Geen pendolino Brussel - Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Geen pendolino Brussel - Luxemburg

Berichtdoor Suus » Do 22 Mei 2014, 09:29

Geen pendolino naar Luxemburg
Er komt geen snelle kantelbaktrein, of pendolino, tussen Brussel, Luxemburg, Straatsburg en Bazel. De Zwitserse spoorwegmaatschappij heeft het project definitief geschrapt.

De pendolino tussen Brussel en Bazel werd drie jaar geleden aangekondigd voor 2016 of 2017. Twee jaar geleden bleek al dat hij langer op zich zou laten wachten en nu is het plan voor de snellere verbinding helemaal van de baan. Dat bericht L'Echo.

De Zwitserse spoorwegmaatschappij CFF heeft zich teruggetrokken en de drie partners uit België (NMBS), Frankrijk (SNCF) en Luxemburg (CFL) zien het niet zitten om het project te dragen zonder de Zwitsers.

De pendolino zou de reistijd tussen Brussel en Luxemburg teruggebracht hebben van ongeveer drie tot twee uur. Daarvoor was enkel een optimalisatie van de bestaande spoorlijn nodig, geen nieuwe hogesnelheidslijn. De techniek van de kantelbaktrein laat immers toe om sneller te rijden over conventionele sporen.
Bron: Brusselnieuws
Rame à l'approche

IC140
Berichten: 173
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Geen pendolino Brussel - Luxemburg

Berichtdoor IC140 » Vr 30 Mei 2014, 13:29

Zonde, het traject lijkt me er uitermate geschikt voor.

groningen
Berichten: 882
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Geen pendolino Brussel - Luxemburg

Berichtdoor groningen » Vr 30 Mei 2014, 16:18

Vergeleken met 1997 is de Eurocity tussen Brussel en Luxemburg 20 tot 30 minuten langzamer geworden. Tussen Luxemburg en Basel zelfs 30 minuten langzamer. Van 6 uur; Brussel 7.23 - Basel 13.39 tot nu 7.42 - 14.38. De snelste route is nu via Parijs; je meot in Parijs nog wel van Nord naar Gare de Lyon in 40 minuten met een reistijd van 5.30 uur.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Geen pendolino Brussel - Luxemburg

Berichtdoor Z2N » Vr 30 Mei 2014, 16:24

Het zou leuk zijn als er een (flink) aantal stops uit zou gaan binnen België, de EC Vauban heeft niet minder dan 13 stopplaatsen binnen België, waarvan alleen al vijf binnen Brussel. Binnen België rijdt die trein nooit langer dan 20 minuten tussen twee stations.. :N
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

groningen
Berichten: 882
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Geen pendolino Brussel - Luxemburg

Berichtdoor groningen » Vr 30 Mei 2014, 18:44

Vroeger stopte de EC alleen in Zuid, Noord, Quatier Leop (of zo iets), Namur, Arlon en Luxemburg. Nu heeft de trein 9 extra stopplaatsen in Belgie. In de ochtend rijdt een snelle trein naar Luxemburg, maar staat dan wel weer 11 minuten stil in Arlon. De trein naar Basel is gewoon ingeweven in de belgische tact van 1 uur.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1643
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen pendolino Brussel - Luxemburg

Berichtdoor Erno-BE » Vr 30 Mei 2014, 19:09

En die IC-stopplaatsen van met name tussen Namur en Arlon zijn gewoon veredelde dorpjes. Toch stoppen er IC's en EC's omdat de stoptreinen slechts om de 2 uur rijden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Geen pendolino Brussel - Luxemburg

Berichtdoor Suus » Vr 30 Mei 2014, 22:54

Het is jammer inderdaad. Er wordt op het moment veel Europees geld gepompt in de ombouw van spoorlijn 162 Namen - Luxemburg. De gehele lijn wordt opnieuw aangelegd, er komt een algemene snelheidsverhoging van 130 naar 160 voor normale treinen, op diverse plekken wordt de lijn omgelegd om snelheidsbeperkingen op te lossen en de stroomvoorziening wordt op termijn omgeschakeld van 3kV naar 25 kV. Een kantelbaktrein zou ideaal zijn geweest voor deze bochtige lijn en goed aansluiten bij de investering. Bovendien is Straatsburg - Brussel een OV-as die door de politiek gevraag wordt maar in de loop der jaren steeds slechter is geworden

Over de stopplaatsen van de intercity's is veel te zeggen, maar een gebied ontsluiten per trein waar bijna niemand woont (Luxemburg is de grootste provincie van België maar tegelijkertijd de provincie met het minste aantal inwoners) is lastig als je niet bij stations van kleine plaatsen wil stoppen. Overigens moet gezegd worden dat station Libramont voor de hoeveelheid inwoners erg goede cijfers neerzet omdat het een belangrijke draaischijf is in het OV-netwerk. Naast de reguliere intercity Brussel - Luxemburg heb je inderdaad nog internationale treinen (een langzame, een snellere), maar, en dat is minder bekend, er zijn ook nog een aantal snel-ic's die alleen stoppen in Brussel-Zuid, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Schuman, Brussel-Luxemburg, Namen, Libramont, Arlon en Luxemburg (zoek op Railtime bijvoorbeeld maar naar trein 4640 of 4614) die de afstand net onder de drie uur overbruggen.

Als je nu de IC Brussel - Luxemburg analyseert zijn er een aantal problemen vast te stellen: het vertrek uit Brussel duurt erg lang. Je bent een half uur door Brussel aan het slingeren voordat de trein echt de stad uit rijdt. Dan volgt meteen het tweede probleem, de eeuwigdurende verbouwing van de spoorlijn tussen Brussel en Ottignies. De werkzaamheden zorgen voor trage zones en vertragingen door het drukke verkeer zijn er aan de orde van de dag. De rijtijd is opzettelijk hoog ingeschat en wordt volgend jaar nog groter. Ten zuiden van Namen zijn er op twee of drie plekken grote enkelsporige stukken door het opnieuw aanleggen van de lijn. Daardoor wordt vertraging snel doorgegeven. Aan het vertrek van Brussel valt niet zo heel veel te doen, de andere problemen zijn van tijdelijke aard, waardoor je over een paar jaar toch aardig wat minuten van de IC Brussel - Luxemburg zou moeten kunnen strippen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1643
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Geen pendolino Brussel - Luxemburg

Berichtdoor Erno-BE » Vr 30 Mei 2014, 23:30

Verbindingsspoor tussen de lijn naar Charleroi en de lijn naar Namur doet wonderen. Scheelt een hoop reistijd tussen Bruxelles Central en Namur. Stoptreinen rijden via Schuman. Treinen uit het zuiden die nu in Schaerbeek eindigen, kunnen ook keren in Bruxelles Luxemburg, immers heeft het station 6 sporen.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast