MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
De reservering geldt voor twee treinen. Wel kost het ondertussen 4½€. Je betaald dus 9€, geen 16€.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Op de website van NS Int. kost het vier euro met een maximum van acht euro. Bij het volgende punt staat dat als je tegen Europa Spezial tarief naar Duitsland reist, je aan de geselecteerde trein gebonden bent, met het advies om zitplaatsen te reserveren. Wat ik me afvraag: wat gebeurt er eigenlijk als je niet mee mag in de IC omdat alle plaatsen bezet zijn (je ticket valt onder Europa Spezial tarief)?
De mortuis nil nisi bene
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Je mag altijd mee, alleen moet je dan staan.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Ik geef toe een slecht voorbeeld. Juist voor richting Bremen/Hamburg geldt een gereduceerd reserveringstarief.baladid schreef:De reservering geldt voor twee treinen. Wel kost het ondertussen 4½€. Je betaald dus 9€, geen 16€.
Voor andere verbindingen met overstap is het wel 4x€4...
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 07 jul 2014, 13:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Nee, er worden ook treinen ontruimd... Maar dan kun je de Zugbindung laten opheffen en iedere andere trein pakken...
@FransF. Ik ook. 4½€ voor twee reserveringen per richting. Dus A'dam-Osnabrück en Osna-HH is samen 4½€. Retour nog eens 4½€. Dat is 9€.
@FransF. Ik ook. 4½€ voor twee reserveringen per richting. Dus A'dam-Osnabrück en Osna-HH is samen 4½€. Retour nog eens 4½€. Dat is 9€.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Zugbindung wordt alleen opgeheven als je een aansluiting mist of als er een trein uitvalt.
Als je niet gereserveerd hebt en hij is vol is het gewoon staan.
Als je niet gereserveerd hebt en hij is vol is het gewoon staan.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Dat schreef ik dan ook niet. De Zugbindung wordt opgeheven als de trein ontruimd wordt omdat er te veel mensen staan en jij daar de dupe van bent.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Volgens mij zijn er ook ontwikkelingen om op IC's die volledig parallel lopen met RE's reizigers met SWT en Landertickets ook toe te laten, zoals Leer-Oldenburg en in de toekomst Koblenz/Trier.Dennenboom schreef:Het vervelende is dat er kennelijk nog ruimte is voor dergelijke verhogingen. De treinen worden er in ieder geval niet veel leger door. Ook in de UK heb je een dergelijke ontwikkeling gezien en de spoorwegen vervoeren daar elk jaar weer meer mensen. In Duitsland wordt zo langzamerhand het verschil tussen Nahverkehr en Fernverkehr qua prijsstelling wel erg groot en zie je dat daar waar beide samen een aanbod vormen (bijv. Koblenz - Trier) Fernverkehr gaat verdwijnen.
Sowieso vind ik dat IC's en ICE's alleen op hoofdverbindingen moeten rijden en dat bijv. De IC's Emden-Düsseldorf en Dortmund-Kassel vervangen moeten worden door IRE's.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Kun je dat motiveren?De IC's Emden-Düsseldorf en Dortmund-Kassel vervangen moeten worden door IRE's.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Nee, elke tweede reservering is gratis, mits je uiteraard de reis op een vervoerbewijs doet. Dat is al sinds mensenheugenis zo.Frans F schreef:En dan praat ik nog niet over de inmiddels absurde reserveringskosten. Van Amsterdam naar Hamburg betaal je omdat je moet overstappen voor een retour 4x €4 ofwel €16 extra voor een zitplaatsreservering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Qua haltepatroon en commerciele snelheid zijn deze IC's niet veel beter dan de RE's terwijl ze wel een stuk diurder zijn. Tussem Dortmund en Kassel worden steeds meer IC's opgeheven wat al eej signaal is voor een geringe belangstelling.waldo79 schreef:Kun je dat motiveren?De IC's Emden-Düsseldorf en Dortmund-Kassel vervangen moeten worden door IRE's.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
De IC-treinen bieden wel vaak verbindngen op langere afstanden aan doordat ze in het geval van de IC's vanuit Emden bijvoorbeeld doorrijden naar Koblenz - Luxemburg. Maar het aantal mensen dat daarvan gebruik maakt is te gering om deze verbindingen in de huidige vorm te handhaven. Voor de lokale reiziger is het alleen maar onhandig omdat je met een Nahverkehrskaartje niet in de IC mag. Voor Emden - Leer - Hannover is er overigens gekozen voor het openstellen van de IC voor NV reizigers. Dan zijn IC/NV samen weer een aanbod.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Tussen Emden en Bremen ja, niet tussen Bremen en Hannover!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Voor de reizigers uit Hannover richting kust blijft het daarom ook handiger niet de IC-trein te nemen.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 08 jul 2014, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Ik denk ook dat de IC in Duitsland als product zijn langste tijd gehad, zeker gezien de groeiende concurrentie van de Fernbus. Hetzelfde als destijds met IR: de kosten zijn te hoog en het aantal reizigers dat over langere afstanden reist is vaak maar heel beperkt. Ik verwacht dat binnen 5 jaar een groot deel van de lijnen wordt omgezet in een IRE en enkele IC-lijnen met veel langeafstandsvervoer samen met de ICE worden ondergebracht in een nieuwe productformule voor langeafstandsvervoer.Dennenboom schreef:De IC-treinen bieden wel vaak verbindngen op langere afstanden aan doordat ze in het geval van de IC's vanuit Emden bijvoorbeeld doorrijden naar Koblenz - Luxemburg. Maar het aantal mensen dat daarvan gebruik maakt is te gering om deze verbindingen in de huidige vorm te handhaven. Voor de lokale reiziger is het alleen maar onhandig omdat je met een Nahverkehrskaartje niet in de IC mag. Voor Emden - Leer - Hannover is er overigens gekozen voor het openstellen van de IC voor NV reizigers. Dan zijn IC/NV samen weer een aanbod.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 08 jul 2014, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Vergeet het maar. Ik heb gisterenmiddag een retourtje Leipzig gekocht (met overstap in Hannover) en er wordt dus wel degelijk 4 x €4 door NS in rekening gebracht. Iedere keer overstappen is opnieuw kassa. Ik waag het er dus maar op zonder reservering want €16 is me wat al te gortig en na Hannover is de kans dat het vol is sowieso niet zo groot. Helaas is het met de Fernbus vanuit Nederland niet te doen naar Leipzig.Bee schreef: Nee, elke tweede reservering is gratis, mits je uiteraard de reis op een vervoerbewijs doet. Dat is al sinds mensenheugenis zo.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 08 jul 2014, 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Dan ben je afgezet door NS International, zie op hun site inderdaad ook dat die voor elke trein 4 euro reserveringskosten rekenen. Plan je de reis echter bij DB dan geldt wat Bee zegt, kijk maar...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Ik vermoed dit recentelijk is veranderd met de overgang van HiSpeed naar NS Internationaal.
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Tussen Norddeich Mole en Bremen ;-) Ook op het traject Emden Außenhafen—Emden geldt de regeling.Bee schreef:Tussen Emden en Bremen ja, niet tussen Bremen en Hannover!
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
Het zijn vooral de opgewaardeerde IR-treinen die steeds lastiger krijgen hoofd boven water te houden. Die treinen stoppen ook in gaten als Soest, Lippstadt, Warburg, Altenbeken, Cochem, Wittlich, Bulley, Andernach en Remagen. De Nederlandse IC is er niks bij.Frans F schreef:Ik denk ook dat de IC in Duitsland als product zijn langste tijd gehad, zeker gezien de groeiende concurrentie van de Fernbus. Hetzelfde als destijds met IR: de kosten zijn te hoog en het aantal reizigers dat over langere afstanden reist is vaak maar heel beperkt. Ik verwacht dat binnen 5 jaar een groot deel van de lijnen wordt omgezet in een IRE en enkele IC-lijnen met veel langeafstandsvervoer samen met de ICE worden ondergebracht in een nieuwe productformule voor langeafstandsvervoer.Dennenboom schreef:De IC-treinen bieden wel vaak verbindngen op langere afstanden aan doordat ze in het geval van de IC's vanuit Emden bijvoorbeeld doorrijden naar Koblenz - Luxemburg. Maar het aantal mensen dat daarvan gebruik maakt is te gering om deze verbindingen in de huidige vorm te handhaven. Voor de lokale reiziger is het alleen maar onhandig omdat je met een Nahverkehrskaartje niet in de IC mag. Voor Emden - Leer - Hannover is er overigens gekozen voor het openstellen van de IC voor NV reizigers. Dan zijn IC/NV samen weer een aanbod.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: MeinFernBus start busdienst tussen Groningen en Berlijn
IC is een formule die in Duitsland denk ik zijn langste tijd gehad heeft. De belangrijkste verbindingen zullen worden opgeplust tot ICx (ICE-achtige treindiensten) en de minder belangrijke gedegradeerd tot RE of een vergelijkbare productformule. Overigens is het comfort, de maximumsnelheid en de operationele snelheid van een RE vaak hoger dan een Nederlandse IC. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 120 gasten