Railjets in Duitsland en omliggende landen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1643
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Railjets in Duitsland en omliggende landen

Berichtdoor Erno-BE » Do 28 Aug 2014, 20:58

Karl schreef:Wat is het verschil tussen RJ en een IC, stopt de laatste vaker? Of is daar geen toeslag verschuldigd? Wel slim van de Tsjechen om een in Oostenrijk bewezen concept uit te rollen.

Een RJ is een soort ICE van Oostenrijk, echter niet echt een hogesnelheidstrein, maar qua comfort en stationsbediening wel te vergelijken. Tussen Muenchen en Salzburg rijdt iedere twee uur een Railjet die in Muenchen Ost of Rosenheim of nergens stopt en iedere twee uur een IC/EC die zowel in Muenchen Ost, Rosenheim, Priem am Chiemsee, Traunstein als Freilassing stopt en dus een stuk trager is. Tussen Salzburg en Innsbruck rijden Railjets non-stop, terwijl een IC/EC ook in Kufstein en Worgl stopt.

Deze discussie is afgesplitst uit Spoordienstregeling Duitsland 2015

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor Zugführer » Do 28 Aug 2014, 21:05

Wanneer is iets wel een hogesnelheidstrein dan? De railjets kunnen 230 km per uur, daar kunnen we in Nederland alleen maar van dromen ;)
(En dat rijden ze overigens ook in passagierdienst, als we deze foto mogen geloven)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor Suus » Do 28 Aug 2014, 22:14

Bij de Railjet is de snelheid vooral een middel om een dienstregelingsconcept te kunnen realiseren, te weten het 1-2-3 concept. De dienstregeling in Oostenrijk wordt gebaseerd op knopen op de hoofdstations van de grote steden. Tussen deze grote knopen moet de Railjet elke keer in ongeveer een uur van knoop naar knoop rijden. Daarop worden grote investeringen in het netwerk gedaan, zoals de grootschalige uitbouw van de Westbahn-spoorlijn (niet te verwarren met de eerste Oostenrijkse open-access reizigersvervoerder die ook Westbahn heet).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11919
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor Geert » Do 28 Aug 2014, 22:46

Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor waldo79 » Do 28 Aug 2014, 23:18

Snel rijden heeft enkel zin wanneer je er op je totale reis tijdwinst mee kunt halen. Als de dienstregeling en infra rondom de snelle geoptimaliseerd is, kan het prettig zijn 8-) Mooi dat het in Oostenrijk goed uitpakt.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3231
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor Ronald » Do 28 Aug 2014, 23:32

Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)

Wat ik ook mooi vind is dat ze (in ieder geval in Tirol) met Verbundtickets te gebruiken zijn. Een OV-weekkaart voor de VVT Tirol (€56.60) is gewoon in de Railjet geldig :-)

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor Thom91 » Vr 29 Aug 2014, 00:13

Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)

Tweede klas viel mij vies tegen overigens..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor Suus » Vr 29 Aug 2014, 12:53

Ik heb een aanzienlijke hoeveelheid extra informatie over het Fernverkehr aan het eerste bericht toegevoegd. :)
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor Thom91 » Vr 29 Aug 2014, 13:04

Verzoekje, kan je even datum voor de gewijzigde delen zetten? Is het makkelijker te volgen als je korsakoff hebt.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor Suus » Vr 29 Aug 2014, 16:55

Ik kan daar nu niets meer aan doen zonder dat het nog onleesbaarder wordt.

Minder alcohol drinken en wat vaker noten eten kan trouwens een goede investering zijn voor je studieloopbaan :wink:
Rame à l'approche

lint41
Berichten: 421
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2008, 19:49

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor lint41 » Vr 29 Aug 2014, 17:22

Misschien kan je (vanaf nu uiteraard) je updates ook als reactie plaatsen, dan hoeven degenen die het overzicht al gelezen hebben niet telkens op zoek naar de aanvullingen om op de hoogte te blijven? :idea:

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor Thom91 » Vr 29 Aug 2014, 17:43

Bee schreef:Ik kan daar nu niets meer aan doen zonder dat het nog onleesbaarder wordt.

Minder alcohol drinken en wat vaker noten eten kan trouwens een goede investering zijn voor je studieloopbaan :wink:

Het was ook niet voor achteraf maar misschien iets voor de toekomst ;)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1643
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor Erno-BE » Vr 29 Aug 2014, 19:18

Ronald schreef:
Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)

Wat ik ook mooi vind is dat ze (in ieder geval in Tirol) met Verbundtickets te gebruiken zijn. Een OV-weekkaart voor de VVT Tirol (€56.60) is gewoon in de Railjet geldig :-)

Hoe zit het met de regio Vorarlberg (Feldkirch/Bregenz/Bludenz), aangezien deze regio met alleen Railjets met de rest van Oostenrijk is verbonden?

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1643
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor Erno-BE » Vr 29 Aug 2014, 19:23

Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)

Alsmede de IC-Berlijn :D .
Geile treinen hoor, die Railjets.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor baladid » Vr 29 Aug 2014, 20:02

Erno-BE schreef:Hoe zit het met de regio Vorarlberg (Feldkirch/Bregenz/Bludenz), aangezien deze regio met alleen Railjets met de rest van Oostenrijk is verbonden?

Dat is ja dan niet meer binnen een Verkehrsverbund. Maar je betaald in Oostenrijk altijd hetzelfde, maat niet uit of je een R (Regioanlzug), een RJ of iets ertussen gebruikt.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1643
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Berichtdoor Erno-BE » Vr 29 Aug 2014, 21:55

baladid schreef:
Erno-BE schreef:Hoe zit het met de regio Vorarlberg (Feldkirch/Bregenz/Bludenz), aangezien deze regio met alleen Railjets met de rest van Oostenrijk is verbonden?

Dat is ja dan niet meer binnen een Verkehrsverbund. Maar je betaald in Oostenrijk altijd hetzelfde, maat niet uit of je een R (Regioanlzug), een RJ of iets ertussen gebruikt.

Zijn de prijzen dan nog wel een beetje redelijk dan?


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast