NMBS Vervoersplan 2014

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Wubbo »

Bee schreef:"Als één werknemer op de vijf werkt, kan de NMBS de bediening van een normale werkdag leveren. Dat is geen minimale, maar maximale dienstverlening", zegt Descheemaecker.
Ik lees hier eigenlijk dat er bij de NMBS veel mensen rondlopen die eigenlijk niets belangrijks doen...
benza

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door benza »

Over verbindingen tussen Belgie en het buitenland, er bestaat wel een project om het lijn Dinant-Givet te heropenen.
Het is trouwens een van het mooiste lijn in Belgie (dwaars door de ardennen lang het maas). Het lijn in Frankrijk Givet-Charleville, wel open maar met alleen maar 4 retour per dag is ook zeer het moiete waard.

Een paar maanden geleden was er een meeting over dit topic.
http://www.iew.be/IMG/pdf/140212_confer ... -givet.pdf

Nochtans zie ik helaas niet zo veel potentiele reizigers hier, helaas...


Edit: maar het is toch goed dat Maastricht gaat straks een link met Hasselt krijgen. En misschien ooit Hamont-Weert?!?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Geld investeren in Dinant - Givet? Er zullen weinig reizigers zijn die daar beter van worden. De bus die nu de treinvervangende dienst rijdt (TEC-lijn 154a) is ongeveer even snel en voor de weinige reizigers die je daar hebt meer dan voldoende.

Vanaf Givet is het nog minstens vijf kwartier met de trein naar Charleville, dat is ook niet echt meer een bestemming waarvan je zegt "daar gaan we even naartoe".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Frans F »

@benza
Volgens de dienstregeling van de SNCF rijden van Givet naar Charleville niet 4 maar 16 treinen per dag op werkdagen.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door dennistd »

marvinkok schreef:Mwa, hier in Enschede praten ze gewoon Duits hoor. Zowel in de bus, op de markt als in de horeca.
Ik heb vaak genoeg Duitse studenten in de bus die Engels praten (met zwaar Duits accent :lol: ). Meestal doe ik maar gewoon Duits terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door marvinkok »

De studenten praten vaak redelijk Nederlands (verplichte cursus voor o.a. Psychologie).
Misschien ligt het ook wel aan de chauffeur ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Vinny »

CamilleKreemers schreef:Het is toch vreemd dat veel mensen zo'n afschuw heeft voor de anderstaligen.
Dat is niet zo heel vreemd. Mensen vinden een andere taal snel bedreigend. Ik merk het overigens zelf ook wel een beetje hier in Friesland. Ik spreek die taal niet en dat is beperkend in sociale contacten merk ik.

Maar goed, in België speelt dat natuurlijk nog veel meer. Hoewel er ook best veel Belgen zijn met een hoge opleiding en die perfect tweetalig zijn. Maar die gaan in Brussel werken, en daar rijden al best veel treinen heen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door IC140 »

Bee schreef: Descheemaecker: "Met 7.000 werknemers rijden alle treinen"
Ex-spoorbaas en Europees lijstduwer voor de N-VA Marc Descheemaecker pleit ervoor om bij stakingsacties van de NMBS toch treinen te laten rijden. Dat kan als 7.000 van de 35.000 werknemers aan de slag blijven. "De volgende federale regering moet hier dringend werk van maken", zegt hij in een opiniebijdrage in De Morgen.
En niet alleen tijdens stakingsacties. Of ben ik dan erg naar? :twisted:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

We waren nog niet klaar met deze nieuwe dienstregeling, want na de initiële presentaties kwamen er veel vragen, klachten en wensen op in de provincies, en daarom worden er nu infosessies gehouden om te bespreken welke feedback wel en niet is meegenomen. Deze zijn te vinden op http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2014.aspx

Op dit moment staan de presentaties voor Luxemburg en Vlaams-Brabant online, de rest volgt in de komende dagen en weken.

Alvast wat hoogtepunten uit Luxemburg:
- Er komt een extra trein op lijn 165 Arlon - Virton - Libramont. De laatste trein uit Arlon zou om 17:14 vertrekken, dat wordt 19:14. De laatste trein uit Virton naar Arlon zou om 17:09 vertrekken, dat wordt 19:09. En de laatste trein uit Virton naar Libramont vertrekt niet om 18:07 maar om 20:07. De tijden van de dienstregeling worden, ook na verzoek, niet aangepast.
- De P-trein Gouvy - Brussel v.v. vervalt definitief. Er rijden in de ochtend slechts 45 reizigers in die trein mee, en 's avonds slechts 5. De overstap in Luik wordt bovendien korter.
- Op lijn 43 komt wel weer een P-trein voor scholieren. Die zou eerst vervallen, maar nu toch niet.
- Er komt een vroegere L-trein Libramont - Ciney, die om 5:50 vertrekt uit Libramont in plaats van om 6:50.
- De L-trein Luik - Marlowe wordt niet verlengd tot Jemelle zoals nu het geval is. De overstap in Marloie gaat van 50 naar 7 minuten, waardoor er ruim 1,6 miljoen euro kan worden bespaard door niet meer naar Jemelle te rijden.
- Er gaan geen IC-treinen meer stoppen in Neufchâteau.

En wat hoogtepunten uit Vlaams-Brabant:
- Wezemaal verliest definitief zijn rechtstreekse trein naar Brussel, slechts 280 reizigers hebben daar voordeel van t.o.v. 3800 reizigers die er een langere reistijd door krijgen. Wel komen er extra P-treinen naar Leuven.
- Ook Haacht krijgt geen P-trein meer naar Brussel, dat past niet in de Noord-Zuidverbinding en er zijn voldoende mogelijkheden met een overstap.
- In de spits komt er een directe P-trein van Leuven naar de stations op het Vlaamse gedeelte van lijn 34. Die verbinding vervalt de rest van de tijd doordat de IC-trein versneld gaat rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Zeebrugge behoudt toch zijn uursdienst. Ook Braine-le-Comte - Jurbise blijft in het nieuwe vervoersplan een uurdienst houden, evenals Quevy. Blijkbaar kreeg men het toch niet verkocht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Meltrain »

Wat zijn eigenlijk de plannen voor de lijn naar Quévy? Gaat dan een IC rijden of komt er een L-trein?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

L26 La Louvière-Sud - Mons - Quevy. Het gedeelte tussen La Louvière-Sud en Mons zou elk uur rijden, en dan om het uur naar Quevy, maar dat is nu alsnog aangepast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Bericht door Suus »

Vanaf 14 juni worden er aanpassingen gedaan aan de dienstregeling:

In Vlaanderen (Bron):
Aanpassingen juni:
Deze aanpassingen zijn al consulteerbaar via de klassieke communicatiemiddelen (routeplanner via website, app ...)

Extra aanbod naar studentenstad Leuven:
Regio Noorderkempen: de studententrein Antwerpen-Heverlee (via Lier en Aarschot) vertrekt voortaan zondagavond vanuit Essen met extra bediening van de stations Essen, Kalmthout, Heide, Kapellen en Ekeren.

Limburg: de studententrein vanuit Hasselt naar Leuven (via Aarschot) vertrekt zondagavond voortaan vanuit Tongeren (met bediening van Tongeren, Bilzen en Diepenbeek).

Extra stop IC-trein Antwerpen-Leuven te Wezemaal:
Wezemaal beschikt over twee L-treinuurverbindingen met Leuven (Antwerpen-Leuven en Hasselt-Leuven). De IC-verbinding Antwerpen-Leuven zal vanaf juni ook stoppen te Wezemaal wat de spreiding van het aanbod ten goede komt.

NMBS voert ook enkele andere wijzigingen door om bijvoorbeeld aansluitingen beter te kunnen garanderen (onder andere in Zottegem en Geraardsbergen).
In Wallonië (Bron):
Desserte scolaire de Virton
Virton-Libramont : Le train P qui part de Virton à 17h05 vers Bertrix sera avancé de 11 minutes (16h54) pour réduire le temps d’attente des élèves à Virton tout en rendant possible une correspondance à Bertrix en 10 minutes vers Dinant.

Virton-Athus/Arlon : Le train L qui part de Virton à 17h09 vers Athus sera avancé de 15 minutes (16h54) pour réduire le temps d’attente des élèves à Virton. Le train stationnera ensuite 15 minutes à Athus, les horaires entre Athus et Arlon étant inchangés.

Mise en service de parcours à vide pour augmenter l’amplitude et éviter des ruptures de charge

Ligne 94 Hal - Enghien : Mise en service du parcours Hal (7h16) - Enghien (7h29) pour éviter des ruptures de charge des voyageurs de la ligne 26

Ligne 161D Louvain-la-Neuve – Ottignies : Mise à charge du L Louvain-la-Neuve (23h05) – Ottignies (23h13) avec possibilité de correspondance vers Namur et Jemelle en 5 minutes. Ligne 162 Arlon – Kleinbettingen : Mise à charge du parcours omnibus Arlon (4h37) – Luxembourg (5h05)

Ligne 162 Luxembourg – Arlon : Mise à charge des parcours Luxembourg (22h07) – Arlon (22h27) et Luxembourg (23h07) – Arlon (23h27)

Ligne 162 Jemelle – Libramont : Mise à charge du parcours Jemelle (4h46) – Libramont (5h12)

Ligne 165 Bertrix – Libramont : Mise à charge du L Bertrix (4h50) – Libramont (4h59)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten