Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Berichtdoor Klaasje » Za 05 Apr 2014, 12:50

Obus schreef:Dat is onzin bee, de Benelux-Plus rijdt vanaf dec. 2016 wel langs Noorderkempen, maar stopt er niet.

Die gaat er wel stoppen vanaf dat moment. Dat is zeer duidelijk in diverse documenten terug te vinden.
Meltrain schreef:Een docent van mijn middelbare school reisde vier dagen per week tussen Antwerpen en Rotterdam en die zei dat de treinen elke dag vol zaten.
T/m 2009 was dit tenminste zo, hoe de situatie nu is, weet ik wat minder.

Wat natuurlijk meespeelt is dat de Benelux tot 2012 ook een rol in het binnenlandse IC-net vervulde. Het was namelijk de halfuursverdichting voor Roosendaal-Dordrecht. Daarnaast was het de snelste verbinding van Roosendaal door de Randstad heen naar Amsterdam wat het nu in de verste verte niet meer is. Sindsdien is er verder best wel wat veranderd. De Fyra is goedkoper geworden, Beneluxtrein is een tijdje weggeweest wat ongetwijfeld internationale reizigers heeft weggejaagd en de Thalys is goedkoper geworden. Daarbij vergeet ik nog de busverbindingen die meer aandacht hebben gekregen.

Bij elkaar opgeteld zijn dat heel wat nagels aan de doodskist van de business-case van de Benelux. En eigenlijk denk ik dat het niet veel beter wordt aangezien de Benelux een vrij trage verbinding zal worden/blijven. Leuke vergelijking: Amsterdam-Groningen is bijna net zo ver maar meer dan een uur korter reizen ondanks dat er nergens harder dan 140 km/h gereden wordt.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Berichtdoor marlies » Za 05 Apr 2014, 13:05

Tsja, vergeet ook niet dat los van de alternatieven op het spoor er ontzettend veel mensen uit de trein zijn gejaagd op die verbinding door het hele Fyra-debacle. Een weekendje Brussel zijn veel mensen geneigd nu ander vervoer te nemen waar ze een paar jaar geleden met de Beneluxtrein zouden zijn gegaan. Hetzelfde geldt voor pendelaars, de Benelux werd zonder pardon afgeschaft en de Fyra was duur en bleek ook nog eens onbetrouwbaar. Tsja, dan is de auto ineens zo gek nog niet.

Voor je die mensen weer terug hebt ben je wel even een aantal jaren verder.

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Berichtdoor ICE105 » Za 05 Apr 2014, 14:18

Klaasje schreef:
Obus schreef:Dat is onzin bee, de Benelux-Plus rijdt vanaf dec. 2016 wel langs Noorderkempen, maar stopt er niet.

Die gaat er wel stoppen vanaf dat moment. Dat is zeer duidelijk in diverse documenten terug te vinden.

Correct, de Antwerpen-Noorderkempen pendel komt dan te vervallen.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Berichtdoor Obus » Za 05 Apr 2014, 17:02

ICE105 schreef:
Klaasje schreef:
Obus schreef:Dat is onzin bee, de Benelux-Plus rijdt vanaf dec. 2016 wel langs Noorderkempen, maar stopt er niet.

Die gaat er wel stoppen vanaf dat moment. Dat is zeer duidelijk in diverse documenten terug te vinden.

Correct, de Antwerpen-Noorderkempen pendel komt dan te vervallen.

Dan zijn jullie beter geïnformeerd dan mij.
De mortuis nil nisi bene

Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Berichtdoor Klaasje » Za 05 Apr 2014, 23:38


Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Berichtdoor Frans F » Zo 06 Apr 2014, 09:11

Uit de brief is mij niet duidelijk of de route van de Benelux wordt beschreven of de stopplaatsen. Want als dat laatste het geval is zou de Benelux ook niet meer stoppen in Schiphol en Mechelen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Benelux-plus trager én duurder dan boemel

Berichtdoor Z2N » Zo 06 Apr 2014, 13:41

Net als de voormalige Benelux zal de Benelux-min ook stoppen te Schiphol en Mechelen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten