Pagina 2 van 2

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: ma 28 jul 2014, 18:38
door Bakpapier
Voor parijs zou ik ook de thalys nemen. De bus is namelijk maar een paar euro goedkoper, hooguit een tientje. Maar het hangt er natuurlijk net vanaf wanneer je boekt etc.

En het vliegtuig is voor zo een superkorte afstand niet echt een optie, als er ook een thalys rijdt.

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: di 29 jul 2014, 10:39
door Timon91
Het is dan ook niet voor niets dat er maar weinig low-costmaatschappijen korte vluchten uitvoeren. Ook Ryanair vliegt bijvoorbeeld niet op London-Paris v.v. De meeste vluchten op zulke korte afstanden zullen gericht zijn op zakenreizigers en op reizigers met een aansluiting. Ik heb één keer in een vliegtuig van Amsterdam naar Paris gezeten, maar het was vrij duidelijk dat vrijwel iedereen een aansluiting had in Paris (mijzelf incluis) of er al een vlucht op had zitten.

Wat betreft de toekomst van nachttreinen ben ik matig gestemd. De CNL is duur, zeker als je kort van te voren een ticket koopt, en daarnaast duurt net zo lang of langer dan een busrit. De omweg van de huidige CNL Amsterdam-Praha/Warszawa/København werkt uiteraard niet mee. Naar Praha is een dagtrein 2 uur sneller, naar København scheelt het 4 uur en naar Warszawa scheelt het maar liefst 5 uur. De trein kan weliswaar heel goedkoop zijn met Europa Spezial of met een Spar-Night, maar dan moet je er wel op tijd bij zijn. Toch lijkt dit niet altijd een probleem te zijn. Nachttreinen in de Alpenlanden en van/naar Zwitserland (denk bijvoorbeeld aan Zürich/Bregens-Wien-Budapest of Zürich-Graz) zijn vaak goed gevuld, maar dat zal zeker ook met een gebrek aan low-cost vliegmaatschappijen te maken hebben die deze routes bedienen.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het er in pakweg 2020 voor staat met nachttreinverbindingen in Europa, ik hoop in ieder geval van harte dat de spoorwegmaatschappijen iets kunnen vinden om het aantrekkelijker te maken en in ieder geval een aantal verbindingen te behouden. Ik blijf het namelijk een mooie en comfortabele manier van reizen vinden, ik ben het in ieder geval na bijna 50 nachten in nachttreinen nog niet zat ;)

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 21:38
door sjohuvud
Ben 1x met de CNL geweest van Utrecht naar Kopenhagen. Hij kwam 45 minuten te laat aan, waardoor ik 45 minuten moest verspillen op Utrecht CS (dan maar liever op Schiphol rondhangen). De bedden waren niet comfortabel, er was geen WiFi (ok, dat is wel luxe), maar ook niet eens electriciteit om de laptop op te laden dus een film kijken van de harde schijf kon ook niet. Had ik wel een boek meegenomen, maar geen licht in de trein die sterk genoeg was om een boek te kunnen lezen. En dan stopt zo'n trein tig keer in de nacht en passagiers stappen in en uit, dus ik heb nauwelijks kunnen slapen, en kwam helemaal moe aan in Kopenhagen.

Daarnaast was het boeken van een kaartje niet echt goedkoop, en ook niet makkelijk. Volgens mij heb ik bijna 30 minuten over gedaan om achter te komen hoe ik zo'n kaartje moet kopen. En ik had geen printer, ze willen ook dat ik hem uitprinten. Met een code ophalen bij een automatische loket op het station... nee, dat wordt maar niet aangeboden. Dus maar naar het huis van een vriend om uit te printen.

Verbaasd me niet dat ze maar weinig klanten hebben.

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 21:47
door waldo79
Hmmm...de reis maakt onderdeel uit van de vakantie. Om daar nu zo over te zagen. In Rusland heb ik de wifi ook niet gemist en was het comfort in het algemeen beroerd. En die trip kostte 6,5 dag :)

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 22:45
door ICE105
sjohuvud schreef:Ben 1x met de CNL geweest van Utrecht naar Kopenhagen. (....) dus ik heb nauwelijks kunnen slapen, en kwam helemaal moe aan in Kopenhagen.
Je had een zitplaats of slaapstoel geboekt? Dat is de goedkoopste optie, maar dan kom je vrijwel niet aan slapen toe. Iets meer betalen voor een couchetteplek is het absoluut waard. Een single ligplaats is natuurlijk nog beter, maar ja dat is dan ook wel erg duur.

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: do 31 jul 2014, 01:09
door sjohuvud
waldo79 schreef:Hmmm...de reis maakt onderdeel uit van de vakantie. Om daar nu zo over te zagen. In Rusland heb ik de wifi ook niet gemist en was het comfort in het algemeen beroerd. En die trip kostte 6,5 dag :)
Voor mij was het geen vakantie, ik woon namelijk in Zuid-Zweden.
Je had een zitplaats of slaapstoel geboekt? Dat is de goedkoopste optie, maar dan kom je vrijwel niet aan slapen toe. Iets meer betalen voor een couchetteplek is het absoluut waard.
Ik had de couchette.

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: do 31 jul 2014, 10:24
door Bakpapier
Het hangt er maar net vanaf hoe goed je kunt slapen in een rijdend voertuig, ik zou er niet echt problemen mee hebben denk ik, maar ik wil inderdaad ook wel dan bijvoorbeeld licht hebben of electriciteit zodat ik me kan vermaken.

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: do 31 jul 2014, 11:29
door Stefan
Goed, ben zelf nog niet met de CNL mee geweest, maar de nachttreinen die ik mee heb gemaakt (laatste keer was in april, Budapest-Keleti - Boekarest) waren eigenlijk altijd wel prima vertoeven. Ik slaap altijd perfect in zo'n trein, maar moet wel zeggen dat ik altijd met bekenden in een couchette heb gelegen. :)

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: do 31 jul 2014, 11:30
door waldo79
In een couchette valt wel aardig te slapen, ja.

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: do 31 jul 2014, 11:43
door Frans F
waldo79 schreef:Hmmm...de reis maakt onderdeel uit van de vakantie. Om daar nu zo over te zagen. In Rusland heb ik de wifi ook niet gemist en was het comfort in het algemeen beroerd. En die trip kostte 6,5 dag :)
Door het hele jaar gerekend kan het nachtvervoer niet van low-cost vakantiegangers bestaan. Buiten de paar vakantiemaanden moet zo'n trein gewone langeafstandsreizigers trekken, zo niet dan vrees ik dat het binnenkort over en uit is.

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: do 31 jul 2014, 11:52
door waldo79
Dat was ook niet het punt wat ik wilde maken. Bovendien heb ik buiten West-Europa gereisd in een omgeving waarin die nachttrein de wezenlijke ontsluiting is voor een groot gebied. Dit vanwege de immense afstand en een gebrek aan vliegvelden en bruikbare wegen.

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: do 31 jul 2014, 11:53
door Frans F
sjohuvud schreef:De bedden waren niet comfortabel, er was geen WiFi (ok, dat is wel luxe), maar ook niet eens electriciteit om de laptop op te laden dus een film kijken van de harde schijf kon ook niet. Had ik wel een boek meegenomen, maar geen licht in de trein die sterk genoeg was om een boek te kunnen lezen.
Het probleem is dat het materieel in de nachttreinen sterk verouderd is en moderne voorzieningen er domweg niet zijn. Die klachten hoor ik van kennissen ook over de autoslaaptrein. Er wordt al jaren niets meer geinvesteerd, het oude materieel wordt opgereden en daarna?

Hetzelfde probleem speelt overigens bij de IC-rijtuigen in Duitsland. Wel een nieuw kleedje op de stoelen maar de elektrische installatie (reserveringssysteem, airco, omroep, verlichting, stopcontacten) is versleten en veelal meer defect dan werkend. Om over wifi maar helemaal te zwijgen.

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: do 31 jul 2014, 11:54
door Frans F
waldo79 schreef:Dat was ook niet het punt wat ik wilde maken. Bovendien heb ik buiten West-Europa gereisd in een omgeving waarin die nachttrein de wezenlijke ontsluiting is voor een groot gebied. Dit vanwege de immense afstand en een gebrek aan vliegvelden en bruikbare wegen.
OK, maar dat dat is een andere omgeving dan waar de CNL-treinen rijden.

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: do 31 jul 2014, 19:31
door waldo79
Europa is er minder geschikt voor. De relevante hoofdsteden liggen binnen 2 uur vliegen van Nederland. Er is genoeg aanbod van dagtreinen en het zijn doenbare afstanden per auto.

Re: CNL Amsterdam - Kopenhagen stopt eind 2014

Geplaatst: do 31 jul 2014, 22:02
door Vinny
Stefan schreef:Goed, ben zelf nog niet met de CNL mee geweest, maar de nachttreinen die ik mee heb gemaakt (laatste keer was in april, Budapest-Keleti - Boekarest) waren eigenlijk altijd wel prima vertoeven. Ik slaap altijd perfect in zo'n trein, maar moet wel zeggen dat ik altijd met bekenden in een couchette heb gelegen. :)
Wat ik heel erg gewaardeerd heb aan het reizen per nachttrein is dat je als vreemden de coupé binnenkomt en de volgende dag als vrienden de trein verlaat. Het is toch een bepaald soort van romantiek dat deze vervoerswijze met zich mee brengt. Ergens vind ik het jammer dat het een aflopende zaak is al heb ik er niet veel mee gereisd, één keer naar Wenen en een paar keer naar Zürich.