Pagina 1 van 2

Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: do 14 aug 2014, 13:32
door Z2N
"Problemen met Desiro-treinen onaanvaardbaar"

NMBS-baas Jo Cornu vindt de problemen met de Desiro-treinstellen onaanvaardbaar. Dat zegt hij in een interview met Knack. De treinen zouden gemiddeld om de 8.000 kilometer defecten vertonen. "En dat heeft natuurlijk een invloed op onze stiptheidscijfers," zegt Cornu. "In 35 procent van de gevallen dat een trein te laat is, heeft dat te maken met de onbetrouwbaarheid van het materiaal."
Van de 300 bestelde Desiro-stellen zijn er intussen al 200 geleverd. Maar volgens Cornu hebben die te vaak problemen met de voeding en met de deuren. De treinen hebben gemiddeld om de 8.000 kilometer panne, terwijl dat bij een gemiddelde trein pas na 30.000 kilometer voorkomt.

Bron en meer

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: do 14 aug 2014, 14:02
door Karl
Ehm, dit is het gehele artikel? Misschien een stukje inkorten in verband met copyright?

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: do 14 aug 2014, 14:05
door Z2N
Knip erin gedaan, 't is nog vroeg voor mij.. :')

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: do 14 aug 2014, 18:20
door Geert
De Belgische Fyra? En die Hollanders maar uitlachen... ;)

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: do 14 aug 2014, 18:41
door Ofyles2
Volgens mij is iedereen hier vergeten dat de SLT's niet berekend waren op de winter van 2009/10.

En dat nieuwe treinen tegenwoordig rijdende computers zijn.

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: do 14 aug 2014, 18:42
door Geert
Er waren in het begin inderdaad wat problemen bij SLT, maar die kinderziektes zijn toch allemaal verholpen? De Belgen krijgen de kinderziektes er blijkbaar nog niet uit...

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: do 14 aug 2014, 19:05
door Suus
Ik snap ook niet precies wat er aan de hand is eerlijk gezegd. De punctualiteitscijfers zijn al decennialang niet meer zo goed geweest als dit jaar. Aangezien er ondertussen al 200 van deze treinstellen over de Belgische sporen rijden hebben die treinen daar een behoorlijk grote invloed op. Op het Belgische forum zijn personeel en reizigers bovendien tevreden over de betrouwbaarheid en de rijkwaliteiten van het materieel. Kortom, wat er nu aan de hand is?

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: do 14 aug 2014, 23:41
door Ofyles2
Dhr. Cornu is door zijn dossiers heen en verzint een nieuwtje om personeel en klanten te wekken.

Een valse storingsmelding dus.

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: vr 15 aug 2014, 11:16
door Frans F
Alles wat Siemens en Bombardier de laatste 10 jaar aan treinen hebben gebouwd rijdt meer niet dan wel door storingen.
DB winkelt niet voor niets de laatste tijd bij Pesa en Alstom.

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: vr 15 aug 2014, 11:19
door Frans F
Ofyles2 schreef: En dat nieuwe treinen tegenwoordig rijdende computers zijn.
Dat geldt ook voor jouw TV.
Vind je het normaal als die het ook de helft van de tijd niet doet?

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: vr 15 aug 2014, 11:57
door Dagren
Frans F schreef:
Ofyles2 schreef: En dat nieuwe treinen tegenwoordig rijdende computers zijn.
Dat geldt ook voor jouw TV.
Vind je het normaal als die het ook de helft van de tijd niet doet?
De gemiddelde TV staat het grootste deel van zijn tijd stabiel en stil op een TV-meubel. Dat is wat minder storingsgevoelig.

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: vr 15 aug 2014, 19:31
door Frans F
Voor software maakt dat niets uit.

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: vr 15 aug 2014, 19:46
door lint41
Nee, en bovendien is een TV niet gemaakt om bij beweging te functioneren, en een trein wel. Deze vergelijking gaat dus redelijk mank. Het is natuurlijk niet normaal dat treinen de helft van de tijd stilstaan, maar het argument 'dat is te verwachten, want elektronica' vind ik wel erg makkelijk.

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: vr 15 aug 2014, 20:55
door Nitein-Repart
Frans F schreef:Alles wat Siemens en Bombardier de laatste 10 jaar aan treinen hebben gebouwd rijdt meer niet dan wel door storingen.
DB winkelt niet voor niets de laatste tijd bij Pesa en Alstom.
Volgens diverse bronnen schijnen Duitse auto's (oa audi, bmw, e mercedes) ook niet zo betrouwbaar zijn dus de Duitse treinen liggen hiermee in lijn.

Een bedrijf als Pesa of Skoda wil zich juist bewijzen door kwalitatief goede producten te leveren. De economie van Polen en Tsjechie alsmede de industrie groeit steeds meer naar de West-Europese landen toe. Hoop wel dat Pesa comfortabele stoelen in de treinen tussen Hagen-Warburg-Kassel plaatst.

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: vr 15 aug 2014, 21:07
door Michael 1988
Dus voortaan moeten volgens jouw beredenering vervoersmaatschappijen ook bussen en trams gaan kopen van bijvoorbeeld Solaris ;)?

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: vr 15 aug 2014, 21:44
door Nitein-Repart
Nee hoor. Solaris bussen functioneren verder wel goed in muenchen

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: za 16 aug 2014, 03:28
door Ofyles2
Frans F schreef:Alles wat Siemens en Bombardier de laatste 10 jaar aan treinen hebben gebouwd rijdt meer niet dan wel door storingen.
DB winkelt niet voor niets de laatste tijd bij Pesa en Alstom.
Ik vind Alstom de laatste jaren niet echt een wereldspeler, behoudens producten die voornamelijk aan voormalige kolonies en Zuid-Europa worden geleverd.

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: za 16 aug 2014, 11:57
door Meltrain
De grootste vloot Citadissen rijdt anders in mijn hometown. :wink:

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: za 16 aug 2014, 12:01
door ODRAIL
113 stuks om precies te zijn :wink: .

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: za 16 aug 2014, 13:43
door Suus
Dat is ook niet meer de grootste vloot Citadissen tegenwoordig, die eer gaat naar Île-de-France. Reken maar even mee

Op T2 rijden uit vier leveringen in totaal 76 trams.
Op T3a en T3b rijden uit twee leveringen 46 trams.
Op T7 rijden 19 trams
Voor T8 worden dit jaar 20 trams afgeleverd, de levering is twee maanden geleden begonnen.

Samen maakt dat 161 trams. Voor de verlenging van T3b de komende jaren zullen nog wel meer trams nodig zijn, evenals voor de geplande lijnen T9 en T10.

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: zo 17 aug 2014, 07:32
door Z2N
En eventueel zou je daar dan ook nog de Citadis Dualis-trams voor de Tram Express-lijnen bij meetellen, 38 voor de noordelijke lijn, 10 voor de westerlijke, 21 voor de zuiderlijke en dan ook nog een x aantal voor de verlenging van lijn 4.

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: zo 17 aug 2014, 12:09
door waldo79
Wat heeft dit met de Desiro te maken?

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: zo 17 aug 2014, 12:50
door Frans F
Erno-BE schreef:Hoop wel dat Pesa comfortabele stoelen in de treinen tussen Hagen-Warburg-Kassel plaatst.
De keuze voor de stoelen wordt normaliter door de klant bepaalt, niet door de fabrikant van de trein.
De enige eis is dat ze qua formaat passen.

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: zo 17 aug 2014, 12:52
door Frans F
Ofyles2 schreef: Ik vind Alstom de laatste jaren niet echt een wereldspeler, behoudens producten die voornamelijk aan voormalige kolonies en Zuid-Europa worden geleverd.
De Lint is een van de meeste verkochte treintypes van het laatste decennium.

Re: Problemen met Desiro-treinen NMBS

Geplaatst: zo 17 aug 2014, 12:53
door Frans F
Michael 1988 schreef:Dus voortaan moeten volgens jouw beredenering vervoersmaatschappijen ook bussen en trams gaan kopen van bijvoorbeeld Solaris ;)?
Ook dat gebeurt inmiddels op grote schaal in Duitsland.