Pagina 1 van 1

Railjets in Duitsland en omliggende landen

Geplaatst: do 28 aug 2014, 20:58
door Nitein-Repart
Karl schreef:Wat is het verschil tussen RJ en een IC, stopt de laatste vaker? Of is daar geen toeslag verschuldigd? Wel slim van de Tsjechen om een in Oostenrijk bewezen concept uit te rollen.
Een RJ is een soort ICE van Oostenrijk, echter niet echt een hogesnelheidstrein, maar qua comfort en stationsbediening wel te vergelijken. Tussen Muenchen en Salzburg rijdt iedere twee uur een Railjet die in Muenchen Ost of Rosenheim of nergens stopt en iedere twee uur een IC/EC die zowel in Muenchen Ost, Rosenheim, Priem am Chiemsee, Traunstein als Freilassing stopt en dus een stuk trager is. Tussen Salzburg en Innsbruck rijden Railjets non-stop, terwijl een IC/EC ook in Kufstein en Worgl stopt.

Deze discussie is afgesplitst uit Spoordienstregeling Duitsland 2015

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 21:05
door Zugführer
Wanneer is iets wel een hogesnelheidstrein dan? De railjets kunnen 230 km per uur, daar kunnen we in Nederland alleen maar van dromen ;)
(En dat rijden ze overigens ook in passagierdienst, als we deze foto mogen geloven)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 22:14
door Suus
Bij de Railjet is de snelheid vooral een middel om een dienstregelingsconcept te kunnen realiseren, te weten het 1-2-3 concept. De dienstregeling in Oostenrijk wordt gebaseerd op knopen op de hoofdstations van de grote steden. Tussen deze grote knopen moet de Railjet elke keer in ongeveer een uur van knoop naar knoop rijden. Daarop worden grote investeringen in het netwerk gedaan, zoals de grootschalige uitbouw van de Westbahn-spoorlijn (niet te verwarren met de eerste Oostenrijkse open-access reizigersvervoerder die ook Westbahn heet).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 22:46
door Geert
Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 23:18
door waldo79
Snel rijden heeft enkel zin wanneer je er op je totale reis tijdwinst mee kunt halen. Als de dienstregeling en infra rondom de snelle geoptimaliseerd is, kan het prettig zijn 8-) Mooi dat het in Oostenrijk goed uitpakt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: do 28 aug 2014, 23:32
door Ronald
Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)
Wat ik ook mooi vind is dat ze (in ieder geval in Tirol) met Verbundtickets te gebruiken zijn. Een OV-weekkaart voor de VVT Tirol (€56.60) is gewoon in de Railjet geldig :-)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 00:13
door Thom91
Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)
Tweede klas viel mij vies tegen overigens..

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 12:53
door Suus
Ik heb een aanzienlijke hoeveelheid extra informatie over het Fernverkehr aan het eerste bericht toegevoegd. :)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 13:04
door Thom91
Verzoekje, kan je even datum voor de gewijzigde delen zetten? Is het makkelijker te volgen als je korsakoff hebt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 16:55
door Suus
Ik kan daar nu niets meer aan doen zonder dat het nog onleesbaarder wordt.

Minder alcohol drinken en wat vaker noten eten kan trouwens een goede investering zijn voor je studieloopbaan :wink:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 17:22
door lint41
Misschien kan je (vanaf nu uiteraard) je updates ook als reactie plaatsen, dan hoeven degenen die het overzicht al gelezen hebben niet telkens op zoek naar de aanvullingen om op de hoogte te blijven? :idea:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 17:43
door Thom91
Bee schreef:Ik kan daar nu niets meer aan doen zonder dat het nog onleesbaarder wordt.

Minder alcohol drinken en wat vaker noten eten kan trouwens een goede investering zijn voor je studieloopbaan :wink:
Het was ook niet voor achteraf maar misschien iets voor de toekomst ;)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 19:18
door Nitein-Repart
Ronald schreef:
Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)
Wat ik ook mooi vind is dat ze (in ieder geval in Tirol) met Verbundtickets te gebruiken zijn. Een OV-weekkaart voor de VVT Tirol (€56.60) is gewoon in de Railjet geldig :-)
Hoe zit het met de regio Vorarlberg (Feldkirch/Bregenz/Bludenz), aangezien deze regio met alleen Railjets met de rest van Oostenrijk is verbonden?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 19:23
door Nitein-Repart
Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)
Alsmede de IC-Berlijn :D .
Geile treinen hoor, die Railjets.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 20:02
door baladid
Erno-BE schreef: Hoe zit het met de regio Vorarlberg (Feldkirch/Bregenz/Bludenz), aangezien deze regio met alleen Railjets met de rest van Oostenrijk is verbonden?
Dat is ja dan niet meer binnen een Verkehrsverbund. Maar je betaald in Oostenrijk altijd hetzelfde, maat niet uit of je een R (Regioanlzug), een RJ of iets ertussen gebruikt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Geplaatst: vr 29 aug 2014, 21:55
door Nitein-Repart
baladid schreef:
Erno-BE schreef: Hoe zit het met de regio Vorarlberg (Feldkirch/Bregenz/Bludenz), aangezien deze regio met alleen Railjets met de rest van Oostenrijk is verbonden?
Dat is ja dan niet meer binnen een Verkehrsverbund. Maar je betaald in Oostenrijk altijd hetzelfde, maat niet uit of je een R (Regioanlzug), een RJ of iets ertussen gebruikt.
Zijn de prijzen dan nog wel een beetje redelijk dan?