Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Geplaatst: ma 07 jul 2014, 13:04
De reservering geldt voor twee treinen. Wel kost het ondertussen 4½€. Je betaald dus 9€, geen 16€.
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
Ik geef toe een slecht voorbeeld. Juist voor richting Bremen/Hamburg geldt een gereduceerd reserveringstarief.baladid schreef:De reservering geldt voor twee treinen. Wel kost het ondertussen 4½€. Je betaald dus 9€, geen 16€.
Volgens mij zijn er ook ontwikkelingen om op IC's die volledig parallel lopen met RE's reizigers met SWT en Landertickets ook toe te laten, zoals Leer-Oldenburg en in de toekomst Koblenz/Trier.Dennenboom schreef:Het vervelende is dat er kennelijk nog ruimte is voor dergelijke verhogingen. De treinen worden er in ieder geval niet veel leger door. Ook in de UK heb je een dergelijke ontwikkeling gezien en de spoorwegen vervoeren daar elk jaar weer meer mensen. In Duitsland wordt zo langzamerhand het verschil tussen Nahverkehr en Fernverkehr qua prijsstelling wel erg groot en zie je dat daar waar beide samen een aanbod vormen (bijv. Koblenz - Trier) Fernverkehr gaat verdwijnen.
Kun je dat motiveren?De IC's Emden-Düsseldorf en Dortmund-Kassel vervangen moeten worden door IRE's.
Nee, elke tweede reservering is gratis, mits je uiteraard de reis op een vervoerbewijs doet. Dat is al sinds mensenheugenis zo.Frans F schreef:En dan praat ik nog niet over de inmiddels absurde reserveringskosten. Van Amsterdam naar Hamburg betaal je omdat je moet overstappen voor een retour 4x €4 ofwel €16 extra voor een zitplaatsreservering.
Qua haltepatroon en commerciele snelheid zijn deze IC's niet veel beter dan de RE's terwijl ze wel een stuk diurder zijn. Tussem Dortmund en Kassel worden steeds meer IC's opgeheven wat al eej signaal is voor een geringe belangstelling.waldo79 schreef:Kun je dat motiveren?De IC's Emden-Düsseldorf en Dortmund-Kassel vervangen moeten worden door IRE's.
Ik denk ook dat de IC in Duitsland als product zijn langste tijd gehad, zeker gezien de groeiende concurrentie van de Fernbus. Hetzelfde als destijds met IR: de kosten zijn te hoog en het aantal reizigers dat over langere afstanden reist is vaak maar heel beperkt. Ik verwacht dat binnen 5 jaar een groot deel van de lijnen wordt omgezet in een IRE en enkele IC-lijnen met veel langeafstandsvervoer samen met de ICE worden ondergebracht in een nieuwe productformule voor langeafstandsvervoer.Dennenboom schreef:De IC-treinen bieden wel vaak verbindngen op langere afstanden aan doordat ze in het geval van de IC's vanuit Emden bijvoorbeeld doorrijden naar Koblenz - Luxemburg. Maar het aantal mensen dat daarvan gebruik maakt is te gering om deze verbindingen in de huidige vorm te handhaven. Voor de lokale reiziger is het alleen maar onhandig omdat je met een Nahverkehrskaartje niet in de IC mag. Voor Emden - Leer - Hannover is er overigens gekozen voor het openstellen van de IC voor NV reizigers. Dan zijn IC/NV samen weer een aanbod.
Vergeet het maar. Ik heb gisterenmiddag een retourtje Leipzig gekocht (met overstap in Hannover) en er wordt dus wel degelijk 4 x €4 door NS in rekening gebracht. Iedere keer overstappen is opnieuw kassa. Ik waag het er dus maar op zonder reservering want €16 is me wat al te gortig en na Hannover is de kans dat het vol is sowieso niet zo groot. Helaas is het met de Fernbus vanuit Nederland niet te doen naar Leipzig.Bee schreef: Nee, elke tweede reservering is gratis, mits je uiteraard de reis op een vervoerbewijs doet. Dat is al sinds mensenheugenis zo.
Tussen Norddeich Mole en Bremen ;-) Ook op het traject Emden Außenhafen—Emden geldt de regeling.Bee schreef:Tussen Emden en Bremen ja, niet tussen Bremen en Hannover!
Het zijn vooral de opgewaardeerde IR-treinen die steeds lastiger krijgen hoofd boven water te houden. Die treinen stoppen ook in gaten als Soest, Lippstadt, Warburg, Altenbeken, Cochem, Wittlich, Bulley, Andernach en Remagen. De Nederlandse IC is er niks bij.Frans F schreef:Ik denk ook dat de IC in Duitsland als product zijn langste tijd gehad, zeker gezien de groeiende concurrentie van de Fernbus. Hetzelfde als destijds met IR: de kosten zijn te hoog en het aantal reizigers dat over langere afstanden reist is vaak maar heel beperkt. Ik verwacht dat binnen 5 jaar een groot deel van de lijnen wordt omgezet in een IRE en enkele IC-lijnen met veel langeafstandsvervoer samen met de ICE worden ondergebracht in een nieuwe productformule voor langeafstandsvervoer.Dennenboom schreef:De IC-treinen bieden wel vaak verbindngen op langere afstanden aan doordat ze in het geval van de IC's vanuit Emden bijvoorbeeld doorrijden naar Koblenz - Luxemburg. Maar het aantal mensen dat daarvan gebruik maakt is te gering om deze verbindingen in de huidige vorm te handhaven. Voor de lokale reiziger is het alleen maar onhandig omdat je met een Nahverkehrskaartje niet in de IC mag. Voor Emden - Leer - Hannover is er overigens gekozen voor het openstellen van de IC voor NV reizigers. Dan zijn IC/NV samen weer een aanbod.