Frankrijk bestelt te brede treinen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Wubbo » Wo 21 Mei 2014, 19:29

Frankrijk bestelt te brede treinen
Geplaatst op: woensdag 21 mei 2014 19:27
Laatst bijgewerkt: woensdag 21 mei 2014 19:29


Het Franse spoorbedrijf SNCF heeft 2000 treinen besteld die te breed blijken voor de perrons. Dat heeft de RFF, verantwoordelijk voor de exploitatie van het spoornet, toegegeven nadat Franse media over de vergissing hadden gepubliceerd.

De nieuwe treinen passen niet tussen de perrons in treinstations die meer dan vijftig jaar oud zijn. En dat geldt voor het merendeel van de 1200 stations in Frankrijk.
Lees verder

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Ronald » Wo 21 Mei 2014, 19:39

2000 treinen? Wat zijn ze daar van plan?

benza
Berichten: 164
Lid geworden op: Zo 15 Dec 2013, 09:35
Locatie: Leeuwarden (Friesland)

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor benza » Wo 21 Mei 2014, 19:57

Nou, het is een al bekende verhaal voor treinliefhebbers in Frankrijk; maar het komt nu in verband met een artikel in een bekende krant.

Het is niet zo slecht als het lijkt. De betreffende treinen rijden al in een paar regionen (Bombardier Regiolis).
En het modernisering van de perrons is iets die moet toch ooit komen. Nu moet het versneld. Het is al gebeurt in alle stations rond Parijs, en alle stations met TGV treinen.

Het is wel een fout, maar niet zo een enorme blamage.
Als iemand geinteresserd is heb ik een paar links, uiteraard in het Frans.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Ronald » Wo 21 Mei 2014, 20:05

Er komt zo zelfs een item in het NOS-Journaal over :-)

benza
Berichten: 164
Lid geworden op: Zo 15 Dec 2013, 09:35
Locatie: Leeuwarden (Friesland)

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor benza » Wo 21 Mei 2014, 20:13

Oh ik moet het zien :)
Een link (google translaten :))

http://verel.typepad.fr

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Z2N » Wo 21 Mei 2014, 20:19

Het gaat niet om 2000 treinstellen: het gaat om de 216 Regiolis-treinstellen en de 197 Regio2N-stellen, in totaal dus 413 treinstellen. Nog steeds geen 2000, maar met de opties die er nog zijn voor de beide treinstelsoorten kom je er al wel in de buurt. Verandert niets aan het feit dat dit een blunder van het hoogste niveau is.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Suus » Wo 21 Mei 2014, 20:20

Ronald schreef:2000 treinen? Wat zijn ze daar van plan?

Ik dacht dat eerst ook, maar het lijkt meerdere soorten treinen van verschillende fabrikanten te zijn die zich allemaal aan de nieuwe specificaties hebben gehouden.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Thom91 » Wo 21 Mei 2014, 20:31

Z2N schreef:Het gaat niet om 2000 treinstellen: het gaat om de 216 Regiolis-treinstellen en de 197 Regio2N-stellen, in totaal dus 413 treinstellen. Nog steeds geen 2000, maar met de opties die er nog zijn voor de beide treinstelsoorten kom je er al wel in de buurt. Verandert niets aan het feit dat dit een blunder van het hoogste niveau is.

Valt mee.

De treinen zijn aangepast aan het relatief nieuwe PVR in Frankrijk, maar de perrons zijn daar niet op aangepast. Zie het als een sneer naar de Ministers die ooit het besloten om SNCF & RFF te splitsen, waardoor volgens hun dit een gevolg is.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Z2N » Wo 21 Mei 2014, 20:48

Het lijkt toeval, maar precies morgen is er een grote manifestatie in Parijs tégen de voorgestelde fusie van RFF en de SNCF, die dat eufel had moeten verhelpen.

Overigens zie ik dat de SNCF precies vandaag onderstaand filmpje heeft geüpload op zijn YouTube-kanaal:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Frans F » Wo 21 Mei 2014, 20:54

In Frankrijk denkt men nog steeds dat als je incompetentie fuseert met incompetentie dat je er dan competentie voor terug krijgt.

Overigens is ProRail in Nederland ook bezig alle perrons aan te passen. Over kosten en overlast gesproken.

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Dennenboom » Wo 21 Mei 2014, 21:35

Voor IRM moesten ook perrons worden aangepast. Die waren in eerste instantie soms ook te breed. Toen hadden we nog alleen maar NS. Maar zover gaat het geheugen van de pers niet terug, de meeste journalisten van nu liepen toen nog in luiers.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor iljitsch » Wo 21 Mei 2014, 21:54

Ik ben benieuwd wanneer het journaal opent met de primeur dat de HTM te brede trams besteld heeft en nu overal in Den Haag sporen en perrons aangepast moeten worden...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Daniel » Wo 21 Mei 2014, 21:55

Da's niet echt een primeur meer, ze hebben het voor RandstadRail immers ook al moeten doen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Geert » Wo 21 Mei 2014, 22:35

Wanneer zulke zaken allemaal voorzien en begroot zijn is er ook niet zoveel aan de hand, soms moet je de infrastructuur nu eenmaal upgraden om met nieuwe voertuigen te rijden. Waren er hier in Nederland trouwens met SLT ook niet af en toe problemen met de uitklappende treden?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Z2N » Wo 21 Mei 2014, 22:59

Vergeet niet dat we hier hetzelfde feestje ook al gehad hebben: Toen Arriva in het noorden kwam rijden moesten er ook voor acht miljoen perrons aangepast worden, omdat de klaptreden tegen de perrons botsten.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

groningen
Berichten: 887
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor groningen » Do 22 Mei 2014, 00:25

Die klaptreden had men ook thuis kunnen laten. De Wadlopers had ze ook niet.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Suus » Do 22 Mei 2014, 00:26

Voor jou misschien wel, maar voor kinderwagens met van die kleine wieltjes zijn ze toch wel erg handig :wink:
Rame à l'approche

groningen
Berichten: 887
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor groningen » Do 22 Mei 2014, 01:03

Zo'n winkelwagen valt heus niet in een gat.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor iljitsch » Do 22 Mei 2014, 10:31

Vind het inderdaad nogal gezocht om alle perrons aan te passen alleen voor een paar kinderwagens. De meeste treinen hebben nog helemaal geen gelijkvloerse instap, dan is gelijkvloers maar een gat van 10 of 15 centimeter al een hele verbetering. Hoewel het wel kan zijn dat bij gelijkvloers instappen en gat tussen perron en trein gevaarlijker is.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Frans F » Do 22 Mei 2014, 11:50

groningen schreef:Die klaptreden had men ook thuis kunnen laten. De Wadlopers had ze ook niet.

Was een eis van de Provincie.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Michael » Do 22 Mei 2014, 11:51

iljitsch schreef:Ik ben benieuwd wanneer het journaal opent met de primeur dat de HTM te brede trams besteld heeft en nu overal in Den Haag sporen en perrons aangepast moeten worden...


En Rotterdam moest op sommige plaatsen ook sporen verder uit elkaar leggen ivm de komst van de Citadis trams
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Ronaldussen
Berichten: 3108
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor Ronaldussen » Do 22 Mei 2014, 13:43

iljitsch schreef:Vind het inderdaad nogal gezocht om alle perrons aan te passen alleen voor een paar kinderwagens.

Vergeet de rolstoelen niet en mensen die slecht ter been zijn en moeilijk een "gat" kunnen overbruggen of een trapje op kunnen.
*Doorfietsen maar*

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor iljitsch » Do 22 Mei 2014, 13:56

Dat zou een goed argument zijn als je erop kon rekenen dat alle treinen een gelijkvloerse instap hebben, maar dat is niet het geval dus als daar een VIRM ofzo aankomt zitten die mensen toch al met een probleem.

Het zou me overigens niks verbazen als het blijkt dat alle mensen die een rolstoel hebben en minstens 1 keer per jaar van de trein gebruik maken een nieuwe rolstoel geven die die 15 cm kan overbruggen goedkoper is dan de perrons aanpassen of zelfs het inbouwen en in bedrijf houden van die uitschuiftreden.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor marlies » Do 22 Mei 2014, 15:35

iljitsch schreef:Dat zou een goed argument zijn als je erop kon rekenen dat alle treinen een gelijkvloerse instap hebben, maar dat is niet het geval dus als daar een VIRM ofzo aankomt zitten die mensen toch al met een probleem.

Dan kan je eeuwig blijven doorgaan. We geven VIRM geen gelijkvloerse instap omdat er nog SGM en SLTs rijden die dat niet hebben. We geven SLT geen gelijkvloerse instap omdat er nog VIRMs rijden die dat niet hebben. We geven SNG geen gelijkvloerse instap omdat er nog SLTs rijden die dat niet hebben. En zo wordt het OV nooit toegankelijk* voor mensen die slecht ter been zijn.

*) ik vind ruim een dag van te voren de precieze treinreis doorgegeven moeten hebben zodat er als het goed is een pipo met een rijplank voor je staat, niet volledig toegankelijk te noemen.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Frankrijk bestelt te brede treinen

Berichtdoor iljitsch » Do 22 Mei 2014, 15:47

Dat is niet wat ik zeg. Het is prima om richting een gelijkvloerse instap te gaan, maar zolang de meeste treinen dat nog niet hebben lijkt het me onzinnig om stations alleen voor een paar SLTs om te gaan bouwen, dat kan wel een keer als er toch een verbouwing is, wat gezien de staat van de grote stations nooit lang op zich laat wachten.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast