ICx en 1500 V?

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

ICx en 1500 V?

Berichtdoor Bram » Di 16 Sep 2014, 16:40

Vraagje:

Hoe zat het ook alweer met de ICx order van DB? Volgens wikipedia zijn er een onbepaald aantal treinen besteld waarvan een aantal met 7 bakken, multicourant, en een ander aantal met 10 bakken, unicourant. Ik hoorde laatst iemand zeggen dat er helemaal geen multicourante ICx'en meer komen. Hoe zit dat precies, en wat betekent het voor de IC Amsterdam-Berlijn?

Mij leek dat DB in de eerste instantie ICx'en met 1500 V én 25 kV wilde om in te zetten op het Nederlandse net én de HSL-zuid, alhoewel het ontbreken van 3000 V dan toch wel een kritieke fout is.

O ja, en laten we a.u.b. Groningen-Leer dubbelsporen en electrificeren. IC Hamburg-Amsterdam met 200 over de Hanzelijn yes please :Y

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor Thom91 » Di 16 Sep 2014, 16:49

ICx is voorlopig niet meer multicourant, dus pimpel blijft loc + rijtuigen..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor reisthijs » Di 16 Sep 2014, 17:07

Bram schreef:Volgens wikipedia zijn er een onbepaald aantal treinen besteld waarvan een aantal met 7 bakken, multicourant, en een ander aantal met 10 bakken, unicourant.
Welke wikipedia? De Duitse versie is actueel: de.wikipedia.org/wiki/DB_ICx

Bram schreef:Mij leek dat DB in de eerste instantie ICx'en met 1500 V én 25 kV wilde om in te zetten op het Nederlandse net én de HSL-zuid, alhoewel het ontbreken van 3000 V dan toch wel een kritieke fout is.
Als DB op de HSL-Zuid gaat rijden doen ze dat met snellere treinen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor waldo79 » Di 16 Sep 2014, 18:15

ICx en rijden op de HSL-Zuid, dat is wel heel voorbarig en ik vermoed dat er sprake is van een rijke fantasie (A)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor Bram » Di 16 Sep 2014, 20:44

Rijke fantasie inderdaad (niet dat daar iets aan scheelt, of moeten we allemaal 100% realistisch zijn op dit forum?), maar ook door een beetje gebrowse op dit duitse treinforum.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor waldo79 » Di 16 Sep 2014, 20:47

Tuurlijk hoeft niet alles realistisch te zijn, dromen mag altijd. Maar het blijkt nogal door elkaar te lopen :Y
Mij best :)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor Bram » Wo 17 Sep 2014, 16:02

Och, als je een 100% realistisch beeld wilt leveren dat vereist dat vaak een vrij uitgebreide raming, en daar hebben weinig van ons tijd voor. Nou ben ik er een die graag een uitgebreider netwerk van internationale treinen ziet. Dan gaan de fantasieklieren aan het werk, en krijg je dingen als Amsterdam-Groningen-Hamburg. Dan zet je zoiets in Google Earth, en dan is het helemaal te visualiseren. Ik zou het wel weten, hoor, als ik in Hamburg moest zijn en als zo 'n trein zou bestaan!

Kortom, fantasie sluit een bepaalde mate van realisme niet uit.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor Erno-BE » Wo 17 Sep 2014, 18:17

Amsterdam-Hamburg is nu een redelijk goede verbinding met een goede overstap in Osnabruck (niet te krap, niet de ruim). Er is gewoon geen vraag naar een extra verbinding via Zwolle-Oldenburg (via Groningen kost een hoop extra reistijd vanwege kopmaken). Deal with it.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor marlies » Wo 17 Sep 2014, 18:41

Kop maken is niet nodig als je via Leeuwarden van Zwolle naar Groningen rijdt ;)

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor Thom91 » Wo 17 Sep 2014, 20:15

Of gewoon via het boogje bij Onnen :D
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor Erno-BE » Wo 17 Sep 2014, 20:16

Dat is een gigantisch end om. Gn-Lw is 55km, Lw-Zl 90 km, bei elkaar 145 km, terwijl Gn-Zl 100 km is.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor waldo79 » Wo 17 Sep 2014, 20:19

bei
Germanofiel :)
Asd - Hamburg lekker via Osnabrück als het aan mij ligt 8-)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor Erno-BE » Wo 17 Sep 2014, 21:31

Dat zei ik ook bloemkooltje
Adam-Hamburg met overstap in Osnabruck.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor marlies » Wo 17 Sep 2014, 22:04

Erno-BE schreef:Dat is een gigantisch end om. Gn-Lw is 55km, Lw-Zl 90 km, bei elkaar 145 km, terwijl Gn-Zl 100 km is.

Joh :D

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: ICx en 1500 V?

Berichtdoor michiel71 » Do 25 Sep 2014, 00:10

Erno-BE schreef:Amsterdam-Hamburg is nu een redelijk goede verbinding met een goede overstap in Osnabruck (niet te krap, niet de ruim).


Reistijd Amsterdam - Hamburg met de trein met één overstap is 5 á 6 uur, spaaraanbiedingen tussen €29 en €99

Met de bus doe je er zónder overstap 6 á 7 uur uur over, met prijzen tussen €25 en €53.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast