België goed van start met ETCS

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

België goed van start met ETCS

Berichtdoor Fles » Do 23 Okt 2014, 18:40


Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Fles » Do 23 Okt 2014, 18:44

Lekker naar Litouwen joh, kan jou het schelen waar het ligt. BOUWEN! Dat noem ik nou ambitie _O_

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Daniel » Do 23 Okt 2014, 19:39

Goh, Litouwen maar 160 km van Namen joh... heb ik kennelijk toch niet opgelet bij Aardrijkskunde :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Suus » Do 23 Okt 2014, 19:41

En da's met omweg, want je gaat via Bertrix :mrgreen:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Mr-W » Do 23 Okt 2014, 19:43

Gaat hierdoor de materieel inzet nog veranderen of heeft al het huidige materieel al ETCS ?

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Fles » Do 23 Okt 2014, 19:49

alles krijgt VGA. Variable Gauge Axles. Hartstikke duur maar geeft niks, Vlaanderen wordt gecompenseerd :) Turnhout krijgt er 14 rotondes bij. :pos:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Suus » Do 23 Okt 2014, 19:56

Mr-W schreef:Gaat hierdoor de materieel inzet nog veranderen of heeft al het huidige materieel al ETCS ?

Bijna al het materieel heeft al ECTS of krijgt dat in de toekomst nog ingebouwd. Zelfs de Breaks nog.

De upgrade van TBL1+ naar ECTS is relatief eenvoudig omdat het al van Eurobalises gebruikt maakt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor reisthijs » Do 23 Okt 2014, 20:04

Het is een overlay dus treinen zonder ETCS kunnen er ook nog rijden, dat blijkt ook uit het Infrabel-nieuwsbericht:
Langste spoortraject in Europa uitgerust met ETCS
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Fles » Do 23 Okt 2014, 20:06

Ik moet je corrigeren reisthijs, daar staat iets over Luxemburgse grens. Dat klopt natuurlijk niet.

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Klaasje » Do 23 Okt 2014, 21:33

Fles schreef:Lekker naar Litouwen joh, kan jou het schelen waar het ligt. BOUWEN! Dat noem ik nou ambitie _O_

Van het meest achterlijke systeem naar een mwah, mwah-variant van een nieuw systeem terwijl er beter te krijgen is of je minder geld kunt uitgeven voor ongeveer hetzelfde. Nou, nou, ambitie..Prorail heeft dan meer ambitie alleen begint iets later en doet dan sneller meer.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor julsteren » Zo 26 Okt 2014, 20:43

Fles schreef:alles krijgt VGA. Variable Gauge Axles. Hartstikke duur maar geeft niks, Vlaanderen wordt gecompenseerd :) Turnhout krijgt er 14 rotondes bij. :pos:


Gaat m'n pa blij mee zijn, mag hij hopen dat het niet op de drukke ring van Turnhout wordt. Die weg is met de vele VRI's nu al een drama, op zondag. Laat staan op een maandagochtend waarbij het helemaal een zooitje is. Maar gelukkig is dit niet serieus.

groningen
Berichten: 899
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor groningen » Ma 27 Okt 2014, 00:52

Ze hebben het land nu veranderd in wat het moet zijn. Wat ik altijd begrepen is dat de lijn over Bertrix voornamelijk voor goederentreinen is. Dinant - Athus is 2 uur reizen; om de 2 uur (geen uursdienst).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Suus » Ma 27 Okt 2014, 07:45

Bij de bouw van lijn 162 Namen - Luxemburg heeft men ervoor gekozen geen tunnels te bouwen. Daardoor heeft die lijn veel relatief steile hellingen en scherpe bochten. Lijn 154/165/166 heeft een eenvoudiger parcours en is daarmee aantrekkelijker voor goederentreinen. Bij de elektrificatie van die lijn heeft men dan ook gekozen voor 25 kV, gelijk aan Frankrijk en Luxemburg. Pas na de aflevering van de multicourante Desiro's wordt daar de reizigerstreinen ook met elektrische tractie gereden. Men is nu ook bezig met de herelektrificatie van lijn 162 naar 25 kV, de spanningssluis komt op de Maasbrug bij Namen.
Rame à l'approche

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Frans F » Ma 27 Okt 2014, 09:24

Ik ben vorige maand van Dinant via Bertrix en Virton naar Arlon gereisd en daar reden overal Desiro's inclusief op het zijlijntje naar Libramont.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Suus » Ma 27 Okt 2014, 12:45

Klopt, aan het einde van 2012 zijn de MW41's op de Athus-Meuse vervangen door multicourante Desiro's (nummering 085xx). De MW41's zijn aan het bestand van Merelbeke en Antwerpen/Hasselt/Mol toegevoegd.

De spoorlijnen in de Belgische provincie Luxemburg zijn/worden allemaal voorzien van ETCS en 25 kV-bovenleiding, concreet betekend dat alle verouderde technische installaties tussen Namen en Luxemburg en Dinant en Luxemburg vervangen zijn/worden. Op lijn 43 Luik - Marloie is de bovenleiding nog niet afgeschreven, dus wordt er een spanningssluis gebouwd in de buurt van Marche-en-Famenne.

In het land Luxemburg zijn ze ondertussen bijna klaar met ETCS, alleen de lijn Luxemburg - Arlon is nog niet over, maar ook daar zal in de loop van 2015 ETCS ingeschakeld worden. De NMBS is bezig met het toelatingsproces van de multicourante Desiro in Luxemburg, op dat moment zal in ieder geval de vrij dure exploitatie van CFL3000 met I10-rijtuigen op lijn 42 omgeschakeld worden naar Desiro en indien noodzakelijk ook de IC Brussel - Luxemburg (al is de NMBS daar logischerwijs wat minder happig om).
Rame à l'approche

Pim-AllianceB95
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Ma 27 Okt 2014, 16:38

Je gaat toch geen IC Brussel - Luxemburg met stoptreinmaterieel rijden? :s

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Mr-W » Ma 27 Okt 2014, 16:43

De IC Luik-Luxemburg met stoptrein materieel kan eigenlijk al niet,hoop maar dat dit een tijdelijke oplossing is tot dat AM96 reeks 501-547 is omgebouwd.
Bee schreef:op dat moment zal in ieder geval de vrij dure exploitatie van CFL3000 met I10-rijtuigen op lijn 42 omgeschakeld worden naar Desiro en indien noodzakelijk ook de IC Brussel - Luxemburg (al is de NMBS daar logischerwijs wat minder happig om).

Dacht dat de NMBS juist zit te pushen om die stellen toegelaten te krijgen in Luxemburg,verder heeft de NMBS voldoende rijtuigen om tijdelijk het wegvallen van AM96 op te vangen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Suus » Ma 27 Okt 2014, 22:45

Ik heb nog steeds geen plannen gezien om AM96 volledig multicourant te maken. Ik heb sowieso het idee dat NMBS er eigenlijk vanaf wil. Ze hebben een relatief lage capaciteit, het halteren duurt lang door de smalle deuren en er zijn veel technische deelseries, maar precies de techniek die men niet nodig heeft zit in de treinen...
Laatst gewijzigd door Suus op Di 28 Okt 2014, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9571
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Wubbo » Di 28 Okt 2014, 18:44

Dat lijkt me uitstekend, dat techniek die je niet nodig hebt ook niet in de trein zit? :)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: België goed van start met ETCS

Berichtdoor Suus » Di 28 Okt 2014, 18:58

Dat is een keer teveel niet inderdaad. Ik geloof dat een deel van MS96 TBL2 ingebouwd heeft of heeft gehad, maar precies het enige traject waar dat wordt gebruikt (lijn 2) is verboden terrein voor MS96...
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten