Pagina 3 van 4

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 08:25
door Obus
Fraai foto's Bee, erg knap gedaan. Ik ben benieuwd wanneer het echte feestje begint, als de IR-trein uit Antwerpen doorgetrokken wordt naar Weert.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: di 08 apr 2014, 19:15
door ICE105
Ik denk dat de NMBS niet zo de behoefte heeft om te investeren in ATB. Het antwoord lijkt me dus dat het echte feestje nooit gaat beginnen.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: di 08 apr 2014, 20:55
door Busfoto.nl
Ik heb op de website van de provincie Limburg wel eens een onderzoekje gelezen over infra-aanpassingen voor de eventuele verlenging van de lijn naar Weert. Een van de zaken die werd voorgesteld was het geschikt maken van MW41 voor ATB. Megaveel geld.

Nergens heb ik de optie gezien die er mede voor gezorgd heeft dat Enschede - Gronau er uiteindelijk is gekomen: eilandbedrijf en een knip in Weert. Op het hele traject van Weert naar de Belgische grens Belgische spoorbeveiliging.

Het goederenvervoer op Weert - Budel stelt toch geen drol voor. Laat dat lekker aan vrachtwagens over.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: di 08 apr 2014, 20:56
door groningen
Er zijn geen baanvakken in Nederland meer die geen ATB hebben. In principe gaat het maar om een piepklein trajectje vanaf de aansluiting bij de Suffolkweg Zuid naar station Weert van grofweg 1 kilometer. Snelheid zal hier niet hoog zijn.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: di 08 apr 2014, 20:59
door Daniel
groningen schreef:Er zijn geen baanvakken in Nederland meer die geen ATB hebben.
Tussen Maastricht Randwijck en de grens ligt toch echt Belgische beveiliging en geen ATB. Is wel het enige ATB-loze grensbaanvak dat rechtstreeks aan het hoofdspoorwegnet gekoppeld is bij mijn weten.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: di 08 apr 2014, 21:03
door deadlock
groningen schreef:Er zijn geen baanvakken in Nederland meer die geen ATB hebben. In principe gaat het maar om een piepklein trajectje vanaf de aansluiting bij de Suffolkweg Zuid naar station Weert van grofweg 1 kilometer. Snelheid zal hier niet hoog zijn.
Nee, er zijn nog steeds trajecten waar VS-borden staan. Dat is dus dubbelsporig en niet dubbel enkelspoor.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: di 08 apr 2014, 21:13
door Ardan
deadlock schreef:Nee, er zijn nog steeds trajecten waar VS-borden staan. Dat is dus dubbelsporig en niet dubbel enkelspoor.
Zwolle-Olst bijvoorbeeld. Betekent dat dat er in de 'verkeerde' richting geen ATB is? Staan ook van die gele ruitborden.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: di 08 apr 2014, 21:28
door Gekko123
Het hoeft niet per sé te betekenen dat er op het linker spoor (Verkeerd Spoor) geen ATB aanwezig is. Het enige wat het geval is is dat het linkerspoor alleen bereden mag worden nadat de machinist een aanwijzing Verkeerd Spoor heeft ontvangen. De meeste dubbelsporige trajecten in Nederland zijn echter beveiligd alsof het dubbel Enkelspoor is. Dat wil dus zeggen dat beide sporen in beide richtingen op volle snelheid bereden kunnen worden met korte opvolgtijden.

Edit: wat beveiligingsmethodes door elkaar gehaald.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: di 08 apr 2014, 21:29
door Suus
In hoeverre is ATB nu een probleem eigenlijk? Een Break heeft ook geen ATB maar rijdt tussen Maastricht Randwijck en Maastricht ook gewoon tussen andere treinen door...

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: di 08 apr 2014, 21:30
door deadlock
Ardan schreef:
deadlock schreef:Nee, er zijn nog steeds trajecten waar VS-borden staan. Dat is dus dubbelsporig en niet dubbel enkelspoor.
Zwolle-Olst bijvoorbeeld. Betekent dat dat er in de 'verkeerde' richting geen ATB is? Staan ook van die gele ruitborden.
Tussen Zwolle en Olst vv zit op VS inderdaad geen ATB. Er staan ook duidelijk einde-ATB-borden op het linkerspoor.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: di 08 apr 2014, 21:39
door Wubbo
Wat op zich niet belangrijk is, want verkeerd spoor rijden mag sowieso niet. Daarbij is ATB niet eens een reden, dat de overwegen niet sluiten is belangrijker.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: di 08 apr 2014, 23:45
door Busfoto.nl
Zonder ATB of anderssoortig beveiligingssysteem een spoorlijn voor reizigersverkeer in gebruik nemen is in deze periode van veiligheidsdenken totaal ondenkbaar.

Wie klikt op dit linkje gaat naar het onderzoek over de te nemen inframaatregelen. Ik neem mijn eerdere woorden terug, de auteur geeft wel degelijk de mogelijkheid aan om het spoor te voorzien van een Belgische beveiliging (TBL1+, p.16). Reeds in Nederland toegelaten Belgische treinbeveiligingssystemen komen niet aan bod. Het scheelt ongeveer 1,3 ton per aangepast stel. Reken maar uit wat dat scheelt indien men de complete vloot MW41 hierdoor niet uit hoeft te rusten met ATB (12,5 miljoen)

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 00:57
door groningen
130.000 euro per treinstel is een absurd bedrag. Op zulke manieren hoeven we niet vaak meer op grensoverschrijdend verkeer te rekenen. Of er moet in Weert een geisoleerd derde spoor komen met een apart perron. Maar ja, dat zal aan de zuidzijde komen en voor zo ver ik weet heeft Weert alleen een noordelijke ingang. Dat viaduct over het water aan de westzijde moet dan ook verbreed worden.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: do 10 apr 2014, 12:39
door Bram
Wellicht een IC Antwerpen - Düsseldorf via Weert in de verre toekomst?

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: do 10 apr 2014, 12:59
door Busfoto.nl
? Drie verschillende landen, vervoersbedrijven, infrabeheerders en spoorbeveiligingen over een politiek gevoelige spoorlijn met weinig reizigerspotentieel. Hoe onhaalbaar wil je het maken Bram?

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: do 10 apr 2014, 13:11
door Hainje
Hij heeft het over de verre toekomst he! Je weet niet hoe de politieke verhoudingen er over 50 jaar bij liggen. :P

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: do 10 apr 2014, 13:56
door deadlock
Wubbo schreef:Wat op zich niet belangrijk is, want verkeerd spoor rijden mag sowieso niet. Daarbij is ATB niet eens een reden, dat de overwegen niet sluiten is belangrijker.
Toch werd dat t/m 2008 iedere dag gedaan, regelmatig de één na laatste trein gehad die VS naar Zwolle ging.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: do 10 apr 2014, 19:12
door IC140
De regel dat er niet meer Verkeerd Spoor gereden mag worden is dan ook vrij recent. Onderdeel van de veiligheidsgolf na het ongeluk bij Singelgracht.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: do 10 apr 2014, 22:22
door Wubbo
Volgens mij is het verbod op gepland verkeerd spoor rijden al van voor Singelgracht (ik meen een jaar of twee daarvoor).

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: do 10 apr 2014, 22:46
door Frans F
Moet ik nu concluderen dat we vele miljoenen in de vuilnisbak hebben gegooid met het uitrusten van baanvakken met dubbel enkelspoor of mag er bij verstoringen of werkzaamheden nog wel verkeerd spoor worden gereden?

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: do 10 apr 2014, 23:42
door Karl
Nee? Op dubbel enkelspoor rijdt je altijd de goede richting op?

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: do 10 apr 2014, 23:44
door deadlock
Karl schreef:Nee? Op dubbel enkelspoor rijdt je altijd de goede richting op?
Inderdaad. Links rijden is wat anders dan verkeerd spoor rijden.

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 17:21
door Wubbo
Frans F schreef:Moet ik nu concluderen dat we vele miljoenen in de vuilnisbak hebben gegooid met het uitrusten van baanvakken met dubbel enkelspoor of mag er bij verstoringen of werkzaamheden nog wel verkeerd spoor worden gereden?
Ik begrijp denk ik je vraag niet helemaal. Verkeerd spoor rijden komt alleen nog voor op Olst - Zwolle en Oldenzaal - Bad Bentheim (en op de Maliebaan maar daar is dat spoor formeel buiten exploitatie). Alleen op die baanvakken mag er dus niet meer over het linkerspoor gereden worden. Op alle andere baanvakken mag dat wel (zowel die met linkerspoorbeveiliging als die met dubbel-enkelspoorbeveiliging). Verkeerd spoor is dus niet hetzelfde als linkerspoor rijden!

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 20:51
door IC140
Toevoeging: Ook Roosendaal - Essen kent nog verkeerd spoor (maar daar is het dus juist rechts).

Re: Heropening station Hamont

Geplaatst: za 12 apr 2014, 01:18
door huibf
We dwalen af....