Spoordienstregeling Duitsland 2015

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Ik heb bij Rheinland-Pfalz meer informatie toegevoegd over de aanbesteding van het Lahn-Eifel-Bahn-netwerk en nieuwe informatie over de spoorlijn Bullay - Traben-Trabach toegevoegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Ik heb nog meer regionale informatie toegevoegd.

Bij Schleswig-Holstein heb ik meer informatie over nieuw materieel toegevoegd, ook gaat Nordbahn twee lijnen rijden.

In Mecklenburg-Vorpommern is de RE6 aanbesteed, hier gaat DB met nieuw materieel rijden.

In Sachsen gaat Trilex het verkeer tussen Dresden enerzijds en Görlitz en Zittau anderzijds uitvoeren. Voorheen was dat DB Regio.

In Niedersachsen heeft de introductie van nog meer Lint in de regio Braunschweig te maken met een aanbesteding. De volledige details zijn in de startpost verwerkt.

In de driehoek Hessen, Rheinland-Pfalz en Nordrhein-Westfalen gaat een behoorlijk netwerk aan lijnen over naar de Hessische Landesbahn. Ik heb nu alle informatie over deze lijnen onder het kopje Nordrhein-Westfalen geplaatst.

Op de S-Bahn van Frankfurt wordt op vier lijnen nieuw materieel geïntroduceerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

Puik werk.

Twee opmerkingen nog (niet lullig bedoeld):
De veranderingen in de drielandenhoek gaan voor een groot deel pas in 2016 (ik bedoel dus december 2015) gebeuren. 2015 zullen nieuwe vervoerers rijden, maar de dienstregelingen nog veelal de oude blijven. De doorkoppelingen komen ook pas december 2015.
De S-Bahn in Frankfurt rijdt al gedeeltelijk met het nieuwe materieel
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

baladid schreef:Frankfurt-Mannheim gaat naar DB Regio Südwest, daarmee zullen de Silberlinge daar verleden tijd zijn.
Dat zal pas later gebeuren, in december 2017. Op de lijnen Mannheim - Biblis - Frankfurt en Mannheim/Heidelberg - Darmstadt - Frankfurt zullen dan Twindexx-treinstellen of trek/duw-stammen gaan rijden (de exacte details zijn nog niet bekend want de bestelling is nog niet geplaatst, maar vanwege het geplande vleugelconcept ligt de keuze voor treinstellen in de lijn der verwachting).
De veranderingen in de drielandenhoek gaan voor een groot deel pas in 2016 (ik bedoel dus december 2015) gebeuren. 2015 zullen nieuwe vervoerers rijden, maar de dienstregelingen nog veelal de oude blijven. De doorkoppelingen komen ook pas december 2015.
Ik krijg heel veel tegenstrijdige informatie op het internet dus ik weet niet zo heel goed wat ik er van moet maken. Eerst omdat de vervoerderswissel eigenlijk pas in de zomer van 2015 zou zijn maar toch een half jaar is vervroegd en daarna is er onduidelijkheid gestaan of de dienstregelingswijzigingen ook naar voren kwamen. Begrijpen doe ik de wijziging rondom Au sowieso niet, want men heeft daar net het station helemaal opgeknapt zodat alle (krappe) overstappen behalve naar Limburg cross-platform op het eilandperron mogelijk zijn en nu moet er dus weer voor meer verbindingen van perron gewisseld gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

Volgens mij is dit de stand van zaken:
http://siegerland-forum.forumprofi.de/r ... t2549.html
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Duidelijk verhaal, men heeft er bij de aanbesteding een beetje een rommeltje van gemaakt en men heeft dat nu met kunstgrepen geprobeerd te verhelpen. Heel benieuwd hoe lang de Vectus-treinstellen nog in hun huidige kleurtjes rondrijden bij hun nieuwe eigenaar en ik ben al helemaal benieuwd waar de HLB denkt die RegioShuttles vandaan te toveren :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

Volgens mij worden een paar bij ODEG in Brandenburg vrij...
Het wordt nog een mooi zooitje daar...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Ronald »

Kleine aanvulling voor Hessen: vanaf zomer 2015 is de heropening van het traject Korbach-Frankenberg (Eder) voorzien. Er zal de hele week 1x per 2 uur door DB/Kurhessenbahn tussen Brilon Stadt, Korbach, Frankenberg en Marburg (Lahn) gereden gaan worden. Tussen Korbach en Frankenberg worden zes nieuwe haltes geopend.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Ik had hem al op http://reaktivierungen.spnv-deutschland.de/2015.htm zien staan, maar die site wist de datum nog niet. Ik zal het binnenkort aanpassen :)

Edit: is gebeurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Naar aanleiding van een aantal vragen die ik nog open had staan over de komst van Vlexx in Rheinland-Pfalz heb ik bij die deelstaat nu een uitgebreider verhaal over de nieuwe dienstregeling op de Nahetalbahn Mainz - Saarbrücken geschreven. Naast de komt van drie nieuwe stations door een nieuwe zijtak naar Baumholder zal er namelijk ook een station gesloten worden in december.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

Dat met een nieuw design gaat ook in Baden-Württemberg gebeuren. Over een aantal jaar moeten alle treinen daar dit design hebben:
Afbeelding
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door regenmaker »

Is het niet makkelijk om een overzichtspagina te maken op de wiki voor de Duitse spoorwegen, zodat de dienstregeling makkelijk aangepast kan worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Nitein-Repart »

baladid schreef:Dat met een nieuw design gaat ook in Baden-Württemberg gebeuren. Over een aantal jaar moeten alle treinen daar dit design hebben:
Ziet er wel strak uit.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 22 sep 2014, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Het is een slechte foto, maar op het internet kon ik niet zo snel iets beters vinden en dit is het beste wat ik er zelf van heb kunnen maken, maar dit zijn dus de nieuwe Flirt-treinen voor DB Regio in Rheinland-Pfalz. De uiteindes van de trein zijn voorzien van dit driehoekenpatroon, de rest van de trein is helemaal wit.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Jef400 »

Maar wil elke deelstaat haar eigen uniforme huisstijl op haar spoorlijnen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Nee, voor de meeste opdrachtgevers* zijn logo's op de voertuigen nog altijd voldoende, maar in sommige regio's wil men met het instellen van een meer of minder uniforme huisstijl het OV meer eenheid laten uitstralen. De huisstijl in Rheinland-Pfalz is echter niet zo strak als in Baden-Württemberg waar alle OV-voertuigen hetzelfde eruit moeten gaan zien, maar dat er iets met driehoekjes, witte treinen en grijze deurposten wordt geëist lijkt voor de hand te liggen, gezien de huisstijl van de lading treinen die Alstom en Stadler aan Vlexx en DB Regio afleveren voor inzet vanaf eind dit jaar .

* Een opdrachtgever kan zijn een deelstaat, een instituut van een deelstaat, een verkeersverbond of een samenwerkingsverband van meerdere verkeersverbonden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Ardan »

Ik krijg de indruk dat het nu alleen nog maar erger een grote kleurenkermis aan het worden is.
Een paar jaar terug zag ik in NRW treinen rondrijden met een RRX-huisstijl, iets waarvan ik denk dat het iets moest worden als het R-Net bij ons. Leek er ook aardig op. Is daar nog iets van terecht gekomen?
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Aking »

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Ik heb een kleine aanpassing gedaan aan de informatie voor Rheinland-Pfalz. Het klantentijdschrift voor ov-reizigers in Rheinland-Pfalz schreef namelijk dat de Regionalbahn tussen Kirn en Baumholder het nieuwe nummer RB34 krijgt, in plaats van dat er twee treindiensten onder het nummer RB33 gaan rijden. Geen identieke situatie van overlappende treindiensten als met de RB33 van Nordrhein-Westfalen dus. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Het verhaal van Rheinland-Pfalz blijkt nog een stuk uitgebreider te zijn, dus ga ik dat binnenkort andermaal maar herschrijven want er gebeurd daar echt heel erg veel, maar tot die tijd kan ik jullie alvast blij maken met de nieuwe lijnennetkaart van Rheinland-Pfalz: http://www.der-takt.de/uploads/tx_dbart ... e_2015.pdf :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

In Nordrhein-Westfalen gebeurt er van alles op de spoorlijn tussen Bonn Hbf en Euskirchen. Hierover is nu meer te lezen in de startpost. Met de wijzigingen van Rheinland-Pfalz ben ik nog bezig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door IC140 »

Timon91 schreef: ...
De eerste IC uit Amsterdam naar Berlijn zal van maandag tot zaterdag al om 5:01 uit Amsterdam vertrekken. Deze trein rijdt op dit moment tussen Bad Bentheim en Berlijn. Om deze trein mogelijk te maken vervalt de trein van 19:01 van Amsterdam naar Bad Bentheim, deze wordt in Nederland door een binnenlandse trein vervangen.
Beter, zeker na het vervallen van het nodige nachttreinverkeer geeft dit meer mogelijkheden overdag richting Tsjechië, Polen en Denemarken :) Begrijp ik het ook goed dat er een dagelijkse IC Amsterdam-Hengelo komt ter vervanging van die laatste trein? En hoe zit het de andere kant op? De IC Berlin treinen rijden nu sinds de opening van de Hanzelijn los van de binnenlandse IC dienst richting Enschede (wat in mijn ogen wel beter is).
De andere kant op blijft grotendeels hetzelfde. 242 op zondag (Bh 8:44 - Asd 11:00) vervalt en wordt vervangen door trein 244 op maandag (Bh 7:44 - Asd 10:00).

Wel zit er nog een andere verbetering in de IC Berlijn-dienstregeling. Trein 241 op zaterdag (Asd 17:00 - Bh 19:16) rijdt van april t/m oktober door naar Hann (21:18) en trein 240 op zondag (Bh 10:44 - Asd 13:00) start in deze periode in Hann (8:40).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Dat laatste is goed nieuws :)

Voor de liefhebber, de tijden van de dienstregeling 2015 zijn nu te vinden in de reisplanner van bahn.de :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door michiel71 »

Bee schreef:Voor de liefhebber, de tijden van de dienstregeling 2015 zijn nu te vinden in de reisplanner van bahn.de :)
Vandaag is op de reisplanner alleen de dienstregeling van 2014 te zien...

Helaas kan de elektronische reisinformatie momenteel alleen informatie van 15.12.13 tot en met 13.12.14 geven. Hartelijk dank voor uw begrip.


Hinweis
Tickets für Fahrten nach dem Fahrplanwechsel (ab 14.12.2014) können Sie ab dem 14.10.2014 buchen.


http://reiseauskunft.bahn.de
Laatst gewijzigd door michiel71 op ma 13 okt 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

De treinen staan er sinds afgelopen nacht in, zie bijvoorbeeld de nieuwe IC 245. Het zoeken naar tickets kan pas vanaf middernacht in de nacht van woensdag op donderdag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten