Spoordienstregeling Duitsland 2015

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door ICE105 »

Als we het dan toch over het materieel van de EGP hebben. Doe mij dan maar deze dubbeldeksbus op rails.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Meltrain »

De netkaart van de EGP (Hanseatische Eisenbahn): http://www.egp-spnv.de/images/egp/Dokum ... EGPend.pdf

Uitsluitend tussen Neustadt (Dosse) en Kyritz (RB 73) wordt nog een redelijk frequente treindienst geboden (1x/uur op werkdagen), op de overige trajecten wordt maximaal eens per twee uur gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door julsteren »

Best wel triest eigenlijk :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Berk-24 »

Je kunt het ook van een andere kant zien. Verbussing zorgt voor nog lagere reizigersaantallen en die moderne Railbus heeft niet veel meer capaciteit dan een gelede bus. Het is een goedkoper exploitatiemiddel om het openbaar vervoer toch aantrekkelijk te houden. Een twee-uursdienst verdient niet de schoonheidsprijs, maar als de regio echt dunbevolkt is, is een uursdienst geen optie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door julsteren »

Hmm ja, en zo'n lijntje heeft eigenlijk ook best wel charme :)
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door groningen »

Best wel triest eigenlijk
Het lijken wel 3 eilandjes zonder verbinding met elkaar.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

Die verbinding wordt door andere vervoerders gedaan... Een kaart van alle Arriva-treinen in NL lijkt ook op meerdere eilandjes...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Kort geleden bekend gemaakt is dat er aanstaande zomer van 26 juni tot 10 juli en van 10 augustus tot 4 september elke nacht, behalve in nachten van zaterdag op zondag, een nachtelijke EuroCity gaat rijden tussen Hamburg Hbf en København H. De trein van Hamburg naar Kopenhagen rijdt onder het nummer 231 en de trein van Kopenhagen naar Hamburg rijdt onder het nummer 230. Tussen Fredericia en Kopenhagen wordt gereden in combinatie met een binnenlandse nachtintercity tussen Aarhus en het vliegveld van Kopenhagen. Voor een volledige lijst van alle tussenstations (allen in Denemarken) van dit treinpaar, zie onderaan dit bericht.

Deze trein zal vanwege het koppelen en ontkoppelen hoogstwaarschijnlijk gaan rijden met een of meerdere Deense intercitytreinstellen type IC3. De trein kan niet rijden gedurende de periode dat er in Denemarken werkzaamheden plaatsvinden. Liefhebbers die graag curieuze spoorlijnen berijden kunnen met deze trein wel hun hart op halen, want de trein rijdt geen rondje in Flensburg maar maakt gebruikt van de afsteek buiten Flensburg waar normaal geen reizigerstreinen rijden.

De trein stopt op de volgende stations:
Hamburg Hbf
Kolding
Frederica
Middelfart
Odense
Nyborg
Korsør
Slagelse
Sorø
Ringsted
Borup (alleen richting Kopenhagen)
Viby Sjælland (alleen richting Kopenhagen)
Roskilde
Trekroner (alleen richting Kopenhagen)
Hedehusene (alleen richting Kopenhagen)
Høje Taastrup
Valby
København H
Københavns Lufthavn (alleen richting Hamburg)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door deadlock »

Trekronor is echt een gehucht man :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door groningen »

Trekronor is echt een gehucht man
Daar zit de universiteit van Roskilde.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Ronald »

De verbinding vanuit Amsterdam naar Kopenhagen wordt ondanks de twee overstappen met deze trein zelfs 2,5 uur sneller dan met de voormalige CNL.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door deadlock »

groningen schreef:Daar zit de universiteit van Roskilde.
En er stapt nooit een hond in of uit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door groningen »

Het vreemde is dat dat station op 3 minuten van Roskilde en Hedehusene zit. Lijkt wel alsof het als een stoptrein rijdt daar. Overdag zijn er 8 treinen per uur; Holbaek en Ringsted naar het westen + 4 x Oesterport naar het oosten.

Hamburg Hbf 23:38
Kolding st 02:26 - 02:28
Fredericia st 02:45 - 02:57
Middelfart st 03:03 - 03:04
Odense st 03:40 - 03:42
Nyborg st 03:55 - 03:56
Korsoer st 04:09 - 04:10
Slagelse st 04:18 - 04:19
Soroe st 04:27 - 04:28
Ringsted st 04:36 - 04:37
Borup st 04:45 - 04:45
Viby Sjaelland st 04:50 - 04:51
Roskilde st 04:59 - 05:00
Trekroner st 05:03 - 05:03
Hedehusene st 05:07 - 05:08
Hoeje Taastrup st 05:12 - 05:13
Valby(Koebenhavn) 05:22 - 05:22
Koebenhavn H 05:37

Koebenhavns Lufthavn st 23:06
Koebenhavn H 23:19 - 23:28
Valby(Koebenhavn) 23:32 - 23:33
Hoeje Taastrup st 23:43 - 23:44
Roskilde st 23:51 - 23:52
Ringsted st 00:07 - 00:08
Soroe st 00:17 - 00:17
Slagelse st 00:25 - 00:26
Korsoer st 00:35 - 00:36
Nyborg st 00:49 - 00:50
Odense st 01:19 - 01:21
Middelfart st 01:44 - 01:45
Fredericia st 01:52 - 02:01
Kolding st 02:12 - 02:14
Hamburg Hbf 05:33

De weg terug is 30 minuten langzamer; onderweg zal wel de trein ergens stilstaan. Vraag blijft: wie heeft deze 2 treinen ontdekt. Zal wel ter compensatie van de nachttrein zijn afgeschaft half december vorig jaar. Je kunt nu uit Groningen nog om 19.22 vertrekken. Olso 16.52 (slechte aansluiting van bijna 3 uur wachten in Goteborg) en Stockholm 11.39.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Update: de inzet van de nieuwe PESA LINK-treinstellen tussen Regensburg en Cheb door de Regentalbahn gaat niet door.

De twaalf door de Poolse fabrikant PESA Bydgoszcz reeds gebouwde voertuigen worden niet afgenomen, vermoedelijk vanwege te grote problemen met de Duitse toelating. De Regentalbahn heeft nu besloten alsnog nieuwe Alstom Lint 41's te bestellen die in de loop van 2016 worden afgeleverd.

Bron: http://laenderbahn.com/de/presse/presse ... hjahr-2016

De vraag is wat dit gaat betekenen voor andere contracten voor de PESA Link in Duitsland, waaronder treinen voor de NEG in Brandenburg (9 stuks) en het raamcontract van 440 treinstellen voor DB Regio waaruit nu treinstellen voor het Sauerland-Netz (36 stuks), de Dreieich-Bahn (9 stuks) en het Dieselnetz Allgäu (26 stuks) zijn afgeroepen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Visgraatmodel »

Wat gaat er nu gebeuren met de twaalf treinen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Geen idee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Na meerdere maanden met een nooddienstregeling voortgeploeterd te hebben neemt Vlexx, op één trein na, eindelijk op 2 maart de volledige dienstregeling op. Al vanaf de eerste dag had Vlexx, die de concessie Dieselnetz Südwest Deutschland Lös 2 (Frankfurt - Mainz - Saarbrücken, Mainz - Alzey - Kirchheimbolanden) rijdt, te maken met een ernstig personeelsgebrek dat slechts stukje bij beetje werd verholpen. Door de grote drukte ontstonden veel vertragingen en werden veel reizigers weggepest. Een brug die op instorten staat zorgde daarentegen wel voor veel nieuwe reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door groningen »

Het komt wel vaker voor in Duitsland dat een nieuwe vervoerder moeilijkheden heeft bij het opstarten. Tussen Koeln en Trier + Muenchen en Salzburg. Het is leuk dat Vlexx zich een termijn van bijna 2 maanden gaf om de problemen op te lossen. Of dat in Nederland acceptabel is weet ik natuurlijk niet. Ik denk dan aan Veolia met zijn Wadlopers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Vanwege de jarenlange problemen met te drukke grensoverschrijdende treinen tussen Duitsland en Denemarken is dit jaar vanaf 14 juni tot 31 augustus een reservering verplicht voor alle EC en ICE-treinen tussen deze twee landen. Voor binnenlandse reizen zijn reserveringen niet verplicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door waldo79 »

Het lijkt me sterk dat zo'n maatregel effectief is :X
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Z2N »

Misschien ben ik wel zo dom, maar is het niet gewoon makkelijker en beter voor iedereen om extra treinen in te zetten? Er zijn 20 van die diesel ICE-stellen, dus dat mag het probleem niet wezen...
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Het is inderdaad een domme oplossing helaas en ik verwacht helaas niet dat probleem de komende jaren beter.

Slechts 13 van de ICE-TD treinstellen zijn uitgerust met een Denemarkenpakket. Drie treinstellen zijn afgekeurd voor inzet vanwege het ontbreken van de kantelbakinstallatie, één treinstel is afgevoerd nadat het in een werkplaats van een hefinstallatie was gevallen, één treinstel is niet compleet vanwege een bakwissel. Twee treinstellen staan buiten dienst en zijn nog uitgerust met een Zwitserlandpakket.

Wat betreft die kantelbakinstallatie: Voor toelating zonder kantelbakinstallatie zijn proefritten geweest. Helaas ontspoorde deze trein tijdens een van de eerste ritten met 160 kilometer per uur in de nabijheid van station Haste. Op basis daarvan zijn de proeven stopgezet en is er uiteindelijk ook geen toelating gekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Ronald »

Betreft het de route via Flensburg of via Puttgarden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Beide routes.

Edit: trouwens niet voor de IC's Flensburg - Kopenhagen die beginnen/eindigen in Flensburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Bee schreef:Het splitsen en combineren in Trier Hbf van de RE1 Koblenz - Saarbrücken en de RE11 Koblenz - Luxembourg wordt vanwege onduidelijke technische redenen uitgesteld tot maart 2015. Tot die tijd zullen CFL en DB Regio een snelle cross-platformoverstap aanbieden op Trier Hbf. Beide vervoerders zullen wel zoveel mogelijk de voor deze verbinding nieuwe treinstellen inzetten.
De benodigde toestemming hiervoor schijnt eindelijk binnen te zijn en dus gaat men vanaf aanstaande zondag eindelijk splitsen en combineren in Trier Hbf. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten