Pagina 1 van 2

Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 14:05
door Obus
Vanaf december dit jaar gaat er weer een rechtstreekse trein tussen Asd en Brussel-Zuid/Midi (FBMZ) rijden, de Benelux-Plus, die zal stoppen te Asd, Shl, Gv, Rtd, Bd, Antwerpen-Centraal, Mechelen, Brussel-Luchthaven, -Centraal en -Zuid. De Benelux-Plus zal 3 uur 16 min over het traject doen.

Tot mijn stomme verbazing is het echter sneller én goedkoper is om met de boemel tussen Roosendaal en Antwerpen-Centraal te reizen, vanuit welk Nederlands station dan ook. Asd - Essen duurt 1:34, Essen - FBMZ ook 1:34, in totaal 3:08, acht minuten sneller dan de Beneluxtrein. De reiziger moet dan drie keer overstappen, te Rotterdam, te Roosendaal en te Antwerpen-Centraal. Bovendien is de reiziger ook goedkoper uit: € 23,60 (met 40% korting op het NS-traject en Railpass, maar dat hebben de meeste mensen wel) in plaats van € 30,20 (ook met 40% korting op NS-traject).

Dit concluderende kan ik ook al het succes van de Benelux-plus voorspellen: de trein is een Fyra-light, maar het debacle wordt een Fyra-heavy!

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 14:11
door Suus
De Benelux gaat ook stoppen in Antwerpen-Berchem en Brussel-Noord en je mag gewoon een Railpass/Go Pass 1/10 gebruiken voor het gehele traject, als je niet uitstapt op Brussel-Nationaal hoef je geen Diabolo-toeslag te betalen.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 14:12
door Thom91
Asd - Essen is met ICD neem ik aan?

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 14:34
door Ronald
Ik dacht dat de Benelux vooralsnog via Roosendaal blijft rijden?

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 14:41
door Obus
Ronald schreef:Ik dacht dat de Benelux vooralsnog via Roosendaal blijft rijden?

Nee, vanaf december dit jaar gaat de Benelux-plusdienst in, dat is de gewone Benelux maar dan via HSL Rotterdam - Breda - Noorderkempen - Antwerpen en Diabolo.

Bee schreef:De Benelux gaat ook stoppen in Antwerpen-Berchem en Brussel-Noord en je mag gewoon een Railpass/Go Pass 1/10 gebruiken voor het gehele traject, als je niet uitstapt op Brussel-Nationaal hoef je geen Diabolo-toeslag te betalen.

Klopt, maar dan moet je over een langer traject de volle mep betalen. Roosendaal - Essen is immers veel minder ver dan Breda - Noorderkempen (het eerste station van B+ waar railpas mogelijk is).

Thom91 schreef:Asd - Essen is met ICD neem ik aan?

Klopt.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 14:45
door lint41
Obus schreef:
Ronald schreef:Ik dacht dat de Benelux vooralsnog via Roosendaal blijft rijden?

Nee, vanaf december dit jaar gaat de Benelux-plusdienst in, dat is de gewone Benelux maar dan via HSL Rotterdam - Breda - Noorderkempen - Antwerpen en Diabolo.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beneluxtrein
Eind 2016 dus, vanaf december dit jaar rijdt de Beneluxtrein wel weer door tot Amsterdam.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 14:52
door Thom91
Gaat dus nergens over dit topic.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 14:53
door Erno-BE
Waarom stopt dat ding niet in Noorderkempen?

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 14:54
door Ronald
Maar gaat de Benelux ook in Noorderkempen stoppen dan? Zo niet dan is gebruik van een Railpass pas mogelijk cq. nuttig vanaf Antwerpen-Centraal omdat je hoogstwaarschijnlijk geen kaartje tot Noorderkempen kan kopen dat niet via Antwerpen berekend wordt. (Hetzelfde als bijvoorbeeld een kaartje Oldenzaal-Bentheim Grens dat altijd via Hengelo wordt berekend).
Edit: inderdaad ja, vrij nutteloos topic tot nog toe.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 14:58
door Frans F
Ik ben begin deze week heen en terug met de Benelux van Roosendaal naar Antwerpen geweest. In beide richtingen was hij voor zo'n 80% leeg. Ik vraag me toch af wat de toekomst van deze trein is.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 15:01
door Hainje
Dat hangt natuurlijk ook van het tijdstip af waarop je gereisd hebt.
Al moet ik wel zeggen dat ik door de 120'-frequentie eerder naar alternatieven kijk. Een 60'-frequentie maakt de trein voor mij sowieso al een stuk aantrekkelijker en ik denk dat meer mensen hier zo over denken. Heb mij alleen niet voldoende in de materie verdiept om te weten of hier binnenkort verandering in gaat komen.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 15:08
door Ronald
Wat ik tot nu toe heb begrepen wordt het vanaf december a.s. een uurdienst met stops in Amsterdam Centraal, Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.
En het is nu vaak proppen in de trein op vrijdagavond om 17:53 uit Brussel.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 15:24
door Suus
Ik zie in drukte eigenlijk geen verschil tussen de oude Benelux en de nieuwe Benelux, op een aantal treinen na die drukker zijn geworden door de gaten die er op het eerste gezicht vrij willekeurig in zijn gevallen. De eerste trein uit Roosendaal rond kwart voor acht gaat met minstens 50% van de zitplaatsen gevuld de grens over.

De trein die op vrijdag om 17:53 uit Brussel vertrekt is sowieso berucht om zijn drukte, die heeft staanplaatsen tussen Brussel-Centraal en Dordrecht. Dat de trein daarna pas om 19:53 uit Brussel vertrekt helpt daar ook niet aan mee.

Ik constateer gelijk wel dat de Thalys nog nooit zo vol als tegenwoordig heeft gezeten, het kan goed zijn dat veel reizigers toch voor dat alternatief heeft gekozen vanwege comfort en reistijd.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 15:51
door Frans F
Ik heb het gevoel dat vooral de buitenlandse toeristen massaal zijn overgestapt op de HSL en dat speelt voornamelijk buiten de spitsuren en in het weekend.

Die trein van 17.53 op vrijdag uit Brussel zit vol met studenten, die is dus niet zo maatgevend voor de rest van de treinen.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 22:35
door Suus
Je stelt de vraag of de Benelux wel relevant is omdat hij in je eigen belevenis niet zo druk is. Andere forumgebruikers geven aan dat er drukke treinen tussen zitten waarmee de relevantie van de trein kan worden aangeduid. Dat jij het afdoet als niet-relevant omdat er "studenten" inzitten moet je zelf weten, maar studenten zijn ook reizigers...

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Vr 04 Apr 2014, 22:38
door deadlock
Frans F schreef:Ik heb het gevoel dat vooral de buitenlandse toeristen massaal zijn overgestapt op de HSL en dat speelt voornamelijk buiten de spitsuren en in het weekend.

Die trein van 17.53 op vrijdag uit Brussel zit vol met studenten, die is dus niet zo maatgevend voor de rest van de treinen.

Vanaf waar zit die vol met studenten en hoe kom je erbij dat als dat vanaf Brussel is dat je tegenwoordig "gratis" mag reizen in België op je SOV.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Za 05 Apr 2014, 08:53
door Erno-BE
Ben benieuwd waarom dat ding niet in Noorderkempen stopt.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Za 05 Apr 2014, 10:27
door marlies
Ook studenten die gratis reizen leveren inkomsten op trouwens. Sure, voor het grootste deel vanuit het budget van het ministerie van OCW, maar dat betekent niet dat het OV er niet op verdient. Anders was dat geld niet naar het OV gegaan en waren de belastingen marginaal lager geweest of was het weggepist aan andere overheidszaken.

Die herhaaldelijke klaagzang over al die cheap-ass studenten en scholieren die je mooie openbaar vervoer komen verpesten begint me een beetje de strot uit de komen om eerlijk te zijn. Is het je zelf niet gelukt een opleiding af te maken dat het je zo hoog zit?

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Za 05 Apr 2014, 10:53
door Suus
Erno-BE schreef:Ben benieuwd waarom dat ding niet in Noorderkempen stopt.

Een trein die niet langs een bepaald station rijdt kan er ook niet stoppen.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Za 05 Apr 2014, 11:12
door Obus
Dat is onzin bee, de Benelux-Plus rijdt vanaf dec. 2016 wel langs Noorderkempen, maar stopt er niet.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Za 05 Apr 2014, 11:31
door Suus
Dat moet je dat duidelijker aangeven, de discussie was namelijk verschoven naar de situatie voor aankomend jaar.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Za 05 Apr 2014, 11:38
door Frans F
deadlock schreef:Vanaf waar zit die vol met studenten en hoe kom je erbij dat als dat vanaf Brussel is dat je tegenwoordig "gratis" mag reizen in België op je SOV.

Waar heb ik beweerd dat je in België gratis mag reizen op je SOV-kaart?

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Za 05 Apr 2014, 11:40
door Frans F
Obus schreef:Dat is onzin bee, de Benelux-Plus rijdt vanaf dec. 2016 wel langs Noorderkempen, maar stopt er niet.

Dat blijft toch vreemd want met een stop in Noorderkempen kan de NMBS juist de losse treinen naar Noorderkempen uitsparen.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Za 05 Apr 2014, 11:46
door Frans F
Bee schreef:Dat jij het afdoet als niet-relevant omdat er "studenten" inzitten moet je zelf weten, maar studenten zijn ook reizigers...

Je begrijpt de opmerking niet. Het punt is dat dat studentenvervoer weekendvervoer is en dat het daarom alleen maar om een heel beperkt aantal treinen op vrijdagmiddag, zondagavond en maandagmorgen gaat. Die treinen zijn vol, maar niet maatgevend voor de gemiddelde bezetting van de treinen over de hele week gerekend.

De rest van de week zijn er tegenwoordig veel schrikbarend lege Benelux-treinen en dat zal vroeg of laat toch een financieel probleem worden als dat niet verbetert.

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Geplaatst: Za 05 Apr 2014, 12:33
door Meltrain
Een docent van mijn middelbare school reisde vier dagen per week tussen Antwerpen en Rotterdam en die zei dat de treinen elke dag vol zaten.
T/m 2009 was dit tenminste zo, hoe de situatie nu is, weet ik wat minder.