NMBS Vervoersplan 2014

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor waldo79 » Do 20 Mar 2014, 07:37

Verviers en Luik zijn Franstalig. Dat maakt veel uit.
Mij best :)

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Frans F » Do 20 Mar 2014, 17:21

@Bee
Vanwege dat laatste was een verbinding Eupen-Aachen wellicht zinvol geweest, maar het nut van ieder uur Spa-Aachen lijkt me twijfelachtig. Die mensen uit Eupen gaan niet ook nog eens in Welkenraedt overstappen als de rechtstreekse bus Eupen-Aachen sowieso al een kortere route heeft dan de trein.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor reisthijs » Do 20 Mar 2014, 17:46

Dat die trein van/naar Spa rijdt is puur om omlooptechnische redenen. In de huidige dienstregeling heeft de trein van Spa naar Welkenraedt (die ze dus willen verlengen naar Aachen) een tussenstop van ongeveer 20 minuten in Verviers.

De vraag is hier dus eigenlijk of ieder uur Verviers-Welkenraedt-Aachen nuttig is.

Bee schreef:Er is veel grensverkeer, maar tot nu toe kiezen mensen de bus of de auto omdat de trein gewoon te weinig rijdt.
Of omdat treinen totaal niet op elkaar aansluiten. Zoals nu het geval is bij Eupen-Aachen bijvoorbeeld.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Suus » Do 20 Mar 2014, 21:15

Vlaams-Brabant is nu ook gepubliceerd: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... 7B7B1.ashx

Alleen Namen, Waals-Brabant en het BHG moeten nog.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Suus » Do 20 Mar 2014, 21:58

Ondertussen is bijna alles wel duidelijk eigenlijk, alleen op details mist soms nog wat informatie.

Zaken die nog niet in dit topic voorbij kwamen:
  • Derde IC tussen Brussel-Schuman en Namur. Deze ontstaat door de huidige IC Brussel - Namur - Dinant/Liège uit elkaar te halen en in twee treindiensten te veranderen. In december 2015 gaat de trein naar Dinant naar Brussel-Nationaal-Luchthaven rijden, waar de trein dit jaar zijn noordelijke eindpunt heeft is mij nog niet bekend (gerucht is Schaarbeek).
  • De IC Charleroi - Brussel-Luxemburg wordt in december 2015 naar Brussel-Airport doorgetrokken, maar deze trein stopt tussen Brussel-Luxemburg en Charleroi toch wel heel erg vaak. Die trein heeft namelijk tussenstops in Etterbeek, Boondaal, Diesdelle, Sint-Job, Linkebeek, St-Genesius-Rode, Waterloo, Braine-l'Alleud, Nivelles, Obaix-Buzet, Luttre, Courcelles-Motte, Roux en Marchienne-au-Pont.
  • De snelste trein tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid wordt GEN O, deze trein stopt niet in het enige tussengelegen station Liedekerke, de IC's tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid doen dat wel.
  • L-trein L27 slaat twee stations over tussen Mechelen en Leuven: Hever en Hambos.
  • GEN E Antwerpen - Nivelles stopt niet in Vorst-Oost, Ukkel-Stalle, Holleken en De Hoek. GEN H stopt dan weer niet in Buda en Schaarbeek.
  • RER M Denderleeuw - Geraardbergen - Halle - Brussel-Centraal - Dendermonde stopt dan weer niet in Vorst-Zuid, Ruisbroek, Lot en Buizingen.

Vooral naar Waals-Brabant ben ik nog benieuwd omdat ik daar nog de vraag open heb staan hoe Louvain-la-Neuve bediend zal gaan worden. Voor de rest is het verhaal nu wel vrij duidelijk. Een samenvatting staat op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebru ... /NMBS_2015 . :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor reisthijs » Vr 21 Mar 2014, 00:18

IC's die overal stoppen, GEN-treinen die stations overslaan: van het idee dat het allemaal gestructureerder en eenvoudige zou worden komt ook net veel terecht.

Dat hele GEN vind ik sowieso een lachertje met nog steeds alleen maar uurdiensten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Frans F » Vr 21 Mar 2014, 11:47

Bee schreef:Ondertussen is bijna alles wel duidelijk eigenlijk, alleen op details mist soms nog wat informatie.

Ik kan nog steeds nergens iets vinden over de diensten in het weekend, terwijl dat toch zo'n 30% van alle dagen betreft.

Verder volledig eens met reisthijs: het geheel is erg rommelig en het GEN-net is marketing-bla-bla zonder dat het product ook maar enigszins in de buurt komt van de beloofde inhoud (altijd 30' diensten en op de drukkere lijnen 15' dienst in de spits).

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Vinny » Vr 21 Mar 2014, 20:42

De vraag is hier dus eigenlijk of ieder uur Verviers-Welkenraedt-Aachen nuttig is.
Met Welkenraedt wordt wel een taalkundig interessant dorp aangedaan. Maar het is wel een (overwegend) Franstalig geörienteerde gemeente geworden, zonder formele faciliteiten voor Duits- en/of Nederlandstalige inwoners. De "nieuwe" generatie spreekt dus Frans en zal zich meer op Luik dan op Aken richten. Vanuit Spa en Verviers gezien is de treinverbinding naar Aken niet alleen onlogisch en weinig frequent, het is voorziet ook niet in de daadwerkelijke vervoersbehoefte van deze steden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Suus » Za 22 Mar 2014, 00:08

Er beginnen ondertussen steeds sterkere geruchten de kop op te steken dat vanaf volgend jaar ten zuiden van de Maas en Sambre na 19:00 amper tot geen stoptreinen meer zullen rijden...
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor waldo79 » Za 22 Mar 2014, 09:20

Dat kun je niet menen ;)
Mij best :)

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Frans F » Za 22 Mar 2014, 09:25

TreinTramBus verwijt de NMBS dan ook een mooi weer verhaal te vertellen door in de slideshows uitsluitend over de situatie op ma-vr overdag te praten maar te zwijgen over de avond en het weekend.

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor waldo79 » Za 22 Mar 2014, 09:30

Heel ander beleid dan NSR wat er alles aan doet om reizigers te verleiden in de Daluren en het weekend te reizen. (Al maken al die werkzaamheden dat bepaald moeilijk)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Vinny » Za 22 Mar 2014, 10:36

Maar die stoptreinen bedienen vrijwel uitsluitend scholieren en een plukje forensen. Ik snap de ophef niet zo.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Frans F » Za 22 Mar 2014, 11:43

Dat neemt niet weg dat de NMBS gewoon een eerlijk beeld moet geven van wat ze van plan zijn.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Suus » Za 22 Mar 2014, 11:48

Er zijn al vaker stunten vertoont bij de NMBS die je kan scharen onder de helaasheid der dingen. Zo is eind 2012 nog de laatste intercity van Brussel naar Luxemburg ingekort tot Arlon wegens werkzaamheden, maar zo iets wordt nooit meer teruggedraaid natuurlijk. De laatste intercity naar Luxemburg vertrekt tegenwoordig al om 20:33 in Brussel-Zuid, dat was ooit 21:33...
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Frans F » Za 22 Mar 2014, 13:24

Je moet wel bedenken dat men in België gemiddeld een uurtje vroeger op de dag leeft dan in Nederland. Dat wil zeggen een uur eerder opstaan, een uur eerder gaan werken en uiteindelijk ook een uur eerder naar bed. Ik heb in België gewerkt en als je daar na achten op je werk binnenkomt wordt je door iedereen aangestaard. Anderzijds is het na vieren op kantoor ook heel snel uitgestorven.

Bij het OV zie je dat terug, vaak beginnen bussen al 's morgens om 5 uur en is het 's avonds tussen 22 en 23 uur finito. Idem bij de trein, ik herinner me nog dat destijds de eerste trein uit Oostende om 3.57 vertrok, de laatste om 22.42.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5590
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Hainje » Zo 23 Mar 2014, 20:51

Serieus? Daar heb ik bij mijn vrienden uit België (Antwerpen en Gent) nooit echt iets van gemerkt. :-o
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4454
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Daantje » Zo 23 Mar 2014, 20:53

Ik herinner me dat ook niet uit mijn studententijd in België. Colleges begonnen daar zelden voor negen uur. En Belgen eten dan doorgaans wel weer later 's avonds en dan wil je na een etentje buiten de deur toch ook nog wel naar huis kunnen met het OV?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5590
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Hainje » Zo 23 Mar 2014, 21:00

Inderdaad, wij zitten hier om half 6 aan de piepers, daar is het heel normaal om zo tegen een uur of 8 eens te gaan eten.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Frans F » Zo 23 Mar 2014, 22:07

Daantje schreef:Ik herinner me dat ook niet uit mijn studententijd in België. Colleges begonnen daar zelden voor negen uur.

Onderwijs begint wel ongeveer op dezelfde tijd als in Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Suus » Ma 24 Mar 2014, 22:16

Ook de provincie Namur staat nu online. Ik ga het eens bekijken, kom ik straks wel weer met details.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Suus » Ma 24 Mar 2014, 22:41

De hoofdlijnen van de presentatie van de provincie Namur:

  • De huidige IC Brussel-Zuid - Namur - Dinant/Liège wordt verwacht gesplitst. IC 17 wordt Schaarbeek - Namur - Dinant, IC 18 wordt Brussel-Zuid - Namur - Liege. Het eindpunt Schaarbeek is tijdelijk voor een jaar, de trein wordt met de IC Charleroi - Brussel-Luxemburg uiteindelijk een trein Charleroi - Brussel-Airport - Dinant. De rijtijd Brussel - Namur wordt nog weer eens met zes minuten verlengd.
  • De L-trein Libramont - Dinant wordt doorgetrokken naar Namur, de nu nog noodzakelijke overstap in Dinant vervalt. Eens in de twee uur rijden er dus twee treinen tussen Namur en Dinant. Dat lijkt mij vooral om een goede verbinding naar Brussel te blijven bewerkstelligen door de veranderende tijden tussen Dinant en Brussel.
  • Tussen Assesse en Ciney zal geen L-trein meer rijden. Hier rijdt een bus die ook het tussengelegen station Natoye aandoet. Station Florée wordt gesloten omdat de spoorlijn van de stationslocatie zal verdwijnen en een gebrek aan reizigers. Op de locatie van station Florée wordt spoorlijn 162 op beperkte schaal omgelegd voor een snelheidsverhoging van 130 naar 160 km/uur.
  • Forse verbetering van de bediening van Andenne, dat een rechtstreekse verbinding naar o.a. Charleroi en Mons krijgt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Vinny » Ma 24 Mar 2014, 22:51

Daantje schreef:Ik herinner me dat ook niet uit mijn studententijd in België. Colleges begonnen daar zelden voor negen uur. En Belgen eten dan doorgaans wel weer later 's avonds en dan wil je na een etentje buiten de deur toch ook nog wel naar huis kunnen met het OV?

In België, Frankrijk, en in mindere mate Zwitserland is het veel gebruikelijker om een uur middagpauze te hebben en in Zwitserland komt er nog een langere werkdag bovenop (standaard werkweek is 44 uur). Geen wonder dat in die landen ook later gegeten wordt dan in Nederland...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Meltrain » Di 25 Mar 2014, 16:19

Bee schreef:De hoofdlijnen van de presentatie van de provincie Namur:

  • Tussen Assesse en Ciney zal geen L-trein meer rijden. Hier rijdt een bus die ook het tussengelegen station Natoye aandoet. Station Florée wordt gesloten omdat de spoorlijn van de stationslocatie zal verdwijnen en een gebrek aan reizigers. Op de locatie van station Florée wordt spoorlijn 162 op beperkte schaal omgelegd voor een snelheidsverhoging van 130 naar 160 km/uur.

Als ik het goed begrijp, komt deze directe verbinding wel weer terug nadat de werkzaamheden klaar zijn.
Maar de IC kan dus wel blijven rijden tijdens de werken?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS Vervoersplan 2014

Berichtdoor Suus » Di 25 Mar 2014, 16:35

Ja, de intercity blijft rijden, de L-trein zal voor een periode van twee jaar niet rijden tussen Assesse en Ciney. Station Florée gaat nooit meer open.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten