NMBS Vervoersplan 2014

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Suus » Za 01 Mar 2014, 19:51

Meltrain schreef:Er komt dus een IC Maastricht - Liège - Hasselt.
Dat betekent dat Glons rechtstreeks bereikbaar wordt vanuit Nederland. *O* :lol: :')
Ik neem aan dat op die verbinding gewoon met een Break gereden blijft worden en dat Maastricht Randwyck en Eijsden gewoon bediend blijven?

De status IC-trein is erg twijfelachtig, de trein lijkt op alle tussenstations te gaan stoppen. Break ligt wel in de lijn der verwachting.

Frans F schreef:Uh, er staat van april tot december 3+2 P-treinen

Nee, IR-treinen.
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Frans F » Za 01 Mar 2014, 19:56

Slide 53 en 54 hebben het toch echt over P-treinen tot december en daarna een IC Antwerpen-Hamont. De treinsoort IR verdwijnt sowieso eind dit jaar, zie de inleidende slides bij alle presentaties.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Suus » Za 01 Mar 2014, 20:30

De treinen 3226, 3227, 3228 gaat 's ochtends vanaf Hamont rijden, de treinen 3216 en 3217 gaan dat 's avonds dien. Aan het treinnummer kan je zien dat het geen P-treinen betreft (P-treinen voor 14:00 hebben een 7xxx-nummer, treinen na 14:00 een 8xxx-nummer).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Vinny » Zo 02 Mar 2014, 03:59

Meltrain schreef:Er komt dus een IC Maastricht - Liège - Hasselt.
Dat betekent dat Glons rechtstreeks bereikbaar wordt vanuit Nederland. *O* :lol: :')
Ik neem aan dat op die verbinding gewoon met een Break gereden blijft worden en dat Maastricht Randwyck en Eijsden gewoon bediend blijven?
Glons? Wat is er nou zo speciaal aan Glaaien? Denk dat een stop te Leuven meer gewaardeerd wordt door de reiziger.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Meltrain » Zo 02 Mar 2014, 20:57

Het was licht ironisch bedoeld. :wink:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 04 Mar 2014, 12:31

Stap daarna bus 20A in en je hebt een mooi rondje :-)
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Suus » Ma 10 Mar 2014, 22:12

Ook Henegouwen staat nu online: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... 8762F.ashx (PDF)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Suus » Ma 10 Mar 2014, 22:51

Wat ik er zo snel uithaal:
- Alle treinen uit de richting Tournai stoppen voortaan in Silly en Halle
- Geraardsbergen - Ath - Mons - Tournai wordt één L-trein. Er rijdt geen directe trein naar Brussel meer tussen Geraardsbergen en Ath. Tussen Jurbise en Mons wordt nu op alle stations gestopt, tussen St-Ghislain en Tournai wordt alleen gestopt in Blaton, Peruwelz en Antoing.
- De L-trein Mons - Soignies wordt Jurbise - Braine-le-Comte en gaat nog maar eens in de twee uur rijden.
- Quevy wordt alleen in de spits nog door de IC-trein naar Brussel aangedaan, buiten de piekuren rijdt er alleen nog eens in de twee uur een L-trein.
- De L-trein Charleroi - Mons wordt omgebogen tot Charleroi - La Louvière - Luttre en een L-trein La Louvière - Mons (- Quevy)
- De trein naar Binche wordt gekoppeld aan de trein naar Turnhout (was Binche - Louvain-La-Neuve)
- Er komt een derde IC-trein naar Charleroi, deze gaat Brussel-Luxemburg - Etterbeek - Nivelles - Luttre - Marchienne - Charleroi v.v. rijden. Deze zal ook stoppen in Obaix-Buzet wat daarmee een klokvaste dienst krijgt.
- Lille - Liège wordt Lille - Namur en stopt in België in Froyennes, Tournai, St-Ghislain, Quaregnon, Jemappes, Mons, La Louvière-Sud, Charleroi-Sud, Tamines en Namur.
. Daarnaast komt er een IC Mons - Liège, die stopt tussen Mons en Namur in La Louvière-Sud, Marchienne-au-Pont, Charleroi-Sud, Châtelet, Tamines, Auvelais en Jemeppe-sur-Sambre.
- De IR Mons - Jambes verdwijnt daardoor, Jambes behoudt zijn tweede trein in een L-trein Ottignies - Charleroi - Jambes. Ham-sur-Sambre wordt alleen nog door P-treinen bediend, niet meer door een beperkt aantal IR-treinen.

Een ding wat ik niet duidelijk krijg is de bediening van diverse stations tussen Charleroi en Couvin buiten de piekuren, de IR-trein daar wordt een IC-trein maar stopt onderweg alleen in Berzée, Walcourt, Philippeville en Mariembourg. Er staat geen L-trein ingetekend.

Rijtijden worden vaak behoorlijk langer:
Moeskroen - Brussel gaat van 1:21 naar 1:33.
Tournai - Brussel van 1:04 naar 1:10
Binche - Brussel van 1:08 naar 1:16
Charleroi - Brussel van 0:51/0:56 naar 0:59
Mons - Brussel wordt tussen de één minuut trager tot twee minuten sneller.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Meltrain » Di 11 Mar 2014, 10:31

Bee schreef:Een ding wat ik niet duidelijk krijg is de bediening van diverse stations tussen Charleroi en Couvin buiten de piekuren, de IR-trein daar wordt een IC-trein maar stopt onderweg alleen in Berzée, Walcourt, Philippeville en Mariembourg. Er staat geen L-trein ingetekend.

Op die overige stations werd nu buiten de spits toch al zeer beperkt gestopt, dus ik denk dat die stations buiten de spits altijd overgeslagen worden om de IC een klokvaste dienstregeling te geven.
In het weekend is er nu echter een L-trein die elke 2 uur rijdt. Als er in het weekend ook een uurlijkse IC komt, worden de overige stations ook niet meer in het weekend bediend. Dat is wel een verslechtering.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Suus » Di 11 Mar 2014, 11:42

Hoe het weekend wordt durf ik echt niet te zeggen, daar wordt eigenlijk niet over gesproken in de presentaties. Maar tenzij er opeens een zak geld is gevonden denk ik niet dat je veel verbeteringen hoeft te verwachten op dat punt.

Een aantal stations tussen Charleroi en Couvin wordt inderdaad onregelmatig bediend, maar nog altijd vaker dan alleen in de piekuren. In het weekend worden een aantal stations door de L-trein niet bediend waardoor een klokvaste dienstregeling op die lijn wel mogelijk wordt, in de week lukt dat duidelijk niet.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3238
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Ronald » Di 11 Mar 2014, 12:13

Obaix-Buzet als IC-station *O*. Maar die IC zal niet in het weekend rijden lijkt me.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Suus » Di 11 Mar 2014, 12:24

De trein gaat op alle stations tussen Nivelles en Charleroi stoppen, dus als er niet in het weekend wordt gereden moet daarvoor een alternatief bedacht worden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Hainje » Di 11 Mar 2014, 13:20

Meen op dit forum te hebben gelezen dat het verschil tussen week en weekendrooster juist komt te vervallen per 2015.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Frans F » Di 11 Mar 2014, 13:24

Het is voor Henegouwen een optelsom van veel plussen en veel minnen waardoor het lastig is in te schatten of het nu in zijn totaliteit beter of slechter wordt. Wel heb ik de indruk dat er (nog) meer nadruk op de hoofdverbindingen komt te liggen terwijl het L-vervoer verder onder druk komt.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor reisthijs » Di 11 Mar 2014, 13:59

Hainje schreef:Meen op dit forum te hebben gelezen dat het verschil tussen week en weekendrooster juist komt te vervallen per 2015.
Waarmee alleen bedoeld werd dat als een trein doordeweeks én in het weekend rijdt, die trein alle dagen van de week op dezelfde tijden en dezelfde route rijdt.

Bee schreef:De trein gaat op alle stations tussen Nivelles en Charleroi stoppen, dus als er niet in het weekend wordt gereden moet daarvoor een alternatief bedacht worden.
Die kleine stations (net als nu) in het weekend niet bedienen is ook een alternatief.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Hainje » Di 11 Mar 2014, 14:01

reisthijs schreef:Waarmee alleen bedoeld werd dat als een trein doordeweeks én in het weekend rijdt, die trein alle dagen van de week op dezelfde tijden en dezelfde route rijdt.

AH! Daar hebben we het addertje! Dank voor de toelichting. :)
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Suus » Di 11 Mar 2014, 14:17

reisthijs schreef:
Bee schreef:De trein gaat op alle stations tussen Nivelles en Charleroi stoppen, dus als er niet in het weekend wordt gereden moet daarvoor een alternatief bedacht worden.
Die kleine stations (net als nu) in het weekend niet bedienen is ook een alternatief.

Roux en Courcelles-Motte hebben op dit moment gewoon een weekendbediening (1x/2 uur een L-trein Charleroi - Luttre - La Louvière), Obaix-Buzet heeft uiteraard niets.
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Frans F » Di 11 Mar 2014, 14:32

De vraag is alleen hoeveel mensen daar in het weekend in- en uitstappen. Ik vrees....

Ik vond toevallig wat cijfers uit 2009 op wikipedia:
Courcelles-Motte op zaterdag 18 reizigers, op zondag 11 reizigers
Roux op zaterdag 13 reizigers en op zondag 13 reizigers.

Doordeweeks zijn er in Courcelles 214, in Roux 151 en in Obaix 133. Misschien is het dus inderdaad de bedoeling om er in het weekend mee te stoppen.
Laatst gewijzigd door Frans F op Di 11 Mar 2014, 16:01, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor reisthijs » Di 11 Mar 2014, 15:55

De weekendbediening kan ook gewoon zo blijven als het nu is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Frans F » Di 11 Mar 2014, 16:00

Ja, maar met amper 1 reiziger per trein zal de SNCB daar weinig trek in hebben. Te meer daar de volledig parallel rijdende TEC-lijn 41 ook in het weekend om het uur rijdt.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Hainje » Di 11 Mar 2014, 18:13

Ja want alles wat op Wikipedia staat is waar!!11!!!one!!
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Suus » Di 11 Mar 2014, 18:19

De reizigersaantallen op Wikipedia zijn niet helemaal actueel meer, ik dacht dat ze van 2009 zijn. We zijn nu vijf jaar verder dus er zal het een en ander veranderd zijn, al denk ik niet dat je grote trendbreuken hoeft te verwachten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Suus » Di 11 Mar 2014, 20:01

Inmiddels staat ook het document voor Antwerpen online. De volgende zaken vallen mij op:

- Essen - Antwerpen is niet meer gekoppeld aan een IC naar Charleroi, maar wel aan een IC naar Brussel.
- Antwerpen - Mechelen - Brussel NCZ - Charleroi blijft wel 2x/uur rijden (geen aanpassingen), daarnaast rijden er nog twee IC's Antwerpen - Brussel die onderweg ook nog stoppen in Mortsel-Oude-God, Mechelen-Nekkerspoel, Mechelen en Vilvoorde. Tussen Antwerpen en Mechelen rijden straks zes IC's per uur, tussen Mechelen en Brussel vier rechtstreeks én...
- De Benelux gaat als vijfde IC rijden en doet dat via Brussel-Nationaal-Luchthaven.
- Een nieuwe intercity Antwerpen - Aarschot - Leuven, die een deel van de oude IR Antwerpen - Liège vervangt.
- Ook al bekend: De trein naar Ieper en Poperinge wordt een vleugeltrein van de intercity Antwerpen - Lille.
- Beide treinen tussen Antwerpen en Nijvel (nu is eentje een L en de andere een vaak stoppende IR) worden een GEN-lijn.
- Ter compensatie voor de reizigers Hasselt - Antwerpen komen er per spits twee snelle P-treinen via de boog van Hasselt, waarmee een rit Antwerpen - Hasselt 60 minuten duurt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor reisthijs » Wo 12 Mar 2014, 00:04

Op de as Antwerpen-Mechelen-Brussel verandert er dus heel weinig, behalve dan dat de huidige IR via de Luchthaven verdwijnt en ze dat gat opvullen met een omgeleide Benelux.

Toch opmerkelijk dat ze tegelijkertijd de boel overzichtelijker maken door de stoppatronen te vereenvoudigen maar tegelijkertijd de boel weer minder inzichtelijk maken door de naam IR af te schaffen...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3238
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Belgische treinen rijden straks tot tien minuten trager

Berichtdoor Ronald » Wo 12 Mar 2014, 08:57

Bee schreef:- De Benelux gaat als vijfde IC rijden en doet dat via Brussel-Nationaal-Luchthaven.

Opmerkelijk. Ik ben wel benieuwd naar de eventuele extra rijtijd naar Brussel, daar zit niemand op te wachten lijkt me.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast