Pagina 2 van 12

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 08:58
door groningen
Nu grofweg is het 7,5 minuut voor iedere (huidige) 30 minuten reistijd. Denk niet dat de lijn Aachen - Liege - Brussel hier onder zal vallen.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 09:52
door Nitein-Repart
deadlock schreef:
Meltrain schreef:Alleen Wallonië toch?
Wafelijzerpolitiek is het bewijs dat het aan beide kanten kut is.
Misschien toch een idee om Belgie te splitsen in Vlaanderen, Wallonie en Brussel?

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 10:00
door Nitein-Repart
En de NMBS op te laten heffen en de spoorlijnen in Vlaanderen te laten exploiteren door de VSM (dochter van NS) en de spoorlijnen in Wallonie doir de SCW (dochter van SNCF)

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 12:07
door BrengMe
Nee, openbaar aanbesteden

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 13:02
door Meltrain
Erno-BE schreef:En de NMBS op te laten heffen en de spoorlijnen in Vlaanderen te laten exploiteren door de VSM (dochter van NS) en de spoorlijnen in Wallonie doir de SCW (dochter van SNCF)
De VSM bestaat al ;) :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lk8Tbo04G_g[/youtube]

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 13:04
door Suus
groningen schreef:Nu grofweg is het 7,5 minuut voor iedere (huidige) 30 minuten reistijd. Denk niet dat de lijn Aachen - Liege - Brussel hier onder zal vallen.
Wat bedoel je precies?

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 13:43
door BrengMe
Meltrain schreef:
Erno-BE schreef:En de NMBS op te laten heffen en de spoorlijnen in Vlaanderen te laten exploiteren door de VSM (dochter van NS) en de spoorlijnen in Wallonie doir de SCW (dochter van SNCF)
De VSM bestaat al ;)
Het kwam me al zo bekend voor in de oren...

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 19:03
door Vinny
De Wafelijzerpolitiek is afgeschaft sinds de bevoegdheden verregaand geregionaliseerd zijn. Alleen het spoor is nog unitair geregeld in België (infrabel). Het zou best kunnen dat ze in België ooit wakker worden en de vervoerstak van de NMBS-groep verkopen en de treindiensten openbaar aanbesteden. Het beheer van de infrastructuur kan prima overgaan naar de gewesten. Alleen de verkeersleiding is een lastig element - veel spoorlijnen lopen wel een aantal maal de gewestgrens over en je hebt ook een taalissue.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 20:29
door Nitein-Repart
Verder zit je met transittrajecten.

Als je met een Vlaamse VSM en een Waalse SCW het Belgisch spoornet exploiteert krijg je bijvoorbeeld:

VSM-lijn Oostende-Brugge-Gent-Brussel-Leuven-Maastricht (2x/uur Oostende-Leuven, 1x/2 uur Leuven-Maastricht; geen stop in Liège)
SCW-lijn Brussel-Ans-Liège-Verviers-Welkenraedt-Eupen (2x/uur Brussel-Verviers, 1x/uur Verviers-Eupen; geen stop in Leuven)

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 20:30
door Nitein-Repart
Meltrain schreef:De VSM bestaat al ;) :
VSM is ook een farmaceutisch merk wat vooral hoesdrankjes verkoopt.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 22:18
door Suus
Even alle gekheid op een stokje zie ik niet precies in hoe een opsplitsing van een NMBS in regionale diensten iets gaat verbeteren. Op de twee grote regionale vervoerders in België valt immers ook het nodige af te dingen. Het lijkt mij dat de organisatie vast zit tussen wens en mogelijkheid. Mogelijkheden om het beleid te wijzigen zijn er amper door de politiek en de vakbonden die geen belang hebben bij wijzigingen zolang het monopolie vast staat.

Maar juist de enorme berg niet-rijdend personeel en de weliswaar aantrekkelijke maar toch wel erg lage tarieven maken dat de NMBS niet zo goed kan presteren als je zou verwachten en dat los je met opsplitsing niet op. De stiptheid loopt bovendien terug door jaren van desinvestering in materieel en infrastructuur en omdat men tot eind dit jaar met een onrealistische rijtijd voor de Noord-Zuid zit. Dan kan de rest van het land wel extreem ruimte rijtijden hebben, maar daar win je de oorlog niet mee.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 23:48
door Vinny
Het zou best wel gewoon kunnen dat België als land gewoon gesplitst raakt. Dan moet je wat natuurlijk :lol:
Verder zit je met transittrajecten.
Dat verschilt dan weer niet met concessieoverschrijdende buslijnen in Nederland. Valt wel een mouw aan te passen. Je kunt die dingen natuurlijk ook als open-acces vervoerverbindingen exploiteren. Maar dat zie ik in het - sociaal conservatieve België - niet gebeuren.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: za 22 feb 2014, 00:24
door Suus
De kans dat België splitst acht ik niet zo groot. Er zijn enkele partijen die er voor zijn, maar het delen van België zal automatisch betekenen dat een landsdeel de EU verlaat omdat Spanje niet wil dat afsplitsingen van landen automatisch lid van de EU worden om zo een precedentwerking te voorkomen. Aangezien je als Europees land zonder lidmaatschap van de EU redelijk kansloos staat (ongeacht wat ene meneer W. roept) lijkt mij het splitsingverhaal nochtans vooral een fabeltje voor onwetende kiezers. :)

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: za 22 feb 2014, 01:25
door groningen
Wat bedoel je precies?
De Panne - Brussel is nu 1 uur en 50 minuten. Dat wordt nu 30 minuten extra. Dus plusminus 7,5 minuten per 30 minuten.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: za 22 feb 2014, 10:10
door deadlock
Erno-BE schreef:Misschien toch een idee om Belgie te splitsen in Vlaanderen, Wallonie en Brussel?
Lijkt mij niet de gewenste oplossing. Ook aanbesteden lijkt me in België heel erg moeilijk vanwege de ontzettend complexe politiek (vijf parlementen bijvoorbeeld). Ik zie niet zo een oplossing waarmee het echt beter wordt eigenlijk. Behalve dan zes extra sporen onder Brussel door zodat in ieder geval het capaciteitsprobleem aldaar opgelost is ;)

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: za 22 feb 2014, 12:00
door IC140
groningen schreef:
De Panne - Brussel is nu 1 uur en 50 minuten. Dat wordt nu 30 minuten extra. Dus plusminus 7,5 minuten per 30 minuten.
Er staat ook dat het gemiddeld met 3% wordt verlengd. Dat is dus 1 minuut per 30 minuten. De 30 minuten op De Panne - Brussel is een extreem geval en ik vermoed dat dat komt omdat de directe trein zal komen te vervallen en er in Gent zal moeten worden overgestapt. De internationale lijnen Brussel - Parijs/Keulen/Amsterdam (Thalys/ICE) zullen hier uiteraard buiten vallen door internationale afspraken over de grenstijden.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: za 22 feb 2014, 13:26
door Nitein-Repart
Vinny schreef:Het zou best wel gewoon kunnen dat België als land gewoon gesplitst raakt. Dan moet je wat natuurlijk :lol:
Verder zit je met transittrajecten.
Dat verschilt dan weer niet met concessieoverschrijdende buslijnen in Nederland. Valt wel een mouw aan te passen. Je kunt die dingen natuurlijk ook als open-acces vervoerverbindingen exploiteren. Maar dat zie ik in het - sociaal conservatieve België - niet gebeuren.
Een transittraject is een traject tussen 2 punten in één land/concessie waarbij één ander land/concessie wordt gepasseerd. Bekendste voorbeeld is lijn 19 tussen Breda en Hulst. Het lijkt mij als een Vlaams en Waals spoorbedrijf hebt, het Waalse spoorbedrijf die de treindienst Brussel-Liège wilt exploiteren gaat stoppen in Leuven en als een Vlaams spoorbedrijf tussen Leuven en Maastricht wilt rijden, Liège overslaat. Buslijnen als lijn 45 (Tiel-Wageningen; tussen Rhenen en Wageningen) en lijn 73/74 (Winterswijk/Doetinchem-Enschede; tussen Haaksbergen en Enschede) zijn geen transittrajecten, maar buslijnen die doorrijden in een vreemd concessiegebied aangezien het belangrijkste punt waar veel vervoersvraag is (Wageningen en Enschede in dit geval) in een vreemd concessiegebied ligt (Wageningen in Utrecht, Enschede in Twente) en in het vreemde concessiegebied alleen op de belangrijkste haltes stoppen.

Ben niet bekend met Belgie, maar volgens mij presteert de NMBS ondermaats met gevolg achterblijvende reizigersaantallen en dus slechte financiele resultaten. Ik denk dat het beter is dat een NS-dochter het Vlaamse spoornet exploiteert en een SCNF-dochter het Waalse spoornet.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: za 22 feb 2014, 15:30
door reisthijs
IC140 schreef:
groningen schreef:
De Panne - Brussel is nu 1 uur en 50 minuten. Dat wordt nu 30 minuten extra. Dus plusminus 7,5 minuten per 30 minuten.
Er staat ook dat het gemiddeld met 3% wordt verlengd. Dat is dus 1 minuut per 30 minuten. De 30 minuten op De Panne - Brussel is een extreem geval en ik vermoed dat dat komt omdat de directe trein zal komen te vervallen en er in Gent zal moeten worden overgestapt.
De directe trein blijft bestaan maar krijgt een andere, veel tragere, route. Met overstap in Gent blijft de snelste reismogelijkheid ongeveer net zo snel als nu.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 11:30
door Frans F
Erno-BE schreef:Ben niet bekend met Belgie, maar volgens mij presteert de NMBS ondermaats met gevolg achterblijvende reizigersaantallen en dus slechte financiele resultaten. Ik denk dat het beter is dat een NS-dochter het Vlaamse spoornet exploiteert en een SCNF-dochter het Waalse spoornet.
De reizigersgroei bij de NMBS is vele jaren een stuk hoger dan bij NS, waar het aantal reizigers nu al drie jaar op rij daalt.

Verder is mij niet helemaal duidelijk hoe je het spoorwegnet wil opdelen in een Vlaams en een Waals deel aangezien de helft van alle treinen door minimaal twee gewesten (Vlaanderen, Wallonië, Brussel) rijdt.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 11:32
door Frans F
Weet iemand waar de dienstregelingplannen per lijn voor 2015 op internet zijn te vinden?

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 11:53
door deadlock
Frans F schreef:De reizigersgroei bij de NMBS is vele jaren een stuk hoger dan bij NS, waar het aantal reizigers nu al drie jaar op rij daalt.
Volgens mij was het gestagneerd en zijn concessieverliezen niet meeberekend waardoor er anders een groei gerealiseerd zou zijn.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 12:08
door Frans F
Het enige concessieverlies van de laatste jaren is Zwolle-Emmen en dat is gecompenseerd door de Hanzelijn. Verder is er sinds medio 2011 sprake van een licht daling van het aantal reizigers.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 12:09
door deadlock
Cijfers?

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 12:45
door Meltrain
Frans F schreef:Het enige concessieverlies van de laatste jaren is Zwolle-Emmen en dat is gecompenseerd door de Hanzelijn. Verder is er sinds medio 2011 sprake van een licht daling van het aantal reizigers.
En Apeldoorn - Zutphen.
Bee schreef:De kans dat België splitst acht ik niet zo groot. Er zijn enkele partijen die er voor zijn, maar het delen van België zal automatisch betekenen dat een landsdeel de EU verlaat omdat Spanje niet wil dat afsplitsingen van landen automatisch lid van de EU worden om zo een precedentwerking te voorkomen. Aangezien je als Europees land zonder lidmaatschap van de EU redelijk kansloos staat (ongeacht wat ene meneer W. roept) lijkt mij het splitsingverhaal nochtans vooral een fabeltje voor onwetende kiezers. :)
Ik denk dat Vlaanderen op zich aan alle vereisten voldoet om lid te worden van de EU, dus twee dagen na de afsplitsing kan het land alweer lid zijn.

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 12:54
door deadlock
Nee want dat moet geratificeerd worden door alle lidstaten en daar gaat het overgebleven België natuurlijk nooit mee akkoord.