105 Citea Hybrid voor De Lijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

105 Citea Hybrid voor De Lijn

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 09 Apr 2014, 14:44

Het is al een keer eerder vermeld, maar nu is het type bekend van zowel VDL als van Van Hool. Ook welke bussen Iveco Bus zal gaan leveren. Sorry dat ik het hele artikel hier plaats, maar het geeft wel even een goed beeld wat er zal komen bij de Lijn.

______________________________________________________________________________

De Lijn mag van de Vlaamse regering 123 hybride bussen aankopen. Hierdoor vergroot het aantal hybride bussen van 79 tot 202. Grote winnaar is VDL Bus & Coach met de Citea SLF120 Hybrid.

In totaal mag VDL 105 Citea SLF120 Hybrid leveren. “Wij zijn bijzonder trots dat we weeral zoveel bussen voor De Lijn mogen bouwen. Het verkrijgen van een order met een dergelijk hoogwaardig innovatief karakter met betrekking tot het verbeteren van brandstofverbruik en het verminderen van schadelijke emissies, bewijst dat VDL met haar ontwikkelingen voorop in de markt loopt”, aldus Willem van der Leegte, supervisor VDL Bus & Coach Belgium.
De VDL Citea SLF-120 Hybrid is een nieuwe generatie serieel hybride bus. De voertuigen voor De Lijn zijn uitgerust met een serieel hybride systeem van Siemens (ELFA) en een 4,5 liter Euro 6 dieselmotor van Cummins. De achteras wordt aangedreven door een elektromotor waarbij de elektrische stroom ofwel afkomstig is uit het batterijpakket (er wordt dan zuiver elektrisch gereden) ofwel opgewekt wordt door de dieselgenerator.
Als de dieselmotor draait, worden tevens de batterijen bijgeladen. Daarnaast worden de batterijen ook opgeladen door recuperatie van de remenergie. Het batterijpakket kan voorzien in 17 kWh, zodat een vrij ruime elektrische autonomie bereikt kan worden. Dat wil zeggen dat over een vrij grote afstand 100% elektrisch gereden kan worden.
De hybride Citea’s voor De Lijn worden uitgerust met een start-stopsysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat de dieselmotor bij haltes of bij stilstand uitgeschakeld wordt en de bus volledig elektrisch wegrijdt. Dit betekent 0% uitstoot. Daarnaast wordt een aanzienlijke brandstofbesparing gerealiseerd. Zo’n 30 tot 35% minder vergeleken met een traditionele dieselbus.
Doordat het batterijpakket op het dak van de bus gemonteerd is en doordat het meergewicht beperkt blijft, zijn er nauwelijks consequenties voor de capaciteit. De hybride Citea’s voor De Lijn zijn uitgevoerd met 25 zitplaatsen en 5 klapstoelen. De totale capaciteit bedraagt 95 personen.
Daarnaast worden bij Van Hool 18 newA308Hyb besteld. Hiervan rijden er in Brugge al vijf stuks rond. Van Hool was na de toekenning van de gunning aan VDL naar de Raad van State gestapt om deze te laten vernietigen. De Raad heeft de vordering op 1 april jl. echter verworpen.
386 nieuwe bussen
De levering van deze 123 hybride bussen – totale prijs 38,2 miljoen euro – past in de aankoop van 386 milieuvriendelijke bussen, die begin 2013 goedgekeurd werd. Uit deze eerdere bestelling mogen we de eerste bussen binnenkort op de baan verwachten. Wat komt er zoal bij (opgelet, reeksnummers zijn nog onder voorbehoud!):

Drie elektrisch aangedreven newA308 (5598-5600) zullen in Brugge gaan rijden. De vijf waterstofbussen (newA330FC – 5601-5605) worden ingezet op de lijnen ten noorden van Antwerpen. Het vulstation in de Antwerpse haven is onlangs opgeleverd.

Het grootste lot vormen de 157 Iveco Crossway LE (5606-5762). Deze zullen verdeeld worden over Antwerpen (61), Vlaams-Brabant (49) en Limburg (47). Daarnaast krijgen deze entiteiten elk nog een Iveco als lesbus. In Brabant zal de reeks 3151-3186 (Van Hool A600) volledig vervangen worden.

De 27 VDL Citea SLF120 (5763-5789) komen in Gentbrugge terecht, waar ze de oudste Van Hool A300 gaan vervangen. Deze bussen zullen net als de Iveco streekbussen uitgerust worden met een FPT (Fiat Power Train) Cursor 9-motor.
Van Hool mag ook 27 newAG300 leveren (5790-5816). Deze gaan in West- (17) en Oost-Vlaanderen (10) de resterende Van Hool AG500 (reeks 3346-3367) en de AG300 (reeks 3410-3421) vervangen.
In Antwerpen is deze week de eerste van 41 VDL MidCity/Mercedes-Benz Sprinter geleverd. Deze vormen de reeks 5817-5857 en worden verdeeld over Antwerpen (7), Limburg (21) en West-Vlaanderen (13). In Limburg zullen deze de oudere Mercedes Sprinters gaan vervangen. In West-Vlaanderen zullen de laatste oude ProCity busjes het veld moeten ruimen.
De 105 Citea SLF120 Hybrid (5858-5962) zullen verdeeld worden over Antwerpen (22), Oost-Vlaanderen (30), Vlaams-Brabant (30) en West-Vlaanderen (23). In West-Vlaanderen zal het leeuwendeel naar Oostende gaan, om daar de Van Hool A300 af te lossen.
Tot slot gaan de 18 Van Hool newA308Hyb (5963-5980) naar Limburg (8) en West-Vlaanderen (10). In deze laatste entiteit vervangen ze de Van Hool A308 uit de reeks 3979-3985 en enkele exemplaren uit de reeks 4127-4138.

Bron
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op Wo 09 Apr 2014, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: 105 Citea Hybrid voor De Lijn

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 09 Apr 2014, 14:47

Even een apart bericht voor de samenvatting van wat er zal komen.

VDL

- 105 Citea SLF120 Hybrid
- 27 VDL Citea SLF120
- 41 VDL MidCity/Mercedes-Benz Sprinter

Van Hool

- 18 newA308Hyb
- 3 newA308E
- 5 newA330FC
- 27 newAG300

Iveco Bus

- 157 Iveco Crossway LE

Deze bussen zullen de oudste Van Hool A300, de Van Hool A308 uit de reeks 3979-3985 en enkele exemplaren uit de reeks 4127-4138, de resterende Van Hool AG500 (reeks 3346-3367) , de Van Hool AG300 (reeks 3410-3421), Van Hool A600 (reeks 3151-3186) en de laatste oude ProCity busjes vervangen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 105 Citea Hybrid voor De Lijn

Berichtdoor Frans F » Wo 09 Apr 2014, 15:44

Die newA308Hyb zijn in Brugge trouwens behoorlijk onhandig omdat ze nog kleiner zijn dan de gewone A308. Er zouden 65 man in moeten passen maar dat lukt alleen als je ze letterlijk stapelt. Ze hadden voor Brugge daarom beter kunnen gaan voor een kleine, volledige E-bus.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: 105 Citea Hybrid voor De Lijn

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 09 Apr 2014, 16:47

Ze zijn inderdaad korter (halve meter ongeveer), maar wie zegt dat ze dezelfde capaciteit hebben als de dieselversie? Volgens de folder van Van Hool hebben de A308 1 zitplaats meer dan de A308Hyb.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 105 Citea Hybrid voor De Lijn

Berichtdoor Frans F » Wo 09 Apr 2014, 20:28

Het aantal zitplaatsen is volgens VanHool 18 resp. 17. Alleen is dat voor Brugge niet zo relevant omdat het stadsvervoer er daar op is ingericht dat het overgrote deel van de reizigers moet staan. En dus gaat het vooral om de sta-ruimte.

Ik heb vorige week in Brugge in de Hyb gezeten (hij rijdt wel lekker en erg geruisloos) maar is voor Brugge echt te klein. Ze zijn wellicht bruikbaar in bijv. Roeselare of Lier maar niet in Brugge.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: 105 Citea Hybrid voor De Lijn

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 09 Apr 2014, 21:41

Je noemt nu stadsdiensten die worden gereden door pachters.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: 105 Citea Hybrid voor De Lijn

Berichtdoor Frans F » Wo 09 Apr 2014, 22:13

Ik bedoelde alleen te zeggen dat micro-busjes leuk zijn voor kleine provincieplaatsen maar niet voor 100.000+ steden.

Ik wist trouwens niet dat er ook stadsdiensten zijn aanbesteed. Bedankt voor die info, weer iets geleerd.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: 105 Citea Hybrid voor De Lijn

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 11 Apr 2014, 00:02

O.a. Turnhout, Lier en Roeselare zijn in handen van pachters. Het zijn er waarschijnlijk meer, maar ik moest ook even nakijken op de wiki bij de eerste 2 trouwens, maar van Turnhout wist ik het wel. Daarnaast zal de Lijn waarschijnlijk wel een reden hebben om er midibussen op die stadsdienst in te zetten.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten