Pagina 5 van 12

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 09:49
door Frans F
Behalve de exploitanten van de HSL natuurlijk.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 11:39
door Dennenboom
Ronald schreef:Opmerkelijk. Ik ben wel benieuwd naar de eventuele extra rijtijd naar Brussel, daar zit niemand op te wachten lijkt me.
Maar dat wisten we toch al lang? De Nieuwe Benelux gaat er uiteindelijk met een reistijd van 3 uur en 16 minuten zelfs langer over doen dan de Hondekop Benelux in 1957.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 11:43
door Suus
Dat het zou gaan gebeuren wisten we inderdaad wel, alleen ging ik er zelf van uit dat het pas zou gaan gebeuren als de Benelux via Breda zou gaan rijden.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 11:51
door reisthijs
Was het niet zo dat de NMBS de frequentie alleen wilde verhogen naar 16x/dag als ze die treinen in de binnenlandse dienst konden integreren? Dat is precies wat ze nu gaan doen.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 11:58
door Daantje
Je zit ook niet te wachten op extra drukte en mensen met koffers in de Benelux lijkt me.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 12:03
door Ronald
Het zou me zelfs niet eens verbazen als de reis naar Brussel sneller zou worden met een overstap in Antwerpen-Centraal :X

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 12:08
door Suus
Die gedachte had ik ook al, maar zolang de tijden nog niet definitief zijn valt dat niet te zeggen. Anderzijds, gezien het grote aantal extra treinen dat naar de luchthaven komt kan het een interessant overstapstation worden zonder dat je in de drukte van de Brusselse Noord-Zuid zit.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 23:24
door Suus
Ook West-Vlaanderen is inmiddels online geplaatst: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... E5BA9.ashx (PDF)

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: di 18 mar 2014, 00:05
door Suus
De hoofdlijnen waren natuurlijk al duidelijk, maar toch een korte samenvatting:

- 4 IC-treinen per uur tussen Gent-SP en Brugge, waarvan twee met stop in Aalter. Drie van de vier IC's gaan via de snelle lijn verder gaan Brussel, eentje gaat naar Antwerpen.
- Tussen Gent en Brussel rijden vier snelle treinen, die ten westen van Gent respectievelijk Oostende (IC1), Knokke/Blankenberge (IC3), Kortrijk (IC12) en Brugge (IC23) als eindbestemming hebben.
- De IC naar De Panne gaat na Gent voortaan via Aalst naar Brussel, de directe trein De Panne - Brussel wordt daarmee een half uur langzamer maar er zijn goede overstapmogelijkheden in Gent.
- De L-trein Eeklo-Gent wordt gekoppeld aan Gent - Ronse met een vleugel vanaf Oudenaarde naar Kortrijk
- De L-trein Gent - Zeebrugge rijdt tussen Brugge en Zeebrugge nog maar eens in de twee uur, station Zwankendamme gaat eind dit jaar dicht.
- Beide IC-treinen gaat tussen Brugge en Kortrijk voortaan op alle stations stoppen, dus deze stations krijgen nu een nette halfuursdienst.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: di 18 mar 2014, 00:21
door Meltrain
Bee schreef: - De L-trein Gent - Zeebrugge rijdt tussen Brugge en Zeebrugge nog maar eens in de twee uur, station Zwankendamme gaat eind dit jaar dicht.
Dat tweede viel te verwachten, maar dat eerste is wel enorm zonde. :(

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: di 18 mar 2014, 19:33
door Frans F
's Winters kan ik me die 2-uurdienst wel voorstellen, maar 's zomers is het toch wel erg onhandig.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: di 18 mar 2014, 19:34
door Suus
In de zomer heb je voor de strandgangers ICT-treinen.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: di 18 mar 2014, 19:57
door Frans F
Ja, maar tot nu toe niet naar Zeebrugge.
Maar misschien komen die er alsnog.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: di 18 mar 2014, 20:47
door waldo79
Zeebrugge is geen badplaats. Er rijden in de zomer extra treinen naar Knokke, Oostende en Blankenberge.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: di 18 mar 2014, 21:45
door Suus
Ook het plan van de provincie Liège is nu gepresenteerd: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... 5F14A.ashx

Als de link niet werkt moet je het even proberen met Opslaan als... onder de rechtermuisknop.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: di 18 mar 2014, 21:53
door Meltrain
Ook zo leuk dat de Vlaamse provincies alleen een Nederlandstalig en de Waalse provincies alleen een franstalig document hebben. :')

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: di 18 mar 2014, 22:16
door Suus
Voor Luik is er ook een Duitstalige.

De hoogtepunten uit het plan voor Liège:
  • Twee snelle intercity's (via de HSL) per uur tussen Welkenraedt, Luik, Brussel en Gent. IC 01 rijdt zoals nu Oostende - Eupen, IC 12 is de de vroegere IC uit Visé die nu naar Welkenraedt rijdt en bovendien ook stopt in Pepinster en Angleur, die daarmee een directe verbinding naar Brussel krijgen. Visé krijgt ter compensatie twee P-treinen naar Brussel via de HSL.
  • De nieuwe L-trein Spa-G - Aachen gaat elk uur rijden (als NRW dit wil financieren).
  • Namen - Luik blijft grotendeels zoals het was, er blijven twee IC's. Alle treinen stoppen in Andenne, Huy en Flémalle-Haute. IC 18 rijdt na Namen verder naar Brussel, IC 25 stopt bovendien ook in Statte. De L-trein doet nu Liège-G - Namur in een keer, dus geen knip met overlap meer op Huy-Statte.
  • De L-trein Liège-Waremme rijdt nog maar eens in de twee uur
  • De IR-trein Herstal - Luxemburg wordt IC33 en ingekort tot Liège-Guillemins - Luxemburg.
  • Er zijn bovendien een aantal details over het weekend bekend gemaakt: Er zal dan elk uur een L-trein Landen - Waremme - Liège rijden (stopt op 4 stations), maar dat is dan ook de enige trein tussen Landen en Liège, er rijdt elk voortaan elk uur een L-trein tussen Spa-G en Aachen en er rijdt elk uur een L-trein tussen Herstal en Verviers.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: di 18 mar 2014, 22:27
door Frans F
waldo79 schreef:Zeebrugge is geen badplaats.
Ik heb zelf aan de Belgische kust gewoond en dat klopt niet. Het enige wat je er niet hebt zijn al die bier- en patattenten zoals in Blankenberge, waardoor het een ander publiek trekt. Een paar jaar geleden is er trouwens een station Zeebrugge Strand gebouwd.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 12:11
door waldo79
Kijk, dat wist ik niet :) Nu zijn de meeste Vlaamse badplaatsen mooi van lelijkheid, maar zijn ze beter bereikbaar per spoor dan de Nederlandse badplaatsen 8-)

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 14:57
door Ronald
Ze zijn zelfs allemaal per spoor bereikbaar 8-)

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 15:41
door Frans F
Als je de kusttram meetelt heb je gelijk, anders niet. Denk bijv. aan De Haan, Wenduine, Middelkerke, Westende, Oostduinkerke of Nieuwpoort.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 18:36
door Vinny
De nieuwe L-trein Spa-G - Aachen gaat elk uur rijden (als NRW dit wil financieren).
Overbevissing lijkt me.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 23:06
door Karl
Maar die trein is toch de vervanging van Luik - Aken?

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 23:19
door Zugführer
Ja en die rijdt nu 1x per 2 uur :-)

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 23:25
door Suus
Er is veel grensverkeer, maar tot nu toe kiezen mensen de bus of de auto omdat de trein gewoon te weinig rijdt. Zeker het Duitse gedeelte van België rondom Eupen is heel erg op Aachen gericht en niet op de grote steden in de provincie Luik.