Heropening station Hamont

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door deadlock »

groningen schreef:In de ochtend alleen treinen in 1 richting; in de middag alleen treinen in de andere richting.

http://www.soundtransit.org/Schedules/S ... ir=inbound
Dat is echt niet alleen Amerikaans.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Heropening station Hamont

Bericht door groningen »

Nee; binnen een paar dagen ook in Belgie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door deadlock »

groningen schreef:Nee; binnen een paar dagen ook in Belgie.
Het principe van 's ochtends alleen treinen die kant op en 's middags alleen de andere kant op is zo oud als het principe van een dienstregeling.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Frans F »

Er zit helemaal geen principe achter. Het is alleen een tijdelijke voorziening tot het nieuwe dienstregelingmodel eind dit jaar ingaat en Hamont gewoon een uurdienst krijgt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Frans F »

@bee
Dat de infraberekening gecompliceerd is geloof ik wel. Waar het echter uiteindelijk om draait is er gewoon een bepaald bedrag aan infraheffing moet binnenkomen om Infrabel van te kunnen betalen. Linksom of rechtsom. En aangezien NMBS nog steeds vrijwel een monopolie heeft moet NMBS dat bedrag ophoesten.

Dat de NMBS langzamerhand klem zit klopt. De tarieven zijn te laag en de personeelskosten zijn te hoog waardoor het bedrijf onvoldoende geld heeft voor infraheffing, onderhoud, materieel, etc. En daarbij helpt niet dat De Lijn dankzij bijna 90% subsidie van de Vlaamse overheid met totale afbraaktarieven kan concurreren.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Karl »

@Bee, bedankt voor de uitleg.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:Er zit helemaal geen principe achter. Het is alleen een tijdelijke voorziening tot het nieuwe dienstregelingmodel eind dit jaar ingaat en Hamont gewoon een uurdienst krijgt.
Natuurlijk zit er wel een principe achter.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Heropening station Hamont

Bericht door groningen »

Dus die Breda - Brussel trein kan maar beter niet in Noorderkempen, Berchem, Mechelen, Luchthaven en Brussel Noord stoppen.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Obus »

De Breda-trein, de "Benelux-Plus" is een slap aftreksel van de Fyra, maar daar is denk ik iedereen het wel mee eens. Persoonlijk vind ik dan ook dat een particuliere onderneming een "oude" Beneluxtrein mag opereren, op het traject Asd - Gv - Rtd - Rsd - FN - FM - FBMZ. Dan is iedereen blij.
De mortuis nil nisi bene
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Karl »

Frans F schreef:Dat de infraberekening gecompliceerd is geloof ik wel. Waar het echter uiteindelijk om draait is er gewoon een bepaald bedrag aan infraheffing moet binnenkomen om Infrabel van te kunnen betalen. Linksom of rechtsom. En aangezien NMBS nog steeds vrijwel een monopolie heeft moet NMBS dat bedrag ophoesten.
Het is een soort spiraal, want daardoor is NMBS ook de enige speler in België.

NMBS betaalt torenhoge infraheffing, daar verdient Infrabel geld mee, dat is een staatsonderneming, de staat subsidieert NMBS om (onder meer) de infraheffing te betalen.* Door deze truc zijn de kosten nodeloos hoog voor andere bedrijven en daardoor is België onaantrekkelijk.

*, tot afgelopen jaar zaten NMBS en Infrabel zelfs in één bedrijvengroep. :')
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Suus »

Het grootste voordeel van het uit elkaar trekken van de bedrijfskluwen die de NMBS Holding was, is dat nu tenminste transparant wordt welke kosten er worden gemaakt. In het verleden konden de echte NMBS en Infrabel al hun ongewenste problemen (zoals verlies) stilletjes dumpen in de NMBS Holding die daardoor voor meer dan een miljard aan schulden had verzameld.

Nu wordt gewoon heel duidelijk dat het met de huidige manier van financiering onmogelijk is om een jaar positief af te sluiten, tenzij ze opeens een flinke hoeveelheid extra inkomsten kunnen genereren. In dat oog zou de opmerkelijke bouwwoede die heerst bij de NMBS (er worden overal en nergens opeens nieuwe stationsgebouwen opgetrokken) verklaard kunnen worden, men hoopt in die nieuwe stationsgebouwen uitbaters te kunnen herbergen die geld in het laatje brengen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Meltrain »

Obus schreef:De Breda-trein, de "Benelux-Plus" is een slap aftreksel van de Fyra, maar daar is denk ik iedereen het wel mee eens. Persoonlijk vind ik dan ook dat een particuliere onderneming een "oude" Beneluxtrein mag opereren, op het traject Asd - Gv - Rtd - Rsd - FN - FM - FBMZ. Dan is iedereen blij.
Dat was toch de Lage Landen Lijn (nou ja, vanaf Gvc dan) die mogelijk wel / mogelijk niet door Arriva gereden zal worden?

En kun je voor buitenlandse stations alsjeblieft de naam voluit schrijven? Buitenlandse afkortingen hebben geen mouse-over.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Suus »

FN = Antwerpen-Centraal
FM = Mechelen
FBMZ = Brussel-Zuid

Arriva zal nooit gaan rijden, die hebben iets te licht over de zaken nagedacht...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Heropening station Hamont

Bericht door groningen »

16.42, 17.12, 17.42 zijn er bussen uit Budel-Schoot naar Weert.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Hainje »

Over een schot hagel gesproken.
🍉
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Fles »

groningen schreef:Nee; binnen een paar dagen ook in Belgie.
Naar Antwerpen-Haven gaat het al eeuwen zo.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Suus »

groningen schreef:16.42, 17.12, 17.42 zijn er bussen uit Budel-Schoot naar Weert.
Je moet toch wel rekening houden met een half uur lopen vanaf station Hamont naar Budel-Schoot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Ardan »

Per spoor 1.4 km, over de weg het dubbele. Nog steeds een kippeneindje, als er geen bochtje in het spoor zat kon je de trein zien staan vanuit Budel-Schoot :')
Ik doe ook maar wat
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Stefan »

Fles schreef:Naar Antwerpen-Haven gaat het al eeuwen zo.
Precies.. En bovendien, als je niet beter weet.. Het is in ieder geval beter dan gewoon géén trein! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door deadlock »

Fles schreef:
groningen schreef:Nee; binnen een paar dagen ook in Belgie.
Naar Antwerpen-Haven gaat het al eeuwen zo.
Leeuwarden Achter De Hoven ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Stéphane »

Obus schreef:
Stéphane schreef:Ja, in België mag je blij zijn als een station een uurdienst krijgt.
Dat is de frequentie van een voorstadsnet :')
Ik hoop niet dat ze de GEN-treinen van Brussel eens per uur laten rijden :D .
Op grote delen van het GEN is dat helaas het geval gezien de NMBS zegt hiervoor te weinig geld te krijgen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Ardan »

Klopt deze GEN-kaart op wikipedia trouwens nog? http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RER-2009v2.png
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Suus »

Gisterenavond toch nog eens gekeken of er nog iets van een opening zou zijn vandaag en dat was. Verder niet zo heel interessant, al die topmannen, maar er zou ook een paar uur lang een pendeldienst rijden naar Neerpelt. Zodoende vanochtend toch maar de sportschoenen aangetrokken en met trein, treinbus, trein, trein, streekbus en de wandelwagen vanaf Budel-Schoot naar Hamont afgedaald. In 's-Hertogenbosch werd ik nog voorzien van een NS-paraplu die tijdens het wandelen goed van pas kwam, toch erg lief weer 8-)

Afbeelding
De partytent waarin de opening van het station werd gevierd. Een beetje een gierig feestje, want voor alle drankjes moest je zelf betalen. En snacks hadden ze ook niet.

Afbeelding
Het volledige station.

Afbeelding
Men had de nodige historie van het station bijelkaar gezocht op op een paar mooie posters opgehangen. Hier een korte tijdlijn.

Afbeelding
En hier het verschrikkelijke verhaal van de treinramp van Hamont tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Afbeelding
De dienstregeling van deze feestelijke dag.

Afbeelding
De pendeltrein uit Neerpelt is zojuist gearriveerd.

Afbeelding
Na een ritje van acht minuten naar Neerpelt staat de pendeltrein uit Hamont (links) nu naast de IR-trein naar Antwerpen-Centraal (rechts). Station Neerpelt is een grote puinhoop omdat ze een tunneltje onder het spoor aan het bouwen zijn, daarbij zijn spoor 1 en 2 volledig verdwenen in het gewoel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Ronald »

Zelfs een kaartautomaat. Goed bezig!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Heropening station Hamont

Bericht door Suus »

Hoho, het groene lampje was niet aan, dus hij deed het nog niet :wink:

Overigens zag ik in Neerpelt dat je de komende twee weken bij aankoop van een Go Pass 10 of een Rail Pass bij de kaartautomaat je een elfde rit cadeau krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten