Pagina 8 van 12
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 13:23
door CamilleKreemers
stel dat je daar de trein/bus integratie gaat uitvoeren? Zou dan het de kostendekkingsgraad verbeteren?
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 13:31
door Suus
Misschien, alleen is het spoornet zo ontzettend lastig op te delen. Ze zijn nu juist af van het vehikel "NMBS Holding" waarin men ongestraft de schulden kon dumpen.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 13:34
door CamilleKreemers
wat mij opviel aan de lijnennetkaart van de Lijn was dat er veel lijnen parallel lopen aan de trein. Door daarbij integratie uit te voeren. We doen al sinds 2008 niet anders in Nederland. In Limburg en Zuid Holland heeft dat veel effect gehad.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 13:40
door Stéphane
Als men die parallelle lijnen eens zou vervangen door het visgraatmodel zou er al een en ander verbeterd kunnen worden. Ook de tariefstructuur zou zo verbeterd kunnen worden, zodat mensen niet worden aangemoedigd om steeds de bus te nemen (ook al is de trein interessanter).
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 13:41
door CamilleKreemers
Stéphane schreef:Ja, als men die parallelle lijnen eens zou vervangen door het visgraatmodel zou er al een en ander verbeterd kunnen worden. Ook de tariefstructuur zou zo verbeterd kunnen worden, zodat mensen niet worden aangemoedigd om steeds de bus te nemen (ook al is de trein interessanter).
dat houdt in dat de politiek ook beter moet nadenken.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 14:02
door Pim-AllianceB95
Het opheffen van parallelle lijnen is volgens mij niet altijd de oplossing, aangezien die veelal alleen bestaan wanneer er dorpen die net te klein zijn voor een station maar wel fatsoenlijk OV verdienen aandoen.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 14:04
door Vinny
Ik denk dat een drastische sanering van het Belgische OV noodzakelijk is. Maar dat gaat wel pijn doen: er moet veel boventallig personeel weg, verbindingen worden opgeheven of beperkt en de vervoersbewijzen een stuk duurder. Dat wil dus niemand...
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 14:26
door IC140
CamilleKreemers schreef:stel dat je daar de trein/bus integratie gaat uitvoeren? Zou dan het de kostendekkingsgraad verbeteren?
Uiteraard, maar dat los je niet op door alleen beide modaliteiten bij één bedrijf onder te brengen. Als dat gecombineerde bedrijf nog steeds geen incentive heeft om minder verlies te maken laten ze die parallelle lijnen gewoon rijden. Anderzijds kun je het netwerk ook saneren zonder beide bedrijven te combineren. De Lijn weet immers ook precies waar en hoe laat de treinen rijden.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 14:32
door CamilleKreemers
Pim-AllianceB95 schreef:Het opheffen van parallelle lijnen is volgens mij niet altijd de oplossing, aangezien die veelal alleen bestaan wanneer er dorpen die net te klein zijn voor een station maar wel fatsoenlijk OV verdienen aandoen.
klopt, maar er zijn ook lijnen waar dit niet geldt.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 14:34
door Pim-AllianceB95
Als ik heel eerlijk ben zie ik in België relatief weinig slecht bezette bussen. De tarieven zullen daar denk ik langzaamaan moeten worden opgeschroefd, maar wel zo dat het ten opzichte van de auto een aantrekkelijk alternatief blijft. Wellicht onderschat men in België ook de positieve financiële effecten van eigen infrastructuur en verkeerslichtenbeïnvloeding.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 14:36
door CamilleKreemers
Pim-AllianceB95 schreef:Als ik heel eerlijk ben zie ik in België relatief weinig slecht bezette bussen. De tarieven zullen daar denk ik langzaamaan moeten worden opgeschroefd, maar wel zo dat het ten opzichte van de auto een aantrekkelijk alternatief blijft. Wellicht onderschat men in België ook de positieve financiële effecten van eigen infrastructuur en verkeerslichtenbeïnvloeding.
en zelfs met die drukke bussen is de kostendekkingsgraad maar 14% gemiddeld.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 14:43
door Pim-AllianceB95
Je meent het.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 14:44
door Suus
De bussen in Vlaanderen zitten wel vol ja. Met mensen die gratis reizen (65+, oorlogsveteranen, bezitters van een kaart voor vaderlandslievende redenen, invaliden, blinden, politieagenten, journalisten en mensen die het kenteken van hun auto inleveren) of voor 183 euro per jaar reizen (6-24 jaar, tenzij ze 12- zijn, dan reizen ze gratis met een abonneehouder of krijgen ze gratis een abonnement met een Grote Gezinnenkaart) of voor 249 euro per jaar reizen (de rest). Hooguit in de steden worden er nog losse kaartjes verkocht.
Een groot gezin is in België een gezin dat uit drie of meer kinderen bestaat.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 17:16
door Stéphane
Vaak is het ook zo dat er maar weinig mensen zijn die de volle pot voor dat abonnement betalen, de meeste krijgen van hun gemeente nog eens een korting.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 20:52
door Vinny
Een groot gezin is in België een gezin dat uit drie of meer kinderen bestaat.
Dat is het in Nederland ook hoor...
(ik geloof dat Daantje nog uit een streek komt waar 8 kinderen per vrouw de norm is, maar dat is echt wel een beetje uitzonderlijk)
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: di 22 apr 2014, 09:49
door Karl
Als de ratio overheidsgeld versus plaatsbewijsinkomsten van belang is, dan gaat het louter om een politieke keuze/discussie: betaalt de passagier direct of betalen alle burgers indirect.
Als de uit de almaar stijgende kosten van OV-bedrijven van belang is, dan gaat het om een discussie hoe er kostenreductie kan plaatsvinden. Wat het laatste betreft kan het wel interessant zijn om paralelle busverbindingen te schrappen, loketten te gaan automatiseren en dergelijke. Als overheid kan je ook een maximum stellen aan het volgooien van de bodemloze put.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: do 08 mei 2014, 11:05
door huibe
De voorlopige dienstregeling is te vinden op
http://treintrambus.be/images/IndicateurSpoorboekje.pdf. Hierin staat onder andere de complete uursdienst van de trein Amsterdam - Brussel.
NB hoort de naam van dit topic niet NMBS Vervoersplan
2015 te zijn.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: do 08 mei 2014, 11:23
door Ronald
NMBS noemt het zelf het Vervoersplan 2014. Het wordt nl. in december 2014 ingevoerd.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: do 08 mei 2014, 12:04
door Suus
Dankjewel voor die link huibe, ik had hem nog niet gezien. Ik ga later vanmiddag de boel eens rustig doornemen.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: do 08 mei 2014, 14:36
door Frans F
Met de Benelux is de overstap in Antwerpen richting Brugge-Oostende straks 50 minuten, terug een vol uur.
Verder staat de trein in Hamont 40 minuten over, tijd genoeg voor een tripje naar Weert.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: do 08 mei 2014, 15:52
door Suus
Er is iets vreemds met de Benelux (die volgend jaar blijkbaar weer als serie 9200 gaat rijden). De symmetrie van aankomst en vertrek in Brussel-Zuid kloppen, maar in Amsterdam niet. Aankomst is kwart over, het vertrek is kwart voor, maar de symmetrie gaat halverwege de route "stuk", er zit een verschil in van 4 minuten:
Brussel - Amsterdam is 3u19
Amsterdam - Brussel is 3u23
Dat ding is blijkbaar overal tussendoor gefrommeld, maar het grootste verschil zit hem toch in Nederland, want Schiphol -> Den Haag HS duurt 36 minuten, maar Den Haag HS -> Schiphol duurt slechts 27 minuten. Maar tussen zo'n beetje elk station is de rijtijd per richting verschillend.
Verder is het spijtig dat de Benelux pas zo laat in Brussel aankomt, met een klein beetje vertraging mis je direct een aansluiting op de Eurostar (vertrekt tussen :52 en :56, dus check-in sluit tussen :22 en :26) of je moet een uur extra in Brussel inplannen.
De rest heb ik nog niet bekeken, komt misschien later vandaag nog, anders binnenkort.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: do 08 mei 2014, 16:57
door waldo79
Shl - Gv in 36 minuten :')
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: do 08 mei 2014, 18:13
door Ronald
Als je vijf minuten eerder in Brussel wilt zijn stap je in Antwerpen over op de IC naar Charleroi :')
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: do 08 mei 2014, 19:19
door CamilleKreemers
Is het niet een idee om de Benelux te integreren in twee treinseries?
Bijvoorbeeld in Nederland in de 2600 tussen Roosendaal en Amsterdam CS? Voor de delen Vlissingen - Roosendaal en Amsterdam CS - Lelystad een losse serie wordt ingezet?
De 2600 doet er 1u51 over.
De nieuwe Benelux doet er nu 1:52 over en heeft veel minder haltes.
Re: NMBS Vervoersplan 2014
Geplaatst: do 08 mei 2014, 19:27
door IC140
Bee schreef:Er is iets vreemds met de Benelux (die volgend jaar blijkbaar weer als serie 9200 gaat rijden). De symmetrie van aankomst en vertrek in Brussel-Zuid kloppen, maar in Amsterdam niet. Aankomst is kwart over, het vertrek is kwart voor, maar de symmetrie gaat halverwege de route "stuk", er zit een verschil in van 4 minuten:
Brussel - Amsterdam is 3u19
Amsterdam - Brussel is 3u23
Dat ding is blijkbaar overal tussendoor gefrommeld, maar het grootste verschil zit hem toch in Nederland, want Schiphol -> Den Haag HS duurt 36 minuten, maar Den Haag HS -> Schiphol duurt slechts 27 minuten. Maar tussen zo'n beetje elk station is de rijtijd per richting verschillend.
Aangezien er alleen vertrektijden staan krijg je ogenschijnlijk verschillende rijtijden per richting, maar dat valt wel mee. Schiphol - Den Haag HS duurt natuurlijk geen 36 minuten, maar de trein zal lang stilstaan in Gv.