'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per dag

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor verfmeer » Di 14 Okt 2014, 10:34

waldo79 schreef:Een rit via Bd en Ehv naar Duitsland zal niet veel sneller zijn vanuit Brussel. Via Luik is veel directer.


Misschien is dat zo voor Köln en Frankfurt, maar voor Hannover en Hamburg is dat niet zo.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor baladid » Di 14 Okt 2014, 10:41

Hannover-Hamburg heeft meer baat aan een Thalys die op de 140 aansluit... Dus van Breda het beste naar Deventer... Maar die zal nog minder vervoeren dan Oostende-Brussel.

Waarom schrapt men niet de parallele IC Oostende-Brussel, laat de Thalys in het treinpad van de IC rijden en geeft hem voor het traject Oostende-Brussel voor »gewone« passagiers vrij?
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor Suus » Di 14 Okt 2014, 11:17

Omdat Thalys alleen tickets verkoopt met reservering, zo kunnen ze een systeem met zogenoemde globaalprijzen hanteren in plaats van prijzen gebaseerd op de afstand die je aflegt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor baladid » Di 14 Okt 2014, 11:21

Dat weet ik. Men zou dus een IC Oostende-Brussel hebben (dus zonder reservering) die gereden wordt door een Thalys, hetzelfde treinstel dat de Thalys Brussel-Parijs rijdt... Technisch geen probleem toch?
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor Erno-BE » Di 14 Okt 2014, 11:22

baladid schreef:Hannover-Hamburg heeft meer baat aan een Thalys die op de 140 aansluit... Dus van Breda het beste naar Deventer... Maar die zal nog minder vervoeren dan Oostende-Brussel.

Waarom schrapt men niet de parallele IC Oostende-Brussel, laat de Thalys in het treinpad van de IC rijden en geeft hem voor het traject Oostende-Brussel voor »gewone« passagiers vrij?

Een TGV PBA heeft minder capaciteit dan een stam I11-rijtuigen en verder verdwijnt er een verbinding Brugge/Gent-Leuven, wat een van de belangrijkere verbindingen over Brussel heen is.

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor ICE105 » Di 14 Okt 2014, 17:32

benza schreef:Wanneer komt het verbinding tussen Breda en Antwerpen trouwens?

Vanaf dienstregeling 2017 als het mee zit. Reken maar op 2018.

benza
Berichten: 164
Lid geworden op: Zo 15 Dec 2013, 09:35
Locatie: Leeuwarden (Friesland)

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor benza » Di 14 Okt 2014, 19:46

Erno-BE schreef:Een TGV PBA heeft minder capaciteit dan een stam I11-rijtuigen en verder verdwijnt er een verbinding Brugge/Gent-Leuven, wat een van de belangrijkere verbindingen over Brussel heen is.


En ook minder deuren, dus zeer traag in en uitstappen. De Thalys is absoluut niet geschikt voor dit soort dienst, zoals alle TGV trouwens.

ICE105 schreef:
benza schreef:Wanneer komt het verbinding tussen Breda en Antwerpen trouwens?

Vanaf dienstregeling 2017 als het mee zit. Reken maar op 2018.


Wat lang...dit is denk ik een zeer kansrijke verbinding...
Maar dit is gewoon het Benelux-plus toch? Dus geen directe verbinding met Eindhoven?

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor waldo79 » Di 14 Okt 2014, 20:43

Nee, Eindhoven krijgt geen directe verbinding met Antwerpen over het spoor.
Mij best :)

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor Stéphane » Wo 15 Okt 2014, 08:51

waldo79 schreef:Je gaat een Thalys niet over de IJzeren Rijn sturen. Dan beter in Eindhoven eindigen.

Nee er zijn grenzen, maar ik bedoelde dat het ook voor goederen sneller is om langs Luik te rijden dan om langs de Ijzeren Rijn en dus langs Nederland te rijden.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor groningen » Wo 15 Okt 2014, 09:11

Fout; uit de haven van Antwerpen is het sneller om over Lommel, Weert dan wel Venlo of Roermond te rijden dan via Liege en Aachen. Zeker als je richting het Roergebied moet gaan. De route via ons land lijkt me ook wat vlakker (minder heuvels).

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2065
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor isadora » Wo 15 Okt 2014, 09:27

groningen schreef:Fout; uit de haven van Antwerpen is het sneller om over Lommel, Weert dan wel Venlo of Roermond te rijden dan via Liege en Aachen. Zeker als je richting het Roergebied moet gaan. De route via ons land lijkt me ook wat vlakker (minder heuvels).

Bedoel je dan het Ruhr-gebied?

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor Zugführer » Wo 15 Okt 2014, 09:48

Het aantal goederentreinen dat van de Antwerpse haven richting het Roergebied wil zal inderdaad maar beperkt zijn, zoals ik op de vorige pagina ook al uiteen probeerde te zetten

De Montzenroute is de belangrijkste verbinding voor goederentreinen tussen Antwerpen en West-Duitsland nu, die loopt direct onder de Nederlandse grens en dus niet via Liège en bevat inderdaad een aantal steile hellingen. Volgens wikipedia moest men in het verleden een extra locomotief inzetten tussen Montzen en Aachen om de treinen te kunnen trekken.

Maar dat is eigenlijk best wel off-topic :')
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor Erno-BE » Wo 15 Okt 2014, 09:52

Er is daarom discussie of de gehele IJzeren Lijn weer open moet, of de treinen via Reuver te laten rijden met dus twee bogen (Swalmen-Weert en Tegelen-Kaldenkirchen). De IJzeren Rijn route is in ontbruik geraakt door de neutraliteit van Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog (en daarmee de aanleg van de Montzenroute) en later de ongemakken van het korridorvervoer door Nederland (twee grenscontroles). Door het openstellen van de grenzen is dit een achterhaalde gedachte en is het gebruik van de IJzeren Rijn gunstiger dan die van de Montzenroute.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor Zugführer » Wo 15 Okt 2014, 10:05

Maar, nu we toch off-topic zijn geraakt: dat stuit natuurlijk op veel weerstand van de omwonenden rondom Weert, wat ook weer consequenties heeft voor het doortrekken van de IR vanaf Hamont naar Weert en het oostelijke deel Roermond - Dalheim loopt dwars door een waardevol natuurgebied, dus het alternatief via Venlo is eigenlijk de enige optie.
Voor een thalys in ieder geval geen interessante route :P
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor groningen » Wo 15 Okt 2014, 10:48

Zo lang een Thalys van snelheid niet gebruik kan maken, is een verbinding naar Eindhoven onzinnig en ik zie een nieuwe HSL van Brussel/Antwerpen naar Eindhoven richting Duitsland niet van komen.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor Zugführer » Wo 15 Okt 2014, 10:54

Geheel mee eens. Ik denk dat een Thalys met één keer per dag een variant naar allerlei niet-HSL stations sowieso nooit erg aantrekkelijk zal zijn. Of dat nou de "Waalse" thalys, "Vlaamse" thalys of een vage variant naar Eindhoven of waar dan ook in Nederland is.
Ik denk dat de verbinding van Eindhoven naar België en Duitsland ook uitstekend met een (frequentere) intercity bediend kan worden.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor Bakpapier » Wo 15 Okt 2014, 17:10

Een thalys heeft voornamelijk zin op trajecten met een hogesnelheidslijn inderdaad. Een IC-direct achtige verbinding kan wel op regulier spoor, als er verscheidene stations worden overgeslagen. Daar kun je dan ook een iets hogere prijs voor vragen. Of je vraagt voor Eindhoven-Breda de normale prijs, en voor Antwerpen-Breda een wat hogere.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2065
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor isadora » Do 02 Apr 2015, 15:48

En dat was het einde voor het spook:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... gie-146878

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor Suus » Do 02 Apr 2015, 16:12

Bureaucratisch gezegd is de verplichting tot bediening van Oostende, Brugge, Gent-Sint-Pieters, Namur, Charleroi-Sud en Mons met Thalys tijdelijk onderbroken vanwege "de zware financiële omstandigheden van NMBS". In de praktijk verwacht ik niet dat deze treinen ooit nog terug zullen keren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor baladid » Do 02 Apr 2015, 23:58

Typisch België. Is de treinverbinding naar Bastenaken niet ook al een jaar of twintig tijdelijk onderbroken?
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor Ardan » Vr 03 Apr 2015, 00:16

Jep, sinds 1993 :')
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor Busfoto.nl » Ma 06 Apr 2015, 04:47

Bakpapier schreef:Een thalys heeft voornamelijk zin op trajecten met een hogesnelheidslijn inderdaad. Een IC-direct achtige verbinding kan wel op regulier spoor, als er verscheidene stations worden overgeslagen. Daar kun je dan ook een iets hogere prijs voor vragen. Of je vraagt voor Eindhoven-Breda de normale prijs, en voor Antwerpen-Breda een wat hogere.


ik vroeg me wel eens af of het potentie heeft om 1 vroege Thalys per dag te laten beginnen in Groningen, met een tussenstop in Zwolle, en andersom. En dan vanaf Amsterdam regulier naar Parijs. Voor Groningers en Zwollenaren snel en ckmfortabel naar zowel Amsterdam en Parijs.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor deadlock » Ma 06 Apr 2015, 06:26

Ik denk niet dat daar markt voor is eigenlijk. Niet met de huidige reistijd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert 4 passagiers per

Berichtdoor Vinny » Ma 06 Apr 2015, 19:14

Als dat ding in Sneek begint wil ik wel een keer een weekendje Parijs boeken hoor....
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast