NMBS moet 2,1 miljard besparen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Obus »

Mijns inziens mag goed openbaar vervoer belastinggeld kosten, omdat deze gecompenseerd worden door hoge maatschappelijke baten. Van een goed OV profiteert het hele land. Bovendien ontlast het de wegen en is het goed voor het milieu. Daarnaast is het OV belangrijk voor de mobiliteit van minder mobiele mensen en andere personen zonder rijbewijs. Dit zijn allerlei baten, die weliswaar geen geld maar wel welzijn opleveren.

Eenzelfde soort situatie rond personeel en arbeidsvoorwaarden. Door loketten open te houden, voldoende conducteurs op treinen te laten meereizen en andersoortig dienstverlenend personeel dienstbaar naar de reiziger te laten zijn, neemt de kwaliteit van het spoorbedrijf aanzienlijk toe; het reizen wordt prettiger, comfortabeler en beter. Goede arbeidsvoorwaarden leveren welzijn op voor het personeel. Zij zullen zich tijdens hun loopbaan beter voelen en gelukkiger zijn. En beter een vriendelijke en behulpzame conducteur dan een norse kaartjesknipper. En ja, dit alles kost geld, maar het levert wel degelijk ook wat op.

Het probleem ontstaat zodra je wil gaan snijden in bijvoorbeeld personeel, arbeidsvoorwaarden en wil bezuinigen door een 'efficiëntieslag'. Het personeel moet gaan overwerken, hun arbeidsdruk wordt verhoogd en het werkplezier wordt kleiner. Er is geen tijd meer voor een praatje met de reiziger, nee, hij moet binnen een tijdslimiet kaartjes knippen en daarmee basta. Tegelijkertijd worden zijn arbeidsvoorwaarden versoberd. Hierdoor raakt het personeel ontevreden en ongelukkig. Dit is geen wenselijke situatie, ook voor de reiziger niet, want de kwaliteit van het spoorbedrijf neemt af.

Dit zien we terug in Nederland en België. In Nederland is er onvoldoende aandacht voor het individu. De grote kudde wordt vervoerd van A naar B en that's it. De kaartjes worden zelden gecontroleerd, de conducteurs zijn nors, de treinen zijn vies, de ruimte is beperkt (o nee, 'efficiënt ingedeeld') en mensen die extra dienstverlening behoeven laat men in de kou staan, zoals die slechtziende mevrouw op het station van Breda. Natuurlijk is dit een zeer efficiënt beleid dat weinig kost, maar de kwaliteit van de trein in Nederland is in mijn ogen bedroevend laag.

Natuurlijk, dat geef ik ook toe, zijn er allehande punten in België waar op bezuinigd kan worden zonder aan kwaliteit in te boeten. Een station zoals Wondelgem met nauwelijks reizigers behoeft inderdaad geen loket. Stations als Brussel-Kappelekerk kunnen opgeheven worden en een aantal nauwelijks gebruikte lijnen mogen gesloten worden. Er kan natuurlijk ook in het aantal managers gesneden worden. En dit zie je bij de NMBS al beperkt gebeuren. Ik ben het ermee eens dat er hervormd zal moeten worden, er moet inderdaad meer efficiëntie komen, maar België moet zeer zeker niet het Nederlandse model van goedkoper, goedkoper, goedkoper achterna gaan hollen.

De enige goede toekomstvisie in België is dan ook dat de regering Michel I het niet lang volhoudt en er weer ruimte komt voor groei op het Belgische reizigersnet.
De mortuis nil nisi bene
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Bakpapier »

Wat een focus op 'welzijn voor het personeel', 'dienstverlening naar de reiziger toe' allemaal van belastinggeld.
Laat de markt dat soort dingen maar bepalen. Is treinpersoneel nu echt zo onvervangbaar dat ze een royaal salaris en allerlei extra's verdienen? Prima, privatiseer de boel en laat die bedrijven maar royale arbeidsplaatsen creëeren. Maar in de praktijk is dat niet zo: treinpersoneel is nu niet bepaald een HBO of WO functie, maar het is relatief laaggeschoold werk waarvoor het echt niet moeilijk is personeel te vinden. Dan is het ook volstrekte onzin om die lui zoveel te betalen. Conducteur worden kan iedereen met een vlotte babbel, een oplettende blik en wat social skills. En denk maar echt niet dat al die royaal betaalde Belgische conducteurs dat hebben hoor. De belgische cultuur is juist veel minder van 'een praatje maken met de conducteur'. De belgische cultuur is ernaar van 'ik knip je kaartje en ben weer weg', net zoals dat de kassamadam alleen bliept en het bedrag zegt, met een nors gezicht. En de kassamadam wordt ook niet royaal uitbetaald, want supermarkten zijn niet van de staat.

Het zelfde geldt voor de reiziger. Heeft die behoefte aan een loket? Laat ze daar dan zelf de keuze voor maken om te betalen of niet. In NL betaal je een kleine lokettoeslag als je een kaartje aan het loket wil kopen. Daar maakt dus bijna niemand gebruik van, behalve wat toeristen op de grotere stations ofzo of oudere mensen. Er bestaat simpelweg nauwelijks behoefte aan.

Als je een private maatschappij, die minder dienstverlening biedt maar wel veel goedkoper is, naast de NMBS zet, weet ik zeker dat die laatste simpelweg failliet gaat. De reiziger wil gewoon van A naar B zonder een hoge prijs te betalen. Ik zie het geld liever gaan naar overal minstens een uursfrequentie invoeren (ipv 1x per 2 u) dan naar al dat overtollige personeel en al die loketten.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Frans F »

Obus schreef:Mijns inziens mag goed openbaar vervoer belastinggeld kosten, omdat deze gecompenseerd worden door hoge maatschappelijke baten.
Dat roepen alle instellingen die uit de staatsruif gesubsidieerd worden.
De belastingbetaler betaalt wel.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door marlies »

Nogal logisch omdat een instelling die geen maatschappelijke meerwaarde heeft niet snel 'uit de staatsruif gesubsidieerd' wordt. Een uitspraak van de orde 'de meeste gevangenen zijn criminelen'.

Natuurlijk zijn er, net als dat er onschuldigen in de gevangenis zitten, uitzonderingen maar een organisatie/bedrijf dat geld van de overheid ontvangt zal op z'n minst de schijn hebben om maatschappelijke meerwaarde te bieden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Suus »

Alleen verdwijnt er bij de NMBS wel erg veel geld naar zaken waar de treinreiziger weinig aan heeft. Het beantwoorden van klachten duurt lang, de schoonmaak en renovatie van het materieel tergend langzaam, veel stations zijn slecht onderhouden en de punctualiteit is beter maar nog altijd matig.

In Nederland gaat er alleen nog regionaal belastinggeld naar NS voor specifieke dienstverbeteringen, het Hoofdrailnet levert de belastingbetaler alleen maar geld op. De gebruiker betaald, en wie betaald bepaald. Dus krijgt de reiziger hier moderne treinen met hoge frequenties.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Bakpapier »

Nederland heeft vergelijkbare of zelfs betere reismogelijkheden en dienstverleningen via het spoor, voor minder geld dan in België. Dan kun je toch niet volhouden dat het peperdure Belgische systeem beter is? In Nederland zijn bijna alle uithoeken van het land bereikbaar via spoor met MINIMAAL een uursdienst, en op de hoofdassen zijn zeer hoogfrequente en moderne spoorverbindingen. Zowel in de spits als in het dal/weekend zijn de verbindingen goed en er is sprake van een (beperkt) nachtnet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Geert »

Obus schreef:Eenzelfde soort situatie rond personeel en arbeidsvoorwaarden. Door loketten open te houden, voldoende conducteurs op treinen te laten meereizen en andersoortig dienstverlenend personeel dienstbaar naar de reiziger te laten zijn, neemt de kwaliteit van het spoorbedrijf aanzienlijk toe; het reizen wordt prettiger, comfortabeler en beter. Goede arbeidsvoorwaarden leveren welzijn op voor het personeel. Zij zullen zich tijdens hun loopbaan beter voelen en gelukkiger zijn. En beter een vriendelijke en behulpzame conducteur dan een norse kaartjesknipper. En ja, dit alles kost geld, maar het levert wel degelijk ook wat op.
Het probleem is dat al deze zaken vrij veel geld kosten, terwijl de Belgische politiek heeft gevraagd om heel veel te besparen in de komende jaren. Als je niet wilt bezuinigen op arbeidsvoorwaarden, personeel voor loketten, etc. dan moet je echt gaan bezuinigen op de core business en dat is het rijden van treinen zelf. Is dat dan wenselijk?
Dit zien we terug in Nederland en België. In Nederland is er onvoldoende aandacht voor het individu. De grote kudde wordt vervoerd van A naar B en that's it. De kaartjes worden zelden gecontroleerd, de conducteurs zijn nors, de treinen zijn vies, de ruimte is beperkt (o nee, 'efficiënt ingedeeld') en mensen die extra dienstverlening behoeven laat men in de kou staan, zoals die slechtziende mevrouw op het station van Breda. Natuurlijk is dit een zeer efficiënt beleid dat weinig kost, maar de kwaliteit van de trein in Nederland is in mijn ogen bedroevend laag.
De situatie van de mevrouw in Breda verdient geen schoonheidsprijs, maar is gelukkig eerder uitzondering dan regel. Voor vrijwel alle stations kan assistentie aangevraagd worden.
Je klaagt over vieze en krappe treinen. Ik reis niet heel vaak met de trein in Belgie, maar het exterieur van veel stoptreinmaterieel laat best te wensen (zit onder de graffiti) en de meeste stations zijn vrij matig onderhouden. In Nederland worden stations veel beter onderhouden en zijn de frequenties hoger.

Ik denk dat weinig op dit forum de toegevoegde waarde van openbaar vervoer aan de samenleving zullen betwisten, maar feit is nu eenmaal dat de NMBS de komende jaren 2,1 miljard euro moet besparen en dat is veel geld. Als je niet bespaart op personeel of op de dienstverlening op stations (waarvan hier terecht wordt afgevraagd hoe groot de toegevoegde waarde is) dan zal het toch echt op andere zaken moeten gebeuren.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Bakpapier »

Ik krijg het idee dat Obus zelf werkzaam is als conducteur in België of zo :')
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door starx »

Obus schreef:
starx schreef:- Decentralisatie. Rustige onrendabele lijnen afsplitsen naar de gewesten.
Slecht idee. Heel veel lijnen zijn gericht op Brussel of de andere grote steden; ieder station met een beetje reizigers heeft op zijn minst in de spits treinen naar de hoofdstad of een andere grootstad. Bij decentralisatie moeten de forensen (de belangrijkste groep reizigers) extra overstappen. Echte rustige, onrendabele lijnen zijn eigenlijk alleen Rivage-Gouvy, Mol-Hasselt, Aalst-Burst, Zeebrugge-Brugge en Jemeppe-Gembloux. Het afstoten van deze lijnen slaat nog geen deuk in een pakje boter.
starx schreef:Geleidelijke opsplitsing in een Vlaams en een Waals bedrijf en eventueel ook een Brusselse. Deze losse bedrijven komen dan in handen van de gewesten en kunnen in een Joint Venture samenwerken waar dat wenselijk is.
Dit is de natte droom van de Vlaams-nationalisten: geen treinen meer over de grens. Gevolg is twee/drie spoorbedrijven die naast elkaar gaan werken. Je krijgt een extra grens in het treinverkeer, dat terwijl Europa juist alles probeert te uniformeren naar één standaard. Bovendien is de intergewestelijke reiziger de dupe.
Ik heb niet gezegd dat dit systeem geen nadelen kent en ik beweer ook niet dat dit van de een op de andere dag kan worden ingevoerd. Het probleem is nu dat niemand zich voor de NMBS verantwoordelijk voelt. Vlaanderen en Wallonië wijzen systematisch naar de ander. Er is in België al veel gedecentraliseerd en de spoorwegen zijn daar een uitzondering op.

Wat ik sowieso niet begrijp aan jouw reactie. Je beweert dat er een extra grens wordt gecreëerd en dat dat indruist tegen het Europese idee. Maar ik heb niet gezegd dat het Vlaamse en het Waalse bedrijf dan ook verschillende bovenleidingsspanningen en beveiligingssystemen moeten gaan gebruiken. Bovendien is het ook niet de bedoeling dat de NS met de DB gaat fuseren, maar wel dat Nederlandse en Duitse treinen op elkaars net kunnen rijden. In Groot-Brittannië zijn er ook geen extra grenzen ondanks de veelheid aan vervoerders.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Obus »

@Bakpapier.

Eerst beweer dat de NS beter functioneert dan de NMBS omdat de eerstgenoemde efficiënter werkt doordat ze o.a. geen overbodig personeel en slechtere arbeidsvoorwaarden hebben.

Nu is de NS opeens beter dan zijn Belgische evenknie doordat de reismogelijkheden (de "zeer hoogfrequente en moderne spoorverbindingen") in Nederland beter zijn dan in België. Ook dat is een fabeltje.

Laten we beginnen met een rekensommetje. De NS heeft een net van ca. 2800 km. De private Nederlandse spoorbedrijven hebben samen een net van ca. 700 km. De NMBS heeft een net van ca. 3500 km. In Nederland en België zijn de reizigersvervoernetten dus ongeveer even groot. Nederland beslaat 41.543 km2, België 30.528 km2. Dit komt neer op 84,25 m spoor/km2 in Nederland en 115,65 m spoor/km2 in België. Met andere woorden: het Belgisch spoorwegennet is naar verhouding 37,3 % groter dan het Nederlandse spoorwegennet.

Uit het rekensommetje hierboven kan je de volgende conclusie trekken: België wordt door over het algemeen gezien veel meer spoor bediend dan Nederland. Je kunt, mits de hoeveelheid spoor per km2 gelijk verdeeld zou zijn, dus per spoor eenvoudiger naar 'de uithoeken van het land' in België dan in Nederland reizen.

Natuurlijk is noch het spoor in België noch in Nederland gelijk verdeeld, maar het geeft wel een indicatie.

Zou je het rekensommetje doortrekken naar de bevolkingsdichtheid, dan zou blijken dat er in België zeer veel meer spoor open voor reizigersvervoer per 1000 inwoners is dan in Nederland. Hierdoor ontstaat de volgende situatie: in het dichtbevolkte Nederland is de vervoersvraag per kilometer spoor hoger dan in België. De NS voldoet aan die vraag door een hoogfrequente dienst op deze 'assen' te rijden. In België ligt de vervoersvraag en daarmee ook de nodige frequentie lager.

Kortom, het is noch juist noch onjuist dat er in Nederland betere reismogelijkheden en dienstverleningen via het spoor zijn. De in Nederland op de hoofdassen ontstane hoogfrequente verbindingen zijn niet aan te merken als gevolg van een beter systeem, maar als gevolg van de algehele spoorsituatie in Nederland.

En verder ben ik geen conducteur, noch ben ik werkzaam in België.

-----

@starx.

Een probleem in België is inderdaad dat niemand echt de verantwoordelijkheid neemt voor het spoornet behalve de zeer verdeelde federale regering. Ik ben het met je eens dat dit verholpen zou kunnen worden door decentralisatie.

Toch ben ik van mening dat dit geen goede zaak zou zijn.

Er ontstaat immers wel degelijk een extra grens. Je vergelijking met Groot-Brittannië gaat krom omdat er daar met concessies gewerkt wordt die door de overheden geregeld worden. Het technische aspect wordt volgens mij nog steeds grotendeels door Londen ingevuld, zodat er geen barrières op het netwerk ontstaan.

In België zullen er in geval van decentralisatie op termijn wel grenzen ontstaan doordat er dan geen federale sturing meer is. Vlaanderen en Wallonië zullen dan ook niet direct geneigd zijn om alles maar te uniformeren; net zoals met bijvoorbeeld het onderwijs zal ieder zijn eigen weg kiezen.

Daarnaast zal het lastig zijn om lijnen te beheren die veelvuldig van grens wisselen, zoals Kortrijk-Ieper, Luik-Leuven en de lijnen van Brussel naar Wallonië. Stel je voor dat Vlaanderen ERMTS installeert op het Vlaamse traject bij Groenendaal en Hoeilaart. De Waalse treinen moeten dan plots ERMTS hebben. En wie gaat sowieso de verantwoordelijkheid nemen voor het bedienen van die stations?

Uiteindelijk zal decentralisatie van de NMBS meer problemen opleveren dan dat ze oplost.

-----

@Geert.

Het Belgische treinpersoneel kost zeker handen vol geld. Je hebt gelijk dat als je er niet op wil bezuinigen, je ergens anders het geld vandaan zal moeten halen. Probleem daarbij is dat je op zijn minst één groep zeer kwaad zal maken. Protestacties zullen in dit hete land onvermijdelijk zijn. Stakingen zijn geen onrealistisch scenario. Daarom denk ik dat die 2,1 mld bezuinigingen nooit of te nimmer gehaald gaan worden.

Wat betreft de trein en stations: ja, die zijn ouder dan in Nederland. Renovatie en vervanging gaan traag, maar dit komt vooral door een gebrek aan middelen. De politiek weigert te investeren, want de NMBS drukt al zo zwaar op het budget.
De mortuis nil nisi bene
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Nitein-Repart »

De verbinding tussen steden onderling is erg matig. Tussen Antwerpen en Hasselt/Leuven rijdt er slechts 1 snelle trein per uur en dat is erg mager. Alleem Antwerpen-Gent is een uitzondering maar voor de rest kunnen de verbindingen tussen steden stukken beter.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Busfoto.nl »

Het ontaart in een interessante discussie. Laten we het zoveel mogelijk op het onderwerp houden en niet op de man.
Obus schreef:@Bakpapier.
Laten we beginnen met een rekensommetje. De NS heeft een net van ca. 2800 km. De private Nederlandse spoorbedrijven hebben samen een net van ca. 700 km. De NMBS heeft een net van ca. 3500 km. In Nederland en België zijn de reizigersvervoernetten dus ongeveer even groot. Nederland beslaat 41.543 km2, België 30.528 km2. Dit komt neer op 84,25 m spoor/km2 in Nederland en 115,65 m spoor/km2 in België. Met andere woorden: het Belgisch spoorwegennet is naar verhouding 37,3 % groter dan het Nederlandse spoorwegennet.

Uit het rekensommetje hierboven kan je de volgende conclusie trekken: België wordt door over het algemeen gezien veel meer spoor bediend dan Nederland. Je kunt, mits de hoeveelheid spoor per km2 gelijk verdeeld zou zijn, dus per spoor eenvoudiger naar 'de uithoeken van het land' in België dan in Nederland reizen.

Natuurlijk is noch het spoor in België noch in Nederland gelijk verdeeld, maar het geeft wel een indicatie.

Zou je het rekensommetje doortrekken naar de bevolkingsdichtheid, dan zou blijken dat er in België zeer veel meer spoor open voor reizigersvervoer per 1000 inwoners is dan in Nederland. Hierdoor ontstaat de volgende situatie: in het dichtbevolkte Nederland is de vervoersvraag per kilometer spoor hoger dan in België. De NS voldoet aan die vraag door een hoogfrequente dienst op deze 'assen' te rijden. In België ligt de vervoersvraag en daarmee ook de nodige frequentie lager.
Tsja, het is maar hoe je het allemaal bekijkt. In België zijn er jaarlijks 79 miljoen treinkilometers (jaarrekening Infrabel 2013). In Nederland zijn dit er 144 miljoen (jaarverslag Prorail 2013). Uit het rekensommetje hierboven kan je de volgende conclusie trekken: Nederland wordt door over het algemeen gezien veel meer spoor bediend dan België. Je kunt, dus per spoor eenvoudiger naar 'de uithoeken van het land' in Nederland dan in België reizen.

De afstand tot een treinstation in Nederland is gemiddeld 5,0 kilometer (bron). Die van Belgë kan ik niet vinden.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Obus »

@Busfoto.nl

Ten eerste is het maar net welke indicator je kiest om je eigen gelijk te onderbouwen.

Zelf stel je dat je in Nederland beter met de trein kan reizen dan in België omdat er meer treinen rijden (in de vorm van treinkilometers) dan in België. Je moet echter nog wel een correctie doorvoeren voor het aantal inwoners. België telt ca. 11,1 miljoen inwoners, Nederland telt ca. 16,9 miljoen inwoners. Dit komt neer op 7,12 treinkilometer/inwoner in België en 8,52 treinkilometer/inwoner in Nederland. Dat scheelt niet zo heel erg veel meer.

Wat betreft treinstations, een andere indicator. Voor België kan ik ook niets vinden over gemiddelde afstand tot een treinstation. Je kan het echter ook anders berekenen door het aantal stations te delen door de oppervlakte van het land. België telt 548 stations. Nederland telt 408 stations. Dat geeft in België 0,0178 station/km2 en in Nederland 0,0098 station/km2. Uit dat oogpunt is reizen naar de uithoeken van het land weer makkelijker.
De mortuis nil nisi bene
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Bakpapier »

Het aantal stations zegt niks. Dat elke stoeptegel een station heeft maakt de dienstverlening er bepaald niet beter op.

Het aantal kilometers spoor zegt op zich wel wat, maar je moet bedenken dat NL wat geografische moeilijkheden heeft die België niet kent, zoals de grote rivieren, de Zeeuwse Delta, de Waddeneilanden en het IJsselmeer dat niet echt kan worden overgestoken per spoor (nou ja, er ligt een snelweg over de vroegere spoorbaan dus dat gaat niet echt meer).

In Nederland heeft men gekozen voor minder spoorlijnen, maar wel echte drukke hoofdassen. Ook voor over het algemeen minder stations, die dan wel drukker zijn en veel meer een echt vervoersknooppunt (ook met metro, tram en bus).
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door CamilleKreemers »

In NL wordt ook meer integratie gedaan van bus en trein (behoudens tarieven dan).

Wat zou dit opleveren?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Vinny »

Het probleem is nu dat niemand zich voor de NMBS verantwoordelijk voelt. Vlaanderen en Wallonië wijzen systematisch naar de ander. Er is in België al veel gedecentraliseerd en de spoorwegen zijn daar een uitzondering op.
Het conceptuele probleem is dat in België de meeste reizigerskilometers worden gerealiseerd in vervoer van, naar en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, daarnaast moet al het vervoer van Wallonië naar Brussel tenminste gedeeltelijk ook door Vlaanderen.

Wel is het zo dat men in België te veel is blijven hangen in de jaren '70. Er moet echt een grootschalige hervorming van het hele spoorwegwezen komen. Ik denk dat privatisering de enige manier is om dit te bewerkstelligen. Maar goed dan gaat België van een Frans naar een Brits systeem. Dat gaat dus pijn doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Wubbo »

Ik ken de NMBS totaal niet (die paar keer dat ik in een Belgische trein reis zijn toch niet representatief, dus alles wat ik daarover zeg is fout) en toch weet ik zeker dat er geld te besparen is. Dat is bij alle historisch gegroeide bedrijven zo. In de loop van de tijd zijn er mensen zaken gaan doen die, op dat moment, heel belangrijk waren. Verkopen van treinkaartjes bij een loket, waar je alleen met contant geld kon afrekenen, was ooit heel belangrijk. Net als dat telefoons doorverbinden ooit heel belangrijk was. Of voor elke dag een treindienstregeling afdrukken op een rol papier, waar je vervolgens met potlood bijhoudt wat er allemaal verandert.

Maar ondertussen is de wereld veranderd. Zaken die toen belangrijk waren, zijn dat nu wellicht niet meer. Zaken die nu belangrijk zijn bestonden toen niet, of waren niet belangrijk. In elke grote organisatie zijn nog mensen te vinden die zaken doen die vroeger belangrijk waren, maar dat nu niet meer zijn. Als je je organisatie alleen al daarop tegen het licht houdt en die overbodige zaken wegsnijdt, kun je veel geld besparen. Daarnaast helpt het je om processen te verbeteren (want alle dingen die je deed die eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn hoef je niet meer te doen, daar wordt het sneller van) en uiteindelijk profiteren ook reizigers daarvan. Is het niet direct dan is het wel indirect.

Ook de NMBS zou eens op zo'n manier doorgelicht moeten worden. Een bezuinigingsopgave is daarvoor een goede prikkel. Op het hoofdkantoor van NS is zo'n operatie ook al een aantal keer geweest, en ProRail zit er ook middenin. Nu de NMBS nog. En ja, dan zou het helpen als vakbonden dat niet als bedreiging zouden zien maar als kans. Ik zou er niet tegen kunnen als ik werk zou doen wat niet nuttig is: ik werk liever wat harder waarbij ik nuttige dingen doe, dan minder hard maar ondertussen ook nutteloos werk. Maar goed, ik woon niet in België en ben geen vakbondslid ;-).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Suus »

Een bezuiniging wordt al op korte termijn doorgevoerd. Tot nu toe kreeg iedereen in Belgie die zestien werd een gratis Go Pass 10 van de overheid, dit wordt afgeschaft. Dit is een besparing van 1,86 miljoen Euro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Frans F »

Nog 2,098 miljard te gaan.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Obus »

De bezuiniging is overigens nu met € 1,5 mld verlaagd. De MR had zich misrekend. Zie hier.
De mortuis nil nisi bene
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door waldo79 »

600 miljoen is een stuk eenvoudiger dan 2,1 miljard te besparen ;)
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Mr-W »

Hopelijk zijn de stakingen nu van de baan.
In de kerstvakantie willen ik en plan-v444 namelijk naar Luxemburg.
600 miljoen valt wel te halen met het verhogen van de tarieven (vooral de tarieven voor goedkope kaartjes zoals Railpassen enz. Het standaardbiljet hoeft niet worden te verhoogd want dat is al duur en koopt bijna niemand :lol: )
Daarnaast zouden de stations efficiënter gebruikt kunnen worden,op kleine stations kunnen de loketten dicht of de openingsuren worden beperkt.
Hoop dat de NMBS nu grondiger kan besparen door de 2,1 miljard voor te spiegelen aan de vakbonden en dat die besparing in extra treindiensten worden gestopt. (Gewestelijk ExpresNet bijv.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Suus »

Voor deze besparing is geen stakingsaanzegging aangekondigd, de aangekondigde stakingen gaan over het onmogelijk maken van stakingen en over het beleid dat de nieuwe federale overheid wil gaan voeren
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Meltrain »

Maar hebben de besparingen dan niet met het beleid van de federale overheid te maken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NMBS moet 2,1 miljard besparen

Bericht door Suus »

Jawel, maar de staking van 15 december is een algemene staking waar ook het OV aan meedoet, geen specifieke spoorstaking.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 45 gasten