer

Samenvatting: Tenders zijn uitgenodigd voor een inschrijving op diverse RE series in het Rijn-Ruhr gebied, met een totale waarde van 14,2 miljoen treinkilometers per jaar.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Suus » Do 13 Feb 2014, 11:21

Uh ja, dat plaatje gaat alleen niet helemaal kloppen, want Skoda/Alstom gaat het nieuwe materieel leveren :wink:
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Thom91 » Do 13 Feb 2014, 11:37

Ik heb voor de vormgeving het plaatje van de bron overgenomen, en dit plaatje laat de huidige vervoerder zien + materieel. Het is maar waar je je druk over maakt natuurlijk.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Suus » Do 13 Feb 2014, 11:46

Jij plaatst hier een plaatje bij wat niet echt gebruikelijk is bij nieuwsberichten alhier, waardoor ik er vanuit ging dat je er wat mee bedoelde. Niet dus, hoef je niet meteen zo aangevallen te reageren :N
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Karl » Do 13 Feb 2014, 16:06

Thom91 schreef:Ik heb voor de vormgeving het plaatje van de bron overgenomen, en dit plaatje laat de huidige vervoerder zien + materieel. Het is maar waar je je druk over maakt natuurlijk.

Heb je hier wel eens een discussie over iets met een bus geopend? Als uit het nieuwsbericht blijkt dat het om bus 2930 gaat en er staat een plaatje bij van bus 2931 dan kan je je als journalist ook maar beter bergen. Zomaar een plaatje plaatsen. :N

Doen eigenlijk alle deelstaten per lijn aanbesteden (moet dat federaal ofzo?). Waarom zegt VRR niet, hier heb je een paar spoorlijnen en je zoekt het maar uit met je lijnvoering?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Thom91 » Do 13 Feb 2014, 16:31

Er zijn er een aantal gecombineerd en sommige los, op grond waarvan dat gebeurt weet ik niet.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor reisthijs » Do 13 Feb 2014, 16:46

Karl schreef:Waarom zegt VRR niet, hier heb je een paar spoorlijnen en je zoekt het maar uit met je lijnvoering?
Dat zou raar zijn als VRR liever zelf de lijnvoering bepaalt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Karl » Do 13 Feb 2014, 17:11

Joh. Het gaat niet om een menstruerende vrouw die in de winkel niet kan kiezen of ze Milka met hazelnoot of met biscuit wil. Ik mag toch hopen dat keuzes iets beter zijn dan "ze willen het liever zelf doen".
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Suus » Do 13 Feb 2014, 17:19

In 1994 is de verantwoordelijkheid voor het regionale treinverkeer overgedragen van de federale overheid naar de deelstaten. Sommige deelstaten besteden de boel zelf aan, andere deelstaten hebben daarvoor een of meerdere bureau's in het leven geroepen en in weer andere deelstaten zijn verkeersverbonden verantwoordelijk, maar allen hebben ze de verplichting meegekregen het vervoer Europees aan te besteden.

Om even bij NRW te blijven, daar zijn drie instanties verantwoordelijk voor het regionale treinvervoer: NVR, NWL en VRR. Deze instanties doen de aanbestedingen en houden het contact met de vervoerders. Ze kunnen lijnen los aanbesteden (Linie einzeln vergeben), maar ook lijnen samenvoegen tot een pakket, wat een "Netz" wordt genoemd omdat deze bijvoorbeeld parallel lopen of een aantal eigenschappen delen.

NRW heeft daarnaast een projectbureau, het Kompetenzcenter ITF, waar men dienstregelingen voor NRW ontwerpt. Ook dat is ergens eind jaren '90 ontstaan waarbij men een lijnennet heeft ontworpen en lijnnummers heeft gegeven. Er worden regelmatig aanpassingen gedaan aan het lijnennet, die voornamelijk worden doorgevoerd bij nieuwe aanbestedingen.

Bijna alle regionale lijnen in NRW zijn ondertussen al aanbesteed, bij een aantal lijntjes is dat om verschillende redenen nog niet gebeurd (bijvoorbeeld RB21, 37 of 39), deze lijnen zijn vaak te herkennen aan de inzet van ouder materieel zoals BR628. Over het materieel is nog meer te zeggen. Bij de VRR kan in veel gevallen de vervoerder het materieel bepalen en bestellen en wordt dit daarna overgenomen door de VRR en daarna geleased aan de vervoerder, zodat het materieel weer langer meegaat dan een concessieperiode. In andere regio's blijft de vervoerder eigendom van het materieel. In Niedersachsen wordt dan weer materieel ingekocht door een overheidsbureau en ter beschikking gesteld aan de vervoerder. Om die reden rijden meerdere vervoerders in Niedersachsen met blauw-gele treinen. Er is een grote variatie in de aanbestedingen.

Dan is er nog een interessante ontwikkeling, en dat is dat sommige deelstaten een "eigen" spoorwegmaatschappij hebben die altijd een paar lijntjes hadden die nooit eigendom van DB waren en die door de aanbestedingen nu ook buiten de eigen lijntjes kunnen rijden. Zo is bijvoorbeeld de Hessische Landesbahn (HLB) in Hessen erg groot geworden, maar het bedrijf is volledig eigendom van de deelstaat Hessen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Erno-BE » Do 13 Feb 2014, 23:05

Wat mij opvalt (maar ik weet niet of dat klopt) is dat er nooit trein en bus in een bepaald gebied onder 1 vervoerder valt in Duitsland, zoals we dat in Nederland kennen. Meestal worden buslijnen uitgebaat door regionale vervoerders zoals NIAG in de omgeving van Emmerich, RVM in de omgeving van Vreden en Bentheimer Eisenbahn in de omgeving van Bad Bentheim en niet door een grote Arriva of Veolia.

Aanvulling op vorige post:
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_SPNV-Linien_in_Nordrhein-Westfalen
Wanneer er Netz k.A. staat onder de lijnbenaming dan is deze nog niet aanbesteed.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Suus » Do 13 Feb 2014, 23:10

De busmarkt in Duitsland werkt dan ook totaal anders. Als er al wordt aanbesteed zijn is het een pakket lijnenbundels maar de meeste lijnen zijn al jaren van dezelfde vervoerder.

Er is een uitzondering, in een gedeelte van Baden-Württemberg is er een dochterbedrijf van DB waarin bus en trein geïntegreerd zijn: DB ZugBus Regionalverkehr Alb-Bodensee (RAB).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Erno-BE » Do 13 Feb 2014, 23:27

Bee schreef:De busmarkt in Duitsland werkt dan ook totaal anders. Als er al wordt aanbesteed zijn is het een pakket lijnenbundels maar de meeste lijnen zijn al jaren van dezelfde vervoerder.

Er is een uitzondering, in een gedeelte van Baden-Württemberg is er een dochterbedrijf van DB waarin bus en trein geïntegreerd zijn: DB ZugBus Regionalverkehr Alb-Bodensee (RAB).

Maar zou dat beter zijn, dan de Nederlandse situatie? Dat in Duitsland is net alsof er in de Achterhoek de GVM en in Twente de TET nog reed.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Frans F » Vr 14 Feb 2014, 06:13

Bee schreef:De busmarkt in Duitsland werkt dan ook totaal anders. Als er al wordt aanbesteed zijn is het een pakket lijnenbundels maar de meeste lijnen zijn al jaren van dezelfde vervoerder.

Er wordt in Duitsland op het platteland wel degelijk aanbesteed, alleen meestal in hele kleine pakketjes van lijnen. Voor grote bedrijven is het daardoor niet interessant (ze kunnen niet overal een mini-garage beginnen) en dus kom je dan steeds uit bij dezelfde lokale bedrijfjes, die voor de vele scholierenlijnen voornamelijk werken met huisvrouwen, gepensioneerden en andere parttimers.

Rond de wat grotere plaatsen is het busvervoer vaak in handen van regionale busbedrijven die (grotendeels) eigendom zijn van de betrokken Kreis.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Tenders invited for Rhine-Ruhr Express concessions

Berichtdoor Frans F » Vr 14 Feb 2014, 06:27

Karl schreef:Doen eigenlijk alle deelstaten per lijn aanbesteden (moet dat federaal ofzo?). Waarom zegt VRR niet, hier heb je een paar spoorlijnen en je zoekt het maar uit met je lijnvoering?

Het is in Duitsland gebruikelijk om een of meer treinseries in een pakketje aan te besteden. De deelstaat houdt op die manier zeggenschap over lijnen en dienstregeling. Een bijkomend voordeel is dat je geen spoorlijnen monopoliseert voor één bepaalde vervoerder en problemen zoals in Nederland met het NS-monopolie voorkomt.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten