Pagina 1 van 1

Liberalisering Franse touringcarmarkt

Geplaatst: vr 17 okt 2014, 00:43
door Z2N
De Franse minister van Financiën Emmanuel Macron heeft vandaag een lijst van maatregelen aangekondigd om meer banen te creëren. Een daarvan is voor dit forum van belang: de bedoeling van regering Valls-II is om de Franse markt voor langeafstandbusvervoer vrij te geven. Het zou dan gaan om lijnen van ten minste 200 kilometer welke ten minste twee Franse bestuurlijke regio's aandoen.

Momenteel maken slechts 110.000 mensen gebruik van langeafstandsbussen in Frankrijk ieder jaar, welke vervoerd worden door twee grote spelers, Eurolines (Transdev) en iDBUS (SNCF). De bedoeling is dat dit aantal fors stijgt, naar vijf miljoen mensen per jaar. Hierdoor zouden Fransen 700 miljoen euro aan koopkracht uitsparen wat weer aan andere dingen uitgegeven kan worden. Ook zouden er 10.000 banen gecreëerd worden.

Dit wetsvoorstel kreeg vandaag veel media-aandacht in Frankrijk, dit echter vooral doordat minister Macron het woord 'Pauvres' (armen) publiekelijk gebruikte, hetgeen tot veel commotie leidde. Verder was er vooral veel persiflage over dit voorstel.

Re: Liberalisering Franse touringcarmarkt

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 11:19
door Suus
Frankrijk wordt dus het volgende land met een bussenoorlog ala Duitsland :)

Re: Liberalisering Franse touringcarmarkt

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 14:43
door benza
Bee schreef:Frankrijk wordt dus het volgende land met een bussenoorlog ala Duitsland :)
Nochtans heeft het een -zeg maar- ongewenst side-effect.
In Frankrijk zijn er nog een paar corail treinen, die zijn lange afstand treinen meestal zonder reservering. Deze trein zijn nu of:
- Vervangen door TGV
- Vervangen door TER's, soms in samenwerking tussen 2 regionen. Die kunnen ook vrij lang zijn, zoals bijvoorbeld Paris-Lyon of Lyon-Marseille.

De laatste Corail zijn nu officiel "TET", ofwel "Trains d'equilibre du territoire". Die zijn meestal treinen tussen 2 regios dus niet via Paris. Zoals bijvoorbeld Bordeaux-Lyon, Nantes-Bordeaux. Met het concurrentie van goedkoper (en soms sneller) bussen gaat deze treinen waarschinlijk verwijderen.

Zoals bijvoorbeld Clermont-Nimes, Clermont-Beziers, Bordeaux-Lyon via Limoges of Clermont...die zijn waarschinlijk af over een paar jaren :(. En die zijn echt prachtige trajecten.

Re: Liberalisering Franse touringcarmarkt

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 14:47
door Suus
De spoorwegen in Frankrijk hebben al heel lang te maken met stagnatie door de op typisch Franse slag uitgevoerde regionalisering en marktwerking. De marktwerking komt neer op: regio's geven geld aan SNCF en zeggen wat ze eigenlijk zouden willen, en de SNCF voert dit op een typisch net iets andere en geldverslindende wijze uit. Behalve dan 10 dagen per jaar niet, want dan staken de medewerkers over een of ander onzinnig onderwerp.

Re: Liberalisering Franse touringcarmarkt

Geplaatst: ma 20 okt 2014, 21:57
door Vinny
Wat ze in Franrkijk moeten doen is al het langharig werkschuw tuig ontslaan uit de overheidsgeledingen. Wat ik in Marseille ben tegengekomen grenst werkelijk aan het onbestaanbare. Mijn hotel werd gerund door mensen die ver over de 80 waren en totaal niet meer in staat om een hotel te runnen, maar ja moeilijke jaren, als ondernemer kun je geen pensioen opbouwen en zo. In aanpalende stadsdelen kwam ik mensen tegen die eten uit vuilnisbakken aan het vissen waren, en waar maakt de vakbond zich druk over:
Het behoud van het verworven recht om als ambtenaar op je 55e al (na een heel werkzaam leven alleen maar koffie drinken en inkt verspillen) met vervroegd pensioen te gaan. :evil: