Pagina 3 van 3

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: za 18 okt 2014, 14:44
door Bakpapier
Voor mensen die waarschijnlijk van mening zijn dat het OV het algemene belang dient te dienen, staken ze wel erg veel daar (daarmee het algemeen belang ondermijnend)...

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: za 18 okt 2014, 14:51
door Suus
Dat is ook de algemene teneur in Vlaanderen, waar spoorstakingen over het algemeen minder goed worden opgevolgd dan in Brussel en Wallonië. Dat het vaak toch een puinzooi wordt is omdat er militante stakers zijn die seinhuizen bezetten. Als een van de twee seinhuizen van de Brusselse Noord-Zuid bezet zijn kan je in grote delen van België helemaal niets meer. Het bezetten mag niet, maar er wordt niet tegen opgetreden.

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: za 18 okt 2014, 14:58
door Vinny
Misschien de overheidsdotatie helemaal stoppen. Dan gaat de NMBS helemaal falliet, rijden er een tijd lang helemaal geen treinen meer, pas wanneer het langharig werkschuw tuig verdwenen is een nieuwe organisatie opzetten, maar dan wel met werkwilligen. Dan heb je volgens mij al snel een besparing ...

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: za 18 okt 2014, 15:15
door Bakpapier
Je kunt natuurlijk niet alles zomaar een paar jaar stilzetten hè, zo werkt dat niet.

Maar mensen die seinhuizen bezetten mogen ze wat mij betreft gewoon oppakken. Dat is gewoon crimineel.

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: za 18 okt 2014, 15:52
door Hainje
Bakpapier schreef:Maar mensen die seinhuizen bezetten mogen ze wat mij betreft gewoon oppakken. Dat is gewoon crimineel.
Nee, een werknemer heeft het recht om te staken. Niets crimineels aan. Dat ze het zo vaak doen dat hun geloofwaardigheid lichtelijk naar de Palestijnen gaat is een ander verhaal. :P

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: za 18 okt 2014, 16:02
door Thom91
Het is net de Gazastrook als ze daar staken trouwens..

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: za 18 okt 2014, 16:11
door Suus
Vinny schreef:Misschien de overheidsdotatie helemaal stoppen. Dan gaat de NMBS helemaal falliet, rijden er een tijd lang helemaal geen treinen meer, pas wanneer het langharig werkschuw tuig verdwenen is een nieuwe organisatie opzetten, maar dan wel met werkwilligen. Dan heb je volgens mij al snel een besparing ...
Syndicalisatie speelt bij alle Belgische bedrijven. Vergeet niet dat de gemiddelde syndicalisatie in België rond de 70% ligt, want op de Scandinavische landen na het hoogste ter wereld is. Door deze stevige positie en door specifieke wetgeving zijn in België de vakbonden bij elke organisatie een factor van belang. De NMBS opheffen en vervangen door een andere organisatie zal hooguit schoon schip maken in de Brusselse burelen. Al zal de politiek dat uiteraard nooit doen, want je kan alleen directeur worden bij de Belgische spoorbedrijven als je een partijkaart hebt en zo houdt men de bedrijven onder controle.

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: za 18 okt 2014, 17:24
door Hainje
Eigenlijk zou d'r gewoon nen 'Ollandse dicator moeten komen die de bezem door het hele land haalt. :6 Maar ja.....

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: za 18 okt 2014, 17:57
door Obus
Die 'Ollandse dictator krijgt denk ik een enkeltje met de Benelux naar huis.

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: za 18 okt 2014, 18:05
door Hainje
:P

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: za 18 okt 2014, 18:43
door Rdaalwil
lees al paar keer over die slechtziende mevrouw. Zij is een irritant mens. Zij gaat altijd naar de media :").. Al komt de struik van de gemeente twee cm over een rand. Belt ze de lokale krant lol. Zag van de week gewoon honden over de trappen lopen ;). En btw ze maakt zorgen over de nagels van der hond? Dr vorige heeft ze laten verzuipen..

OT. NMBS is ook niet alles hoor. Als ik lees dat er op stations mensen zitten waar amper reizigers instappen mogen daar de kaartjes via automaten verkocht worden :D! Als ik ik belgie reis heb ik 9 van de 10x toch vertraging..

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: za 18 okt 2014, 21:22
door Vinny
De NMBS is geen gezond bedrijf. Door de stakingen hollen alle keuzereizigers hard weg. Dit gaat natuurlijk niet lang goed, zeker niet als het weinige geld wordt gestoken in de verkeerde dingen...

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 16:06
door Stéphane
Hainje schreef:Eigenlijk zou d'r gewoon nen 'Ollandse dicator moeten komen die de bezem door het hele land haalt. :6 Maar ja.....
Dat is al eens geprobeerd, tussen 1815 en 1830 om precies te zijn.
En op sommige vlakken ging het toen inderdaad beter dan de jaren die daarop volgden.

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 16:37
door matti93
Ik lees een aantal reacties waarin een poging gedaan wordt de omvang van het openbare railvervoer in Nederland en België te vergelijken. Het zou me niets verbazen als alle stakingen de geleverde dienstverlening van de NMBS behoorlijk beïnvloeden. Je kan veel stations hebben, maar als die op een gewone werkdag zomaar niet bediend worden omdat er weer eens gestaakt wordt...

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 17:54
door Nitein-Repart
Vinny schreef:De NMBS is geen gezond bedrijf. Door de stakingen hollen alle keuzereizigers hard weg. Dit gaat natuurlijk niet lang goed, zeker niet als het weinige geld wordt gestoken in de verkeerde dingen...
Niet alleen door stakingen hoor, ook door de sterk uitgedunde dienstregeling in het weekend.

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 17:59
door AppleMoose
Ook wij kennen in het weekend een sterk uitgedunde dienstregeling, alleen noemen wij het *geplande werkzaamheden*. (A)

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 18:45
door Frans F
Bee schreef:Dat is ook de algemene teneur in Vlaanderen, waar spoorstakingen over het algemeen minder goed worden opgevolgd dan in Brussel en Wallonië.
De enige provincie waar men vaak niet mee staakt is West-Vlaanderen. In Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant is men net zo militant als in Wallonië.
Hainje schreef:
Bakpapier schreef:Maar mensen die seinhuizen bezetten mogen ze wat mij betreft gewoon oppakken. Dat is gewoon crimineel.
Nee, een werknemer heeft het recht om te staken. Niets crimineels aan. Dat ze het zo vaak doen dat hun geloofwaardigheid lichtelijk naar de Palestijnen gaat is een ander verhaal. :P
Je hebt wel het recht om te staken maar niet om het bedrijf te bezetten om zo werkwilligen het werken onmogelijk te maken. Ook bijv. het blokkeren van de bedrijfspoorten is niet toegestaan.
Bakpapier schreef:Je kunt natuurlijk niet alles zomaar een paar jaar stilzetten hè, zo werkt dat niet.
Ronald Reagan heeft zoiets in de 80 gedaan in de VS en toen domweg alle luchtverkeersleiders op straat gezet. Een tijdje chaos maar daarna was het stakingsprobleem voorgoed voorbij.

Bij het spoor in Belgie kan zoiets ook best. Als je het particuliere busvervoer vrij geeft heb je binnen de kortste keren alternatieve vervoersmogelijkheden (zie Duitsland). Daarnaast kunnen veel mensen ook met de auto gaan en kunnen bijna alle goederen met de vrachtauto.

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 21:04
door Thom91
Oh God, als je alles met de vrachtwagen wilt doen zijn die Belgische snelwegen een grote file. Dat is sowieso uit mobiliteitsoogpunt een bijzonder slecht idee.

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 21:29
door Frans F
Het marktaandeel van de trein in het vrachtvervoer is niet meer dan een paar procent.

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 21:30
door Hainje
Die paar procent vertegenwoordigen anders wel heel veel vrachtwagens. D'r gaat naast de trein en vrachtwagen natuurlijk ook heel veel met de boot en het vliegtuig he.

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 21:49
door Suus
Er zijn al veel te veel vrachtwagens in België. In combinatie met de zeer slecht onderhouden snelwegen levert dat helaas zeer regelmatig zware ongelukken op.

Typ maar eens E17 in bij de zoekmachine van www.deredactie.be, een lange waslijst aan dodelijke ongelukken zal boven komen drijven :cry:

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 22:31
door Vinny
Het goederenvervoer per spoor stelt volgens mij alleen in Oost-Europa echt nog wat voor. En op bepaalde assen zoals Rotterdam-Noordrhein Westfalen heb je natuurlijk nog flink wat containers die op goederentreinen getakeld worden. Maar ja daar ligt ook een state-of-the-art goederenspoorlijn... :lol:

Re: NMBS moet 2,1 miljard besparen

Geplaatst: zo 19 okt 2014, 22:36
door Thom91
http://www.duurzamehavenvanantwerpen.be ... renverkeer
Voor de cijfertjes. Stabiele negen procent gaat via het spoor het achterland in. En er worden dagelijks zo'n 250 goederentreinen gelost en geladen in de haven, die wil je echt niet over je beroerde wegennet hebben..